Meningen
Hier kun je zien welke berichten Mickey b als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Eagle Eye (2008)
Moet deze film ooit bij zijn release in 2008 gezien hebben maar kon me verhaal niet meer herinneren. Had wel enkele flashbacks. Verhaal toont ons wat men met technologie allemaal kan. Toen in 2008 nog veel Scifi nu in 2023 al bijna gemeengoed. Nu zijn we al gewoon dat we een online profiel hebben waar men gebruik van maakt. Film is er eentje van een opgejaagd duo gestuurd door een mysterieuze stem. Voldoende actie, al waren de vele autocrashes er bij momenten wat over. Verder een vlotte film met een goed doordacht verhaal. Geen hersenloze actiefilm. Moet het vooral hebben van de originele insteek, niet zo zeer van de special effects. Van genoten (dus voor 2de keer)…
Eat Pray Love (2010)
Film met diepzinnig verhaal. Voor sommigen voelt dit saai maar ik zie er de boodschap in of zoals we zeggen de moraal van het verhaal. Het gaat over liefde, twijfel, angsten en het hervinden van liefde na een liefdesbreuk. Film speelt zich af op drie locaties, Italië, India en Bali. Elk op zich prachtige plaatjes met elk zijn eigen personages en vriendschappen. Het maakt de film afwisselend, interessant en aangenaam om naar te kijken. Ben zelf een liefhebber van reizen en deze film geeft me op dit vlak ook een voldoening van ‘reizen’ en mensen ontmoeten. Heeft me geboeid...
Eddie the Eagle (2015)
Ik zal niet vlug sporfilms bekijken, maar deze passeerde mij op tv en om de een of andere reden hield hij mijn aandacht en bleef ik kijken. Het was enerzijds het ontwapende karakter van Eddie die bij mij een glimlach teweeg bracht en natuurlijk Hugh Jackman als drinkende verloren gewaande ex-kampioen die mij ertoe bewogen om te blijven kijken. Zonder deze laatste had ik allang weggezapt vrees ik.
De film zelf had weinig diepgang, maar vertelt vlot het waargebeurde verhaal. Onderhoudend maar ook niet meer. Geen kaskraker, eerder ideaal zondagmiddagfilmpje. Maar zeker niet slecht. Vooral omdat je weet dat het een biografie is. Na de film nog eens gegoogeld en moet zeggen dat de acteur op twee druppels water lijkt op de echte Eddie en dat maakt het wat extra goed, vandaar 3 sterren.
Elizabethtown (2005)
Deze film bekeken op camping in 2019 via yeloplay, hoewel film dateert van 2005. Ofwel vergeten, maar ik dacht deze nog niet gezien te hebben, wat mij wel verbaast, gezien de cast. Ik vind deze een top romcom. Maw. Een toffe romantische feelgoodmovie. Alleen is deze op een originele basis opgebouwd, nl. een overlijden. Dit overlijden zorgt voor de samenhang in dit verhaal, wat enigszins vreemd is, maar in dit verhaal wel lukt. Film eindigt met een mini roadmovie, wat voor mij een film op zich waard zou zijn. Hou wel van de combinatie Orlando Bloom en Kirsten Dunst. Zijn nu 14 jaar na film en verbaasd me hoe weinig beiden nog in belangstelling komen. Als afsluiter toch nog even acteerprestaties van Suzan Saradon bejubelen, want in deze movie mag ze er ook nog zijn. Op zoek naar een leuke romcom? Wel bij deze...
Elvis (2022)
Alternatieve titel: Baz Luhrmann’s Elvis
Nu weet ik niet of alles historisch klopt, maar wat heb ik genoten van deze film. Zelf ben ik genoten in 1976, dus Elvis is van ver voor mijn tijd, maar net als velen ken ik toch wel de zanger en zijn muziek. En ik hou er wel van. Vraag me af of alles wat ik gezien heb ook strookt met de realiteit. Maar toch een dikke pluim voor de acteerprestaties. Zowel van Austin Butler als van Tom Hanks. En ja, je kan muggenziften over gelijkenissen, maar daar gaat het mij in een verfilming niet om. Het gaat mij om de sfeer en deze is hier toch wel mooi in beeld gebracht. Zeer kleurrijk en rock and roll. En natuurlijk de muziek. Ik miste mijn favoriet ‘in the ghetto’ maar kreeg deze bij verrassing toch nog aangeboden. Speciaal in deze film is de invalshoek. Het wordt nl. verteld vanuit de visie van de manager. Origineel. Ook zwaarwichtig is de verfilming van zijn huwelijk met Priscilla. Pakte mij oprecht. Er is in de film misschien wat licht en snel over de verslaving van Elvis gegaan, mocht misschien wat dieper op ingegaan zijn, maar langs andere kant is het misschien wel bedoeling geweest om er niet te diep over in te gaan… Voor mij past deze in de reeks als verfilmingen over Tina Turner (What's Love Got to Do with It), Queen (Bohemian Rhapsodie) en André Hazes (Bloed, zweet en tranen). Hou wel van dit genre films. Melodramisch en zelden met goed einde… Elvis verdient een plaats in mijn zeldzame rij van 5*
Enola Holmes (2020)
Voor een Netflix-productie veel beter dan wat ik had verwacht. Misschien omdat het een samenwerking is met Legendary. Ik vond dit een leuke mysterie-actie-detective-verhaal. Ok, actie niet van topniveau en detective ook al beter gezien wat betreft de typische complexe verhalen in dit genre, maar het sfeertje van het oude Londen is echt wel leuk in beeld gebracht. Origineel is wel dat het gaat om de zus van de beroemde Sherlock Holmes. Sommigen ergeren zich aan de ‘breaking the 4th wall’ stijl, maar ik vond hem hier wel leuk en zeker niet storend of overheersend. Het lijkt een filmstijl die ik de laatste tijd wel meer tegenkom. Misschien wel een kitch van 2020... Heb echt wel genoten van deze compromisloze sfeervolle detectivefilm. Deed mij beetje denken aan de Murder on the Oriënt Express uit 2017 qua sfeer. Niet supertop maar ook geen superslim...
Enola Holmes 2 (2022)
Bijna dag op dag 2 jaar later deze sequel gezien op Netflix. Deel 1 zag ik in oktober 2020 en deze dus november 2022. Schrik beetje van feit dat er al twee jaar tussen zit, want herinner mij eerste deel nog levendig. Was destijds aangenaam verrast van deze Netflix-productie en moet zeggen dat deel twee mij opnieuw niet heeft teleurgesteld voor een film van Netflix. Sfeerbeelden van het oude Londen, mysteries, sporenonderzoek met clues en zoals in deel I opnieuw de filmtechniek ‘breaking the 4th wall’. Hou wel van genre raadselfilm whodunnit… Deel I was ietwat experimenteel, maar moet wel op een of andere reden Netflix overtuigd hebben om een vervolg te maken. En wat mij betreft mag er gerust nog een deel III komen. En feit dat een topacteur als Henri Cavill er opnieuw na deel I zijn gezicht wil aan verlenen als de grote Sherlock Holmes wil toch ook wel iets zeggen. Ken Millie Bobby Brown alias Enola Holmes niet maar gezien ze meespeelde in Stranger Things zal ze wel iets in haar mars hebben. Is misschien geen typisch Hollywood filmactrice / modepopje, maar presteert hier toch wel meer dan gemiddeld. Over de film zelf vind ik het wel leuk dat ze een verhaal over de zus van Sherlock hebben gecreëerd. Is eens iets anders als de honderd en één verfilmingen van Sherlock Holmes himself. En daar het al deel II is, geloof ik wel in de succesformule. Veel Hollywoodfilms halen dit niveau niet. Is nu wel geen Oscarniveau maar toch wel meer dan een doordeweekse popcornmovie. Wordt een beetje onderschat daar deze enkel op Netflix verschijnt en niet in de bioscoop. Hou je van een goede Sherlock, oeps bedoel Enola Holmes dan zeker kijken. Een film die een kans en waardering verdient. Afbreken is makkelijk, maar zoek maar eens een evenwaardige detectivefilm in dit genre anno 2022. Voor mij toch wel een 4* waard…
Enrico Piaggio - Vespa (2019)
Alternatieve titel: Enrico Piaggio - Un Sogno Italiano
Italiaans pareltje. Geen typische Hollywoodproductie, maar Italiaanse makelij, dito taalgebruik. Verhaal over Enrico Piaggio en het ontstaan van Vespa. Verhaal wordt verteld via flashbacks door een medewerkster van Piaggio aan een Amerikaanse journalist. Naast het verhaal van de Vespa ontwikkeld zich ook een lovestory tussen de vertelster en de journalist. In het verhaal van Piaggio zelf zit ook een romantisch verhaal schuil. Veel romantiek dus. Daarnaast heel wat sfeervolle beelden van het Italië anno 1950. Wel eens leuk om de geschiedenis van Vespa te mogen aanschouwen. Al blijkt wel dat één en ander omwille van cinematografische redenen wat werd opgesmukt om een mooie film te kunnen afleveren. Dit wordt op einde van film medegedeeld. Ik weet aldus niet hoe het werkelijk is verlopen, maar heb wel genoten van dit verhaal.
Equilibrium (2002)
Deze zopas nieuw op Netflix. Vreemd dat ik hem nooit eerder heb gezien. Is toch wel al 20 jaar oud. Gaat over een emotieloze wereld en zo komt de film ook wel over. Zo emotieloos dat het net niet saai wordt. Actiescènes over de top, genre Matrix, maar deze laatste is visueel stukken beter. Misschien ben ik anno 2022 iets teveel verwend waardoor deze me niet echt kon overtuigen. Heb gevoel dat het wat low budget was wat betreft settings. Hier en daar een wat speciaal gebouw en witte auto’s en dat is alles.
Naar einde toe wordt het wel wat leuker, maar daarvoor moet je wel eerst begin volhouden… 3* omdat ik wel van genre hoor en Christian Bale er in slaagt om een emotieloze koele kikker neer te zetten…
Eres Tú (2023)
Alternatieve titel: Are You
Film die me totaal niet boeide. Zou Spaanse romcom moeten zijn, maar vond geen romantiek. Totaal geen voeling met karakters. Acteurs / actrices zagen er goed uit, maar boeiden me totaal niet. Ook verhaal kwam wat rommelig over, idee erachter goed, maar saai uitgewerkt. Spijtig. Noch slechter dan een Hallmark… Deze bekeken om mijn Spaans wat te oefenen. Eentje dat ik snel zal vergeten. 1,5*
Eternals (2021)
Alternatieve titel: The Eternals
Snap vele negatieve kritiek niet. Vond het een visueel mooie film, verhaal had inhoud en goed doordacht. De film bracht ons ook naar vele historische momenten uit ons bestaan. Is tevens doorspekt met talloze verwijzingen naar oa andere helden. Ook zijn vele historische momenten blijkbaar beïnvloedt door de Eternals. Is op zijn minst origineel te noemen. Moet niet altijd de klassieke Superman / Batman / Spiderman- story zijn. Marvel bewijst met deze ook wel eens een andere weg te durven inslaan. Ook is goed vs kwaad hier niet zo uitgesproken duidelijk. Humor ook ok maar mocht misschien voor mij nog iets meer en beter.
Was verrast om Angelina Jolie nog eens terug te zien.
Leuke film avond gehad.
En zoals gewoonlijk aftiteling uitkijken. Bonus op einde.
Everything Everywhere All at Once (2022)
Moeilijke om te recenseren. Had deze aanvankelijk niet bekeken toen hij uitkwam in mijn streamingdienst, maar na de Oscars in maart 2023 waar deze film er 7 in de wacht sleepte, waaronder beste film 2022, dan toch maar beslist te kijken uit pure nieuwsgierigheid. Slecht is deze film niet maar vond hem nu ook weer niet zo overweldigend goed. Ok, is vrij complex of moet ik zeggen chaotisch… Soms wat moeilijk te volgen. Door zijn niet alledaagse insteek zal dit wel reden zijn tot vele Oscars, want ik heb gevoel dat laatste jaren enkel de speciallekes een Oscar in de wacht slepen. Denk maar aan Nomadland en Parasite… Persoonlijk mag voor mij wel eens een echt goede Hollywoodproductie winnen zonder al de speciale poespas zoals nu in deze film. Mijn beste film 2022 en misschien wel beste ooit was Top Gun 2. Zie hiervoor mijn mening over deze film. Wat kan ik verder nog zeggen over EEAO? Ke Huy Quan deed het voor mij beter dan Michelle Yeoh, die nochtans Oscar beste actrice 2022 heeft gekregen . Hij deed mij wat denken aan een jonge Jackie Chan. Actie in film is dan ook van deze orde: flitsend, grappig en origineel (zo wordt een heuptas een soort wapen)… Jamie Lee Curtís totaal onherkenbaar maar even chaotisch als de rest. Humor ok, af en toe wel een glimlach maar was niet overheersend. Opnieuw humor genre Jackie Chan. Inhoud verhaal is wat ik moeilijk vind. Verhaal vrij ingewikkeld om uiteindelijk uit te komen op een moeder-dochter-relatie, man-vrouw-relatie, dochter-vader-relatie en zelfstandige-fiscus-relatie… Dit doorspekt met een multiverse en een bagel als black hole en je snapt dat ik het moeilijk snap. Snap je? Met andere woorden, Oscarwaardig? Discutabel. Maar gezien hij er toch 7 heeft gekregen van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), wie ben ik om dit dan tegen te spreken… zoals eerder gezegd, enkel bekeken door de Oscars. Had er anders nooit aandacht aan gegeven. 3,5*.
Extinction (2018)
Vond het een goed verhaal, leuke sf met originele plot. Voor Netflix film goed te verteren. Geen Hollywoodblockbuster maar geen tijdsverlies. Heb er al slechtere gezien. Zoals anderen hier al schreven, moet ik ook erkennen dat de kinderrollen het minste waren. De rest doet het aardig en de film legt aan voor een vervolg. Vond zelfs de speciale effecten goed te verteren. Maak dezelfde film met bekendere acteurs en je hebt een aardige film...
Extraction (2020)
Goede actiefilm. Genre één man tegen gans leger. Setting Bangladesh met zijn vuile overbevolkte en super drukke straatjes en steegjes geven de film net dat extra om het boeiend te houden. Actiescènes, met name de closecombat in kleine kamertjes, gangen en traphallen zijn wervelend en vlot. Chris Hemsworth toont zich een ware actieheld. Wel weinig dialoog en emotie.
Ook geen cliché humor of oneliners. Is pure actie.
De badguy van dienst komt als drugsbaron goed over maar heeft een soort van achtergrond rol. Alles draait rond Chris tegen de handlangers… Waar het in begin nog gaat over vechtscénes en achtervolgingen gaat het naar de finale toe over in schietgevechten… Maar film verveelde me niet. Twee uur zo gepasseerd en voor Netflixproductie toch wel goed geslaagd als je een actiefilm zoekt zonder al te veel poespas. 3,5* Kijk al uit naar 2de film die nu pas uit is. Was trouwens ook reden dat ik deze bekeken heb….
Extraction II (2023)
Alternatieve titel: Extraction 2
Filmsetting iets minder sfeervol dan deel 1 (Bangladesh), maar actie wel veel beter. Is er bij momenten wel over. Hoeveel man kan je alleen aan? In deze film nog meer dan in de eerste. Actie druipt van het scherm. Kogels vliegen je om de oren en de man tot man gevechten zijn nog intenser. Is opnieuw pure actie zonder meer. Geen oneliners of humor. Keihard knallen. En vuurwerk genoeg. Camerawerk van hoog niveau. Twee uur vliegen voorbij en opnieuw vind ik dit voor een Netflix productie meer dan lovenswaardig. Chris Hemsworth bewijst dat hij een echte actiefilm kan dragen. Ik veronderstel dat er nog een derde deel komt en kijk er al naar uit. Als je een avondje popcorn-actie zoekt, zeker aan te raden. 3,5 *