Enola Holmes (2020)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Harry Bradbeer
met Millie Bobby Brown, Sam Claflin en Henry Cavill

Enola Holmes, de jongere zus van Sherlock en Mycroft, wordt in de negentiende eeuw door haar excentrieke moeder Eudoria opgevoed. Wanneer haar moeder op haar zestiende verjaardag spoorloos verdwijnt, vindt Enola verborgen aanwijzingen die haar moeder heeft achtergelaten. Om haar zoektocht te vergemakkelijken, geeft Enola zich uit voor een man en trekt ze naar Londen.

avatar van Berthil
Ik kan hier helemaal niks mee. Het gaat veel te snel zonder diepgang en krijg associaties met Harry Potter door de manier waarop de film gebracht word en HP vind ik helemaal niks. Dat hier feminisme voorop staat vind ik prima maar de film is gewoon te chaotisch.

avatar van umbra
weerwolf79 schreef:
Aan de reacties te zien was de azijn in de aanbieding, wat een zure reacties.

Dat is een zure opmerking, jij hebt ingeslagen blijkbaar Man man, u doet het Baphomet-pentagram geen eer aan

Was benieuwd wat ze van het verhaal van het zusje van Sherlock Holmes gemaakt hadden. Niet zoveel als mogelijk was geweest eigenlijk. Het verhaal gaat over het 16 jarige meisje die door haar moeder verlaten wordt. En zij, Enola, heeft eerder haar moeder samen met andere vrouwen zien vergaderen, waar zij buiten moest blijven. Haar ene broer vindt dat ze nu maar naar een kostschool moet. En haar broer Sherlock verzet zich daar niet tegen. En Enola loopt daar dan weg en gaat op zoek naar haar moeder en ontmoet onderweg een aardige jonge man van goede komaf. Als je je ingesteld had op ingenieuze ontrafelingen van complexe zaken/mysteries a la Sherlock Holmes. Die zijn hier niet aan de orde. Er zijn mooie beelden van het oude Londen en landhuizen uit die tijd. De muziek is wel passend. En er zijn aardige aciescenes. Maar het is het script en de regie die soms naar actie/drama neigen en soms, bijv. op de kostschool, naar satire, zelfs komedie. Tja, die beide soorten in 1 film ...
Crew, graag blur waar het hier spoilers zijn geworden.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal off-topic berichten verwijderd.

avatar van soom
Cool. Henry Cavill én Sam Claflin? Oh ja, kom maar op. Dat is toch echt een droom?? Wat mij betreft in elk geval zeker en vast. Sam kan namelijk geen kwaad doen en Henry is echt een absolute hunkyhunk, die wat mij betreft overal heen mag vliegen, op het witte scherm. Zucht.
Millie Bobby Brown als de jongste, in het leven geroepen door Nancy Springer, is wel okee, maar volgens mij niet echt waarheidsgetrouw. Ik kan hoe dan ook, niet echt vinden dat ze in de wereld van Arthur Conan Doyle heeft bestaan, zogezegd. (En ik heb de Verdere avonturen van Sherlock Holmes gelezen, waar broer Mycroft wel genoemd wordt, maar Enola ontbreekt daar. )
Leuk meisje verder hoor, lekker vrolijk, met de ingetogenheid van de Engelse cultuur.

Prettig om naar te kijken, prima kijkvoer. Heerlijk wegdromen terwijl je als kijker kunt inbeelden dat je door Londen loopt.

avatar van AC1
AC1
Ik snap niet hoe deze film het 'volwassen' filmpubliek kan bekoren. Mijn zoon wou 'm uitzien maar voor mij was het toch een hele opgave. Film richt zich duidelijk tot 8 jarigen.

avatar van LhKsoft
Heel goede film.

Helemaal niet zo'n typische Sherlock film, eerder een eigentijdse (19e eeuws) afgeleide, van zijn (sherlock's) zuster die ook een poging waagt om detective te zijn en dat er nog goed van af brengt.
Echt een vermakelijke film. Ik heb ervan genoten.

avatar van horizons
Vermakelijk. Cavill wellicht wat minder flamboyant dan een andere Sherlock's maar van mij mag hij deze rol vaker vervullen. Brown had gelukkig ook genoeg schwung om de film te dragen.

avatar van bjerik76
ontzettend irritant dat Enola elke keer in de camera keek en de kijker een tip of melding gaf wat er ging gebeuren.
Zo raakte ik elke keer uit het verhaal / uit de film wat gewoon enorm zonde was.
Ik begon me er steeds meer aan te irriteren, waardoor ik gewoon niet in het verhaal kwam en hem ook steeds minder leuk/ prettig vond.

Deze film over het jongere zusje van de legendarische speurder begint heel aardig, maar verliest van lieverlee stoom omdat het verwachte, inventieve speurwerk nagenoeg achterwege blijft. In plaats daarvan is het een feministische film over een assertieve tiener ten tijde van de opkomst van de suffragettebeweging begin vorige eeuw. Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar ook dat verhaal mist overtuiging. Zo is het een beetje geen vlees, geen vis en dat is altijd jammer.

avatar van mjk87
Frisse film, maar ook aan de lange kant. Het hele middenstuk is soms een beetje een herhaling en scènes duren te lang waardoor elke vaart eruit gaat. Het ziet er verder wel fraai uit, al voelt het ook meer als verkleedpartij dan dat men echt in die tijd zit. Het verhaal verder is wel redelijk verteld, maar echt boeien wist het me nooit. Milly Bobby Brown zit goed in haar rol als ze enthousiast en vlot mag zijn, maar op emotioneel vlak wet ze minder potten te breken. De rest van de cast is wel oké en Cavill is een ontdekking als Sherlock zelf. 2,5*.

avatar van Gish
Cumberbatch werd node gemist. Hoofdrolspeelster doet het aardig, haar beide broers zijn zoutzakken. Verhaal rammelt en het avontuur komt nauwelijks van de grond. Veel verkleedpartijen en flauwe humor. En waar bleef het echte speurwerk.

avatar van Luudje10
Een middelmatige film met een goed acterende jonge meid waar we meer van gaan horen. Dit was het dan eigenlijk ook wel. Film komt over als een sprookje met niet altijd de beste special effects. Wat wel leuk om te zien is dat The Witcher/Superman Sherlock speelt. Mijn vrouw heeft zich wel geamuseerd

avatar van macrobody
Luudje10 schreef:

Die jonge meid heeft er al vier seizoenen opzitten van Stranger Things, deze film is het gevolg daar van lijkt me. We horen dus inderdaad meer van haar

avatar van Werkt
Leuke film, met een verfrissende en eigentijdse kijk op Sherlock Holmes. Hoop dat er gezien het toch wel open einde een vervolg op komt.

avatar van clubsport
soom schreef:

Het personage Enola Holmes is inderdaad geen origineel Doyle personage maar door Springer verzonnen .

avatar van Mickey b
Voor een Netflix-productie veel beter dan wat ik had verwacht. Misschien omdat het een samenwerking is met Legendary. Ik vond dit een leuke mysterie-actie-detective-verhaal. Ok, actie niet van topniveau en detective ook al beter gezien wat betreft de typische complexe verhalen in dit genre, maar het sfeertje van het oude Londen is echt wel leuk in beeld gebracht. Origineel is wel dat het gaat om de zus van de beroemde Sherlock Holmes. Sommigen ergeren zich aan de ‘breaking the 4th wall’ stijl, maar ik vond hem hier wel leuk en zeker niet storend of overheersend. Het lijkt een filmstijl die ik de laatste tijd wel meer tegenkom. Misschien wel een kitch van 2020... Heb echt wel genoten van deze compromisloze sfeervolle detectivefilm. Deed mij beetje denken aan de Murder on the Oriënt Express uit 2017 qua sfeer. Niet supertop maar ook geen superslim...

avatar van joolstein
Dit verhaal is gebaseerd op het eerste boek van de gelijknamige zesdelige jongvolwassenen boekenreeks van Nancy Springer. En gaat over "Enola Holmes" het jongere zus van Sherlock. Een heerlijke film die helemaal past in deze tijd van empowerment. Dit wordt zover doorgevoerd dat zelfs haar tegenspeler geen “Damsel in distress”, is maar een “Dandy in distress” Enola belandt in een klassiek mysterie en probeert al haar kennis en kunde in te zetten. Maar dat is niet zo gemakkelijk als meisje in de tijd van het Victoriaanse Engeland. Daarnaast is er fijne Holmes familie-dynamiek. De film is een leuke, frisse start van wat hopelijk een vervolg gaat krijgen in de vorm van een filmreeks. De film doorbreekt lekker, eigenwijs en aanstekelijk regelmatig de vierde muur Ze kijkt recht in de camera en praat regelmatig tegen ons (wat niet ieders cup of tea zal zijn) Regisseur Harry Bradbeer gebruikte deze tactiek al vaker in vele afleveringen van de serie "Fleabag" en werd daarvoor beloont met een Emmy Award. De film deed me ook wel een beetje denken aan een serie met dat verschil dat de film meer dan twee uur duurt. De opzet van de film wordt uiteraard geholpen door de uitstekende prestaties van actrice Millie Bobby Brown. Hier had niet iedereen zo goed mee weg gekomen! Enola komt zo op energieke en charmante wijze tot leven. Netflix Original is voldoende geslaagd om tehopen op eventuiele vervolgfilms!

Vond de film eigenlijk best goed. Maar je moet hem bekijken als een jeugdfilm, dan komt het verhaal meer tot zijn recht.
Wel goede cast, die het allen prima doen.
Ook de speciale effecten, en dan heb ik het voornamelijk over de beelden van Londen, zijn uitzonderlijk goed.
Kortom: hoewel ik niet meer tot de doelgroep behoor is deze film me wel bevallen, heb me er niet met verveeld.

avatar van Black Math
Gekeken omdat vriendinlief nogal fan van Millie Bobby Brown is, die het ook aardig doet. Verder is dit een vlot filmpje, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Ik ben niet echt onder de indruk van het plot. Zeker tegen het einde voelt het allemaal warrig aan, want wat heeft die moeder nu eigenlijk gedaan? En verder ben ik ook niet overtuigd van de scherpe gaven van de hoofdpersone, die toch wel erg opvallend te werk gaat want in persoon naar het huis van de burggraaf gaan is natuurlijk erg verdacht en wekt de aandacht net als het als jonge alleenstaande dame alleen in een appartement wonen, wat volgens mij in die tijd meteen alle aandacht zou opwekken. Het breken van de vierde muur gaat op een gegeven moment ook storen, met name wanneer de hoofdpersone de kijker vraagt te helpen wat mijn vriendin leidde tot de uitspraak "Wat is dit? Dora the Explorer ofzo?" 2*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enola Holmes is een tienerfilm en zal vooral dat publiek bekoren. Het draait wel degelijk rond het hoofdpersonage, een jonge tiener die vecht tegen een wereld waarin ze volgens die wereld haar plaats moet kennen. Enola is een vrij recent personage dat werd 'uitgevonden' in 2006. De twee broers stammen dan weer af van de originele boeken van Arthur Conan Doyle. Die verhalen hebben een pak meer mysterie natuurlijk en zijn vooral voor een volwassen publiek.

Enola Holmes zal de Sherlock-liefhebbers wat teleurstellen vrees ik. De broers spelen geen grote rol, die is voor Enola bestemd. Ze mist eigenlijk wel een goeie tegenspeler, tenzij je de gesprekken met de vierde muur meerekent. Als die vierde muur verbroken wordt door een tiener, is dat vooral omdat ze andere tieners wil aanspreken.

Het verhaal is luchtig, maar nogal onsamenhangend. De randpersonages wisselen met enkel Enola als rode draad. Ze lijkt ook met verschillende dingen bezig te zijn, waardoor de verhaallijnen elkaar nogal kruisen en het tempo niet zo vlot loopt.

Tieners zullen hier wel van genieten, al zijn het misschien eerder de volwassenen die de film opzoeken vanwege de link met Sherlock. Maar het zijn de jonge personages die centraal staan. Weinig verrassingen voor de rest, eerder een leuke avonturenfilm dan een zeer spannende actiefilm. Enkel voor het juiste doelpubliek.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ben doorgaans niet zo'n fan van dit soort films waarin alles heel druk verloopt en er hectisch uitziet, hoewel ik het erger heb gezien, kan zo even niet op een titel komen. Een scène bijvoorbeeld waarin Elona en haar vriendje een heuvel afdalen, het biedt een fraai plaatje, maar waarom moet dat nu weer zo nodig versneld worden? Maar gaandeweg wen je er wel aan.
Het zusje van Sherlock Holmes is zo'n bijdehand typetje en daar ben ik ook niet zo heel erg kapot van eigenlijk (niet omdat het een meisje is overigens). Toch heeft ze heel soms ook wel iets stoers, als ze dat bord soep omver kiepert bijvoorbeeld.
Het steeds in de camera kijken werkt inderdaad op de zenuwen. Ik wil graag ongestoord kunnen gluren naar mensen en wil niet afgeleid worden door iets wat me uit m'n trance haalt.
De treinscène vond ik erg leuk, mooie plaatjes van zowel het bijzondere Engelse landschap als de overbevolkte straten van Londen, maar hier ook weer: het trekt allemaal veel te snel aan je netvlies voorbij. Alles is wel mooi aangekleed.
Drie actrices uit Harry Potter maar liefst: Frances de la Tour (de reuzin), Fiona Shaw (Aunt Petunia) als de bitchy etiquette lerares Miss Harrison, erg leuk.. En dan hebben we nog Helena Bonham Carter. Vond haar als Bellatrix van Detta en de Red Queen in Alice in Wonderland wel lollig, maar of ik haar ook echt goed vind? Begint me steeds meer tegen te staan. Er kan tegenwoordig geen rare of duistere kostuumfilm over de 19e eeuw gemaakt worden of Mevrouw Carter is weer van de partij. En altijd datzelfde warrige kapsel.
De feministische opvoeding van haar dochter vond ik ook veel te dik aangezet.

avatar van rep_robert
Ik ben het wel eens met de meeste reacties en het gemiddelde hier. Enola Holmes is een lekkere luchtige film die op een leuke wijze omgaat met het "Sherlock Holmes universum". Dit levert enkele leuke momenten op en vooral op visueel vlak is het laat 19e -eeuwse Verenigd Koninkrijk een lust voor het oog om naar te kijken. Het plot en het mysterie heeft niet zo heel veel om het lijf, maar biedt voldoende kapstok om de film van dienst te zijn. Wat dat betreft heeft Netflix op deze manier het catalogus op een prima manier uitgebreid.

avatar van Rickazio
Filmtechnisch mooie film met shots vd natuur, Londen etc. Inhoudelijk wat druk, voorspelbaar soms en redelijk kinderlijk saai.