Equilibrium (2002)

3,40

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs

In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.

555 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van baspls
skip schreef:
Prulwerk van de hogere klasse : ) Ik wist ook niet dat je zonder gevoel kwaad kunt worden : ) Film is op heel wat punten niet goed uitgewerkt en ben verbaast over het hoge gemiddelde. Geen goede film voor mensen die echt van film houden, kitsch.

Zeggen ze dan dat je helemaal geen gevoelens/emoties hebt? Volgens mij niet.

avatar van skip
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeggen ze dan dat je helemaal geen gevoelens/emoties hebt? Volgens mij niet.
En los daarvan heeft de film ook goede cinematografie ect, dus kitsch is het überhaupt niet. Dan is dat geinjecteerde spul dus prut �� Maar nogmaals niet goed uitgewerkt, die bromfietshelmen vond ik ook al niet echt geweldig, misschien was het budget op.
Het blijft voor mij kitsch, deze film zou met een betere uitwerking, het tonen van absoluut geen emotie bij de gevoellozen bijvoorbeeld en een sterkere styling voor mij hoger hebben gescoord want het plot op zich is interessant.

avatar van dvdfreak123
Zeer goede film echt van genoten. Film is voorbij voor je het weet. Bale speelt fantastisch in deze film en vond hem zo cool. Actiescenes zijn zalig alleen soms zag de CGI er niet zo best uit maar dit is maar paar keer en daar kijk je zo overheen.kvind het toch echt een topper en deed me soms wat denken aan the matrix. Topper kzou hem iedere actiefan/filmfan aanraden

avatar van Henry Spencer
Nog eens opnieuw gezien en zo mogelijk nog meer teleurgesteld dan de eerste keer. Dit moet het soort rollen zijn waar Christian Bale depressief van werd voordat hij The Machinist deed...

avatar van mcdaktari

Ik heb de film ook nog eens opnieuw gekeken en kan niet goed begrijpen dat ik die film destijds met zo'n lage stem heb beoordeeld. Zo zie je maar dat het echt niet verkeerd is om een film vaker te kijken. Misschien komt het omdat ik nu anders naar films kijk dan b.v 15 jaar geleden. Ik bedoel, er zijn genoeg films die ik 20 jaar geleden helemaal niks vond en die ik nu heel goed vind. In de jaren 80 b.v. dacht ik helemaal anders over films dan nu. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Verstand komt met de jaren?

avatar van Gang_Star
Herziening. Toch na nog eens een keer gezien te hebben is het wat mij betreft minder leuk. Qua actiescènes zit het goed in elkaar en Christian Bale zet een goede rol neer. Het verhaal is zeker niet verkeerd, en het kijkt best goed weg. Echter heb ik me nu desondanks minder vermaakt dan bij de eerste kijkbeurt.

avatar van PEN15
Had gehoopt dat het met dit hoge cijfer een baanbrekende sci-fi film zou zijn, maar zag uiteindelijk een 1984 meets the Matrix en typsisch inktzwarte Christian Bale prent. Met dat verschrikkelijk zwart/grijs camerafilter stond dit meteen met 1-0 achter. Er zitten verder te veel sterke stukken in. Dus alles wat herinneringen oproept moet kapot, omdat dit leidt tot het krijgen van emoties, maar hoe zit het dan met die alledaagse personenwagens uit het heden? Dit is iets waar ik ook in andere toekomstfilms over struikel, ik had dit ook bij een andere film geschreven en kan me nu net niet meer herinneren welke film dat was geweest. Is er geen controle over het toedienen van het emotieloosmakende serum? Die over de top eenmanslegercommando tegen honderden soldaten maakte deze film een beetje lachwekkend. Ergo, een emotieloze maatschappij met alleen maar blanken op de wereld is evil, die moraal vond ik achter deze film.

avatar van Vicksel82
Verassend goede film.
Nou ben ik zelf ook wel een fan van dit soort films maar heb erg genoten van deze film.
Aktie is erg mooi weergegeven en de sfeer in de film komt goed over.
Erg geloofwaardige aktie is het natuurlijk allemaal niet maar hier moet je even doorheen prikken.
Tijdens het kijken van deze film zag ik toch veel overeenkomsten met The Matrix.

avatar van Flat Eric
Sense-offender

Een gestyleerde actiefilm met een mooi strak futuristisch design in kleding en decor.
Ik hou daar wel van. Prima rol van Christian Bale.
Hoewel ik het totale gebrek aan gevoel niet altijd geloofwaardig vond heb ik me desondanks prima vermaakt.
Ik kreeg er in ieder geval wel een prettig gevoel bij.

avatar van Popcorntales
Ik had veel meer verwacht van deze film. Het ziet er allemaal niet echt mooi uit (waarschijnlijk door het beperkte budget). Het script schort langs alle kanten, veel plotgaten. Gelukkig was er een goede openingsscène (die me het beste deed vermoeden, maar helaas) en een zeer degelijke Christian Bale of ik had hem halverwege waarschijnlijk stopgezet. Full review: Recensie: Equilibrium – Popcorn Tales - popcorntales.com

avatar van Pazmaster
Ik heb deze 14 jaar oude film nog maar eens gekeken en hij valt nog steeds niet tegen. Een leuk verhaal en lekkere actie, de (vuur)gevechten zien er spectaculair uit. Ook qua aankleding en special fx ziet het er (voor die tijd) prima uit en Bale doet het prima. Een vermakelijke film, leuk weer eens gezien te hebben.

avatar van BobbyShmurda
Slechte film maar uitstekend vermaak. Geweldige entertainment tbh.

avatar van Ste*
Interessant concept, alleen niet echt interessant overgebracht op film. De sfeer is nogal kil, wat natuurlijk logisch is met een gebrek aan gevoelens, maar ik had wel meer contrast willen zien tussen het niet voelen vs. wel voelen. We zien enkele van dat soort scenes, maar die zijn allemaal vrij pathetisch overgebracht. Bovendien vind ik het met dit soort films altijd een beetje een gemiste kans als we niets zien van het leven van alledag. Wat betekent het voor de mensheid in de praktijk, deze wereld zonder gevoelens?

Daarnaast denk ik ook dat deze film de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan. Typisch een product van zijn tijd, meeliftend op films als The Matrix. Dat einde, met die twistjes hier en daar, en die Matrix-achtige shoot-outs (die ik persoonlijk niet echt cool vond, maar meer een beetje treurig over de top). Dit was begin deze eeuw allemaal nog wel prima, anno nu zijn dit soort films toch wel een beetje 'geweest' en verwacht je iets meer, of in ieder geval iets anders. Zowel inhoudelijk als zeker ook cinematografisch.

Tot ongeveer een uur nog best te doen, maar zeker het laatste kwartier is eigenlijk helemaal niks meer.

avatar van IH88
“Be careful Preston. You're treading on my dreams.”

Interessante sci-fi film met uitstekend acteerspel van Christian Bale. Zelfs als gevoelloze gevechtsmachine weet hij nog indruk te maken. Maar door het niet innemen van een pil komen steeds meer gevoelens bij hem boven drijven, en alleen al door een bepaalde blik weet Bale ook dit goed over te laten komen.

Het verhaal is intrigerend en vooral in het dilemma tussen de goede en slechte eigenschappen en emoties van de mens, en dat met het uitsluiten van gevoelens ook al het goede verdwijnt, zit de kracht van de film. De actiescènes zijn aardig, maar Bale is wel erg onoverwinnelijk en het einde wordt wat afgeraffeld. Gelukkig laat de Welshman weer eens zijn klasse zien.

avatar van arno74
Een emotieloze variant (visueel dan) op The Matrix (1999) die me al niet overtuigde, en dat doet deze fim helaas dus ook niet. Een actiefilm met een Matrix-achtergrond en stijl, veel meer valt er niet over te zeggen. 1,5*