Equilibrium (2002)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 107 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Kurt Wimmer
Met onder meer: Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs
IMDb beoordeling: 7,3 (346.207)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 mei 2003
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Equilibrium
"In a future where freedom is outlawed, outlaws will become heroes."
In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.
Externe links
Acteurs en actrices
John Preston
Brandt
Dupont
Robbie Preston
Errol Partridge
Mary O'Brien
Father
Lisa Preston
Preston's Wife
Seamus
Reviews & comments
movie.meter-2
-
- 20 berichten
- 329 stemmen
Ik vond Christian Bale echt fantastisch acteren. Het enige dat mij een beetje tegenviel was dat er wat plotholes waren. Je zag redelijk wat Clerics die emotie toonden. Ook de Tetragrammaton had agenten die bijv. angst toonden tijdens o.a. de scene met de puppy . Eigenlijk liet Christian Bale als enige zien dat zijn personage echt emotieloos was, totdat deze uiteraard de geleidelijke transformatie onderging wat wel prachting in beeld gebracht werd.
Ook ben ik het er mee eens dat de grijze/kleurloze omgevingen geweldig uitgekozen zijn.
4,0* vanwege Bale's uitmundende acteerwerk!
SENGOK
-
- 156 berichten
- 0 stemmen
Geweldige film dat sterk doet denken aan 1984 van George Orwell.
Verder zijn de actiescenes (Gun Kata) spectaculair, de muziek prachtig en Christian Bale overtuigd als emotieloze killer die langzaam tot inkeer komt.
Neder0001
-
- 590 berichten
- 1388 stemmen
Verhaal is wel boeiend maar alles behalve realistisch. Ook de actie scènes zijn een beetje overdreven ongeloofwaardig. Maar als dat je niet zoveel boeit kun je best genieten van deze film.
3bdelilah
-
- 103 berichten
- 738 stemmen
Vermakelijke film, natuurlijk onrealistisch maar ze zullen vast niet mikken op realisme. Zo nu en dan spraken ze zich ook tegen met die gevoelens, erg moeilijk om gevoelloos te blijven. Kijk maar bijvoorbeeld naar Andrew, die wordt soms boos en achterdochtig, andere keer lacht ´ie weer. De Vice-Counsel ook, lopen smeken aan het einde en alles. Allemaal gevoelens die ze eigenlijk niet horen te hebben. Ik vond alleen Christian Bale die rol perfect vertolken, toen hij nog die shit gebruikte zag je totaal geen emoties. Voor de rest gewoon een prima film, keek lekker weg.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Ongehoord slecht dit. En dat met zo'n gemiddelde, hoe bestaat het.
Pakt qua plot losjes Blade Runner vast, qua visuele stijl en sfeer casht het flink in op The Matrix, maar dan met een eigen plotje. Identiteitsloze prul wordt het hiermee. En als dan zelfs het geringe plotje al zo slecht is als in deze film..
De film vangt aan met een uitgangspunt wat het nog geen 5 minuten weet vast te houden. Een totalitair regime -inclusief het hele standaard riedeltje met een schreeuwende leider, geindoctrineerde burgers, en een swastika-achtig symbool- gebruikt een anti-emotiedrug, die de gevoelens van alle burgers moet onderdrukken. Vervolgens zie je de hele film door bange personages, personages die verrukt lachen, boze personages, etc etc etc. het werd op een gegeven moment steeds gekker. Dit is toch gewoon niet serieus te nemen? Alleen het personage van Bale houdt nog een tijdje een redelijk stoicijnse kop, maar dat verandert als hij zijn dosis emotieremmers niet meer krijgt. En hier pakt de film door op een pad wat al letterlijk vanaf de eerste minuut duidelijk is. Bale twijfelt ineens heel sterk aan het systeem sinds hij ook gevoelens krijgt, en zoekt contact met verzetsgroepen, waar hij natuurlijk uiteindelijk een flinke vinger in de pap krijgt. Bijna twee uur verder, en dan plots is het ook nog een soort rat-in-de-val plot, want eigenlijk heeft de grote 'Vader' (?) een masterplan bedacht om het verzet te breken. Dat lukt dan een soort van, waarna Bale met een arsenaal aan wapens, waar hij verder niet op is gecontoleerd ondanks dat ze dat Bale nog zaten te vertellen voordat hij het kamertje binnenging, de hele headquarters uitmoord, en dan is het toch allemaal nog goed afgelopen. Einde.
En ondanks dat het plot/verhaal al rampzalig is, moet ik zeggen dat ik me daar nog niet eens het meeste aan gestoord heb. De film pakt qua actie The Matrix heel duidelijk bij de lurven, en geeft er een eigen draai aan. Wat resulteert is denk ik de meest afzichtelijke lelijk, idioot domme actie die ik ooit gezien heb. Ik heb helemaal niks tegen onrealisme, maar ik moet wel de indruk krijgen dat de vaardigheden van de bewuste held dusdanig goed zijn dat de tegenstand geen schijn van kans heeft. Hier heeft Bale een soort van Japanse vechtkunstvaardigheid die de hele film door door willekeurige mensen op straat wordt tentoongesteld (?), waarbij er heel wat af gezwierd en gedaan wordt. Nadeel is dat het er bij Bale vooral gewoon vreselijk uitziet, zowel visueel als qua choreografie. Je ziet allerlei zwaaien, draaien, salto's etc, en dan liggen er ineens 25 mannetjes met machinegeweren op de grond. Je krijgt geen enkel moment ook maar het idee dat die andere figuren hun best doen. De figuranten staan met hun geweertjes in de hand te wachten tot ze in elkaar mogen zakken als een pudding, en dat is dan de actiescene. Die overigens ook nog vreselijk kitscherig in beeld wordt gebracht. En om dan nog maar te zwijgen over die belachelijk overdreven rockmuziek die er dan onder wordt gezet Wat een wansmaak.
En dan die stad, wat zag dat er weer ongeinspireerd uit zeg. De aankleding was duidelijk niet iets waar veel moeite in gestoken werd. En qua editing zat ik ook regelmatig met gefronste wenkbrouwen voor de tv. Ging echt zo van; Bale achter bureautje ---> "Er is een aanval daar en daar", cut, shot naar Bale op locatie met vlammen, herrie en alles, en cut, terug naar een overpeinzende Bale, achter zijn bureautje. En dat binnen een seconde of 3. Het werd allemaal nog droger en saaier dan het al was door dat onnozele gesnijd op elk moment van de film
Werkelijk een draak van een film, met al zijn geforceerde stoere coolheid en opgeblazen actiescenes. Ik heb echt met verbazing naar mijn televisiescherm zitten kijken en ik werd er droevig van om te zien dat zelfs Bale die ik toch wel consequent hoog heb zitten niets kon rechtbreien aan dit wanproduct. Esthetisch over de gehele lijn gewoon om te huilen, sociofilosofisch het vaste platgewandelde riedeltje, en verder roept de film bijna schaamteloos om wat Matrix-fans om hier een slaatje uit te slaan.
1.0*, en dan heeft meer te maken met de 0,5* die ik heb gegeven dan met deze film, die zijn allemaal misschien net nog wat slechter.
shrink
-
- 1977 berichten
- 2228 stemmen
Christian Bale in topvorm. Cijfer uitgelegd !!!!!!!!!
Trouwens vind ik de film veel beter dan the Matrix.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Tread softly because you tread on my dreams
Equilibrium had al vaker mijn aandacht getrokken maar nog nooit de zin gehad om de film eigenlijk te kopen. Het was pas toen ik dit in een boxset (met Impostor als 2e film, het waarom is mij nog altijd een raadsel) vond in de Mediamarkt voor weinig geld dat ik besloot de gok te wagen. Gisteren nog wat tijd over en toen leek dit me de perfecte tijdsbesteding te zijn.
Maar ik heb de indruk dat ik beter iets anders had uitgekozen want hoewel Equilibrium wel zijn kwaliteiten heeft, is het geheel toch wat teleurstellend. Vooral ook omdat dit een vrij hoge score heeft (zowel hier als op Imdb) en ik dus toch op zijn minst een 3,5* - 4* had verwacht. En eerlijk gezegd, ik vat het niet waarom dit zo hoog beoordeeld wordt want Kurt Wimmer, die zowel de regie als het script voor zijn rekening nam, levert een vrij voorspelbare film die wel amusant is maar meer ook niet. Het begint nochtans wel cool met de eerste kennismaking met Gun Kata die ook geslaagd in beeld wordt gebracht. Deze vechtstijl blijkt dan ook bijzonder effectief te zijn in het donker maar de film gaat dan ook compleet de mist in door de rest van de gevechten te laten afspelen in daglicht. Je kon Preston dan ook de helft van de tijd volgens mij zo gemakkelijk neerschieten.. Ontzettend jammer ook dat al zijn tegenstanders op nog geen meter van hem gaan staan in een cirkel en netjes wachten tot ze afgeslacht kunnen worden. Neen, de superieure actie waar het promotiepraatje op de hoes het over had was dus al niet echt een succes te noemen. Hetgeen me echter het meest leek aan te staan was het idee van een soort futuristische utopie maar ook dat wordt maar half en half uitgewerkt. Dat Dupont de spilfiguur ging zijn was ook werkelijk al van in het begin te verwachten. Wel leuk hoe Wimmer met Brandt omgaat. Eerst een hoop opbouw en hem dan gewoon met één slag laten doodgaan. Deed me wat denken aan die kerel met zijn zwaard in Indiana Jones.
Ik ben best wel een fan van Sean Bean. Ik zou nu niet direct speciaal een film van hem kopen puur omdat hij erin meedoet maar ik kan hem altijd wel waarderen. Hier gaat hij echter al na zo'n 20 minuten dood en zien we hem voor de rest van de film niet meer. Zelfde geldt voor Dominic Purcell die ook al enorm snel het loodje legt dus voor deze acteurs moet je de film sowieso al niet gaan zien, tenzij je een completist bent en alles wilt zien waar ze in hebben meegespeeld. De hoofdrol is weggelegd voor Christian Bale en dat blijft een acteur waar ik gemengde gevoelens bij heb. In sommige rollen is hij erg sterk (The Machinist o.a.) maar als Batman kan ik minder waarderen. Het is altijd wat bang afwachten dus maar dit doet hij op zich redelijk goed. Veel valt er ook niet te acteren doordat hij altijd gewoon enorm sip moet kijken maar hij straalt een zekere finesse uit die goed bij zijn rol past. Is het trouwens niemand opgevallen dat Preston's vrouw door twee verschillende actrices wordt gespeeld? Alexa Summer is tijdens het filmen opeens verdwenen waardoor Wimmer genoodzaakt was om een andere actrice, Maria Pia Calzone, te casten voor de rol.
Equilibrium is op zich een film met heel wat potentie maar ik had er uiteindelijk meer van verwacht. De gevechten (met uitzondering van de openingsscène) komen praktisch nooit goed tot hun recht en de film is me een tikkeltje te voorspelbaar. Ik heb me uiteindelijk wel redelijk goed vermaakt maar ik betwijfel of ik dit in de nabije toekomst nog eens opnieuw ga kijken.
2,5*
Corcicus
-
- 2551 berichten
- 3556 stemmen
Fijne actiefilm waarvan het dystopische verhaal deed denken aan V for Vendetta, maar dan zonder de perverse politieke ondertoon van die laatste. Een heel groot entertainmentgehalte, soms beklijvend en heel goede weergave van de grauwheid van zo een dictatuur. Tof!
K. V.
-
- 4106 berichten
- 3595 stemmen
Dit was nog eens een aangename verrassing. 'k had totaal geen verwachtingen bij deze film, maar wat een goeie film.
Een boeiend verhaal, visueel ook erg sterk, puike cast en goeie actie. Minpuntjes heb 'k niet direct, 'k heb me er prima mee vermaakt.
De moeite om te bekijken.
indigoriico
-
- 95 berichten
- 91 stemmen
supervette actie science fiction met goede acteurs en een goed verhaal
sparkie
-
- 95 berichten
- 33 stemmen
Goeie sf actie film. Alleen al het idee om in wereld te leven waar je geen emoties mag tonen. Tevens goed uitgewerkt.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Mja.
Eigenlijk is deze film grandioos mislukt. Men wil een samenleving laten zien waar emoties verboden zijn, om vervolgens niets anders te tonen dan emoties, niet in het minst van zij die emoties willen bannen. Sowieso had ik mijn twijfels bij het concept: mensen zijn niet in staat géén emoties te tonen.
Soit, dat terzijde rest een vermakelijke actieprent, zonder verrassingen en met wat domme dingetjes hier en daar, maar vervelen zit er gelukkig niet bij.
De cast is onevenwichtig. Christian Bale, Sean Bean en Emily Watson zijn stuk voor stuk acteurs die ik wel kan hebben; Bale is echter niet altijd op z'n best terwijl Bean en Watson te kleine rolletjes hebben. Taye Diggs en 'Father' (de tweede) hebben me veeleer op de zenuwen gewerkt.
Even ergerlijk als het concept dat mislukt zijn de actiescènes, waarbij opmerkelijke schietbewegingen afgewisseld worden door één of andere Oosterse samuraistijl. De combinatie die het oplevert vind ik allesbehalve overtuigend, iets wat ook wel te wijten is aan de choreo's en de manier waarop men het allemaal in beeld brengt. Wanneer er naar het einde toe ook nog eens rock ondergestoken wordt (om de Danny Elfman-achtige soundtrack variatie te geven?) is het hek helemaal van de dam, dan wordt de kille futuristische omgeving teniet gedaan.
Kleine 3
J.Ch.
-
- 536 berichten
- 680 stemmen
Sciencefiction is niet mijn favoriete genre, maar binnen het genre zijn er een paar films die ik erg kan waarderen en Equilibrium is daar één van. De belangrijkste reden daarvoor is het verhaal, een in mijn ogen essentieel element dat in veel sciencefictionfilms erg ondergesneeuwd is.
Meteen vanaf het begin wordt je als kijker opgescheept met de vraag of het vermogen om te voelen het wel waard is als het kan leiden tot misdaad en oorlog. In het begin lijkt het onderdrukken van emoties eigenlijk een heel geschikte oplossing voor de kwaadaardige neigingen van de mens, maar zoals dat hoort komt je er al snel achter dat dit niet het geval is. Om emoties zoveel mogelijk uit te roeien moeten namelijk ook álle objecten die bij mensen welk gevoel dan ook zouden kunnen oproepen worden vernietigd - van discobal tot Mona Lisa. Oorlog en misdaad zijn ingeruild voor de vernietiging van alles wat ons menselijk maakt en de afslachting van iedereen die daarvoor probeert te vechten.
Een veel gelezen kritiekpunt is dat je wel degelijk mensen emoties ziet tonen. Je zou dat als een fout kunnen zien, maar ik zie het meer als het bewijs dat het 'medicijn' Prozium emoties niet kan uitroeien, alleen onderdrukken. Sterke emoties, zoals doodsangst, kunnen daar doorheen breken. Daarnaast geloof ik graag dat John Preston zo goed is in zijn werk omdat het middel bij hem minder werkt dan bij anderen. Prozium verdoofd hem dusdanig dat hij (aanvankelijk) niet twijfelt aan de juistheid van wat hij doet, maar hij houdt een intuïtie over waarmee hij merkt of iemand voelt of niet. Hij houdt genoeg gevoel over om zijn vrouw te verdedigen als ze haar komen halen en om enkele momenten te twijfelen voor hij Sean Bean omlegt. Zijn verminderde gevoeligheid voor Prozium heeft geleid tot een soort compensatiemechanisme van zijn eigen kant, waarmee hij zijn eigen gevoelens onderdrukt - zoals hij ook doet als hij later geen Prozium meer neemt. Het is mijn theorie maar, maar ik vind het leuk om er in te geloven.
Wat ik bijzonder vind aan deze film is de bron van de spanning. Die spanning komt niet zozeer uit de actie, maar meer uit de vraag of John Preston in staat zal zijn om zijn ontluikende gevoelens voor de buitenwereld te verbergen. Aan de ene kant hoop je dat hij gaat voelen, je wilt immers dat hij bij de goeden gaat horen, aan de andere kant hoop je dat hij gevoelloos blijft zodat hij niet door de mand valt. Dit levert mooie spanningsmomenten op, zoals de scène met het hondje en de scène waarin Preston sense offenders (mooie term) probeert te redden maar ze later alsnog worden geëxecuteerd.
Zo zijn er wel meer mooie scènes te noemen, waaronder de confrontatie tussen Preston en zijn eerste partner Partridge, uitstekend gespeeld door Sean Bean (die, zoals de traditie wil, weer eens het loodje legt...), en meerdere scènes tussen Preston en Mary O'Brien (tevens goed gespeeld door Emily Watson). Christian Bale kan ik ook wel goed hebben; hij zet zijn personage wat afstandelijk neer, worstelend met opkomende emoties, wat hem intrigerender maakt.
Met de actiescènes heb ik helemaal geen problemen. Geloofwaardig is het niet altijd, maar mooi wel. Alleen jammer dat Preston zo gemakkelijk wint, zelfs van zijn tweede partner. Hoe diens gezicht van zijn hoofd afglijdt vond ik dan wel weer heel grappig, maar ik had toch liever een wat langer duel tussen hen beiden gezien. Dat is eigenlijk mijn grootste kritiekpunt op de film. Verder had het einde van mij wel wat uitgebreider gemogen, en had ik wel wat meer willen weten over de beweegredenen van 'Vader' om zelf geen Prozium in te nemen.
De sfeer vind ik geslaagd. Libria ziet er afschuwelijk dystopisch uit, en de futuristische beelden worden begeleid door middeleeuws aandoende muziek waardoor het nog wranger wordt. Als symbool voor wat ons menselijk maakt gebruikt men niet alleen poëzie en schilderkunst (en Beethovens negende, natuurlijk), maar ook Moeder de Gans en uitermate lelijk glaswerk. Fijn dat de film zich niet zo'n verheven air aanmeet.
Al met al kan ik deze film erg goed hebben, zelfs na een derde kijkbeurt. Equilibrium geeft je veel meer om over na te denken dan de standaard sciencefictionfilm. Fijn.
Drrrrkkk
-
- 82 berichten
- 77 stemmen
Een saaie, nietszeggende, spanningloze film. Ik ben een groot Christian Bale fan, maar de hoofdrol had wellicht beter door Steven Seagal (incl. staartje) gespeeld kunnen worden. Next.
Matt81
-
- 193 berichten
- 833 stemmen
Toch een aardig filmpje. zoals roger Ebert al zei: hetl ijkt een standaard actiefilmpje, maar de diepere laag die het plot eraan geeft tilt m daar toch boven uit. Daarbij werkt het uitgestreken gezicht van Bale prima bij zijn rol en ziet het er allemaal mooi gestyled uit. 0,5 erbij!
MovieMind
-
- 6812 berichten
- 0 stemmen
Als je een film wil maken over gevoelloze mensen, dan is het ook van belang dat je het zo kunt overbrengen.
Dat is een belangrijk onderdeel in deze film en mijn inziens niet goed genoeg waargemaakt.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2368 stemmen
Redelijk tussendoortje.
Opvallend veel gezeur bij deze film lees ik in de reacties. Als je de film puur op inhoud gaat beoordelen, dan ziet de ervaren filmkijker al snel overeenkomsten met films als The Matrix, Brasil of de boeken van Orwell of Brave New World van Huxley (waarom is die hier nog niet eerder genoemd?). Erg origineel is het niet, maar het gaat meer om het idee in mijn optiek. Je moet hier als kijker vooral niet te diep willen gaan. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg maar.
Aan de andere kant kun je Equilibrium puur op audiovisuele schoonheid gaan beoordelen en ook dan zal je teleurgesteld worden. Genoeg films waar de actie gelikter is, de sfeer grimmiger, de soundtrack mooier, de vormgeving indrukwekkender. Vrij zinloos zoeken naar een stok om de hond mee te slaan in mijn ogen. Van Equilibrium moet je gewoon genieten zoals je vroeger ook kon genieten van een slechte Schwarzenegger of Stallone: lekker hersenloos entertainment.
Zonder snobistische bril: 3***
Phobophile
-
- 130 berichten
- 97 stemmen
Gisteren dacht ik: "ik doe het eens andersom". D.w.z. in plaats van een toffe film te zoeken en erachter te komen dat Christian Bale erin speelt, kijk ik gewoon welke film ik van hem nog niet heb gezien en zeer grote kans dat de film de moeite waard is. 'Equilibrium' combineerde Baile met een Moviemeter score van 3,4. Dat was makkelijk dus.
Helaas. Zo werkt het toch niet helemaal blijkbaar.
Het verhaal van Equilibrium moet iets voorstellen van een kruising tussen '1984' en 'The Matrix'. Zoals meer mensen, getuige de post hierboven, blijkbaar al opgemerkt hebben. Ook 'Minority Report' schijnt volgens de makers van de film tot een van de inspiratiebronnen te behoren.
Groot verschil met voornoemde films is dat het verhaal van Equilibrium totaal onzinnig is. Niet interessant, niet doordacht, geen ethische dilemma's. Wat overblijft is een soort zeikerig moralisme wat totaal irrelevant is, omdat alle mensen ter wereld het er toch wel mee eens zijn. Niet dat een film allerlei ethische dilemma's moet opwerpen (heb weinig films vaker gezien dan 'Commando'), maar als een film uitgebreid de '1984' gaat uithangen, verwacht ik wel íets interessanters. Of op z'n allerminst iets wat niet zo zeikerig is.
Sommige films wordt wel verweten dat de kijker wordt behandeld alsof ie dom is. Dat zou in deze film ook het geval kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld het kiekje van twee verliefde mensen; ter verduidelijking is er in grote koeienletters 'FREEDOM' op geschreven. Tja...
Maar toen ik verder keek, kreeg ik eigenlijk meer het idee dat de schrijver script zelf gewoon niet al te snugger is. Neem de scene met de puppy. Zo'n absurd cliché dat het uitstekend in een komedie zou passen.*
Dan is er de vormgeving in deze film. Dat houdt ook niet echt over. De CGI is lelijk, de kleding verstoort de illusie meer dan dat 'ie helpt. Soldaten die constant een motorhelm op hebben bijvoorbeeld. Dit zou je kunnen wijten aan een laag budget, ik wijt het aan slechte keuzes.
Enige positieve wat ik aan deze film kan noemen, is de actie. De vecht- en schietscènes zijn mooi gechoreografeerd en dat is waarschijnlijk de enige reden dat ik het zowaar tot het einde gered heb.
*)
Het cliché van puppies als ultieme schattigheid en appellerend aan 'gevoel' werd bijvoorbeeld in Futurama gebruikt. Het gezelschap wil toegang tot een stad waar alleen robots mogen komen. Het volgende gesprek tussen (als robots vermomde) mensen en robotschildwachten vindt plaats:
Robot #1: "Administer the test."
Robot #2: "Which of the following would you most prefer? A: a puppy, B: a pretty flower from your sweety, or C: a large properly formatted data file?"
Robot #1: "Choose!" (Leela and Fry whisper)
Fry: "Uh, is the puppy mechanical in any way?"
Robot #2: "No, it is the bad kind of puppy."
Leela: "Then we'll go with that data file!"
Robot #2: "Correct."
Robot #1: "The flower would also have been acceptable."
Robot #2: "You may pass."
Zeer grappig, maar in 'Equilibrium' moet je het serieus gaan nemen
Pim1993
-
- 597 berichten
- 749 stemmen
Ongehoord slecht dit. En dat met zo'n gemiddelde, hoe bestaat het.
Pakt qua plot losjes Blade Runner vast, qua visuele stijl en sfeer casht het flink in op The Matrix, maar dan met een eigen plotje. Identiteitsloze prul wordt het hiermee. En als dan zelfs het geringe plotje al zo slecht is als in deze film..
De film vangt aan met een uitgangspunt wat het nog geen 5 minuten weet vast te houden. Een totalitair regime -inclusief het hele standaard riedeltje met een schreeuwende leider, geindoctrineerde burgers, en een swastika-achtig symbool- gebruikt een anti-emotiedrug, die de gevoelens van alle burgers moet onderdrukken. Vervolgens zie je de hele film door bange personages, personages die verrukt lachen, boze personages, etc etc etc. het werd op een gegeven moment steeds gekker. Dit is toch gewoon niet serieus te nemen? Alleen het personage van Bale houdt nog een tijdje een redelijk stoicijnse kop, maar dat verandert als hij zijn dosis emotieremmers niet meer krijgt. En hier pakt de film door op een pad wat al letterlijk vanaf de eerste minuut duidelijk is. Bale twijfelt ineens heel sterk aan het systeem sinds hij ook gevoelens krijgt, en zoekt contact met verzetsgroepen, waar hij natuurlijk uiteindelijk een flinke vinger in de pap krijgt. Bijna twee uur verder, en dan plots is het ook nog een soort rat-in-de-val plot, want eigenlijk heeft de grote 'Vader' (?) een masterplan bedacht om het verzet te breken. Dat lukt dan een soort van, waarna Bale met een arsenaal aan wapens, waar hij verder niet op is gecontoleerd ondanks dat ze dat Bale nog zaten te vertellen voordat hij het kamertje binnenging, de hele headquarters uitmoord, en dan is het toch allemaal nog goed afgelopen. Einde.
En ondanks dat het plot/verhaal al rampzalig is, moet ik zeggen dat ik me daar nog niet eens het meeste aan gestoord heb. De film pakt qua actie The Matrix heel duidelijk bij de lurven, en geeft er een eigen draai aan. Wat resulteert is denk ik de meest afzichtelijke lelijk, idioot domme actie die ik ooit gezien heb. Ik heb helemaal niks tegen onrealisme, maar ik moet wel de indruk krijgen dat de vaardigheden van de bewuste held dusdanig goed zijn dat de tegenstand geen schijn van kans heeft. Hier heeft Bale een soort van Japanse vechtkunstvaardigheid die de hele film door door willekeurige mensen op straat wordt tentoongesteld (?), waarbij er heel wat af gezwierd en gedaan wordt. Nadeel is dat het er bij Bale vooral gewoon vreselijk uitziet, zowel visueel als qua choreografie. Je ziet allerlei zwaaien, draaien, salto's etc, en dan liggen er ineens 25 mannetjes met machinegeweren op de grond. Je krijgt geen enkel moment ook maar het idee dat die andere figuren hun best doen. De figuranten staan met hun geweertjes in de hand te wachten tot ze in elkaar mogen zakken als een pudding, en dat is dan de actiescene. Die overigens ook nog vreselijk kitscherig in beeld wordt gebracht. En om dan nog maar te zwijgen over die belachelijk overdreven rockmuziek die er dan onder wordt gezet Wat een wansmaak.
En dan die stad, wat zag dat er weer ongeinspireerd uit zeg. De aankleding was duidelijk niet iets waar veel moeite in gestoken werd. En qua editing zat ik ook regelmatig met gefronste wenkbrouwen voor de tv. Ging echt zo van; Bale achter bureautje ---> "Er is een aanval daar en daar", cut, shot naar Bale op locatie met vlammen, herrie en alles, en cut, terug naar een overpeinzende Bale, achter zijn bureautje. En dat binnen een seconde of 3. Het werd allemaal nog droger en saaier dan het al was door dat onnozele gesnijd op elk moment van de film
Werkelijk een draak van een film, met al zijn geforceerde stoere coolheid en opgeblazen actiescenes. Ik heb echt met verbazing naar mijn televisiescherm zitten kijken en ik werd er droevig van om te zien dat zelfs Bale die ik toch wel consequent hoog heb zitten niets kon rechtbreien aan dit wanproduct. Esthetisch over de gehele lijn gewoon om te huilen, sociofilosofisch het vaste platgewandelde riedeltje, en verder roept de film bijna schaamteloos om wat Matrix-fans om hier een slaatje uit te slaan.
1.0*, en dan heeft meer te maken met de 0,5* die ik heb gegeven dan met deze film, die zijn allemaal misschien net nog wat slechter.
Tip: Stop met films kijken
Ik kan mensen als jou niet serieus nemen, je bent waarschijnlijk of met een vooroordeel of met een behoorlijke slechte mood de film gaan kijken. Zoals jij beoordeelt kan elke film naar beneden gehaald worden met een 1,0.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Ik kan mensen als jou niet serieus nemen, je bent waarschijnlijk of met een vooroordeel of met een behoorlijke slechte mood de film gaan kijken. Zoals jij beoordeelt kan elke film naar beneden gehaald worden met een 1,0.
Kun je in dat geval tenminste aangeven wat er volgens jou onterecht/onjuist is aan mijn verhaal?
Corcicus
-
- 2551 berichten
- 3556 stemmen
Ja, ik kan mij om eerlijk te zijn, heel goed vinden in jouw commentaar ook al beoordeelde ik deze film veel hoger. Komt vooral vanwege de attitude waarmee ik zat te kijken. Inderdaad is dit nogal een hutsepot van Matrix, V for Vendetta en Brave New World (wat de drugs betreft). Maar al bij al vond ik dit een zeer vermakelijk hap. Het is inderdaad geen cinematografisch hoogstandje en het ontbreekt het prachtverhaal van de Matrix, maar niet de pretentie. Maar gelukkig was er geen opdringerige, actuele, politieke ondertoon zoals V for Vendetta, zodat het allemaal licht verteerbare fastfood blijft.
Pim1993
-
- 597 berichten
- 749 stemmen
Kun je in dat geval tenminste aangeven wat er volgens jou onterecht/onjuist is aan mijn verhaal?
De intentie van mijn reactie was niet om je op onjuistheden te wijzen. Ik heb deze film met plezier gekeken. Je mening over de film is duidelijk, maar in hoeverre je die doordrukt vind ik nogal fascinerend. In mijn ogen kijk je dusdanig scherp naar films dat je op voorhand al weet dat je hem geen bal aan gaat vinden en met je kladblok op schoot wacht op puntjes die je kunt noteren. Op die waarneming geef ik mijn mening, en excuses voor de cynische wijze waarop ik je de tip meegaf.
Verder kan ik je reviews zeker waarderen en knik ik ook vaak ja terwijl ik ze lees. Maar ook net als bij 'Limitless' denk ik dan: hoe kan die man nou nog plezier beleven aan het kijken van films? Stoormomentje, verder absoluut geen negatieve bedoelingen.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Gezien mijn hoge cijfers bij andere films zou je denken dat dat toch aardig lukt? M.i. is het zeer nuttig om te omschrijven wat je wel en niet goed vindt aan films om te kunnen filteren wat je de volgende keer gaat kijken.
Pim1993
-
- 597 berichten
- 749 stemmen
Prima dan, keep up the good work. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
johstripper
-
- 88 berichten
- 78 stemmen
Lachwekkend, zo slecht. Na 15 min gekapt en dat vond ik al een knappe prestatie.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Sci-fi allegaartje dat al snel geen stand houdt en ontaardt in potsierlijke rompslomp. Fnuikend wanneer een film die zichzelf bloedserieus neemt, niet serieus te nemen is. Het is gelijk al mis met dit totalitaire regime. Complete poppenkast met Vader aan het roer die regeltjes dicteert aan z'n geïndoctrineerde volk.
Ik kan ook niks met zo'n typetje als DuPont. Moeilijk kijkend, strenge woorden en altijd in een grote setting aanwezig. Dat moet dan heel wat lijken, maar het werkt voor geen meter. Als het verhaaltje gaat borrelen, wordt het alleen maar gekker. Met zoiets nodig je je kijker uit om op zoek te gaan naar emoties.
Die blijken er verrassend genoeg volop te zijn, waar je het tegendeel zou verwachten. Het zijn dingetjes die nog harder opvallen omdat het rond Bale ook maar niet wil lukken. Wanneer z'n gevoelens komen boven drijven, is het toekijken met gekromde tenen. Beethoven. Het hondje. Het komt totaal niet over.
Wanneer tijdens een executie de deur op een kier staat, wordt het zelfs helemaal een foute boel. Gênante tranentrekkerij. Dikke min ook voor de idiote muziek die Wimmer inzet. Een halfje erbij voor de actie dan maar. Althans de poging daartoe, want helemaal af is het ook niet. Verder een enorme mispeer.
martijn011
-
- 1997 berichten
- 1296 stemmen
Prima scifi-thriller met een verhaal wat niet altijd overtuigt, maar als film zeker van begin tot eind vermaakt.
Eigenlijk maak je het jezelf als filmmaker wel erg moeilijk wanneer je poogt een verhaal te verfilmen waarin emoties taboe zijn. Kan natuurlijk niet, emotieloos leven is niet te bereiken.
Het verhaal is dan ook wel mager en niet waterdicht. Toch wil ik het de makers vergeven want in de meeste facetten is dit een prima film.
Christian Bale is een enorm stoere hoofdrolspeler. Vult zijn rol echt fantastisch in. Actiescenes zien er gelikt uit, waarbij realisme even in de ijskast wordt gezet.
Wat me vooral erg blij maakte was dat de eindgevechten eindelijk niet eens uren duurden. Waar veel mensen dit als minpunt zien, is het voor mij een verademing.
Nogmaals, stoere en actierijke film met een uitmuntende Bale!
patrickman
-
- 149 berichten
- 159 stemmen
12 jaar later maar goed Ik heb echt genoten van deze film mooi verhaal het einde had iets beter mogen wezen voor me dat scheelt een ster maar echt een aanrader
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"You really should learn to knock."
Christian Bale (Batman) in een ijzersterkte 1984-achtige Sceince-fiction film van Kurt Wimmer die ook het verhaal voor de film schreef.
Christian Bale doet het erg goed als John Preston, verder waren Sean Bean en Emily Watson sterk. Verdere cast was ook helemaal in orde.
Equilibrium gaat over een futuristische wereld waar emoties verboden zijn en iedereen medicijnen neemt om emoties uit te bannen. Zogenaamde executeurs moeten de gevoelsovertreders uitschakelen en het verzet ziet uit te bannen. Preston komt erachter dat zijn collega Partridge zelf een overtreder is en moet doen wat van hem verwacht word...
Een heel sterk verhaal dat me een beetje doet denken aan 1984. Dit is echt het soort sceince-fiction waar ik erg van hou. Het zou zo door Asimov of Arthur C. Clarke geschreven kunnen zijn maar dat is het niet, Wimmer heeft het namelijk zelf geschreven. Ook goede plottwists die niet te vergezocht zijn, niet te voor de hand liggen en als je terugdenkt ook kloppen.
Ook een heel erg goede soundtrack van Klaus Badelt. Erg mooie klassieke muziek met koren en hele nice elektronische hybrid muziek. De scene dat Preston luistert naar Beethoven's 9e symfonie en begint te huilen vond ik heel erg mooi gedaan. Vooral de koor muziek geeft de film een hele mooie sfeer.
De film heeft af en toe filmkorrel, dat vond ik erg mooi en dat betekend dus dat deze nog op analoge film is opgenomen. Pluspunten voor de regisseur! Erg mooie opening titels. Sommige shots zien er erg goed uit. Goede stunts. Goede sets. Allemaal heel mooi gedaan. Wel jammer dat ze in sommige stukken erg veel slechte CGI hebben gebruikt, maar gelukkig is dat niet zo vaak.
Ook prachtig hoe hij die hond red, en toch nog een laatste keer Mary gaat zien voordat ze geëxecuteerd word. Het einde is erg mooi en een echt happy end. Het drama-gehalte en emotie is deze film is erg goed gedaan.
Een echte aanrader.
-Acteerwerk 7/10
-Verhaal 9/10
-Muziek 10/10
-Stunts & sets 8/10
-Effecten 5/10
-Cinematografie 9/10
-Algemeen 9,7/10
Voor kinderen vanaf 12 jaar. I.v.m. vuurwapen gevechten, verbrandingen en geweld.
skip
-
- 228 berichten
- 235 stemmen
Prulwerk van de hogere klasse : ) Ik wist ook niet dat je zonder gevoel kwaad kunt worden : ) Film is op heel wat punten niet goed uitgewerkt en ben verbaast over het hoge gemiddelde. Geen goede film voor mensen die echt van film houden, kitsch.
Bekijk ook
The Butterfly Effect
Sciencefiction / Thriller, 2004
2.400 reacties
Lucky Number Slevin
Misdaad / Thriller, 2006
872 reacties
Die Brücke
Drama / Oorlog, 1959
196 reacties
The Boondock Saints
Actie / Misdaad, 1999
1.452 reacties
Sibiriada
Drama, 1979
34 reacties
Twelve Monkeys
Sciencefiction / Thriller, 1995
943 reacties
Gerelateerde tags
vechtsportenweerstandfascismeanti herototalitarian regimedestroyphasing dystopiebook burning outlawurban settinggovernment agent
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.