Equilibrium (2002)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs

In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ik tel een 7.9

Wat een lekkere (SF)actiefilm! De verhaallijn is hier en daar wat dun, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het visueel geweld en heftige actiescenes (die heerlijk "overdone" zijn). De verwijzingen naar de tweede wereldoorlog (de Zeppelin!)zijn m.i. vooral bedoeld om aan te geven dat de bevolking onderdrukt wordt door een dictator. Al met al een erg vermakelijke sneak: 4 sterren.

avatar van Sjoerd
Ben nou toch wel benieuwd geworden hoor... Ga em zo snel mogelijk zien, denk ik. Kijken of het echt jatwerk is, of gewoon een goeie film (of allebei ).

Elora Danan schreef:

die hele vergelijking met de 2e wereld oorlog, HOU TOCH OP!

Welke vergelijking met WO II? Volgens mij heb je het dan toch echt verkeerd begrepen...

Vond de film, ondanks dat het in de trailer nogal bij mekaar gejat lijkt, erg goed. Verhaal doet denken aan 1984 van Orwell en speelt zich af na een WO III. Christian Bale viel me alleszins mee en de rest van de cast deed het ook goed. Alleen de kerel die "Father" speelde vond ik een beetje een sukkeltje... 4,5*

Ik vond het een leuke film. Redelijk goed verhaal, goed gefilmd en mooi einde.
En de vergelijking met de matrix is enkel en alleen maar mbt de actiescene's en de manier waarop ze gefilmd zijn. Maar dit is toch de mooiste manier om zo'n scene weer te geven dus waarom zou je het niet gebruiken.

Sjoerd schreef:

Volgens mij heeft-ie het goed begrepen. Niet alleen de Zeppelin, maar ook het teken van de 'regering' leek verdacht veel op een hakenkruis. Verder vertoonden de leren jassen van de elite-troepen wel erg veel overeenkomsten met Duitse WOII-troepen.

ehuurman schreef:

Dus uit het feit dat er een zeppelin in de film zit en dat de soldaten een pak aanhebben dat vaag doet denken aan dat van een duitse WO II soldaat leiden jullie af dat deze film verwijst naar WO II???
Dat is toch alleen maar aankleding om aan te geven dat het om een 'slecht' regime gaat.

Als er hierboven gezegd word: "die hele vergelijking met WO II", dan verwacht ik vervolging van een bepaalde bevolkingsgroep en een ras dat zich tot superieur uitroept. Dat gebeurt hier helemaal niet. De hele grondgedachte en uitvoering is compleet anders (het is zelfs niet eens oorlog...). Vergelijking met 1984 (Orwell) duidelijk aanwezig, maar verder kom ik niet hoor...

Sjoerd schreef:

Ik kon ook niet anders dan concluderen dat er regelmatig naar het nazi-regime werd verwezen. Dat wordt er toch duidelijk dik bovenop gelegd... Ja, tuurlijk is de aankleding bedoeld om te laten zien dat het hier om een dictatuur handelt, maar juist de verwijzing naar het Hitlerrijk maken dit sterker. Als je dat niet wil zien.......

Hitler is zelfs prominent in beeld tijdens een van de uitspraken van DuPont. Lijkt me vrij duidelijk dat men daarmee de link wilde leggen met WO II.

avatar van Sjoerd
Tuurlijk zitten er verwijzingen naar WO II in, vaak zat... (al was het alleen maar om de bevolking 'het kwaad' van oorlog te laten inzien) dat zeg ik ook helemaal niet.
Het gaat erom dat het regime in deze film met het regime van Hitler vergeleken wordt.
En volgens mij gaat DIE vlieger niet op...

Maar goed, zo denk ik erover...

PS ik heb zelf die verwarring veroorzaakt door het woord 'verwijzen' te gebruiken, terwijl het dus ging om een VERGELIJKING met WO II.

Ik vond dit wel een aardige film, met name door het aardige plot. Vergelijkingen met The Matrix gaan alleen op wat betreft de actiescenes.
In het begin had ik wel moeite met de gevoel-loze samenleving, volgens mij zaten hier namelijk wat gaatjes in.
De actiescenes verpesten het aardige verhaal een beetje voor mij, maar ik ben dan ook geen Matrix-fan. Het had iets minder 'actie' kunnen zijn wat mij betreft, en volgens mij had dit futuristische scenario dieper uitgewerkt kunnen worden.
Ook jammer dat Sean Bean maar een korte rol had.

Er had dus wel meer ingezeten.

Waarom zegt iedereen altijd: "de gevechten zijn Matrix rip-off"? Dit is beter: "de gevechten van The Matrix en Equilibrium zijn rip-off van vele Chinese kung fu films". Alhoewel waar martial arts in films voorkomt altijd interessant is. Je kant wel zeggen dat Equilibrium wat Matrix-elementen heeft, maar zal het niet snel rip-off noemen.

Agony schreef:

en heftige actiescenes (die heerlijk "overdone" zijn).

dat bedoelde ik dus met lachwekkend

Naar mijn gevoel begon de film een beetje erg raar.. Net of je een gedeelte gemist had.. Erg jammer..

Ik had hier persoonlijk meer van verwacht. Het verhaal redelijk, de actiescènes vond ik in tegenstelling tot The Matrix stukken minder (wees gerust neo ) en na een half uurtje was het moraal van de film me wel duidelijk. Na de vele verwijzingen naar de 2e W.O: de vlag die verdacht veel op de hakenkruisvlag van Hitler leek, de zeppelin, de massamoorden en het verbranden van boeken en kunst,wist ik het onderhand wel. Dat lag er dus allemaal iets te dik bovenop. Hier en daar was het dus wel vermakelijk, maar er had wel meer ingezeten. 3*

avatar van Goodfella
De uitgangspositie van het verhaal is uiteraard erg bekend maar blijft interessant, de uitwerking is echter vrij cliché en ontaardt zelfs in een behoorlijke anti-climax. Toch heb ik me uitstekend vermaakt. De grauwe kleur van de film zorgt voor een kille sfeer en past daardoor prima bij het verhaal. Een aantal erg spectaculaire en stijlvolle scènes maken echter de film. Bovendien is Christian Bale gewoon cool, lekker over the top af en toe.. leuk

Voor mijn een kleine 7 voor deze film, had hoger kunnen zijn, maar de schiet gevechten waar onze held in zijn eentje een stuk of 40 van die gasten omzeep helpt dat gaat mijn persoonlijk te ver..

avatar van De Knip
Mooie aktiescenes en ook wel een aardig verhaal. De vlag e.d. is louter om aan te geven dat men een ubermensch-ras wil creeren met dit regime.
Heb me eigenlijk niet een moment verveeld, misschien dat het einde wat makkelijk was, daarom ook net niet 4 sterren.

***1/2

de vechtscenes een beetje erg overdreven maar was wel goed in elkaar gezet .
heb me niet verveeld .
van mij 3,5 *

Mijn persoonlijke mening is dat ik deze film toch niet zo geweldig vind. Dat komt puur omdat ik niet weg ben van het genre (al vond ik The Matrix wél geweldig), en ook omdat ik niet zo gewelddadig ben ingesteld. Misschien is Equilibrium wel zo’n typische mannenfilm die je als vrouw toch nooit kan doorgronden. Want ondanks zijn liefde voor Mary is de romantiek ver te zoeken (er wordt zelfs niet in gezoend, tss). Dus mannen: veel plezier in de bioscoop!

neo (crew)
Christian Bale is zo en zo al een acteur die altijd zo'n geweldig strak gezicht heeft en hij is nou niet bepaald het type wat overtuigt in romantische scenes, getuige zijn vorige films.

Nou, ik heb gelezen dat Bale misschien wel de nieuwe Bond wordt, opvolger van Pierce Brosnan. Ik zie hem ook niet zo snel een Bond gezicht trekken hoor... Ik vond Bale wel goed gecast, inderdaad: een meesterlijk strakke bakkes!

Mik
Gevoelens zijn verboden... dat is het uitgangspunt, als je gevoelens toont wordt je gekilled. Maar al die gasten tonen emotie, echt gelul dus.

Op zich een leuk plot/idee, zeer matig uitgewerkt naar mijn idee. En dan lees ik hier ook nog dat het om een remake gaat.

Het moraal was me na 15 minuten al duidelijk, waar de film heen ging ook, heb me dus regelmatig ge-ergerd. Bovendien vond ik de actiescene's ook een beetje, eh.. tja, niet indrukwekkend.

2,5 ster, want hij was toch wel 0,5 beter dan Blade

avatar van tovenaar
Mijn god wat is iedereen uitermate positief over deze film? Ik heb me echt bijna geen moment vermaakt. Misschien ligt het aan mij en 'heb ik het niet begrepen', maar ik had het zo ontzettend vaak het gevoel dat het niet klopte... correct me if I'm wrong, maar die inwoners van dat stadje mogen geen emoties tonen en je mag geen gevoelens hebben. Ze wijzen hier vooral op woede, want dat lijdt tot oorlog, dus dat moet onderdrukt worden. Hoe kan het dan in godsnaam dat bijvoorbeeld veel mensen zo boos zijn in de film? Dat mag toch niet? Die kerel die rechts op de poster staat (ben zijn naam vergeten), die is een aantal keer echt pissed op Meneer Linkerkant. Maar eh... waren we even vergeten dat dat niet kon? En waarom mocht Christian Bale wel met een vrouw trouwen eigenlijk? Je mag toch niets voelen en relaties waren verboden dacht ik ze te horen zeggen? Ze waren hier zeer inconsequent mee. Vanaf het begin zag je al jaloerse, boze en andere blikken. Emoties en gevoelens genoeg volgens mij. Christian Bale had beter tot hij kapte met zijn medicijnen een strak gezicht kunnen houden, maar hij gaf me te vaak een blik waar een emotie uit af te lezen was. Ook vond ik die meneer aan de rechterkant véél te vaak gevoelens tonen. Hallo, hij had zelfs medicijnen genomen om niets te voelen, nou, aan die scene waar hij bijvoorbeeld met Bale gaat knokken om te 'trainen', daar straalde de woede vanaf man. Wat een onzin!

Wat ik ook nog eens absurd vond, was dat Christian Bale zo vaak als hij wilde ongeveer met Emily Watson mocht gaan praten, helemaal met zijn 2en in een hokkie. Dat vonden ze niet raar ofzo? Normaal deed niemand dat. Maar oke, dit punt is even de spreekwoordelijke spijkers op laag water zoeken...

Maar dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat Bale een aantal keer in zijn eentje 24 man uitroeit... come on man... over the top of niet, het is echt ronduit belachelijk. Bale staat daar een beetje zijn Gun-Kata op te voeren en terwijl hij daar mee bezig is, staan er 59 kerels om hem heen met AK-47's en geen van hun kan ook maar 1 kogeltje in hem krijgen? Belachelijk.

Met andere woorden, wat doet dat enorm hoge gemiddelde in godsnaam bij deze film?! Ondanks dat mijn verwachten niet eens zo hoog waren, was het zelfs nog een enorme tegenvaller.

ik snap het ook niet... die laatste vechtscenes waren gewoon grappig zo over the top waren ze! maar buiten dat, het is ongelofelijk onrealistisch dat:

a) iedereen ZELF dat middeltje inneemt
b) een regime als deze niet gebaat is bij een emotieloze aanhang.
c) kunst mensen aanzet tot oorlog (dit wordt zo indirect beweerd!)

lees liever brave new world of 1984 skip deze film. en als je toch een film wil zien dan is blijkbaar fahrenheit 451 volgens velen een betere tip.

yosemite44 schreef:

a) iedereen ZELF dat middeltje inneemt
b) een regime als deze niet gebaat is bij een emotieloze aanhang.
c) kunst mensen aanzet tot oorlog (dit wordt zo indirect beweerd!)

Vond je de vechtscene's in the matrix ook grappig, omdat ze zo over the top waren. Denk het niet, dus dat is een beetje spijkers op laag water zoeken volgens mij.

Ik snap niet dat mensen heel lovend kunnen zijn over de Matrix (en daarbij alles voor lief nemen), en dan op deze film beginnen te zeuren omdat het allemaal zo 'onrealistisch' is. Dat is de Matrix net zo goed, maar daar maakt het opeens niet uit, ofzo

Ik bedoel, het is science-fiction, dat moet je met een flinke korrel zout nemen toch .

Mik
Sjoerd, de Matrix slaagt erin om het verhaal kloppend te houden. Ze creeeren een wereld en alles daarbinnen klopt, dit was bj Equilibrium zeker niet het geval. Ze snijden zich te vaak in de vingers en het is gewoon een tegenstrijdig geheel. Voor toelichting zie het stukje van Tovenaar.

nee hoor had geen problemen met de matrix, omdat de vechtscenes daar stijlvol gebracht werden, er een (bijna) gelijkwaardige tegenstander in zit en de aktie niet over the top is. bij equilibrium worden er 40+ tegenstanders uit het niets overhoop geschoten en wordt dan nog even het gezicht van de "endboss" erafgesliced... maar zoals al eerder aangegeven, was dit niet de enige reden waarom ik equilibrium niet kon waarderen!

had je een "happy" end verwacht dan

yosemite44 schreef:

Ik snap opzich best dat je aanmerkingen hebt op Equilibrium, hoor (heel goed zelfs). Maar hoe kun je nou zeggen dat in The Matrix de actie niet over the top is?

Misschien lichte spoiler voor de Matrix:

Mensen die 10 meter hoog kunnen springen en tegen muren kunnen oplopen. Neo die letterlijk over agent Smith heenwandelt in een vechtscene. Slowmotion en het ontwijken van kogels.

Begrijp me goed, ik vind het prachtig hoor , maar als dat niet 'over the top' is...
Dus wat ik niet helemaal begrijp is dat dit voor jullie in de matrix 'prima' is, maar in equilibrium 'ongeloofwaardig'?