Equilibrium (2002)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs

In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.

avatar van Phooze
yosemite44 schreef:

had je een "happy" end verwacht dan
Ik had graag niet willen weten HOE en OF een "eindbaas" aan z'n eind komt !

Phooze schreef:
Ik had graag niet willen weten hoe en of een "eindbaas" aan z'n eind komt !

sorry, en de keuze voor "eindbaas" is ivm de game achtige manier waarop de laatste scenes zich afspelen.

avatar van Phooze
Sjoerd schreef:

Ik snap opzich best dat je aanmerkingen hebt op Equilibrium, hoor (heel goed zelfs). Maar hoe kun je nou zeggen dat in The Matrix de actie niet over the top is?
Omdat in the matrix de wereld "niet echt" is en in equilibrium wel (?).

Sjoerd schreef:

Misschien lichte spoiler voor de Matrix:

Mensen die 10 meter hoog kunnen springen en tegen muren kunnen oplopen. Neo die letterlijk over agent Smith heenwandelt in een vechtscene. Slowmotion en het ontwijken van kogels.

Begrijp me goed, ik vind het prachtig hoor , maar als dat niet 'over the top' is...
Dus wat ik niet helemaal begrijp is dat dit voor jullie in de matrix 'prima' is, maar in equilibrium 'ongeloofwaardig'?

ik vind dat toch anders. bij sci-fi heb je nou wel eens wat bovennatuurlijke dingen (dat vliegen dus), maar ik noemde de actie uit equilibrium over the top omdat het rambo style actie is.

avatar van Yekezzez
Mik schreef:

Sjoerd, de Matrix slaagt erin om het verhaal kloppend te houden. Ze creeeren een wereld en alles daarbinnen klopt, dit was bj Equilibrium zeker niet het geval. Ze snijden zich te vaak in de vingers en het is gewoon een tegenstrijdig geheel. Voor toelichting zie het stukje van Tovenaar.

Helemaal mee eens, maar er zaten wel 3 mooie scenes in

1) in het begin als hij door die deur springt en het even donker is.
2) het vuurwapen gevecht.
3) waar hij die wapens ff afpakt.

avatar van Sjoerd
Yekezzez schreef:
...er zaten wel 3 mooie scenes in

1) in het begin als hij door die deur springt en het even donker is.
2) het vuurwapen gevecht.
3) waar hij die wapens ff afpakt.

Sluit ik me bij aan...
De hele vechttechniek: zo draaien, dat jij het meeste kans hebt om raak te schieten en het minste kans hebt om geraakt te worden. Vond ik ook wel erg leuk gevonden.

BS
ik vind dit echt een hele goede film.Het is vooral het verhaal en het gevoel van de film die me raakte.
Ook al zitten er een paar dingen in die niet helemaal kloppen, en zoals je hierboven zit zijn er een paar dingen die je aan het denken zetten ( dat heb je bij een goede film nu eenmaal )
Het hele "vecht"-idee is geweldig al had ik op het eind de gang-cene het liefst van bovenaf gezien.
De vergelijking met de matrix is inderdaat aanwezig.Puur omdat het een soort-gelijke film is met soort-gelijke karakters.
Ook de soort actie komt overeen,alleen wat meer ..ehm ... menserlijk zal ik maar zeggen.
Maar genoeg over the matrix, terug naar deze film.Het verhaal is goed,de actie is goed, er word ook aaridg in geacteerd en het gevoel van de film is meeslepend en spannend.Mocht er net iets meer op de kleine foutjes in de film zijn gelet zou hij misschien hoger zijn gekomen.Voor nu is het een 4,5 ster.

Mik
Waar is nou die "Ja Daag Smilie" als je hem nodig hebt

Spoilers voor Matrix.. opletten:
In de matrix is het alleen mogelijk om van die hoge jumps e.d. te maken als je doorhebt dat het maar een nepwereld is, en dus alles kan wat je wil. In deze film willen ze het laten lijken dat die kerels zo goed opgeleid zijn dat ze dit kunnen.. that's bullshit

avatar van Hemdale
Redelijke film in het begin dacht ik echt van dit word niks, maar later begon de film toch interessanter te worden. Wel coole actie scenes.

op imdb heeft deze film zelfs een 7.8

ff off-topic... vrouwen geven deze film een 7.1, mannen een 7.8. een betere weegave hoe deze film over het algemeen gewaardeerd wordt zou dus een 7.4 of 7.5 zijn...

BS
nou,dan zitten wij er (nu) met een 3.61 niet zo heel ver uit de buurt

avatar van Goodfella
Mik schreef:

Dat vond ik juist wel leuk. Lekker over the top zonder echt vervelend te worden, beetje James Bond actie eigenlijk

De vergelijking met The Matrix die telkens weer gemaakt wordt vind ik trouwens volkomen onterecht.

avatar van Hemdale
Goodfella schreef:

D'r zijn wel 1 of 2 scenes die een beetje van The Matrix weg hebben maar voor de rest lijkt deze film totaal niet op The Matrix!

avatar van extremezz
toffe film,soms wat onrealistisch,maar dat is de matrix ook wel ,hoop dat ze er een tweede van maken .

Tja..je ontkomt niet aan een vergelijking met the Matrix (of 1984), maar verder vond ik dit wel een goede film. Het verhaal wordt vrij goed gebracht en opgebouwd (bepaalde plotholes hou je toch wel bij dit soort films vermoed ik), erg mooi en gestileerd gemaakt en Christian Bale zie ik zowaar eens in een aardige rol (vond de muziek trouwens ook wel oke).

Lekkere film hoor!
Lekker overdreven en voldoet wel aan de standaard van de hedentendage lekkere overdreven films.
Gewoon onderuit, niet te veel aan denken aan "he dat klopt niet" en gewoon van genieten.
Krijgt van mij 3.5*

avatar van tovenaar
milia01 schreef:
Lekkere film hoor!
de standaard van de hedentendage lekkere overdreven films.

aha!.. eh...

neo (crew)
Deze film is weer zo'n goed voorbeeld van het onbegrijpelijke feit waarom de goeie score (Klaus Badelt en Ramin Jawadi) nog steeds niet in de winkel te koop is. De bootleg is al wel weer zowat een weekje in circulatie:

cover1

cover2

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Voor een groot deel bij elkaar geraapt uit veel betere films, maar ik vond het een prima filmpje. De actiescenes hadden voldoende originaliteit om meer dan "slappe Matrix rip-offs" te zijn.

Vond het echt een tegenvaller. Film heeft me nauwelijks geboeid. Beste van de film vond ik de intro. Actiescenes waren wel ok, maar had gehoopt op een beter verhaal. Ook het acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven. Al met al niet bijzonders: 2 *

avatar van Sjan
Film die me heel erg meeviel en zelfs op sommige punten erg sterk was. De actie is echt overdonderend (en op een veel andere manier gebracht en gefilmd als in de Matrix, dus die vergelijking vind ik nergens op slaan). Christian Bale is de perfecte acteur voor de rol die hij speelt. Ook de andere acteurs spelen goed. De wereld waar ze in leven en de manier waarop het leven zich ontwikkeld heeft ziet er haast 'eng' uit. De kostuums waren ook prachtig (ook al zag het er nogal 'nazi-achtig' uit. Het verhaal was niet ijzersterk maar toch goed uitgewerkt. 4*

Vond het een slechte uitvoering van een goedkoop Matrix aftreksel. Slecht verhaal. 1,5 ster.

avatar van jedymaster
niet mee eens je kunt deze film niet vergelijken met de matrix totaal ander thema deze film is goed gemaakt en goed bedacht.

jedymaster schreef:

Is wel degelijk een kloon van The Matrix. Dat frustreert me heel erg.

T®inity schreef:

Is wel degelijk een kloon van The Matrix. Dat frustreert me heel erg.

aboluut geen kloon. De vergelijking met the matrix frustreerd mij heel erg.

helemaal eens met Hobbes. Je doet deze film absoluut te kort met het af te doen als een kloon van...

avatar van tovenaar
Inderdaad, de film heeft ook gewoon een slecht verhaal, is totaal over the top en het klopt voor geen meter.

T®inity
Een streng regime die de emoties onderdrukt van de burgers is wel iets totaal anders als een systeem waar machines de baas zijn en worden wij als batterijen gebruikt, en om ons onder de duim te houden zijn wij aan een programma geplugd onder de naam "the Matrix" (Sarcasm Mode). De filmposter vind ik op 1 of andere manier ook een kloon. Ik vind de kloon gewoon heel triest en dat mensen de kloon ontkennen stelt mij erg teleur.

T®inity schreef:

stelt mij erg teleur.
da's jammer voor jou dan...

T®inity
Equilibrium is the biggest output clone so far from our project the Matrix.

Bron: quote uit Interview Wachowski Bros.