Equilibrium (2002)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs

In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.

Ik had hier persoonlijk meer van verwacht. Het verhaal redelijk, de actiescènes vond ik in tegenstelling tot The Matrix stukken minder (wees gerust neo ) en na een half uurtje was het moraal van de film me wel duidelijk. Na de vele verwijzingen naar de 2e W.O: de vlag die verdacht veel op de hakenkruisvlag van Hitler leek, de zeppelin, de massamoorden en het verbranden van boeken en kunst,wist ik het onderhand wel. Dat lag er dus allemaal iets te dik bovenop. Hier en daar was het dus wel vermakelijk, maar er had wel meer ingezeten. 3*

Tja..je ontkomt niet aan een vergelijking met the Matrix (of 1984), maar verder vond ik dit wel een goede film. Het verhaal wordt vrij goed gebracht en opgebouwd (bepaalde plotholes hou je toch wel bij dit soort films vermoed ik), erg mooi en gestileerd gemaakt en Christian Bale zie ik zowaar eens in een aardige rol (vond de muziek trouwens ook wel oke).

avatar van Jordy
Voor een groot deel bij elkaar geraapt uit veel betere films, maar ik vond het een prima filmpje. De actiescenes hadden voldoende originaliteit om meer dan "slappe Matrix rip-offs" te zijn.

avatar van Phoenix
Leuke film, niet meer, niet minder. Leuk geacteerd, stijlvol gefilmd, aardig verhaal. Wat wil je nog meer om een saaie zondagavond door te komen? Af en toe vond ik de film wel wat traag en zat er wat weinig actie in het begin maar dit werd naarmate de film vorderde gecompenseerd. Nog wel een halve punt aftrek voor Die ONWIJS DEBIELE ik-pak-jouw-pistool-en-jij-de-mijne-en-ik-weer- de-jouwe-die-eigenlijk-van-mij-was-scène met de zgn. "Father". Dat sloeg echt nergens op.

avatar van bioscoopzaal
Da's natuurlijk weer overdreven, temeer omdat deze film geen origineel idee te bieden heeft. Alle plotelementen, van paranoïa tot drugsgebruik om de massa te verdoven, zijn standaardelementen uit de sci-fi literatuur. Bovendien was het einde wel héél voorspelbaar.

Het enige nieuwe (en bewonderenswaardige) waren de aparte vechtscènes. Verder vond ik het qua ideeën en uitwerking maar gewoontjes.

Toch nog 3 sterren omwille van de goede uitwerking, mooie special-effects en prima acteerprestatie van Christian Bale.

avatar van Mug
Mug
Matrix actie-kloon (valt niet te ontkennen) en 1984 verhaal-kloon (valt ook zeker niet te ontkennen). Prachtige kledij en mooie auto's. That's it. De popcorn-zak was nog spannender en interessanter.

avatar van Captain Pervert
Laatst DVD gekocht bij de Edah voor een tientje. Wist dat het een bovengemiddeld goede film was, met actie (dus lekker voor thuis, DTS, yum yum). Op de voorkant stond:

"Forget The Matrix, This Movie Will Blow You Away! (Mike Sagant, WBAI Radio)"

Achteraf vraag je je dan ook af waarom ze een quote van een VOLSLAGEN onbekend iemand erop zetten. Dit is van dezelfde orde als:

"Deze film is echt vet! (Johnny de Boer, Edah, Groningen")

Deze film is niet te vergelijken met The Matrix, en alleen omdat die rare pipo op de DVD hoes dat zegt leggen wij ook allemaal de link ermee, maar dat slaat werkelijk nergens op.

Desondanks heb ik me wel vermaakt maar ik stoorde me wel flink aan de gevoelens die de gevoelloze mensen toch toonden. "Emotie" is zo'n fundamenteel iets, dat je wel een ijzersterke film moet maken wil je er geen contradicties in kunnen zien.

Ik vond Bale's character development een beetje onderbelicht en oppervlakkig, dat had beter gekund. Verder hadden de andere personages verder uitgediept en kunnen worden. De film had verder nog wel 20 minuten langer gekund. De speelduur staat hier op MM als 107 minuten, op mijn DVD staat 99.

Al met al prima vermaak voor 3.5 sterren waar 4 sterren makkelijk haalbaar waren als de puntjes even op de I waren gezet.

avatar van Flipman
Nou ja, 3 sterren dan maar. Ik wilde deze film graag zien vanwege Christian bale en diens rol als Batman in de op stapel staande film. Maar het verhaal is niet helemaal origineel, klinkt een beetje als 1984 van Orson Wells.

De actie, tja, leuk gefilmd, maar ook niet origineel. De film was helaas ook wat voorspelbaar, maar Bale liet wel zien dat ie kan knokken en dat moet je als Batman ook kunnen.

Er zat een lege sfeer in de film, omdat alles zo kleurloos is en dat is één van de pluspunten van de film: je krijgt er een troosteloos gevoel van. Dus al met al 3 sterren.

En zo verliepen de eerste vijf minuten in de film ...

In the first years of the 21st century
a third world war broke out
...
the true source of man's inhumanity to man ... it's ability to feel
...
groep van plotscripted emotieloze mensen staat op en applaudiseert

Nu zeg ik dikwijls dat het verhaal ondergeschikt is in films, maar als je dan een film maakt over een maatschappij waarbij het verboden is menselijke emotie te tonen, en elk personage vertoont menselijke gevoelens, dan ben je toch verkeerd bezig. Toegegeven, geen makkelijke opgave op zich, maar dit is gewoon belachelijk.

Zie hier verder ook weinig Matrix in, gewoon een inferieur prutsfilmpje. Flauwe actiescenes, saaie en opvallend onafgewerkte shots. Maakt het wel duidelijker waarom de menigte The Matrix zo'n goeie film vind. Als dit het alternief dient te zijn ...

Pure prul, lang geleden dat ik zo'n slechte film gezien heb. 0.5*, uiteraard.

avatar van Quentin
Onderhond schreef:

Pure prul, lang geleden dat ik zo'n slechte film gezien heb. 0.5*, uiteraard.

Sluit ik me helemaal bij aan, de film kon gewoon niks meer worden aangezien het uitgangspunt gewoon voor geen meter in de film klopt. Iedere seconde van de film zit vol met emoties van de personages. 1,0*

avatar van sinterklaas
Best een vermakelijke film. Hij haald het niveau van The Matrix bijna maar niet helemaal, zoals het op het dvd doosje staat: forget The matrix.

De film is op zich goed gemaakt en kent nog wel leuke actiescenes in de stijl van The Matrix maar dan zijn het wel korte.
Christian Bale vind ik wel goed spelen. De maatschappij in deze film is wel erg gemeen: dat het verboden is om emotie's te hebben. Heb je wel een gevoel, ga je de fik in.

En de film heeft ook nog een leuke zwaardgevecht op de koop toe.

Gewoon een leuk filmpje om eens tegen te komen. Hij was bij de Action te koop voor 3,99. Gewoon effe meegenomen omdat ik een Sf-fan ben.

neo (crew)
Vond het intrigerend hoe het hoofdkarakter zijn gevoel weer terug kreeg.
Dat is een heel sterk en interessant gegeven, maar helaas verknallen andere elementen de film. Het had echt iets heel bijzonders en moois kunnen zijn. De actiescenes zijn niet echt enerverend n de intrigeplot is nogal standaard. Voor de sfeer, muziek van Badelt en de rol van Bale maken een hoop goed. 3 sterren

avatar van Vinokourov
Best wel cliché allemaal, maar het had nog wel aardige vondsten her en der. 3*

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een verrassend sterke film voor een film die ik uit de budgetbak heb gehaald.
De film is op alle fronten meer dan goed. Het acteren van vooral Bale is erg overtuigend. Ook de andere belangrijke mensen in de film spelen hun rol goed. Ik moest wat denken aan de Nazi tijd, toen men ook geindoctrineerd door propaganda en regels zonder vragen hun werk deed. De film was erg duister, rauw en hard. Zeker de binnenvallen van de peletons bij overtreders werden geweldig neergezet. Jan de Bonts hand zie je ook terug. Je hebt heel veel geweldige shots in de film. Denk aan stukken in slowmotion maar ook aan grote overzichtviews. Heel goed gedaan. De sfeer in de film stond me dus erg aan en het verhaal bleef me ook boeien. Wel vond ik dat het einde wat afgeraffeld was. Het ging nogal makkelijk en snel en dat was wel jammer omdat men je er na toe liet leven. Maar dat is 1 van de weinigen kritieken.
Meer dan prima actie-thriller.

avatar van Leland Palmer
Prima film, met een uitstekende Christian Bale. De film ziet er mooi uit, de decors zijn prima gemaakt. Het verhaal is leuk en boeit de gehele speelduur, de muziek is ook erg goed en ook de sfeer die heerst is prima. De gevechten zijn uiteraard veel te veel van het goede, maar ik vond het erg mooi gedaan. Christian Bale die even 50 man - dankzij allemaal vette moves - in de pan hakt, geweldig. De vergelijking met The Matrix, die ik veelal hoor snap ik opzich wel, maar vind ik niet helemaal terecht overigens.

avatar van eRCee
Vergeleken met het plot van Equilibrium is bijvoorbeeld I-Robot een toonbeeld van degelijkheid en originaliteit. Wat een gatenkaas zeg. Verder uitermate lelijke decors en zeer, zeer ongeloofwaardige actie. Een behoorlijk slechte film dus, die geen enkele emotie achterlaat.

avatar van Halcyon
Een filmpje dat uiterst geschikt is tussendoortje. Het tempo ligt hoog genoeg en de toegankelijkheid is groot, makkelijk verteerbaar dus. Interessant uitgangspunt, al is het hier meer een kapstok voor wat futuristische actie. Toegegeven, ik zie dit soort moraalfilosofie liever terug in een serieuze film waar op een "volwassen" manier mee omgesprongen wordt. Hier blijft het vrij basaal en puberaal, maar het uitgangspunt wordt gelukkig nooit het doel van de film had ik het gevoel, enkel een middel om wat actiescènes aan elkaar te rijgen. Ik kan niet zeggen dat ik die actiescènes spectaculair of vernieuwend vond - daarvoor bleef het allemaal wat te simpel - maar het is gewoon makkelijk verteerbare onzin voor in de late uurtjes...

Vrij heftige openingsscène, maar de andere 102 minuten zijn schandalig slecht. Ik heb niks tegen een stompzinnig verhaal, maar wel als het zichzelf serieus neemt. Dat hele emotieloze gebeuren slaat echt nergens op en komt niet over want iedereen loopt lachend, kwaad of huilend rond. Bale is goed als badguy (eerste 5 minuten), maar ziet er niet uit als man met gewetenswroeging. En die Diggs kan helemaal niet acteren.

Moest wel grinniken dat hij in twee seconden werd afgemaakt maar de manier waarop dat dan weer in beeld werd gebracht..

1,5* voor de opening en her en der een leuk gevechtje.

avatar van Chimpz
Equilibrium neemt plaats in de toekomst in een perfecte maatschappij waar - door opname van een drug - mensen geen enkele emotie meer tonen en bijgevolg er geen conflicten zijn, behalve dan met de rebellen buiten de stad. Klinkt bekend? Dan heeft u vast al ooit films als Gattaca, 1984 of Aeon Flux (het spijt me als je die laatste gezien hebt) gezien. Het is zeker geen uniek idee, maar het wordt wel redelijk goed uitgewerkt. Het hoofdpersonage (gespeeld door acteur Christian Bale die weer een goede prestatie neerzet) stopt met de drug te nemen en leert daadwerkelijk terug voelen, wat voor interessante scènes zorgt. Zoals wanneer hij voor het eerst Beethoven hoort of wanneer hij voor het eerst te maken krijgt met de vriendelijkheid van een jonge puppie, dat zorgt echt voor sympathie voor het personage en zijn gewoon zeer mooie scènes.

Maar aan de andere kant is Equilibrium een Gun-Fu film. Nooit gehoord van de term? Guns + Kung Fu = Gun Fu. Juist, gigantisch over-the-top Matrix-esque gevechten waarbij het hoofdpersonage onfeilbaar is, en nooit geraakt wordt. Toch pasten ze hier goed in en waren ze goed geregisseerd (op 2 momenten sprong ik toch wel even recht met een gigantische glimlach, dat zegt wel wat). Equilibrium is gewoon een lekkere actiefilm met wat goede ideeën in de film, ik vond hem veel toffer dan ik had verwacht

avatar van WeZet
Chimpz. wat is het nut van een eigen versie van het plot hier neer te zetten? Kom dan meteen met je mening/recensie, voor info hebben we Wikipedia en het plot hierboven.

Equilibrium kon mij dankzij de futuristische setting, actie-scenés en een paar kleine plot-twists zeker wel bekoren. "Forget The Matrix" gaat ietwat ver, maar de bekende eindscéne is er wel 1 van het type "Oops, mijn mond staat open". Prima rol van Sean Bean overigens, alleen de CGI (vooral in het begin) is te duidelijk aanwezig, hoewel dat ook een leuke kant heeft.

Indrukwekkend!

avatar van Tonke
Al met al een best leuke film

Van tevoren wist ik dat er een aantal mogelijke ongeloofwaardigheden langs zouden kunnen komen. En jawel, daar waren ze: Insinueren dat er geen emoties zijn, maar vervolgens een menigte blij laten klappen, de nieuwe ik-weet-het-beter sidekick die de vork zo in de steel heeft, Bale die honderden afmaakt alsof het niets is. Stuk voor stuk kwamen ze voorbij, maar ze irriteerden me geenszins. De schwung waarmee het verhaal werd gebracht stemde mij mild.

Het idee vond ik dapper, de uitwerking prima. Zo kabbelde het de hele film voort en het geheel leek op een verzadigende climax af te stevenen. Maar verdorie, komen ze eindelijk in de kamer van 'The Father', hangt de hele zaal vol met marmer, kunst en andere spullen die dezelfde 'Father' juist zo probeert te vernietigen. Zonde.

Het kon niet alle pret bederven. Maar zo blijft er wel heel weinig geloofwaardigheid over.

Aardige film met een goede rol van Christian Bale. De film was eigenlijk een mengeling van "The Matrix" en "Nineteen Eighty-Four". De eindscene van de film was overigens geweldig sterk.

avatar van eddyeddy
Onderhoudende film, goed verhaal en interessant thema.
Sommige scenes spectaculair gebracht ala Matrix maar toch net even anders.
Een film die me boeide mede door het sterke acteerwerk van Bale.

avatar van DonOswaldo
Sterke futuristische film met een fijne Christian Bale en wat heerlijk actie-vermaak.

avatar van Roel Bogers
Ja, deze film is overgoten in het Matrix sausje. Zoals terecht hierboven opgemerkt; zelfs Bale doet als Neo, en dat vind ik niet echt vet. Begrijp me niet verkeerd, the Matrix vind ik een meesterwerk maar Equilibrium komt daardoor erg goedkoop en wannabe over.
Al die Matrix-actie had van mij ook niet gehoefd. (niet dat ik me eraan stoor, de actiescènes zijn goed uitgewerkt)

Afgezien van dat is Equilibrium een zeer solide film met een geweldig concept, en een erg goed spelende Bale (vind hem vaak wisselvallig presteren in veel films). Ik vind zijn personage ook erg goed geschreven met een goede character-ontwikkeling wat ik vaak mis in films.

En daarnaast is er 1 fantastische scene waar ik zomaar en extra ster voor in het vuur wil gooien! Even thumbs-up voor de scene dat Bale in het geheime kamertje komt en instort als hij voor het eerst muziek hoort. Schitterende scene! Memorabel! Alleen daarvoor kan ik deze film al aanraden (vooral daarvoor zelfs).

avatar van darkknight
Een wereld zonder emoties, wat zou zo'n plot een geweldige film op kunnen leveren.
Inderdaad, kunnen, want hoewel de film zeker niet slecht was, komt hij maar net boven de middenmoot uit en dat is zonde met een verhaal dat een zodanige potentie bezit.

Van mij had er best wat meer geschiedenis in mogen zitten, wie was er op het idee gekomen emoties te verbannen? Hoe is iedereen massaal de drug gaan gebruiken? De scenes met die vrouw waar hij dan iets van gevoelens voor moest hebben hadden daar wel voor ingeleverd mogen worden, want die waren naar mijn mening niet goed genoeg uitgewerkt. Zijn kinderen hadden best wat meer betrokken mogen worden in het verhaal. Ook het personage van zijn vrouw had best wat meer achtergrond mogen hebben. Ik vind de plotwending van het zoontje wel mooi gedaan, ik zag het niet aankomen.

Daarnaast zaten er nog wat goede scènes in, bijvoorbeeld die met de honden die werden doodgeschoten en dat je bij elk schot zijn gezicht ziet vertrekken, en vervolgens de scène met het hondje dat hij heeft meegenomen. En uiteraard is de al eerder genoemde Beethoven-scene memorabel.

De actiescènes waren goed uitgewerkt. Vooral het eindgevecht, close-combat met pistolen, was erg indrukwekkend. Verder vond ik niet echt dat er matrix-elementen in de actiestijl van de film zaten. Slow-motion, mid-air en bullet-time actiescenes ontbraken namelijk, iets wat kenmerkend is voor de matrix.

Het acteerwerk van Bale in deze film is zeer in orde, dat is met hem nog altijd maar de vraag. Er zijn namelijk films met Bale waarin ik hem echt onder de maat vindt presteren, ik noem een Public Enemies, maar hier draagt hij de film prima. De bijrol van Diggs is dan weer wat minder maar niet echt slecht te noemen, ik zou hem dan ook geen storende factor willen noemen. Wel is het vreemd dat juist Preston zijn dosis niet meer neemt, en dat het personage van Diggs op sommige momenten meer emotie lijkt te tonen dan Preston, hij heeft vrij vaak een soort van laag van triomf en sadisme over zijn gezicht hangen en hij lacht ook een paar keer.

Het abrupte einde riep bij mij een beetje het idee op, dat Wimmer niet meer zo goed wist hoe hij de hernieuwde wereld in beeld moest brengen en dat hij het daarom maar in het midden heeft gelaten, maar dat is slechts het idee wat ik erbij kreeg, wel mooi dat je net voor het einde nog een kleine grijns op het gezicht van Bale ziet, als ik me niet vergis de eerste keer dat hij lacht in de film.

Goede film, maar laat hier en daar wat steekjes vallen.

avatar van RuudC
Wat een ondergewaardeerde film! Equilibrium is een van de weinige SF films van de afgelopen tien jaar die in mijn ogen het predikaat 'klassieker' verdient. Wie roept dat dit verhaal van The Matrix is gejat, heeft het simpelweg niet begrepen waar het allemaal over gaat. Vergelijk het dan 1984, of misschien Metropolis, daar kan ik nog wel inkomen. Equilibrium is een prachtige post-apocalyptische film waarin het laatste beetje moderne beschaving zichzelf beschermt tegen emoties. Het idee is dat emoties leiden tot afgunst en afgunst tot oorlog. Aangezien de mensheid kort daarvoor grotendeels is weggevaagd door een wereld(kern)oorlog, is ervoor gekozen om emoties letterlijk te verbannen. Dat levert een heel apart beeld op, wanneer je ziet dat iedereen er als robots bijlopen. Niet iedereen gaat ermee akkoord natuurlijk. Rebellen bevinden zich binnen en buiten de stadsmuren, waardoor een elite eenheid is ingesteld om het verzet neer te slaan. Daar komen dus Christian Bale en Sean Bean kijken. Bij voorbaat al een sterke cast. Dan komen daar nog Taye Diggs, Angus Macfadyen en Emily Watson (geen pure schoonheid, maar toch krijg ik geen genoeg van haar) nog bij.

De kracht zit 'm ten eerste in het sterk uitgewerkte verhaal, maar ook in de prachtige decors. De grauwe, emotieloze stad herbergt ook een zekere schoonheid. Juist doordat alles er koud en kil uitziet, wordt de schoonheid van bijvoorbeeld de muziek van Beethoven nog eens extra benadrukt. Het flesje parfum uit de film is, wanneer die onder de aandacht komt, iets wat je dan ook graag wilt ruiken. Behalve het artistieke gedeelte, bevat Equilibrium een gezonde dosis actie. Grappig dan wel weer dat ondanks de algemene doelstelling in het verhaal om oorlog en geweld te verbannen, deze film toch een erg hoge killcount heeft. Equilibrium scoort vooral op het plot, casting en het artistieke deel. Als je na het zien van deze film geen zin hebt om iets van Yeats te lezen, dan heb je het niet begrepen.

avatar van Kr!kke
Bijzonder sterke film!

De film doet wel een beetje denken aan The Matrix, maar is tegelijkertijd toch wel helemaal anders. Om te beginnen heeft deze Equilibrium een ijzersterk verhaal, dat toch wel origineel is vind ik. Zeg nu zelf: de mens die zijn emoties moet onderdrukken, om zo oorlog te vermijden en dit door middel van een medicijn: toch wel sterk gevonden. Een mens vraagt zich soms af waar sommige schrijvers zo'n dingen vandaan halen. Bovendien wordt het verhaal ook goed verwerkt/uitgewerkt in de film. Er is namelijk veel oog voor detail in de film: de locatie (namelijk de grauwe stad en de strakke huizen) past perfect in de film. Verder zien al de mensen er zowat hetzelfde uit (zelfde kapsel, zelfde kleren), wat ook echt perfect past in deze film: het is namelijk zo dat gevoelens niet toegelaten zijn, waardoor bv. aanstootgevende kleding waarschijnlijk verboden is (dat is tenminste wat ik eruit afleid).

Her verhaal zat dus duidelijk al goed. Maar de film heeft echt nog veel meer te bieden.
Allereerst is er de cast. Al moet ik hierbij wel meteen zeggen dat de film echt wel gedragen wordt door slechts 1 man: Christian Bale. Bale acteert echt enorm sterk in deze film. Het is mooi om te zien hoe hij evolueert van een harde killer naar een echte gevoelsmens. Het lijkt me in ieder geval geen simpele rol om te spelen, maar Bale doet het lijken alsof het kinderspel is. Verder zijn er de erg leuke actiescènes. Deze zijn soms misschien een tikkeltje overdreven/over-the-top, maar dat maakte deze actiescènes net zo spectaculair. Deze scènes werden op een erg leuke manier in beeld gebracht, zodat ook dit gedeelte van de film dik in orde was.

Een (heel) klein minpuntje van de film, is de voorspelbaarheid. Er was eigenlijk geen enkel verrassend element in de film (ondanks het originele verhaal): je kon bij wijze van spreken echt alles al na een half uurtje voorspellen. Maar de positieve elementen in deze film compenseren dat echt ruimschoots.

Topfilm!

avatar van Zhero
Leuke komedie die zich afspeelt in een gevoelloze wereld waarin mensen leven die gevoelens hebben. Er wordt drugs genomen om gevoelloos te zijn, zodat er geen haat en oorlog meer is. Dit werkt geweldig, iedereen in de film is extreem gelukkig en er is oorlog tussen de overheid en het verzet van mensen die wel gevoelens hebben. Mensen die gevoel toelaten krijgen de doodstraf. Een van de overheidsdienaars in deze uiterst paradoxale film is John Preston, gespeeld door de altijd gevoelloze Christian Bale. In de loop van de film stopt hij met het nemen van de drugs en begint hij gevoelens te krijgen voor honden.

Tot zover het briljante gedeelte van de film. Helaas zijn er ook minpunten. Zo is de hoofdpersoon een soort Neo uit de Matrix die de mogelijkheid heeft om honderden vijanden af te maken door de tijd stil te laten staan. Helaas geeft de regisseur geen verklaring voor de bovennatuurlijke krachten en vergeet hij eigenlijk dat The Matrix zich afspeelt in een geprogrammeerde wereld waarin alles mogelijk is en dat Equilibrium zich gewoon afspeelt in de echte wereld. Het had misschien leuk geweest als de film zichzelf niet zo serieus nam en diepzinnig probeerde over te komen.

De film was eigenlijk al gedoemd te mislukken nadat ze het plot hadden bedacht. Een gevoelloze wereld is volgens mij niet eens denkbaar, in ieder geval is de film er compleet in gefaald in het op een realistische manier weergeven ervan.

Pluspunten? De hilarische eindscene waarin John Preston zijn superpowers transfereert naar het verzet, die vervolgens het Star Wars achtige leger van de overheid afmaken zonder ook maar enige kleerscheuren. Ook was het goed dat de film inzag dat we al wisten wie er ging winnen op het eind toen John met Brandt ging vechten en de vechtscene maar 1 seconde liet duren.

avatar van jumpstylemovie
Super film die inderdaad redelijk wat weg heeft van The Matrix. Op mijn DVD cover stond zelfs: Forget The Matrix, this movie will blow you away. Dat is misschien iets teveel van het goede maar het was zeker wel een boeiende film. Bale doet het erg goed en op sommige momenten was het best spannend. Ik vond hem uitstekend.