Equilibrium (2002)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kurt Wimmer
met Christian Bale, Emily Watson en Taye Diggs

In een futuristische wereld heeft een streng regime er voor gezorgd dat er geen oorlog meer is. Dit hebben ze gedaan door emoties te onderdrukken: boeken, kunst en muziek zijn streng verboden, en gevoelens zijn een misdaad waar de doodstraf op staat. John Preston is een hoge overheidsbeambte die verantwoordelijk is voor de vervolging van mensen die deze wetten overtreden. Wanneer hij zijn dosis anti-gevoelens drugs niet krijgt begint hij zich af te vragen of hij wel doet wat goed is. Dit brengt hem in een rechtstreeks conflict met zijn superieuren.

Ja dit weekend toevallig uit de rekken van de videotheek gehaald.
Nog nooit van gehoord of gezien, en dit blijkt echt wel de max van een film te zijn!
gewoon puur genieten! een echte aanrader!

avatar van otherfool
Aardige dystopie die het zichzelf wat onnodig lastig maakt door zich op de moeilijk te definiëren 'gevoelens' te richten. Desondanks kijkt het best aardig weg en zijn er wat adequate twists aangebracht om de kijker bij de les te houden. Bovengemiddelde prent.

3*.

avatar van david bohm
Onderhoudende film met een verhaal dat elementen bevat van 1984 (Orwell) en Brave New World (Huxley). Visueel is de film niet bovengemiddeld interessant maar het kan er mee door, acteerwerk van de heer Bale is in orde. Prima vermaakt.

avatar van Roger Thornhill
Ik had al eens gehoord van de praktijk dat een studio een film geen bioscooprelease gaf, niet omdat hij slecht zou zijn, maar omdat er andere films op een release wachtten waarvan de studio dacht dat ze commercieel succesvoller zouden zijn. Op zich al beroerd genoeg voor de filmmaker: heeft ie eindelijk eens een film afgeleverd waar de studio tevreden mee is, wordt ie alsnog direct op DVD uitgebracht vanwege concurrentie uit eigen huis.

Maar wat ik over déze film op de IMDb-trivia-pagina lees, daar zakt m'n broek helemaal van af: "The film was not given a wide release because it had already run into profit as a result of overseas sales, and Miramax didn't want to risk turning a money maker into a loss."

Zo werd een veelbelovende carrière ondanks een succesvolle film al vanaf het begin op ijs gezet. Onbegrijpelijk. Gelukkig scoort Wimmer dan tenminste met z'n talrijke blockbuster-scripts, maar de kijker heeft in al die tijd dus maar drie films van hem gezien.

Pirmais
Vond het einde maar wat te snel gevonden.

avatar van Roger Thornhill
Ja, dictator dood + nieuws wereldkundig maken + verzetsstrijders komen in actie + leger wordt neergemaaid + eind goed al goed = allemaal binnen een paar minuten, dat had wel wat meer uitwerking mogen hebben. Maar ja, daar was kennelijk geen tijd en/of budget meer voor. (Aan Egypte zien we momenteel dat een machtsovername ook wel wat langer kan duren...)

Pirmais
Roger Thornhill schreef:
. Maar ja, daar was kennelijk geen tijd en/of budget meer voor.

Als het om de tijd ging verdiend hij het dus niet om deze scores te halen.

avatar van Sid-the-gekste
Mega gave film vette acties erin en goed verhaal..
Zeker herhaling vatbaar om nog een keer te kijken...
4.5 waard !

erg teleurstellend zeg. Preston kan in zn eentje denk ik heel de wereld doden ofzo. geen schrammetje..

avatar van nakada
Jawel, zijn lip en in zijn nek.

joe black schreef:
Ik lees net de samenvatting. Is dit geen schandelijke rip-off van Aldous Huxleys Brave New World?

Zoiets maar dan met een superheld die niet te verslaan is en overbewapende legers neer knalt, of neer sabelt whatever...enfin, ondertussen, ook door de commercials, zat ik lekker met m'n voeten in een voetbad en kon zo een pedicure doen.
Tja, dat open einde....next dictator? Toch enge mannen die zo machtig en krachtig zijn....

Geef maar geen cijfer want ik kon deze film echt niet serieus nemen. Al moet ik zeggen dat Christian Bale wel goed was op z'n tijd maar ik me toch afvroeg of hij z'n rol wel echt serieus nam of hem ook deed voor z'n bankrekening?

.....toen ik wakker werd vandaag dacht ik gelijk aan deze film en vond hem toen zelfs belachelijk slecht! Niks origineels en de rol van Slater leek mij teveel op een Übermensch vooral aan het eind in z'n witte pak. Ja, hij bloedde maar dat was natuurlijk voor het filmische contrast....ik zag een nieuwe dictatuur al aankomen. Dat heb je met open einden.....En ik zag hem maar lopen schieten alsof het niks was....echt belachelijk!! Ik geef de film nu een punt voor de lols!!

avatar van moviemafketel
Toch maar een cijfer gegeven?

avatar van The Dutchess
had hem nog niet gezien, tot gisteravond. Vond hem wel wat hebben. Mag dat wel, gewoon een simpele superheld. Maar die speelt Bale graag en goed...

avatar van booyo
Het gegeven is gaaf: een wereld waarin een dictatuur gevoelens uitbant om zo een einde aan oorlog te maken (dit door overtreders overhoop te schieten, lekker dubbel). De film heeft me dan ook grotendeels weten te boeien, maar wat jammer van die over de top gevechten. Bale die in z'n eentje even 40 schietende soldaten neer knalt, zonder zelf iets op te lopen (vooruit, een bloedlip). Dit degradeert het voor mij gelijk naar een standaard B-film. Helaas, had een stuk meer ingezeten.

avatar van m1701
booyo schreef:

hier was hij ook voor getraint, zoals in je het begin van de film kon zien....

avatar van RuudC
En waarom de term B-film aanhalen? Equilibrium is helemaal geen low budgetfilm.

avatar van Spetie
Equilibrium is een behoorlijk boeiende film, ondanks dat het thema niet heel origineel te nomen is.

Christian Bale is een geweldige acteur en ook in deze film zet hij een sterke rol neer. Hij moet iemand spelen met een kille gezichtsuitdrukking zonder emoties en dat is Bale hier wel toevertrouwd. Hij speelt erg geloofwaardig en vooral zijn langzame omvorming van een kil iemand naar een gewone persoon met emoties is uiterst goed gedaan. Wel is het jammer dat de tegenstanders van Bale hun boosheid soms tonen, terwijl men geen emotie mag uiten. Dat komt een aantal keer voor en zijn een paar kleine foutjes op een verder leuk uitgewerkte film.

De film is stijlvol, waarbij vooral de mooie aankleding en de toffe futuristische setting opvalt. Er zit veel actie in de film, waarbij de manier van actie vooral erg lijkt op die van The Matrix, met de vertraagde cameratrucs. Ook het verhaal lijkt daar enigszins op. Toch zijn de actiescènes inhoudelijk duidelijk anders dan die film en vooral ook erg goed.

Prima Sciencefiction film dus, die behoorlijk boeit, maar op momenten o.a. door wat kleine foutjes net te kort komt voor een waardering van vier sterren.

avatar van Dennissssss
Een aantal special effects zien er niet zo mooi uit, maar op die paar stukjes na ziet het er allemaal prima uit. Ik vind de film wel realistisch, voor zover je daar over kunt spreken met een SF-film. Alleen ik vind deze film gewoon niet zo boeiend, met moeite uitgekeken.

avatar van John Lee Hooker
Een wereld met twee partijen: de wetshandhavers en het verzet. Vanzelfsprekend horen de mensen die prozium tot zich nemen bij de onderdrukte maatschappij en voeren zij hun taken netjes uit. Ze worden bewaakt door soldaten die keurig opgesteld staan en de hele dag geen krimp vertonen. De onderwereld vecht voor hun vrijheid en is van mening dat de gevoelens van de mens juist belangrijk zijn in het leven. De hele insteek is logisch verklaarbaar en verreweg van verbazend. Goodguys en badguys dus, inclusief John die we zien overstappen naar de andere kant. Ja, deze Christian Bale zet een goede rol neer maar dat doet 'ie wel vaker. Ook is er is weinig subtiliteit terug te vinden tussen de verschillende scènes en de special-effects leken af en toe wel van marktplaats af te komen. Het is geen kwelling om dit sci-fi gebeuren eens te aanschouwen maar ik heb hier verder niet zoveel uit kunnen halen en een vergelijking met de Matrix vind ik zeker niet waardig.

avatar van RuudC
Special effects? nauwelijks aanwezig en zo was het helemaal niet.

En spoilertags aub.

avatar van jumpstylemovie
RuudC schreef:
Special effects? nauwelijks aanwezig

Noouuuuu..... Dat is niet helemaal waar he.

avatar van RuudC
Kan me eerlijk waar maar een paar scenes bedenken.

avatar van Dragonslayer
Best leuk concept was dit, heb me ook aardig vermaakt. Maarrrr.... sjezus wat waren die special effects slecht man. Naja deze film had daar het budget ook niet voor.

moviemafketel schreef:
Toch maar een cijfer gegeven?

LOL! Ja, is ook makkelijk want ik was deze film alweer vergeten zie je! Dan zie ik gelijk als ik hier kijk dat ik hem al gezien heb.

Deze film had ik ooit al eens gezien, evenwel zonder er een mening over te schrijven, voor 2005 dus.
Maar ik vond de film toen al goed en dat is deze keer zeker niet veranderd.
Spannend verhaal origineel ook, al is het misschien wel, wat vorm en kostuums betreft, wat afgekeken van 'The Matrix'.
Goede cast ook, met een prima Christian Bale.
Kortom: goede SF-actiefilm.

avatar van Pim1993
lekker filmpje hoor, erg sterk maar geen absolute topper

avatar van Hega
Zeer angstig scenario, geweldig filmwerk en briljante acteurs. Vooral bij laatstgenoemde moet ik echt concluderen dat ik zeer gecharmeerd ben van Christian Bale. Bij American Psycho was ik al verkocht door zijn koele, maar tegelijk zo charmante voorkomen. In Equilibrium toont hij haast dezelfde kilheid, maar naarmate de film vordert nemen zijn emoties toe en groeit hij meer en meer, zonder dat zijn personage flauw of voorspelbaar wordt. Ook Emily Watson is vanwege haar karakteristieke voorkomen erg geliefd bij me en haar bovenmatige persoonlijkheid past perfect hierin. Het leven in een maatschappij waarin je ter dood veroordeeld wordt bij het tonen van welke emotie dan ook doet erg eng aan en is het ook in Equilibrium (soms denk ik wel eens van; laat de verharding in deze huidige maatschappij niet te ver doorslaan). Het perfecte systeem lijkt te zijn geschapen, maar niets is minder waar. Het bekende addertje onder het gras doemt op en het is nota bene zelf de executeur (Bale) die zijn bizarre levenspatroon niet langer in zijn greep kan houden en steeds verder afdwaalt naar het menselijke gevoel en bestaan.. Het verloop is zo onverwacht en de climax is werkelijk van de bovenste plank. Qua actie en effecten doet Equilibrium verrassend genoeg niet onder voor bijvoorbeeld The Matrix en ik mag zelfs beweren dat de intensiteit hier ook nog eens hoger ligt.. En aangezien in Equilibrium met een relatief laag budget werd gewerkt, zin hier ook nog eens de complimenten voor op zijn plaats. Een actie-thriller met zo'n eigen ('emotieloos') gezicht verdient meer erkenning en had eigenlijk langer in de bios moeten blijven draaien. Want hier komt de mensheid hard met zichzelf in botsing en daar kunnen we alleen maar lering uit trekken. Onwaarschijnlijk

avatar van hutsekluts
Had misschien te hoge verwachtingen van deze film die me niet kon vasthouden.
Dat er een zeer onrealistisch beeld van de maatschappij wordt neergezet heeft daar niets mee te maken. Wel dat de film vaak tergend traag, voorspelbaar en daardoor niet al te spannend is.

avatar van Eliandjiee
Fijn filmpje. Actie doet inderdaad denken aan The Matrix, en is spectaculair en fraai in beeld gebracht. De gehele setting is mooi en ziet er verzorgd uit. Alle omgevingen en interieur kleurloos, dat maakt het nog net wat overtuigender. De opbouw is sterk, alhoewel het einde wel wat meer aandacht en uitwerking had mogen krijgen.