- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Black-white filmchallenge
Black-white filmchallenge
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
58 Douglas Fairbanks, Jr., Presents Play Me a Blue Note (TV Episode 1956)
23 minuten
FTV (46 punten)
Puntentotaal: 9820
Eigen rating: 2*
https://i.ytimg.com/vi/B-CniQ0JGeQ/maxresdefault.jpg
Douglas Fairbanks, Jr, acteer hier zelf de hoofdrol, als de egocentrische jazzartiest Rock Rickard. Het probleem is dat hij met niemand overweg kan en alleen een verliefde Britse fan gespeeld door tv-actrice Mary Steele, kan hem redden met haar liefde. Een verhaal vol clichés en sentimentaliteit, en hoe opvallend het ook is om Fairbanks de bloemlezing te acteren in plaats van te zien presenteren Is het helaas ook een aflevering die maar weinig blijf hangen.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
59 ;Douglas Fairbanks, Jr., Presents The Long White Line (TV Episode 1955)
23 minuten
FTV (46 punten)
Puntentotaal: 9866
Eigen rating: 3*
https://i.ytimg.com/vi/dXAIeLIxFuE/maxresdefault.jpg
Douglas Fairbanks, Jr., kondig het aan het begin ook aan deze aflevering bezit een volledig vrouwelijke cast. In de tijd van uitkomen vermoedelijk dus iets bijzonders? Het gaat om drie vrouwen in een ziekenhuis en een efficiënte maar stoïcijnse verpleegster die geconfronteerd wordt met haar eigen sterfelijkheid Zorgzaam of het gaat om ziekte of thuisfront. Dat eindigt natuurlijk in de laatste scènes hartverwarmend en ontroerend. Best wel okee dit!
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
82 minuten
FTV (164 punten)
Puntentotaal: 10030
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSc0jWrda3AEWI3HdRfLstNiw2bkuDrYz1UAdVf-5JStkbvAOpn9aLawhYfTT3Uxic7fPjtp5ZUY1z32w4pdbN4wPqKQtA_7DGoKOfd-HvZ-hd8GbWVAXUaSdloddn85xUwdHY3e_9qaY/s1600/Transformation+Twofer.jpg “The cobra Goddess will avenge herself!”
Universal-film uit de jaren 50 die vermoedelijk niet al te veel geld zal hebben gekost. Het verhaal gaat over zes soldaten in Azië die op het punt staan naar huis te gaan. Voordat ze dit doen, wonen ze via een slangenbezweerder, een geheim ritueel met vrouw in een turnpakje van Lamians (aanbidders van slangenmensen) bij. Een vloek van een hogepriester verder en je bevindt je eigen tussen romantiek met de mooie buurvrouw Lisa Maya (Faith Domergue, It Came from beneath the Sea, This Island Earth, Timeslip ook allemaal uit 1955) en sterfgevallen van de vrienden. O, wie O, wie zal er verantwoordelijk voor zijn?
Ach zoals het is, is het best enigszins vermakelijk, maar het is ook een beetje minder interessant als ik had gehoopt. De film laat zich inspireren op Cat People (1942) en de 1940s, Kharis de mummie-films. Er zijn ‘lens-oog’-effecten tijdens slangenaanval (ook al toegepast in It Came From Outer Space) en een transformatie is alleen maar een schaduw. Spanning is er ook nauwelijks want dar is de dader te voorspelbaar voor. Er sijpelen zelfs een paar stockbeelden binnen. Er dus genoeg tekortkomingen maar desondanks is het niet zonder een zekere charme!
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
61 Douglas Fairbanks, Jr., Presents Someone Outside (TV Episode 1956)
23 minuten
FTV (46 punten)
Puntentotaal: 10076
Eigen rating: 2,5*
https://i.ytimg.com/vi/8oAS-u-s2Wc/maxresdefault.jpg
Iedereen kent Lois Maxwell als de enige echte ‘Miss Moneypenny’, maar in deze aflevering speelt ze de hoofdrol. Een eenvoudig verhaal over een Amerikaanse vrouw in Parijs tijdens de Bastille-dag die ruzie krijgt met haar verloofde. Die hierdoor een patiënte op de operatietafel verliest en waarna haar man wraak zweert. Helaas is dit alles bekent en is er dus totaal geen spanning. Het werd opgevuld met feestvierend publiek Wat rest is een aardig maar weinig interessant TV-episode.
blurp194
-
- 5484 berichten
- 4187 stemmen
74 minuten (youtube)
FTV, 148 punten
Totaal: 5267+148=5412
https://image.tmdb.org/t/p/w780/faSpg3UZHlY4prBGeZFgW0R7Tqu.jpg
Een tegenvaller - de film is ongeveer zo plat als een romcom van Johan Nijenhuis, en in plaats van veel originele beelden van het Indonesie van voor WO2 is het grotendeels gedraaid in een studio in Amsterdam. Maar door deze film vond ik ook een serie van 132 documentaires op de youtube van Eye. Duurde de challenge nog maar een maand of twee...
26. El Conde (2023)
110 minuten (Netflix)
FTV, 220 punten
Totaal: 5412+220=5632
https://image.tmdb.org/t/p/w780/f0oDdvbzZ1qjfggotV1aniJmd6b.jpg
Nieuw leven in het leeggebloede vampierengenre, met dank aan Pinochet. Niet voor iedereen, zo te lezen aan de commentaren, maar voor mij werkt het. Ook echt een film waarin het zwart-wit perfect werkt.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
FTV - 224
Puntentotaal: 7698 + 224 = 7922
Mijn waardering: 3*
Het tweede deel in de Thin Man-reeks. De reeks films waarin het ludieke echtpaar Nora en Nick (Myrna Loy en William Powell) de hoofdpersonages zijn. In dit tweede deel worden Nora en Nick meer als realistische personen gepresenteerd. Dat feit maakt van de film een minder kluchtig geheel dan de voorganger. Het is allemaal wat conventioneler. In de film herken je duidelijk de mechanismen die in met name de feelgood-films uit Hollywood zo herkenbaar zijn. De film neigt naar braaf, risicoloos vermaak. Het oorspronkelijke en het brutale is er een beetje af. Het script lijkt geschreven te zijn met in het achterhoofd de gedachte om niet teveel af te wijken van de algemene deler. Het is nog steeds leuk. Het is ook jammer.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
alexspyforever ik moet ff een planning maken met films die ik eigenlijk nog wil zien, jij schreef: Het einde is op 7 april. Is dat tot of t/m 7 april? Beide overigens helemaal prima, maar dan moet ik ff wat strakker in mijn keuzes zijn.
Sorry voor mijn late antwoord. Maar voor de duidelijkheid alles wat je nog kijkt op 7 april mag worden geregistreerd. De bekeken films van 7 april of eerder mogen nog op 8 april gedurende de hele dag worden geregistreerd.
blurp194
-
- 5484 berichten
- 4187 stemmen
27. Gunda (2020)
93 minuten (iTunes)
FTV, 186 punten
Totaal: 5632+186=5818
https://image.tmdb.org/t/p/w780/mWBwDXd9tmjauNlKTOUV5EVRocu.jpg
Varkens zijn zulke leuke beesten. Wist ik ook niet echt - het varken van mijn oom vroeger was al een beetje oud en deed niet veel meer dan eten of slapen. Maar een paar jaar geleden kwam ik er een tegen in Frankrijk, een beetje net zoals deze Gunda. Erg speels, erg nieuwsgierig en constant met haar biggen bezig - alsof je niet een 93 minuten zit te kijken, maar de hele dag. Ik hou dat wel vol, geen probleem.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
126. The Gorilla (1939)
66 minuten (YouTube)
FTV (132 punten)
Puntentotaal: 20646
Eigen rating: 1.5*
Nog maar eens een Bela Lugosi film. De man heeft wel maar een klein bijrolletje. Maar verder vond ik het toch maar een flauwe bedoening. Ik dacht dat de Marx brothers irritant waren. De Ritz Brothers overstijgen dit moeiteloos. Flauwe humor in een onbegrijpbaar verhaal.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Gisteren nog een rist aan Mary Pickford films gekeken uit 1912.
116. A Lodging for the Night (Short 1912) - IMDb
14 minuten
117. A Beast at Bay (Short 1912) - IMDb
13 minuten
118. Lena and the Geese (Short 1912) - IMDb
12 minuten
119. The School Teacher and the Waif (Short 1912) - IMDb
17 minuten
120. An Indian Summer (Short 1912) - IMDb
17 minuten
121. The Narrow Road (Short 1912) - IMDb
16 minuten
122. Friends (Short 1912) - IMDb
16 minuten
123. So Near, Yet So Far (Short 1912) - IMDb
12 minuten
124. A Feud in the Kentucky Hills (Short 1912) - IMDb
15 minuten
125. My Baby (Short 1912) - IMDb
14 minuten
Totaal aantal minuten: 146
FTV silent
Punten: 146 x 2 = 292
Totaal: 8617 + 292 = 8909
Er zijn er geen slechte bij maar ook geen geweldige uitschieters. Meestal is het dankzij Mary Pickford dat een aantal toch kijkbaar zijn. De betere vond ik 'A Beast at Bay' omwille van achtervolgingsscène met auto en trein hetgeen toch fijne plaatjes oplevert. 'A Feud in the Kentucky Hills' is ook interessant omwille van de actiescènes met een lange western shoot out waar behoorlijk veel slachtoffers vallen en die openingsscène met Mary Pickford zittend met op de achtergrond die machtige watervallen, prachtig. 'Lena and the Geese' is een variant op het sprookje van de ganzenhoedster, charmant hoe Mary hier met de ganzen knuffelt en het niet fijn vindt als ze haar in de rol van een prinses willen duwen. Ook 'An Indian Summer' is nog het vermelden waard met liefde tussen 2 oudere personen als centraal thema. Vooral de scène op het strand waarbij ze vast komen te zetten op een rots omdat ze beide in slaap waren gevallen en zo werden verrast door de vloed is knap.
https://i.ytimg.com/vi/96MtLV_XHYI/maxresdefault.jpg
https://digitalcollections.oscars.org/digital/api/singleitem/image/p15759coll10/110/default.jpg
https://images.mubicdn.net/images/film/264837/cache-542632-1589083224/image-w1280.jpg?size=800x
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
126. The Inner Circle (Short 1912) - IMDb
23 minuten
127. The New York Hat (Short 1912) - IMDb
16 minuten
128. The Unwelcome Guest (Short 1913) - IMDb
16 minuten
129. One Hundred Percent American (Short 1918) - IMDb
14 minuten
FTV silent
Totaal minuten: 69
Punten: 69 x 2 = 138
Totaal: 8909 + 138 = 9047
Met deze 4 kortfilms sluit ik het hoofdstuk Mary Pickford af voor deze challenge. Hiermee heb ik ook alle films die ik van haar kon vinden tot en met 1914 gezien. Volgens letterboxd heb ik 80% van de teruggevonden films gezien. De door mij 22 onbekeken films in de periode 1915-1933 die zijn voor een volgende challenge.
Over bovenstaande films is vooral ‘The New York Hat’ een leuke waarbij jaloezie en roddel een voorname rol spelen als de lokale dominee voor Mary Pickford een mooie en dure hoed koopt. Wat de kleingeestige parochianen alsook Mary’s vrekkige vader niet weten is dat de dominee enkel handelde in opdracht van Mary’s overleden moeder die hiervoor wat geld opzij had gezet.
‘The Inner Circle’ was een verdienstelijke poging van regisseur Griffith om een soort maffia film te maken waarbij een weduwnaar met jonge dochter wordt gedwongen door criminelen (die zich The Inner Circle noemen) geld los te krijgen van een rijke familie (Mary Pickford speelt de moeder). En als ze weigeren te betalen, zal er een bom worden geplaatst. Goed maar iets te langdradig.
‘The Unwelcome Guest’ is weer zo een typische Griffith waar menselijk leed en ondankbare familieleden centraal staan. Zo trekt een oude vader uit zijn eigen huis omdat hij zichzelf toch een last vindt en gaat inwonen bij zijn welstellende zoon en diens familie. Daar vindt hij geen liefde en respect en laten ze hem nauwelijks eten, willen hem zelfs zwaar werk laten doen. De ouder man vindt troost bij de meid die net hetzelfde ondervindt. Samen besluiten ze actie te ondernemen. Goede film wel jammer dat de enige print die ik kon vinden in slechte staat was.
‘100% American’ vond ik de minste, een duidelijk WO I propagandafilm waarbij Mary Pickford samen met een vriendin naar de kermis gaat en op allerlei manieren wordt aangespoord om toch maar een lint te kopen voor het bal dat dient om hun dappere soldaten te steunen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/%27An_Unwelcome_Guest%27.jpg
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
FTV naakt
62 minuten
Punten: 62 x 2 = 124
Totaal: 9047 + 124 = 9171
Zoals de titel aangeeft gaat het over liefde tussen dames, hetgeen ik uiteindelijk wat interessanter vind dat de gebruikelijke heteroseksuele romantiek. Er is wel een verhaal over een fotografe die zich aangetrokken voelt tot een vrouwelijk model en ze gaan wat experimenteren.Regisseur Nick Millard is toch vooral meer geïnteresseerd in een aantal lange uitgesponnen cabaretshows een strip-tease alsook een act van twee naakte 'boksende' vrouwen. Best OK en duurt niet al te lang.
https://image.tmdb.org/t/p/original/AjXB4Q1CvcPC49GIe3KNA7SxnhY.jpg
https://worldscinema.org/wp-content/uploads/2022/07/Sappho-68-19683.png
Hiermee is ook de laatste skin flick op mn lijst afgevinkt.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
127. The Undying Monster (1942)
60 minuten (YouTube)
FTV (120 punten)
Puntentotaal: 20766
https://mikestakeonthemovies.files.wordpress.com/2019/07/undying-monster-glossy.jpg?w=1200
Qua aankleding was dit best te pruimen. Het oude landgoed op de rots met een indrukwekkend interieur (dat glasraam!) . En de deelnemende acteurs vond ik ook wel meevallen. Ook al vond ik de Scotland Yard detective wel wat overdreven acteren. Spijtig genoeg was het verhaal redelijk zwakjes.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
28. Nightmare (1956)
FTV / 89 minuten
2 x 89 = 178 punten
Totaal challenge: 3635 punten
Waardering: 3*
Dit had beter gekund. Bedoeling was waarschijnlijk een film noir met jazz en veel Hitchcock suspense in de stijl van Spellbound, maar helaas te netjes, te braaf, een wat saaie hoofdpersoon en te veel voice-over. Plot is wat vergezocht, maar op zich aardig. Edward G. Robinson is vrijwel altijd goed en kamers vol met spiegels doen we het altijd voor. Aardige timewaster, maar te weinig cinema en te weinig noir.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
128. My Name Is Julia Ross (1945)
65 minuten (YouTube)
FTV (130 punten)
Puntentotaal: 20896
Eigen rating: 3.5*
Denk dat dit wel de laatste zal zijn van deze challenge
En gelukkig was dit er eentje dat de moeite was om te bekijken. Een leuke, korte thriller. Maar het werd toch weer tijd om wat meer films in kleur te gaan kijken
Merci alexspyforever. Het was een leuke challenge. En nu heb ik eindelijk die B/W films gezien dieal zo lang stonden te wachten op mijn Plex 
En wanneer begon de horror-challenge weer? 
PS. Later deze week een overzichtje ....
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
131. One Exciting Night (1922) - IMDb
FTV silent
143 minuten
Punten: 143 x 2 = 286
Totaal: 9171 + 286 = 9457
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/One_Exciting_Night_%28SAYRE_14584%29.jpg
Ik denk dat het toepasselijk is om met een film van D.W. Griffith af te sluiten aangezien ik zoveel shorts heb bekeken van hem. Maar eerlijk gezegd was het vooral omdat deze nog de laatste op de lijst van films stond die ik absoluut wilde afvinken. Dat had vooral met de erg lange speelduur te maken. Nochtans ligt het 'old dark house' genre mij wel en dit zou een van de eerste misschien wel de eerste in dit genre zijn. Helaas is mijn vrees dat het veel te langdradig ging zijn uitgekomen. Het duurt al meer dan een uur voor de personages in het huis terecht komen. Er zijn veel te veel personages waardoor het moeilijk is om er een band mee te krijgen. Het gaat om een bepaalde som geld dat zich in het huis bevindt en om die reden is er een gemaskerde die de boel op stelten zet en mensen vermoordt. Er is veel heen en weer geren hoe verder naar het einde hoe meer. Er is ook verdoken racisme, er zijn 2 zwarte personages waarvan een dienaar die een bange wezel is. Maar beide zijn blackfaces, met andere woorden blanke acteurs die zwart zijn geschilderd. Bij momenten is het zo stuntelig, maar grappig vond ik het niet. Enige lichtpunt is naar het einde als de dief/moordenaar uit het huis ontsnapt steekt een hele zware storm losbarst. Het gaat zo harde waaien dat takken van bomen breken en zelfs hele boomstammen. Een aantal tuinhuisjes moeten er ook aa geloven. Dat levert zeker voor die tijd spectaculaire beelden op, sterke special effects. Maar meer dan 2 uur voor het eindelijk "exciting" wordt, is een te zware beproeving. Misschien niet zo vreemd dat deze eerder vergeten is. Jaren later kwamen er veel betere en kortere films uit in dit genre zoals 'The Bat' en 'The Cat and the Canary'.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
128. My Name Is Julia Ross (1945)
65 minuten (YouTube)
FTV (130 punten)
Puntentotaal: 20896
Eigen rating: 3.5*
(afbeelding)
Denk dat dit wel de laatste zal zijn van deze challenge
En gelukkig was dit er eentje dat de moeite was om te bekijken. Een leuke, korte thriller. Maar het werd toch weer tijd om wat meer films in kleur te gaan kijken
Merci alexspyforever. Het was een leuke challenge. En nu heb ik eindelijk die B/W films gezien dieal zo lang stonden te wachten op mijn Plex 
En wanneer begon de horror-challenge weer? 
PS. Later deze week een overzichtje ....
Ik vond het ook wel fijn en kijk ook wel uit naar een volgende challenge. Ik heb al iets in gedachten maar of ik dat nog wil laten doorgaan vóór de horrorchallenge weet ik nog niet. Wanneer die begint tja ik moet overleggen met John Milton maar denk dat half september zoals vorig jaar wel een fijn startmoment is.
blurp194
-
- 5484 berichten
- 4187 stemmen
28. Institute Benjamenta (1995)
104 minuten
FTV, 208 punten
Totaal: 5818+208=6026
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vmoOg5y7eBJaDbLJDopW4WXcni4.jpg
Een film waar ik toch werkelijk niet echt iets van snap, als waardig einde van de zwart-wit challenge. Met dank aan alexspyforever voor het idee en de organisatie, en John Milton voor zijn filmlijstjes waar ik dankbaar uit geput heb. Vooral Elementa en de andere (niet z/w) films van Richard Sidey vond ik erg de moeite, en ook Gunda (2020), El Conde (2023), Limbo (2021), en The Tragedy of Macbeth (2021) gaan me bijblijven, naast een serie klassiekers 'die je gezien moet hebben' waar ik nu eindelijk eens de motivatie voor vond. Jammer dat de challenge nu al ten einde gaat, het voelt alsof ik nog voor een paar maanden materiaal heb liggen - bovenop de stapel ligt nu The Human Condition. Wellicht volgende week, wellicht volgend jaar.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
42. Sorry, Wrong Number (1948)
FTV - 178
Puntentotaal: 7922 + 178 = 8100
Mijn waardering: 3.5*
Het enige dat de bedlegerige en neurotische Leona Stevenson (Barbara Stanwyck) die alleen thuis is, wil weten is waar haar man Henry (Burt Lancaster) blijft die al uren thuis had moeten zijn. Als de telefoniste haar wil doorverbinden met Henry, valt ze midden in een conversatie tussen twee mannen. De mannen bespreken de moord op een vrouw. Een moord die dezelfde avond nog zal plaatsvinden. Een groot deel van de film speelt zich af in de slaapkamer van de aan haar bed gekluisterde Leona. Die setting roept wanhoop en beklemming op. Zij probeert hulptroepen in te schakelen teneinde de moord te voorkomen. En dat valt niet mee. Af en toe brengt regisseur Anatole Litvak haar gesprekspartner en zijn locatie in beeld waarmee hij de film van iets meer dynamiek voorziet. Dynamiek leveren ook de talrijke flashbacks die bovendien een beter beeld geven van de personages. Mooie fotografie ook.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
FTV - 156
Puntentotaal: 8100 + 156 = 8256
https://livius1.files.wordpress.com/2023/05/wh1.jpg
The Walking Hills is geen klassieke western die barst van de actiescènes en vuurgevechten. De film zoomt in op een groepje schatgravers en legt de onderlinge spanningen bloot die gewoonlijk ontstaan als een groepje mensen dicht op elkaar vertoeft. Spanningen die nog eens worden versterkt als zich oud zeer openbaart en de frustraties toenemen omdat het schatgraven maar weinig resultaat oplevert. De film speelt zich trouwens af in het jaar 1949 en is ook in die zin geen klassieke western. Die illusie wordt wel heel prettig gewekt als het groepje gravers zich in de woestijn bevindt, de moderne tijd achter zich laat, gehuld gaat in westernkledij en het vervoermiddel heel ouderwets het paard is. The Walking Hills is een sfeervolle film. Mooie beeldcomposities in de stijl van de Film Noir. Mooie setting ook. Intrigerende personages en een spannende zoektocht naar een schat. Leuk.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
FTV - 176
Puntentotaal: 8256 + 176 = 8432
https://cinesavant.com/wp-content/uploads/2020/05/6269b.jpg
In Blood on the Moon voorziet regisseur Robert Wise de western van de stijlelementen van de Film Noir. Het levert een stilistisch buitengewoon fraaie film op. De meeste scènes spelen zich in de nacht af en Wise gebruikt de nachtelijke omstandigheden heel handig voor het creëren van een contrastrijke cinematografie. Die is zichtbaar in sfeervol schaduwwerk, in het onheilspellend oplichten van de ogen van de personage, in de (suggestie van) beweging in donkere hoekjes. Mooi. Inhoudelijk is de film minder buitengewoon. Eerder vrij standaard. De film verhaalt van een cowboy die tussen twee kampen geraakt en beide kampen tegen elkaar uitspeelt om uiteindelijk voor de keuze te worden gesteld om het goede te doen of niet. Wat het goede is, wordt snel duidelijk gemaakt. De kwalificaties goed en slecht zijn niet bijzonder diep toegedekt.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
FTV - 174
Puntentotaal: 8432 + 174 = 8606
https://i0.wp.com/cinegrandiose.com/wp-content/uploads/2016/08/Murder-She-Said-1.png?w=960&ssl=1
Leuke film waarin Miss Marple een moord onderzoekt. De sterkte van de film ligt behalve in het intrigerende moordonderzoek in de humor die voortkomt uit het gedrag van merkwaardige personages en de scherp-komische dialogen.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
46. Attack of the Crab Monsters (1957)
FTV - 124
Puntentotaal: 8606 + 124 = 8730
Mijn waardering: 2*
Op een klein onbewoond eiland ondervindt een groepje onderzoekers hinder van gemuteerde reuzenkrabben die na het doden van een menselijk slachtoffer zijn brein verorberen en zijn intelligentie overnemen. Met hun verhoogde intelligentie zijn de krabben in staat om snode plannen te smeden en uit te voeren. Br! Attack of the Crab Monsters is monsterlijke onzin uit de hoge hoed van regisseur en producent Roger Corman.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
100 minuten
FTV (200 punten)
Puntentotaal: 10276
https://assets.mubicdn.net/images/film/20773/image-w1280.jpg?1481143874
Dit is blijkbaar samen met Submarine (1928) en Flight (1929) regisseur Capra's derde film die gemaakt is met hulp van het Amerikaanse leger. Maar gelukkig is het niet direct een stukje propaganda. Het succes van William Wellman's Wings in 1927 en het daaropvolgende box office-succes van Howard Hughes' Hell's Angels lieten één ding zien: het publiek hield van een luchtvaartfilms. Met een budget van $ 650.000, het hoogste bedrag dat een studio toen had geïnvesteerd, heeft het een klein plaatsje in de filmgeschiedenis.
Het is een soort van avontuurlijk verhaal met twee piloten van de Amerikaanse marine (Jack Holt, Ralph Graves) De één op een luchtschip /zeppelin, de andere van vliegtuig. Uiteraard met de nodige concurrentie tussen beide mannen en hun doel om naar de Zuidpool te gaan. Nadeel is dat men hier ook romantische concurrentie om Fay Wray, bijvoegt. De liefdesdriehoek met Fay Wray staat nooit echt centraal, maar desondanks wordt er een aanzienlijke hoeveelheid schermtijd aanbesteed.
Ter compensatie zijn er een aantal mooie speciale effecten met het luchtschip en het vliegtuig. De vliegscènes zijn spectaculair, vooral die boven het Antarctische landschap, wetende dat het geen CGI is. Uiteindelijk leveren deze het hoogtepunt van de film. Als er niet zoveel tijd was gaan zitten in kameraadschap thuis en Wray's personage, die blijkbaar geen andere hobby lijkt te hebben dan voortdurend piekeren, had dit een goede film met veel spanning opgeleverd. Nu is het een solide film door een stel prima effecten.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
80 minuten
FTV (160 punten)
Puntentotaal: 10436
https://mikestakeonthemovies.files.wordpress.com/2018/06/chaney-and-mature.jpg
Deze prehistorische films uit de oude doos, zien er tegenwoordig allemaal behoorlijk gedateerd uit en deze is niet anders! Vaak niet meer dan een stel personages gekleed in bont die ‘eek’ en ‘ugh’ zeggen en die vechten tegen optisch vergrote hagedissen. Dat is bij deze eigenlijk niet veel anders! Maar er zijn twee dingen waarom dit allemaal net iets beter was dan andere!
Gemaakt in oorlogstijd zijn de beperkingen van het budget wel duidelijk zichtbaar, de makers maken geen gebruik van de dure stop-motion-animatietechniek Tja..de makers moesten dus vindingrijker zijn en loste het op met een varken verkleed als mini-Triceratops en een olifant als boze mastodont. Toch wel gefascineerd zitten kijken naar deze Dieren-in-een-pak-scenes. Behalve dan bij die vreselijke Allosaurus, die werd gespeeld door een man in een dinosauruspak.
Meer naar het einde toe komen dan de vergrote beelden van reptielen die voor dinosaurus moeten doorgaan. En ja die zijn anno nu gedateerd en knullig maar deze speciale effecten, waren wel de eerste en zijn als stock-footage geregeld te zien in de films die later zijn gemaakt. Als geheel was de film dus levendiger of passender dan die andere! Ook zijn er nog enkele even "goede" dramatische scènes met een vulkaanuitbarsting.
De film begint met een proloog waarin een groep verdwaalde wandelaars beschutting vinden voor een storm in een grot die toevallig wordt bewoond door een antropoloog, die 'niet weet" hoe de vroege holbewoners eruit zagen...euh... ik ben er vrij zeker van dat dit juist het aspect van de antropologie is! Het is gelijk duidelijk dat historische nauwkeurigheid hier niet is te vinden!
De verhaallijn met de holbewoners is aardig maar niet heel bijzonder en gaat over de tegengestelde Rock- en Shell-stam, aangevuld met een romance In de rol van de Rockstamvader Akhoba zie je acteur Lon Chaney Jr Victor Mature en Carole Landis geven allebei geloofwaardige vertolkingen maar zijn gladgeschoren wat de vraag op roep; waar kwam toch dat scheermes vandaan?
Tot slot is hier ook bijna net zoveel dierenmishandeling te zien als in Cannibal Holocaust (1979) Destijds al werd vanwege de hagedissen die met vastgelijmde attributen werden gedwongen om met elkaar tot de dood te vechten, De film werd voor Groot-Brittannië dan ook zwaar gehermonteerd. Deze productie zorgde er dan ook voor dat de Society for the Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) met meer regelgeving kwam over de behandelingen van dieren.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
62 minuten
FTV (124 punten)
Puntentotaal: 10560
https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/07/the-mummy-s-curse-1944.jpg
De vierde en laatste van Universal's Mummy-films (tenzij je de ontmoeting van de Mummy met Abbott en Costello meetelt). Het plot is eigenlijk hetzelfde als voorgaande delen; Egyptische sekteleden brengen Kharis (wederom Lon Chaney Jr.) weer tot leven, Kharis jaagt op Ananka's moderne reïncarnatie, doodt iedereen onderweg, Kharis doet voor het vriendje van Ananka's moderne reïncarnatie .Het enige nieuwe hier is de wederopstanding van prinses Ananka, als de bovennatuurlijke MacGuffin van deze film.
De film speelt zich af in de moerassen van Louisiana wat interessant was omdat hierdoor zwarten, Cajuns en Aziaten zijn te zien (toch best ongebruikelijk om in die periode überhaupt minderheden op het schermzijn te zien).Deze maken het tot een film die bijna interessant wordt. Uiteindelijk nemen de cliché-elementen de overhand en overheerst de routine.
Nog een vreemde keuze in Universal Horror; het begint met een lied in het Engels met een Frans accent dat wordt gezongen door de Belgische actrice Ann Codee als Tante Berthe. Niet dat dit nu echt een toffe toevoeging was maar het is wel één van de weinige waarin werd gezongen. Tja deze vierde film in de mummiefranchise van Universal, struikelt uiteindelijk over de finish. En het zal nog vijftien jaar duren voordat Peter Cushing en Christopher Lee samenkwamen om de wereld te laten zien hoe je op de juiste manier een mummiefilm maak
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Zo dat was mijn laatste film in de challenge en hoe kan het ook anders dan dit een horrorfilm was!
Ook nog even dit; Alhoewel ik bij aanvang een lijst had samengesteld met films, zijn er onderweg meerdere gesneuveld voor andere films. Tussendoor heb ik ook regelmatig kleurfilms bekeken maar toch uiteindelijk tot 64 film geraakt en zeker wel genoten. Ik had zo misschien best nog even vol kunnen houden. Enfin het is ten einde en daarom wil ik hierbij ook alexspyforever bedanken voor het organiseren van deze zwart-wit challenge. 
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Oei ik zie dat ik weer eens chaotische ben geweest afgelopen vrijdag 5 april heb ik ook naar deze film gekeken maar niet geregistreerd dus ik zit zelfs op 65 films!
99 minuten
FTV (198 punten)
Puntentotaal: 10758
Eigen rating: 3,5*
https://ik.imagekit.io/efa0ri0ffl/iffr-production/fiona-attachments/UzMBFQBpZmZyLmZpb25hLW9ubGluZS5uZXQ0AGF0dGFjaG1lbnRzL2IyNDAxZDk4LWIwMjEtNDI0MS04M2U3LTUwZTk2MDJmMjkyYS5qcGc?tr=w-1376 De stilte film is in deze film deel van het verhaal. In stille film wordt zoals je eigenlijk ook al aangeef niet gesproken, omdat de maker soms wel iets moet kunnen verduidelijking, gebruikte men titelkaarten met tekst. Maar in deze film zijn het mensen die hun stem zijn verloren en communiceren met elkaar door titels. Hoe dit in werkelijkheid zou kunnen is mij niet duidelijk maar nu zijn die handig op het scherm geprojecteerd, Het past prima in de film! Echter nadeel is dat deze projectie in het Spaans was en er alleen de mogelijkheid is voor Nederlandse ondertiteling
Nou goed...in deze samenleving is iedereen zijn stem kwijt. Behalve een zangeres die haar gezicht verhult en haar zoontje dat niet kan zien. De boel wordt geregeerd door een zekere Meneer Tv, die van plan is de mensen hersenspoelen, ontvoerd haar en een uitvinder probeert haar vrij te krijgen. Veel is natuurlijk symboliek en die ligt er veel te dik bovenop, ook dit is enigszins nadelig voor de film.
Het was een leuk verhaal en kent op heel eigen manier harmonie tussen verhaal, beeld en geluid maar het is te summier om in de 99 minuten waarin het nu wordt verteld, lang te blijven boeien.. Of misschien is het toch het tempo want die gaat uitermate traag.
Toch ben ik positief over de film want de vormgeving en de aankleding zijn redelijk bijzonder. De visuele creativiteit is groot maar gelukkig nooit te experimenteel. Het zorgt voor een onderscheidende, vermakelijke ervaring. Kortom door voldoende visueel flair gewoon goede film, waarbij het relatief eenvoudige verhaal genoeg doet om het niet al te moeilijk te maken! Je kan het slechter treffen!
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2931 stemmen
68. Ladri di Biciclette (Film, 1948)
93 minuten
FTV (186 punten)
Puntentotaal: 186 + 13516 = 13702
Eigen score: 2*
Begin was hier eigenlijk ook wel fijn, die hele zoektocht naar een fiets, het was een vrij rustige film met prima passende muziek. Toen die fiets eenmaal gestolen werd, werd het weer een vervelend drukke typische Italiaanse film waar ik niet zo'n fan van ben. Einde red de film nog een beetje dus al met al nog best oké. [/quote]
Ik registreer nog ff:
69. A Streetcar Named Desire (Film, 1951)
122 minuten
FTV (244 punten)
Puntentotaal: 244+ 13702 = 13946
Stelllaaaaaaa referentie uit Seinfeld is echt hilarisch o.a. ook de reden dat ik de film ben gaan zien, verder zal ik er maar niks over zeggen.
67 minuten
RW (67 punten)
Puntentotaal: 67 + 13946 = 14013
Een van m'n 5* die ik nog moest herzien. Ik zag deze 15 geleden en m'n smaak is sindsdien wel een klein beetje veranderd dus vreesde er een beetje voor. Gelukkig zijn het camerawerk en de geluidsband nog steeds fenomenaal. Body horror ook vet. Enkel 0.5* aftrek deze keer voor het overdreven geschreeuw, maar verder nog altijd een waanzinnig vette film.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2931 stemmen
Verder wil ook ik graag alexspyforever bedanken voor het opzetten en organiseren van deze challenge. Ik had vooraf wat bedenkingen gezien zwart wit niet echt een lekker genre voor me is, maar heb echt een hoop mooie ontdekkingen gedaan die ik anders wellicht niet had gedaan. Oké echt fan van de klassiekers zal ik wel niet worden, maar ook daar wat leuke vondsten zelfs, maar ik ben er vooral wat meer achter gekomen dat het zwart-wit genre echt ontzettend breed is. Hier nog even mijn top 10 van deze challenge:
02. Werckmeister Harmóniák (Film, 2000)
03. A Londoni Férfi (Film, 2007)
04. Hundreds of Beavers (Film, 2022)
06. Boro in the Box (Film, 2011)
cinemanukerke
-
- 1817 berichten
- 1035 stemmen
In het Jaar des Heren 2024 : op 08/04/2024 sluit ik deze BW challenge plechtig af. Ik bedank alexspyforever om dit te organiseren. Vermits we sinds een week een uur langer daglicht hebben, waren ook de Goden akkoord om mijn zwart wit films in de kast te houden dus heb ik vorige week geen films meer kunnen bekijken. Er zijn dus wel wat films op mijn watch lijstje blijven liggen en dat is reeds een hint voor een vervolg naar volgend jaar toe.
Mijn top 3
La haine (Mathieu Kassovitz)
Forty guns (Samuel Fuller)
In cold blood (Richard Brooks)
Ook bedankt aan de vele deelnemers want ik heb toch vrij veel tips kunnen meenemen. Volgende afspraak voor mij zal dan wellicht Noirvember zijn. De horror challenge laat ik aan mij voorbij gaan. Al genoeg horror met mijn verantwoordelijken op het werk.
https://as2.ftcdn.net/v2/jpg/05/09/29/97/1000_F_509299785_PDFCRr2NtuFESfUdEzL6pfAaFqfR03yt.jpg