Suikerfreule (1935)

Nederland

geregisseerd door Haro van Peski
met Aaf Bouber-ten Hoope, Johan Elsensohn en Annie van Duyn

Dirk van der Kooy reist terug naar Nederlands-Indië. Hij was weduwnaar toen hij tijdens een vorig verlof in Nederland hertrouwde. Hij heeft voor zijn nieuwe vrouw verzwegen dat hij een dochter heeft uit zijn vorig huwelijk. Als zijn vrouw hem onverwacht nareist, leidt dit tot persoonsverwisselingen en misverstanden.

robertus65
De restjes van deze film lijkt wel met elastiek en plakband aan elkaar geplakt, aangezien deze nauwelijks goed te volgen is. Is nog 73 minuten van overgebleven. Had het dan niet gedaan.

De cover doet al niet veel goeds vermoeden.... dat meisje heeft een blik van "laat me los, engerd, je stinkt!" Ik heb een deel van de film bekeken maar ben afgehaakt. Het onderwerp is totaal niet meer herkenbaar, Nederlands-Indië leeft niet meer bij de laatste generaties, Tante Lien, dat gaat nog net, maar meer weten we er niet van.

avatar van Brix
Vandaag op Nostalgienet te zien > 20:05 uur

avatar van Jean Rene
Wat mij betreft is dit (samen met "Op stap", ook uit 1935) een van de leukste Nederlandse films uit de jaren 30. Het is een amusante film zonder al te veel pretenties (in tegenstelling tot vermoeiende films zoals "Komedie om geld" of "Jonge harten") . Films over persoonsverwisselingen vind ik altijd ontzettend komisch, en deze film blijft me fascineren.
De acteurs zijn goed op dreef en er wordt hier minder houterig geacteerd dan in veel andere Nederlandse jaren 30 films.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Suikerfreule - YouTube.