Attack of the Crab Monsters (1957)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Roger Corman
met Richard Garland, Pamela Duncan en Russell Johnson

Een groep wetenschappers reist naar een afgelegen eiland om de uitwerkingen van een aantal atoomproeven te onderzoeken. Ze ontdekken echter dat het eiland bewoond is door gigantische gemuteerde krabben, die bovendien superintelligent zijn geworden. De situatie van de wetenschappers verslechtert nog meer, als het eiland langzaam in zee begint te zinken.

avatar van Lennert

Lennert schreef:

die moet briljant zijn!

Wat had je gedacht, met zo'n titel ?

Is ie dus niet. De hoes is zeer bedriegelijk. Je hebt goede B-movies en slechte en dit is een slechte. Matige acteerprestaties, slechte special-effecten, dun verhaal vol met onlogica (de krabben eten hun slachtoffers en kunnen dan via de hersenen van hun slachtoffers communiceren met de mensen die ze gaan aanvallen), enz. Nee, dezelfde werking als een buisje slaaptabletten als je het mij vraagt.

avatar van alex____94
het meest belabberde einde dat ik tot nu toe in een jaren 50 B-film gezien heb. "He gave his live, No" The end...

2* voor de krab.

avatar van jumpstylemovie
Ik zag de trailer op school. Ziet er erg grappig uit

avatar van Lennert
Lennert schreef:
die moet briljant zijn!

Hehe, nu zo'n 6 jaar later moet ik toch behoorlijk terugkomen op dit statement. Ik heb een hoop slechte horrorfilms gezien met de jaren, maar deze films hadden vaak nog ergens goede punten (goede gore, sfeer, leuke actrices etc.). Bij de meeste films uit dit genre uit de jaren '50 is het echter vaak moeilijk om kwaliteit te vinden omdat de meeste films (geplaagd door een laag budget en crappy acteurs/regisseurs) gewoon de mist in gaan qua acteerwerk, regie, script, belichting, gore, spanning etc. Enkele films als Tarantula, Them en Earth vs The Spider zijn weldegelijk spannend te noemen, Attack Of The Crab Monsters is dit duidelijk niet.

Met 62 minuten duurt de film alsnog te lang, want de verveling sloeg na de introducerende credits al meteen toe om slechts tijdens 3 minuten te verdwijnen. Het acteerwerk was rampzalig, de personages zeer vervelend, de handelingen onlogisch en het verhaal over gemuteerde krabben die door het eten van menselijke hersenen ineens in staat zijn te communiceren met hun toekomstige slachtoffers is bijna surrealistisch te noemen.

En dan de krabmonsters zelf... allereerst komen ze nooit tegelijkertijd in beeld met de mensen waar ze op jagen (met uitzondering van een schaar, waarmee ze keer op keer wapens bij mensen uit de handen slaan), waardoor het geheel uitzonderlijk goedkoop aandoet. Daarnaast bewegen de krabben zeer slecht (en zien we iedere keer dezelfde beelden), zijn de modellen uitzonderlijk lelijk (krabben hebben mensenogen?) en komen ze nergens angstaanjagend over.

Verder is de film een cinematografische ramp. De beeldkwaliteit was zelfs toentertijd al zeer matig en de belichting is uitzonderlijk rampzalig en amateuristisch te noemen. Dag- en nachtscenes wisselen elkaar om de minuut af en zorgen voor bijzonder hilarische momenten. Foutjes zitten er ook de vinden in de flora en fauna. Kennelijk laten de krabben plotseling kloven ontstaan op plaatsen waar daarvoor de grond gewoon dicht was. Jammergenoeg zijn de kloven wel compleet begroeid, waardoor ook dit 'angstaanjagende' aspect van de krabben weer compleet teniet gedaan wordt. Tel hier vervolgens bij de onderwater scenes nog een aantal vissoorten op die niet rond koraalriffen voorkomen (de film moet zich bij een koraalrif afspelen) en je krijgt een beetje een beeld van het beperkte budget/talent waarmee deze film gemaakt is.

Corman heeft weldegelijk leuke films gemaakt, Attack Of The Crab Monsters hoort hier absoluut niet bij. Net als The Giant Claw en Reptilicus krijgt deze film echter nog steeds niet de laagte score, omdat ik me zeker wel vermaakt heb met het uitzoeken van alle fouten en het gruwelen van het lage budget dat er ergens nog een bepaald pluspunt te vinden is. Ik hoop nu binnenkort echter toch weer eens een slechte film te kunnen kijken die weldegelijk goeie kwaliteiten heeft.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Corman doet Wood Jr.

Alsof de regisseur van de wansmaak persoonlijk in de leer ging bij de beruchte filmmaker. Alles klopt (niet).

Waardeloze acteerprestaties, lelijk camerawerk, een zwak script en achterlijke SFX. Nu zijn de meeste monstermovies vaak het leukst vanwege de titels en posters, maar deze heeft behalve dat niets te bieden.

Slecht.

avatar van joolstein
Heerlijke flauwe zondagmiddagfilm voor het hele gezin. Helaas heeft de tijd deze film ingehaald. En lijkt het meer een avonturenfilm dan horror. Toch is het geen slechte film maar het steek ook nergens met kop en schouders boven uit zoals andere klassiekers. De krabben vond erg aandoenlijk.

avatar van John Milton
In navolging van Joolstein omdat ik op zoek was naar een kort filmpje voor de treinreis naar mijn werk, heb ik ook Attack of the Crab Monsters (1957) maar een kansje gegeven. Inderdaad ingehaald door de tijd, maar Cormans films hebben genoeg campgehalte om alsnog de moeite waard te zijn. Voor mij bestaat de primaire aantrekkingskracht uit aanschouwen wat ze met beperkte middelen hebben kunnen doen, en de interactie tussen de door hen gecreëerde monsters en de (vaak bordkartonnen) personages.

Ook hier is er een evil genius en protagonisten die uitleggen wat ze doen en wat ze zien. Show, don’t tell had Corman in ieder geval hier nog niet in alle scènes helemaal onder de knie. Het is ook jammer dat zo’n krabmonster uit de titel dan niet wat vaker in beeld komt, en zoals vaak bij dit soort films blijft het tevergeefs zoeken naar zo’n money-shot van een welgevormde deerne tussen de scharen van een krab, dat je op de poster ziet.

Leuk om een keer gezien te hebben, maar als je alleen al kijkt naar de laatste 20 seconden van de film, dan zijn die wel kenmerkend voor de moeite die er in het script is gestoken. En dat haalt het eindcijfer voor mij toch naar beneden

avatar van Gang_Star
Een film over krabben die gemuteerd zijn door atoomproeven. Een zwak verhaal met slechte effecten, een immens grote krab met hele grote ogen die kan communiceren waarbij het net een soort van voice over lijkt en een poging om iets spannends te creëren terwijl de film niet spannend wordt. Desondanks gebeurd er op zich wel het één en ander en heeft het een korte speelduur waardoor het nog best te kijken is. Daarbij kon ik de humor van deze film er nog wel inzien, alhoewel ik betwijfel of dat wel de bedoeling van deze film is geweest. Jammer alleen dat het einde zo ontzettend slecht is.

avatar van alexspyforever
Ondanks het standaard saaie verhaaltje en dito karakters heeft deze film ook wel zijn goede punten en verveelt hij nooit al zal dat ook wel dankzij de korte speelduur van iets meer dan een uur zijn. Ik vond de krabben (of was het slechts 1 krab?) er wel goed uitzien, de effecten wel ok (ik heb al slechter gezien). Zelfs enkele vrij grafische scènes was wel leuk. Het einde was nogal cliché en voorspelbaar. Het gegeven dat de overleden slachtoffers konden communiceren via de krabben vond ik nogal vergezocht en niet echt passend. Mooie onderwaterscènes ook wel.

avatar van Duke Nukem
Ik ben wat oude 'creature features' aan het bekijken uit de jaren '50 en deze vond ik toch leuker dan vele andere, waardeloze films uit dit genre. De krabben zien er redelijk goed uit, behalve dan die ogen...
waarom het special effects team heeft verkozen om de krabben grote mensenogen te geven is mij een raadsel.
Niet goed, maar wel grappig om eens te zien hoe slecht en amateuristisch de films in die tijd werden gemaakt.

joolstein schreef:

Met kop en scharen!