Robinson Crusoe on Mars (1964)

Sciencefiction

geregisseerd door Byron Haskin
met Paul Mantee, Victor Lundin en Adam West

De ruimtevaartcommandant Chris Draper strandt samen met een aap op Mars. Op deze onherbergzame planeet moeten zij zien te overleven. Na enige tijd ontmoet hij een ander mens, Friday, die is ontsnapt aan de slavernij op een andere planeet. Het tweetal ontwikkelt een vriendschap en begint samen een gevecht tegen de elementen en buitenaardse aanvallen.

avatar van streeter
Uitstekende film - dit klinkt als een stomme B sci-fi film maar dat is het zeker niet.

avatar van Mac Hammer Fan
Criterion heeft hem uitgebracht op DVD in de States.
De recensie geeft een aanbeveling.

Een prachtige technicolor B rate movie die vermakelijk is en echter wel een intressante aanwinst is.

Reinbo
Geen beste film, behoorlijk saai eigenlijk. Misschien iets voor liefhebbers van Casy Away. Die kon me ook al niet boeien. Enkel de decors en de stupide ruimteschepen maakten dit het aanzien waard.

avatar van breedbeeld
Tamelijk puin.Ergerde me dood aan o.a. die herhaalde scenes met die laservurende ruimteschepen.
Goofs, onlogica , aankleding. Heb me op het verkeerde been laten zetten door de postieve reacties op imdb. Acting van hoog niveau?Friday wordt nog overtroffen door Lundgren, leek wel een dood vogeltje.

avatar van Vinokourov
Als je een astronaut doedelzak op Mars wil zien spelen, kijk dan Robinson Crusoe on Mars. Het gebeurt namelijk in deze film! Een ruimtevaarder strandt op deze planeet en zoekt naar menselijk contact. Samen met een aapje moet hij het maar zien te overleven. Dat aapje helpt hem overigens door niet aan een watertekort te sterven, want net op tijd vindt hij een waterpoel waar en passant ook nog bifi-worstjes groeien, mjammjammjam.

Goed, echt groots is deze ruimtevaardersfilm niet, tikkeltje traag ook. Byron Haskin (regisseur van War of the Worlds) maakt er nog echter heel wat van. Het ziet er namelijk nog best jofel uit. Laserende ruimtescheepjes die verdacht veel lijken op die van WotW komen voorbij en voor buitendecors is Haskin naar Death Valley getogen. Prachtig hoor, zo'n astronaut die moederziel alleen voort klautert over eindeloze rotspartijen. Met wat rode lucht erachter geprojecteerd, leek het net Lawrence of Arabia, maar dan dus op Mars.

avatar van Mac Hammer Fan
Compleet verouderde en verkeerde science-fictionfilm die ervan uitgaat dat aardbewoners kunnen rondwandelen op Mars zonder ruimtepak en helm terwijl we allemaal weten dat er onvoldoende zuurstof aanwezig is in de atmosfeer van de rode planeet. En die herhaaldelijk opkomende laservurende ruimteschepen oogden toch wel erg goedkoop. Saai. Een ontgoocheling.

avatar van huppelepup
Leuk om een keer te zien, maar zeer onrealistisch en onlogisch.
De mobiele energiebron voor zijn apparatuur zou heden ten dagen wel een uitkomst zijn, zo lang als die meegaat!

avatar van Flavio
Ik vond de sets nog wel gaan maar de ruimteschepen waren wel erg nep en irritant met dat oneindige geschiet. Voegde sowieso erg weinig toe die steeds op te laten draven. Verder vond ik met name het eerste deel vrij sterk, enigszins vergelijkbaar met het recente The Martian, op het budget na uiteraard, over hoe je als mens overleeft op een onleefbare planeet. Zodra Friday opdraaft wordt het minder boeiend. Ook opvallend dat de buitenaardse Friday er uit ziet op een pre-Columbiaanse native - zelfs zijn taaltje (tenango) had wel wat van de Maya's.