Mysterious Island (1961)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Familie

geregisseerd door Cy Endfield
met Michael Callan, Michael Craig en Herbert Lom

Film gaat over veroordeelden die met een ballon uit een Zuidelijke gevangenis ontsnappen, uiteraard afdrijven en een niet in kaart gebracht eiland aandoen, waar gigantische dieren leven. Naar het boek van Jules Verne.

avatar van Mischa
Oei! Deze vond ik vroeger echt doodeng!

Idd, die kwam echt ieder jaar wel een keer op tv. Maakte toen behoorlijke indruk op me. (toen = tijd dat ik nog een klein manneke was). Moet zeker nog een keer aangeschaft worden.

Weer een topper van Ray Harryhaussen.
Verschillende malen gezien in begin jaren 60, en nu op dvd. Valt niet tegen.

avatar van xgogax
Vroeger vond ik dit spektakelstuk (en Zulu) ook heel erg mooi en spannend. Ben benieuwd wat ik nu ervan vind.

Reticulated
Fantastische film, en helemaal voor in die tijd!
Veel maar dan ook veel beter dan de nieuwe versie.

avatar van Legan
Een leuk, simpel en sfeervol avontuur. Qua effecten zijn enkele scènes (bijv die met de ballon) wel wat verouderd, maar dat deert niet. Mysterious Island bevat mooie decors, prima setting en heerlijke monsters zoals een reuzekrab en reuzebijen. Werkelijk wonderlijk gedaan en voor mij een stuk echter en aantrekkelijker dan de meeste CGI-rommel. Het tempo wordt erin gehouden waardoor de film vlot wegkijkt.

Legan schreef:

Graag sluit ik mij bij dit betoog aan.
Is ook helemaal mijn gevoel bij de film.
Ik waardeer hem nog ietsje hoger.

avatar van Betamax
Vond deze helemaal goed.
Leuke effecten en gewoon een prima verhaal.

Prima avontuur, leuke effecten die je nu zelf (49 jaar later) ook met After effects of Photoshop kan doen. Ik ben nieuwsgierig naar de mini-serie uit 2005. Hopelijk net zo goed, al denk ik dat het moeilijk zal worden.

JohnH schreef:

Ik vrees ook dat die mini-serie een tegenvaller voor je zal zijn.
Ik heb hem (helaas) op DVD gekocht.
Maar ik vond hem vreselijk slecht, niet doorheen te komen.
Van een tweede 'zit' is dan ook geen sprake, tenminste voor zover het mij betreft.

avatar van RuudC
Een perfecte filmvariant op het klassieke jongensboek in het algemeen. De hoofdpersonen vluchten letterlijk weg uit het dagelijkse leven en komen terecht op een wonderbaarlijk ‘onbewoond’ eiland met gigantische oesters en kalkoenen met doldwaze avonturen als gevolg. Fans van Ray Harryhausen kunnen hier toekijken, want niet alleen zien de stopmotions er weer strak uit (mis hier alleen de gevechten tussen monsters eigenlijk). Het gevecht met de inktvis ziet er het mooiste uit. Diepgaand is de film (natuurljik) niet en verder doet het erg Robinson Crusoë-achtig aan. Het verbaasde me dan ook weinig dat het boek nota bene in de film wordt aangehaald. Zou Jules Verne dat in zijn boek ook gedaan hebben. Wel weet ik dat de monsters er voor de film bij verzonnen zijn. De film is een leuke wegkijker met soms prachtige studiodecors. Leuk spektakel, maar een beetje jammer is wel dat de verrassing (kapitein Nemo) al op het doosje van de dvd verklapt was.

avatar van Phantasm
Erg leuke klassieker die lekker wegkijkt, mooi gemaakt voor die tijd.

avatar van Wim Vink
Ik was net 13 jaar toen ik in 1962 samen met m'n broertje op een zondagmiddag naar de film DR. FLUBBER ging. In het voorprogramma was o.a. de trailer te zien van Mysterious Island. Met open mond heb ik hier naar gekeken. Wow, wat is dit allemaal ? Die film moet ik zien. Maar ja, daar had je geld voor nodig en als jochie van 13 was dat toch vaak een groot probleem. Na het aanschouwen van deze geweldige trailer viel de hoofdfilm natuurlijk aardig in het water. Jaren daarna zag ik deze film op tv. Geweldig ! Hoop dat de film nog een keer op Blu-ray uitkomt. Liefst in een volledig gerestaureerde uitgave met een hoop extra's. Gewoon afwachten. Er komen nu eenmaal heel veel klassiekers op Blu-ray uit dus waarom deze niet ?

filmgroet,
Wim Vink
aka The Godfather of Dutch Horror

avatar van trebremmit
Deze film is inmiddels uit op blu-ray in Duitsland, met Engelse audio en ondertitels.

avatar van clubsport
wel leuk dat ook deze oudjes soms op blue ray worden uitgebracht .
verhaal is verder een aardige mix tussen avontuur en wat sf elementjes erin.

avatar van Brix
De Blu-ray is schitterend.
Nieuwe beleving van dit pareltje.