The 7th Voyage of Sinbad (1958)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Nathan Juran
met Kerwin Mathews, Kathryn Grant en Richard Eyer

Kapitein Sinbad arriveert met zijn bemanning op het eiland Colossa waar ze een tovenaar redden van een cycloop. Met behulp van een magische lamp die een geest bevat slagen ze erin te ontsnappen, maar in hun vlucht verliezen ze de waardevolle lamp op het eiland. En de tovenaar wil de lamp terug.

avatar van kungfuzombie
Geweldige films zijn dit, erg kleurrijk en geweldige stop motion effecten. Die ik nog liever zie dan sommige CGI !

avatar van streeter
Gewoon prachtig. Harryhausen was een genie.

Laatst op TV zaten mensen Clash of the Titans af te zijken voor de slechte special effects. Niet dus! Ik heb ook liever zulke FX dan tekenfilmachtige CGI.

Ik zapte vanmiddag even en viel in deze film, maar wat zag dat er slecht uit zeg! Dat krijg je als je films als Jurasic Park gewend bent...

avatar van Ravenstein
Prachtig! Het begin en het einde zijn formidabel nostalgisch entertainment! Het middenstuk haalt het tempo er even uit, maar eens Sinbad terug op het eiland is, dan kan de pret niet meer stuk!
Lekker kleurrijk met geweldige effecten van Ray Harryhausen.

avatar van SuperSideSwipe
Uitmuntende film, met mooie monsters. Dit is echt zoals het verhaal verteld hoort te worden, met constant gekke dingen en actiemomenten die opduiken in dit goede avontuur. Kunnen ze tegenwoordig de dag nog wat van leren.

avatar van The Eye
Schijnbaar het zoveelste 8ste wonder of the screen (King Kong ook al). Het grote wonder van deze film is toch Harryhausen, wederom genieale stopmotion.

avatar van zombie
Erg leuk, maar ik vond "The Golden Voyage of Sinbad" net iets beter. Daar zat wat meer tempo in en ik vond de acteurs ook wat overtuigender. Later doet Harryhausen "de truc" met het skelet nog eens extra goed over in "Jason and the Argonauts" die ik tot nu toe het leukst vind van zijn films!

Ray Harryhausen's eerste grote film en meteen een voltreffer, mede door Bernard Herrmann's muziek score.

De lp met muziek uit 1958 was indertijd zeer geliefd en zeldzaam, en bracht in de jaren '60 honderen dollars op.

avatar van FixX
ik vind het geweldige films
ben benieuwd naar de dvd collectie die in dec 2006 uitkomt en welke films met ondertiteling het zijn anders zal ik toch moete bestelle in buitenland

avatar van maurice74
Jammer dat dit soort special effect helemaal zijn uitgestorven. Een film die meteen vanaf het begin blijft boeien en fascineren tot het einde.

avatar van woeler82
De film is goed, de special effect vond ik uitmuntend gemaakt voor die tijd toen die film uitkwam.

Het is een zeer moeizaam werk hoe ze die special effect gemaakt hebben in die tijd. dat was alles met de hand en per foto voor foto
in leven gebracht
Nu maken ze alles bijna met computers die trucage.

Je ziet zo weinig van zulke films, echt prachtig

avatar van Betamax
Geweldige film.
Van het begin tot het einde spanning en sensatie....

avatar van Near_Dark
Dit is een Fantasie-Avonturenfilm uit de oude doos, die heb'k als klein ventje gezien op tv, eind jaren '70, toen vond'k die geweldig !

Plot: Sinbad, de heroische zeevaarder, komt door een storm terecht op een magisch eiland waar een schat bewaakt wordt door Cyclopen.
Ze treffen er de magiër "Sokurah" aan, die net een betoverde lamp heeft gestolen met daarin een Genie. Achternagezeten door een reuzegrote Cyclops kan hij op't nippertje worden gered door Sinbad, de magische lamp moeten ze noodgedwongen achterlaten...

Aangekomen in het paleis waar Sinbad wil trouwen met zijn verloofde, Prinses Parisa, voorspelt de magiër rampspoed waarop hij wordt verbannen.
Hij neemt wraak door de Prinses te betoveren, zij krimpt tot de grootte van een vinger, da's uiteraard niet naar de zin van Sinbad, probeer maar eens een huwelijksnacht tot een goed einde te brengen met zo'n miniatuurvrouwtje

De Magiër kan de betovering ongedaan maken op voorwaarde dat Sinbad hem vergezeld naar het eiland om de betoverde lamp met de Genie te heroveren op de Cyclops.
Deze lamp is van onschatbare waarde, want hij kan elke wens vervullen
Op het eiland worden de avonturiers aangevallen door reuzegrote vogels, Draken, Cyclops en andere mythische wezens.
Lukt het hen om de magische lamp te bemachtigen en de vloek over de Prinses te doorbreken.....?

Tsjongejonge, wat zijn de tijden veranderd
Vroeger vond ik dit een geweldige film, vol monsters die sterk tot de verbeelding spraken en er angstaanjagend uitzagen.

Maar de tijden veranderen, films worden technisch gezien beter en de effecten die ze in die tijd gebruikten om monsters tot leven te brengen op het witte doek, kunnen de dag van vandaag écht niet meer overtuigen

Het blijft echter leuk om een film van toen te herbekijken, al is het maar om die hardnekkige jeugdnostalgie de kop in te drukken
Enkel zo kan je waarderen tot welk een vergevorderde staat de 7e kunst is geëvolueerd !

6/10.
Het was absoluut de moeite om deze film nog eens in goede kwaliteit terug te zien op DVD

avatar van baspls
"For another such kiss, I'd invent a whole continent."

Deze The 7th Voyage of Sinbad is een typisch voorbeeld van de jaren '50 films met Harryhausen-effecten. Ik moet zeggen dat dat voor mij als Harryhausen-fan ook de enige reden was om deze film te gaan kijken.

De effecten zijn meesterlijk voor die tijd. De Cyclops, de slangenvrouw, Het Roc-kuiken, De Roc, Het skelet (deze deed me erg denken aan het doden leger uit Jason and the Argonauths) en de Draak. De grote Harryhausen heeft weer erg goed werk geleverd. De andere effecten; rook enz. waren voor die tijd ook zeker niet slecht.

Het acteerwerk is redelijk. Vooral de tovenaar vond ik erg overtuigend gespeeld door Torin Thatcher. Wel vond ik dat Sinbad en de prinses er helemaal niet oosters uitzagen. Het is een beetje onlogisch. Iedereen in de film is Arabisch, Aziatisch of Indisch maar Sinbad en de prinses zijn gewoon westers. Ook vind ik het soms een beetje slecht geacteerd of ze brengen het gewoon niet overtuigend. In Dracula (1958) deden ze dat wel, daar word erg serieus en overtuigend geacteerd.

Het is zo'n typisch oosters verhaal over boze tovenaars, toverlampen, monsters enz. Op zich wel grappig maar zo'n grote fan ben ik er niet van.

Ook zijn sommige scènes erg monotoon. Over het algemeen is de muziek wel goed. En ik heb me (vooral door Harryhausen's wezens) wel erg goed kunnen vermaken en de film vloog voorbij.