Sinbad, the Sailor (1947)

Alternatieve titel: Sinbad de Zeeman

Avontuur

geregisseerd door Richard Wallace
met Douglas Fairbanks Jr., Maureen O'Hara en Anthony Quinn

De onverschrokken zeeman Sinbad zet per schip koers naar het geheimzinnige eiland Deryabar om de schat van Alexander de Grote te vinden.

avatar van Dynamovie
Mooie, gezellige goede oude film. Met veel plezier kijk ik altijd naar dergelijke films.

TimD
Dan verwacht je dat Sinbad de hoofdrol speelt.

Vandernagel
Leuk, amusant en ietswat theatraal. Anthony Quinn is in mijn hogen niet de juiste persoon voor zijn rol. Hij is te goed maar vooral veel te serieus. En deze film is juist lichtvoetig, avontuurlijk.

3,0 sterren

avatar van Brix
De kleuren en vooral ook Maureen O'Hara zijn oogverblindend in deze Sinbad film.
Maar Douglas Fairbanks Jr. (alhoewel hij er goed uitziet) irriteert mij enorm met zijn pogingen om Fairbanks senior te imiteren, maar heeft nog geen fractie van diens lenige behendigheid en uitstraling.
Hij huppelt a.h.w. door de film heen.

Nee, voor de betere Sinbad films moet je bij die van Ray Harryhausen zijn.

avatar van joolstein
Aardig en amusant maar geen echte topper deze Sinbad the Sailor film. Douglas Fairbanks was een beroemd en geliefd acteur uit het silent-tijdperk. En één van zijn beste films was The Thief of Bagdad (1924), het moet zo beetje de eerste Duizend-en-één-nacht avonturen films zijn geweest. Zijn zoon Douglas Fairbanks Jr. probeerde ook een carrière voor zichzelf op te bouwen. Onder andere door in zijn voetsporen te treden met deze toch wel vreemde Sinbad the Sailor-film. Vreemd vooral omdat de film is ontdaan van fantasie of magie. Daarentegen zien we veel spitsvondigheden en dialogen. Ook is er niet veel actie, die meer slapstick aan doet dan spannend is. Daardoor is de film als een vis op het droge. En reist ook de vraag voor wie de film nu is gemaakt, de film oogt voor het grootste gedeelte als een kinderfilm maar door de sensuele ondertoon is het toch meer een film voor volwassen.
Op de aankleding was verder weinig aan te merken. De albast paleizen en minaretten zagen er in de blauwe en gouden Technicolor-kleuren erg mooi uit. Wat Maureen O'Hara natuurlijk ook deed! Toch is het te jammer dat SInbad meer leunt op decors en woorden.