Monsieur Batignole (2002)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Gérard Jugnot
met Gérard Jugnot, Jules Sitruk en Michèle Garcia

Parijs, 1942. De norse slager Batignole ontdekt dat er een paar hammen zijn verdwenen uit zijn slagerij. Door een samenloop van omstandigheden krijgt het joods gezin dat boven de winkel woont de schuld van de diefstal. De familie wordt gedeporteerd, maar het jongste zoontje Simon weet te ontsnappen en staat binnen de kortste keren bij Batignole op de stoep. De oude, onvriendelijke Batignole heeft helemaal geen behoefte aan een klein jochie in zijn slagerij, maar uiteindelijk besluit hij Simon toch te helpen. Hij verstopt Simon bij hem in huis en bedenkt een plan om hem over de grens te smokkelen.

Zeer vermakelijke fim met een serieuze ondertoon een dikke 7 dus 3.5*

FisherKing
DVD nu vrij goedkoop bij FRS Euro 6,99

avatar van Martin Van K
leuke film, te kijken met een lach en een traan. De film deed mij bij momenten sterk denken aan Les choristes, maar dat zal zeker wel aan Gérard Jugnot liggen

avatar van valerio2003
echt een geweldige film met humor maar ook heel veel verdriet echt een film die moet je gezien hebben

avatar van ewalk
Leuke onderhoudende film met een komische moment met onderliggende dramatiek. Goed gespeeld.

3.5.*

avatar van Carl
Leuk. Maar ook weer niet echt GOED. Gewoon leuk.
een 2,5

avatar van 93.9
Uitgezonden bij de E.O
Ik hou dan altijd mijn hart vast....................

Dat is dan in dit geval niet nodig, hoor. Dit is een ingetogen film zonder opgedrongen moraaltje, over een slager, die zich tijdens de Duitse bezetting afzijdig wil houden en die ten koste van alles onpartijdig wil blijven, maar dan toch een keuze zal moeten maken. De toon van de film is vrij luchtig, wordt nergens echt zwaar en is m.i. niet moraliserend of belerend. Dus als je daar bang voor was, kan ik je gerust stellen.

avatar van Baggerman
Maar niet met een al te kritische blik bekeken, want er zijn veel minpuntjes te zien....

Zo vind ik bv. dat de film wat teveel, te extreem en te snel omschakelt in toon, van komedie naar drama en viceversa. De moord op de would-be schoonzoon is daar een voorbeeld van!

Zelfs op de DVD-hoes wordt de film vergeleken met 'La Vite e Bella', qua verhaal vind ik deze film wel realistischer en daardoor toch ook zijn charme hebben. Hoe 'komisch' alles ook is, het zóu zo wel kunnen gebeuren, terwijl ik bij 'La Vite e Bella' het gebeuren toch wat tè onwaarschijnlijk vond.

Maar uiteindelijk biedt de prent wel aardig vermaak en is vermakelijk genoeg en luchtig genoeg van toon om de avond door te komen.

Altijd 1000 x beter dan de drieëntachtigste herhaling van een aflevering Seinfeld of 'de Gouden Kooi'!!!!

avatar van Thomas83
Heel fijne film. Films die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben sowieso eigenlijk altijd mijn interesse, en deze film heeft wel heel vaagjes wat weg van La Vita è Bella door die setting en de manier waarop drama en komedie met elkaar worden gemixt. Maar deze film is wel een stuk luchtiger. Zowel het drama als de humor worden op zeg maar wat meer ingehouden manier gebracht. Al was die scène met de Duitser met de verzwikte enkel of zo wel echt lachen, gieren en brullen. Op een gegeven moment gewoon ouderwetse slapstick. Ik lag echt in een deuk bij die scène.
Je moet misschien een heel klein beetje in de film komen, maar vooral het laatste kleine uur is vrij meeslepend en best nog spannend.
Gérard Jugnot vond ik echt de show stelen, die speelde heel erg leuk. Ook meerdere bijrollen worden prima ingevuld.
Verder ziet de film er ook goed uit en de soundtrack is zeer bescheiden maar schept wel wat extra sfeer.
Al met al gewoon een heel leuk filmpje dat lekker wegkijkt. Relatief erg onbekend, en dat is wel jammer. Zeker de moeite waard om eens te kijken.

De film heeft wat weg van La Vita e Bella en moet er niet al te veel voor onder doen. Ook Monsieur Batignole moet net als Guido Orefice vaak uitvluchten zoeken, wat tot grappig toestanden lijdt.
Jugnot en de kleine joodse jongen acteren behoorlijk! Een leuke film!

avatar van tonnyhk
Thomas83 schreef:

Een uitstekende weergave van de film. Ik ben het er volledig mee eens !

avatar van Humphrey
Eenvoudige maar toch goede film. Heel goede Gérard Jugnot. Een 3,5.

Gérard Jugnot is DE acteur om personages met vertwijfeling, naïviteit en uiteindelijk pijnlijk en geforceerd doorzettingsvermogen te vertolken.
Deze schitterende acteur doet het hier niet anders.
Deze film heet dan een drama-komedie, maar met de ondertoon en achtergrond van het gebeuren vind ik dit beslist een drama. De aanwezigheid van grappige dialogen en toestanden doet daar niets van af.
Wat jammer dat naar het einde toe één en ander in het belachelijke wordt getrokken en men zelfs tot Louis de Funès toestanden komt om dan uiteindelijk toch melancholisch en happy-enderig te eindigen.
Jugnot kan het maar hij heeft het in deze film niet volgehouden.

avatar van JDSsmetje
Monsieur Batignole is een mix van drama en komedie, en is zeer luchtig. Het doel van deze film lijkt me entertainment, en daar is het gedeeltelijk in geslaagd. Bij stukken waar ik me niet of minder irriteerde kon ik wel niet verveelt naar het scherm kijken, toch is er nooit een lach op mijn gezicht verschenen en zijn die momenten vrij zeldzaam.

Gérard Jugnot is de man die hier veel te weeg brengt en dat is wel nodig. Hij zorgt voor de liefde en de warmte in dit filmpje en daarvoor legt hij meer dan behoorlijke prestaties af. De kinderen zijn een stuk minder, maar vallen best wel mee. Toch zijn de scènes waarin zij in principe een hoofdrol nemen héél erg matig. Het schakelt snel om naar iets heel simpel, echter te simpel om dit nog ietwat te waarderen. Ook de humor is daarbij onuitstaanbaar slecht en kinderachtig.

Frankrijk heeft mij telkens al vaak verbaast met de originaliteit die ze in hun films hebben. Op gebied van plot en eigenlijk het volledige script heeft deze film dat totaal niet. Je wordt wel min of meer meegezogen in de verhaallijn, maar die verhaallijn is gewoon heel simpel, eenvoudig en enorm voorspelbaar.

Ook sfeer heeft Monsieur Batignole te weinig. De film heeft wel zijn warm gevoel, voor gecreëerd door Gérard Jugnot maar daar stopt het eigenlijk volledig bij. Maar let op, in vergelijking met een standaard Hollywood filmpje scoort deze film op dat vlak beter maar binnen het Frankrijk, en de vergelijking met de andere films van dat land is dit filmpje op dat vlak wel wat ondermaats.

Wat hier ook zeker niet mag ontbreken zijn de termen sentimenteel en melodramatisch.

avatar van karilem
Super film !

avatar van 93.9
Goede film.
Must see.
Helaas zitten er wel zaken in waar wel heeeel makkelijk overheen gesprongen wordt.

Prima film. Het verhaal is misschien niet altijd even geloofwaardig, en had ook wel wat spannender gekund. Maar hij kijkt wel lekker weg en er wordt ook prima geacteerd.

avatar van anva69
tonnyhk schreef:

Een uitstekende weergave van de film. Ik ben het er volledig mee eens !

Ik sluit me hier volledig bij aan!

Mooie film over collaboratie en verzet in het Frankrijk van 1942, waar die twee dicht bij elkaar lagen. Hier krijgt een eenvoudige slager de zorg voor drie joodse kinderen in de schoot geworpen en moet zich daarmee maar zien te redden. Zitten best wat serieuze en aangrijpende momenten in deze 'feel good' movie, maar ik hou niet zo van die mix tussen drama en komedie. Moet wel zeggen dat de film daardoor niet al te zwaar wordt voor een 'modern publiek' en dat is een pluspunt.

lezertje
Sympathieke film van en met Regisseur/schrijver/acteur Gérard Jugnot. Jugnot bewijst, dat je zonder actie en een overdaad aan CGI toch een goede film kan maken.

avatar van Tiany
Mooie film, meer drama dan komedie, heb zeer weinig gelachen, heb er wel van genoten.

avatar van boemboem27
mooie en ook leuke film.
ondanks de voor mij onbekende acteurs.
en meestal vindt ik franse films wat minder.
maar deze is er dan een uitzondering op