ad

Met onder meer: Gérard Jugnot, François Berléand en Jean-Baptiste Maunier

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 24 februari 2005

Over Les Choristes

In 1949 wordt Clément Mathieu, een muziekleraar zonder werk, benoemd als opzichter van een internaat. Het opvoedingssysteem van directeur Rachin is erg streng, en Mathieu tracht de kinderen te boeien door een koor samen te stellen.

imageimageimageimageimage

avatar van deja

deja

Ik vind het wel een goede film, een beetje dramatisch vind ik.

Ik heb al betere films gezien.

Maar toch een wel verdiende 2.5

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20051 berichten
  • 2061 stemmen

Erg soepel lopend relaas over een surveillant, die een groep lastige kinderen op eigen wijze weet te temmen, met Gérard Jugnot die een wereldprestatie levert. De oersympathieke muziekleraar Clément verovert harten met zijn warmhartige daden.

Sfeer en setting zijn uitstekend, die kleine clichés enigszins weten te verbergen. Het subverhaaltje rondom Mondain voelt wat bijeengeraapt, maar Les Choristes verveelt geen seconde. Fijne tijdsduur ook.

Aanrader voor de echte filmliefhebber.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Les Choristes is de bekende formule van een leraar die een andere methode kent om les te geven door dichter te staan bij de leerlingen. Dangerous Minds, Sister Act 2, Dead Poets Society, ... Elk op hun manier. Hier is het een Franse muziekleraar die als surveillant de klas in hand houdt met een passie voor muziek. Heel hard opvallen doet de film niet, net als de leraar wil het schijnbaar bescheiden blijven. Daardoor zweeft de film tussen een melodrama en een karikatuur. Enkele figuren zijn er met momenten iets over.

Wat de film dan weer wel goed maakt en optilt is de prachtige muziek. De jongens zijn dan ook geen acteurs, Morhange werd geselecteerd via een koor. En velen van hen kunnen eveneens goed zingen. Dat zorgt ervoor dat de troefkaart van Les Choristes - het zingen - extra uit de verf komt. Prachtig en met als gevolg terecht een Oscarnominatie gekregen voor Vois Sur Ton Chemin. Dit is een feelgood film die gewoon genieten is. Misschien geen memorabele cinema, maar wel topamusement met zeer mooie muziek.

gauke

Deze warme, inspirerende, smaakvolle, geestige en sentimentele film is in de kern voorspelbaar en zonder verrassingen, echter het is een typerend feel good verhaal en speelt op een positieve wijze met de emoties. De film heeft een mix van aangrijpende en komische scènes en de regisseur balanceert regelmatig tussen indrukwekkend drama en opgeblazen melodrama, maar het verhaal staat voor hoop naar toekomstperspectief voor de kinderen. Gérard Jugnot speelt de ogenschijnlijk stijve, maar gevoelige leraar en de intelligente musicus, geweldig. O en voor ik het vergeet: de heldere stemmen van de jongens zijn een lust voor het oor.

avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

Mooie film en wat een schitterende rol van de muziekleraar..super!!

En ik vond de film wel verrassend hier en daar bv met de moeder en met de jongen die weg moest.

Ik vond dit zeker een aanrader, maar aktie liefhebbers kunnen beter iets anders kijken.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Ik zie het altijd meteen bij de eerste beelden... dit is weer een staaltje van aandacht voor schoonheid in de film. Overigens geheel Frans gesproken en gezongen.

Werkelijk prachtig verzorgd tot in de details, bijvoorbeeld het oude verwaarloosde gebouw in grijzige en beige kleuren, met bladders op de muren en met oude meubels en antiek sanitair. Regelmatig wordt ingezoomd op dit soort details. Waar deze film verder in uitblinkt is in muziek. Het verhaal leidt de kijker (en luisteraar) langs prachtige muziek en koorstukken. Bepaalde muziek komt in gedeeltes steeds op de achtergrond terug en vormt een groot bestanddeel van de sfeerschepping. En de sfeer vind ik ontroerend, soms melancholisch en soms avontuurlijk. Het acteren vind ik erg goed gedaan door de kinderen. Misschien mochten ze voornamelijk zichzelf zijn en dan kun je de casting weer subliem noemen

Verschillende verhaallijnen (wat subplotjes) lopen door de film heen, doordat meerdere personen gevolgd worden in hun belevenissen. Deze opbouw en de vlotte vertelling met allerlei ontwikkelingen houdt het boeiend.

Op het muziektopic had ik in juni al een song (niet meer uit mijn hoofd te krijgen, nog steeds niet:)) uit deze film geplaatst, op intuïtie gevonden en eindelijk heb ik nu de film gezien. Geen spijt van

Dit is er voor mij een om te koesteren.

(+ nog een mooi lied)

avatar van Phobophile

Phobophile

deja schreef:

Ik vind het wel een goede film, een beetje dramatisch vind ik.

Ik heb al betere films gezien.

Maar toch een wel verdiende 2.5

Maar... 2,5 ster is een onvoldoende.

avatar van wicca73

wicca73

De film heeft me erg vermaakt en op momenten ontroerd. Vooral de zang van Morhange.

Ik vind het een aanrader.

scorsese

Uitstekende film waarin een nieuwe leraar op een school voor moeilijk opvoedbare jongens hun harten probeert te veroveren door ze muziek te leren. En de muziek in deze film is dan ook prachtig en meeslepend. Niet het meest originele verhaal en ook clichés worden niet vermeden. Een fijne nostalgische sfeer en hier en daar zeker wel ontroerend. Gérard Jugnot is uiterst sympathiek in de hoofdrol. Een welverdiende 3.5 sterren.

avatar van Movie Kris

Movie Kris

Les Choristes is een grote flashback. Twee oude schoolmakkers ontmoeten elkaar en via een dagboek halen van de surveillant worden ze naar het verleden teruggevoerd. Het verhaal is aangenaam en brengt je een beetje in Kerstsfeer. De vertolkingen zijn zeker OK, maar al bij al al heeft het verhaal soms iets net te klef om echt lang te blijven hangen. Verder gaat de muziek van de koorzang je op een bepaald moment eigenlijk wel vervelen. Gewoon: omdat je het te vaak hoort (maar is natuurlijk ook niet te voorkomen met een film met deze titel).

Mijn eerste reactie na het zien van de film: Waw: een must see. Een dagje later denk ik er iets anders over. Het is een zeer aangename familiefilm. Niet meer niet minder. Maar dan wel een meer degelijke.

avatar van arno74

arno74

Mooie film, maar zonder echte uitschieters (op de liedjes na, die ongetwijfeld en vooral voor Fransen een toegevoegde waarde hebben). De film blijft redelijk braaf en de meeste personages zijn oppervlakkig en niet echt uitgewerkt, met name de kinderen en ook hun onderlinge relaties blijven redelijk oppervlakkig. Zeker als je deze film vergelijkt met andere films met een soortgelijk thema, zoals Entre les Murs (2008) en To Sir, with Love (1967). De directeur vond ik juist overdreven, hij heeft duidelijk de rol van een karikatuur die in mijn ogen uit de toon valt ten opzichte van de rest.

Aardig om te zien, maar te braaf (m.u.v. de directeur) en te gewoontjes.

avatar van tbouwh

tbouwh

Stem verhoogd naar 5*. Schitterende film met de perfecte cast, prachtige filmmuziek en een ontroerend verhaal. Werkelijk niets op aan te merken, een pareltje

avatar van RuudC

RuudC

De film begint met een compleet overbodige tegenwoordige tijdscene, maar vermaakt over het algemeen zeker. Kostschoolfilms doen het makkelijk goed en Les Choristes is geen uitzondering. Het is ook zeker niet de beste in het genre. Komt misschien wel omdat de hoofdpersoon het uiteindelijk best makkelijk heeft in deze film. Toch gaat Clément leuk met de leerlingen om. Het gebruik van muziek is leuk gedaan en al snel staat er een mooi zingend jongenskoor en is het mooi om te zien hoe de groepschemie in elkaar zit. Er zitten wat verplichte nummertjes in, maar de film an sich is leuk.

avatar van lezertje

lezertje

Een leraar die het vertrouwen van een klas moeilijk kinderen wint door middel van cultuur en daarmee het harde en het verzuurde regime van de directie bestrijd is niet nieuw. Toch onderscheidt deze film zich van zij Amerikaanse voorbeelden. Door de charme en rust die er van uitgaat. Gérard Junot als Clément Mathieu speel zijn rol met een natuurlijke rust. De bescheiden muziekleraar wint uiteraard met gemak de harten van de kinderen. Het aftikken met de baton op de katheder mag dan wel grappig zijn, maar strookt niet met het karakter van Mathieu. Jammer van de overbodige proloog als epiloog, voegt niets toe.

BBarbie

Boeiende kostschoolfilm met helaas de overbekende ingrediënten. Wat dat betreft had het scenario best wat origineler mogen zijn. Maar verder een prima film met mooie liederen. Een letterlijk en figuurlijk fijne rol van Gérard Jugnot. Jean-Baptiste Maunier (Morhange) heeft een prachtige stem!

avatar van Panoramix

Panoramix

Prachtige film. Heel mooie beelden met een prettig tempo. De personages spreken erg aan, van de nare directeur, tot de vertederende Pepinot en Boniface, en van de verontrustende Mondain tot de protagonisten Clément en Morhange. Samen met de geweldige muziek maakt dit alles deze film tot een heerlijke kijk- en luisterervaring. Nu drie keer gezien en drie keer genoten.

avatar van shrink

shrink

Mooie film. Het einde had van mij wel iets spectaculairder mogen zijn.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Wat een mooie, fijne film. Een verhaal dat mij boeide en her en der ook echt raakte. Goed gespeeld en leuke personages. Mooie muziek. Ruim voldoende. 4*

avatar van AnyaH

AnyaH

Prachtige, aandoenlijke dramafilm over het leven in een heropvoedingsgesticht voor ontspoorde jongens. Ze hadden ongetwijfeld veel rottigheid uitgehaald..... De nieuwe surveillant probeert hun harten te verwarmen met muziek en zingen, een prachtige en sympathieke rol van Gérard Jugnot! En de jongens spelen hun rollen ook schitterend! Cinematografie is nostalgisch: een oud gebouw, kleding uit de oude doos, kleuren doen denken aan een oude film. Muziek is dramatisch en de sublieme koormuziek van het jongenskoor is natuurlijk wonderschoon! Proloog en epiloog als omlijsting vond ik mooi gekozen. De douchescene gaf mij wel een beetje nare bijsmaak, gezien de geschiedenis over instellingen met jonge jongens en volwassen mannelijke aanstuurders....... Sorry, maar sinds alle nare verhalen die naar buiten zijn gekomen, kan ik helaas niet meer onbevangen naar zoiets kijken........

avatar van nadrin

nadrin

Helemaal mijn ding

avatar van Pitagora

Pitagora

Een prachtige film waarbij nog veel meer had mogen gezongen worden.