Prime Cut (1972)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Michael Ritchie
met Lee Marvin, Gene Hackman en Angel Tompkins

Gangster Nick Devlin uit Chicago krijgt de opdracht naar Kansas City te gaan om de schulden van een veehouder op te eisen, die naast het verkopen van vrouwen als slaven ook erg gevaarlijk is.

avatar van KoosLoos
Weet iemand of deze film op DVD te koop is,
of eventueel op VHS.

Viel me tegen **

avatar van brucecampbell
waar kan je deze krijgen met ned subs?

Meneer Bungel
brucecampbell schreef:
waar kan je deze krijgen met ned subs?
Beetje laat, maar bij Bol.com zag ik 'm voor €8,99.

Bélon
Hele vage film met goede cast, verhaal gaat nergens over en is nergens echt spannend maar als exploitatie-film wel leuk. Hoogtepunten: Sissy Spacek in zeer pikante groene jurk, landbouwmachine die auto "opeet" en country-boys in tuinbroeken. Tsja dit kun je moeilijk serieus nemen...

avatar van JiMBR0wsKi
Zowel Lee Marvin als Gene Hackman behoren tot mijn favoriete acteurs. Daarom heb ik hem uit kunnen kijken en natuurlijk de aanblik van Poppy (Sissy Spacek) hielp daarbij.
Van een orginele film is geen sprake zo nu en dan dwaalde mijn gedachten af.
Ik had gehoopt op meer aktie en gemene gangster praktijken.

Meneer Bungel
Bélon schreef:
Tsja dit kun je moeilijk serieus nemen...
Had ik ergens ook wel een beetje moeite mee, maar van de andere kant: Kansas City vs. Chicago maffia anno 1972, ík was er niet bij...

Marvin, Hackman en Spacey zijn een genot om bezig te zien, het verhaal is onderhoudend genoeg en er zijn flink wat scenes die er lekker tussen uit springen. Zoals o.a. de opening, die met de combine*, die tussen de zonnebloemen en die met die groene jurk!

Meer dan goed te doen, alleen het einde gaat toch net iets te snel en raar dat Hackman zijn troef 'het liefje' van Marvin niet beter weet uit te spelen.

* Wel behoorlijk onlogisch: Net achtervolgd door een stel gewapende mannen en die hebben zeker niets in de gaten. Ook het feit dat die boer achter hen aan gaat lijkt niet te kloppen, want de vete is toch uitsluitend tussen Hackman(en de zijnen) en Marvin.

3,5*.

Aardige, wat onevenwichtige, maar toch onderhoudende film.
Typische omkering: het idyllische platteland herbergt ditmaal het Kwaad, terwijl een gangster als symbool van de grote stad het Goede vertegenwoordigt.
In de klassieke misdaadfilms is dat meestal andersom (bijvoorbeeld Out of the Past).

avatar van 606
Leuke poster.

avatar van 606
Leuke gangster film met een goed onderhouden verhaal.
Sterk geacteerd en mooi gefilmd.
Vooral het de scene in de zonnebloem en de naderende onweer.

3,5 ster

avatar van Filmkriebel
Ik heb er ook van genoten . De film deed me in de eerste plaats denken aan Charles Bronson films en zou dus fans van genoemde acteur moeten aanspreken. Voor een film uit 1972 was het best hard en ook wat bloot betreft gaat het ver : die naakte vrouwen die als sexslavinnen verhandeld worden in veeboxen.. je moest het maar durven . De film blijft lekker onderhoudend en houdt zich niet teveel bezig met verhaal of hoogdravende dialogen. Er zitten enkele goede en sfeervolle actiescènes tussen met vooral de laatste 15 minuten als uitschieter. Vooral Hackman doet het goed als bad guy. Deze vroege exploitation is een echte aanrader.

avatar van CdeJ
Leuke film,niet heel bijzonder,maar de moeite waard vond ik.
Lee Marvin speelt goed als koele gangster.
Mooi jurkje van Spacek!
en verder mooie beelden v/h platteland.

Krakkemikkig scenario leidt tot zeer matige film, die enkel interessant is vanwege het debuut van Sissy Spacek.

avatar van Insignificance
Lompe, rechttoe rechtaan actiethriller op het platteland waar van tegenstanders worst wordt gemaakt (de optiteling is best een beetje ranzig) en de handel niet beperkt blijft tot dierenvlees. Lee Marvin is de gesoigneerde, koele klusjesman die een uitwedstrijd speelt, maar uiteraard niet met zich laat sollen.

Hackman krijgt te weinig te doen om van een formidabele tegenstander te spreken, Sissy Spacek laat meer zien. Het boerenland brengt een toffe scène in een tarweveld met een agressieve dorsmachine en de boel gaat nog aan flarden. In z'n totaliteit een ietwat slordige film, maar het heeft z'n momenten.

Matige film waarin een gangster uit Chicago een schuld gaat innen bij een veehouder in Kansas. Een film met een dun verhaaltje. De film komt hier en daar nogal verrassend uit de hoek door een aantal groteske scenes. Mede hierdoor is het geheel wel wat onevenwichtig. Voor Sissy Spacek betekende deze film haar debuut.

avatar van Left4Dead
Slap met de cast. Nergens goed in, humor en de misdaad lukt gewoon niet.
De personages worden niet sterk geplaatst door zwak script.
Jammer.

avatar van zoutzak
De film is zelf niet bepaald een prime-cut maar er valt genoeg te genieten, zoals het filmdebuut van Sissy. Lee Marvin is een beetje de Vin Diesel van die tijd.