The Golden Voyage of Sinbad (1973)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Gordon Hessler
met John Phillip Law, Caroline Munro en Tom Baker

Sinbad en zijn bemanning komen in het bezit van een gouden amulet. Diezelfde nacht krijgt Sinbad een droom over een man in het zwart en een vrouw met een oog op haar hand. Als hij spoedig daarna aan land gaat, ontmoet hij Koura, een duistere magiër. Koura beweert dat het amulet van hem is en wil het kost wat kost terug in zijn bezit hebben. Sinbad vlucht een nabijgelegen stad in. Daar ontmoet hij de vizier die ook in het bezit is van een gouden amulet. De twee amuletten passen in elkaar. Bijeen gevoegd met nog een derde deel, geven ze de plaats aan waar een schat rust van onnoemelijke waarde.

Leuk avonturenverhaal uit de oude doos. Bij het bekijken vond ik dat de monsters veel weg hadden van die in Clash of the Titans. En inderdaad, ze zijn allemaal van de hand van Ray Harryhausen. Bovendien had ik net Barbarella nog een keer gezien en daar speelt John Philip Law ook in mee. Vind hem wel knapper als engel dan als Arabische zeeman. Er zitten wel wat slordigheden in en het geheel klopt niet altijd, maar de kleding van Munro (of het bijna ontbreken ervan) maakt veel goed.

Dierbaar jeugdsentiment, van de grote Harryhausen. Dynamation heette zijn tijdrovende systeem. Die zwaardgevechten waren (zijn) fantastisch.

Ik zou trouwens gezworen hebben dat Sinbad Sindbad gespeld werd. Maar niks. Halve eeuw verkeerd gelezen ? Of hebben de engelstaligen zich verkeken op 'sin' en 'bad' ?

hugohei schreef:

Ik zou trouwens gezworen hebben dat Sinbad Sindbad gespeld werd.

Van MGM komt de film Captain Sindbad, met extra 'd' dus. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat met de rechten te maken had.

Een van mijn grote jeugdfilms die bij nog steeds kan bekoren. Mooie beelden en best vermakelijk... Ik zoek deze nog steeds goedkoop op dvd maar kan hem nergens vinden....

2,5 sterren....

Vandernagel
Inderdaad jeugsentiment. Toch nog een leuk en avontuurlijke film met goede effecten, vooral de zwaardeffecten.

3,0 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prachtig sfeervolle en kleurrijke avonturenfilm omtrent het beroemde sprookjesfiguur. Geen meesterwerk maar nog steeds prettig en onderhoudend vermaak. Goed.

avatar van Betamax
uitstekende avonturenfilm.
Heb er met veel plezier naar gekeken.
Af en toe wat gedateerd maar wat geeft dat.

avatar van woeler82
Vind ik de beste sindbad film van de serie , er zijn er 4 delen ervan
1 deel is een prutsfilm echt namaak, ik bedoel niet deze

de andere delen die een must zijn voor iedere sindbad liefhebber zijn ;

-1- Sindbad and the eye of the tiger
-2- the 7 the voyage of sindbad.

de prustfilm die ik bedoel speelt als ik het goed heb " the hulk " in mee

avatar van kirk douglas
veruit de beste sinbad film. de effecten zijn geweldig en het acteerwerk viel ook niet tegen. overigens is ook robert shaw even te zien onder een dikke berg smink als orakel.

avatar van Near_Dark
Yep, ik heb mij nog eens bezondigd aan een jeugdnostalgie. Deze Fantasyfilm heb ik ooit gezien als klein ventje in de jeugdbeweging, ik moet toen zo'n 11 jaar geweest zijn. Dat was in die tijd een overweldigende filmervaring, vandaar dat ik hem nu op DVD heb gekocht. ( http://www.play.com , 3 Sinbadfilms in één box voor €9,49, verzendkosten inbegrepen...)

Buiten het kleine vliegende mormel dat het medaillon laat vallen op het schip is het wachten tot een goeie 37 minuten in de film vooraleer de eerste monster-actiescène die naam waardig begint.

Het houten boegbeeld van Sinbad's schip wordt door de magiër die hen achtervolgt tot leven gewekt en valt de bemanning aan. Het zal je niet verwonderen als ik beweer dat de animatie er ontzettend "houterig" uitzag. Het was NIET spannend, NIET spectaculair en eigenlijk totaal overbodig ware het niet dat de magiër met behulp van dit levende beeld de zeekaart van Sinbad in handen krijgt, tsja...

De tempel op het eiland Lemuria had veel weg van die van Anchor in Cambodja, hier gaan ze op zoek naar het derde medaillon. We zitten nu al 53 minuten in de film en het verhaal blijft zich maar voortslepen, geeeeeeuw

Het vliegende miniatuurduiveltje dat hen overal bespioneerd is mooi geanimeerd.
Het in raadsels sprekende Orakel vond ik een afknapper van jewelste, een versierd mannenhoofd dat zweeft in een grote vlam die de helft van de tijd alles aan het gezicht onttrekt, pfffffft...

Gelukkig is er nog Margiana, een mooie rondborstige dame die meereist en regelmatig in beeld komt. Haar diepe decolleté en mooie vormen zijn een lust voor het oog.
Nu moeten ze de Godin met de vele armen opzoeken, ergens in het noordelijke deel van het eiland. Zij zou in het bezit zijn van het derde en laatste stuk van het gouden medaillon.

Het zwaardgevecht tegen deze zes-armige Godin was erg mooi geanimeerd !
Dit is het beeld dat me was bijgebleven uit mijn herinneringen, pure jeugdnostalgie !
Het daaropvolgende gevecht met de één-oogige Minotaur die Margiane had meegenomen dieper in de grot was ook mooi om zien. Er komt zich ook nog een Griffioen in het gevecht mengen. Laat ik maar zwijgen over het melige einde met die afschuwelijk slecht getruceerde gezichtstransformatie...

4,5/10.
Buiten enkele knappe monstergevechten valt hier niet veel te rapen.
Weer een jeugdnostalgie die ik eigenhandig aan diggelen heb gesmeten door hem persé te willen herbekijken, tsja...

avatar van IcU
IcU
Wederom een hele fijne avonture film. Sinbad staat altijd voor spektakel. Helaas is het werk van Harryhausen wat matig deze film. Weinig origineels. Dat neemt niet weg dat er genoeg te beleven is en Caroline Munro een fenomenale voorgevel heeft.

avatar van Malli
Ouderwetse avonturenfilm rond de exploten van Sinbad de Zeeman. Zeer gedateerde special effects, maar voor het overige nog best genietbaar.

avatar van Brix
John Philip Law + Caroline Munro http://a.imageshack.us/img251/1149/bloemetje.gif + Ray Harryhausen = onverslijtbaar fantasy vermaak.
Daarom (ondanks bezit van de DVD) gisteren tóch weer op TV bekeken.
De ingrediënten zijn nu eenmaal verslavend.

avatar van movie acteurs
Een oude avonturen film met een leuke (Arabisch) stijl. Gewoon een goede film met mooie decors, kostuums en ook geweldige acteurs. Een kleine klassieker uit de jaren 70. Ook een van de beste, en ook wel meest bekende Sinbad films. Voor die tijd ook geweldige special effects. 3,5.

avatar van Noodless
Heerlijk ouderwetse fantasiefilm vol met leuke duistere tegenstrevers, mooie kostuums, fascinerende decors en niet te vergeten de bloedmooie slavin Caroline Munro 7/10

avatar van baspls
"You pace the deck like a caged beast, for one who enjoys the hashish you should be more at peace."

Na pas een documentaire te hebben gezien over Ray Harryhausen had ik wel weer zin in een van zijn monsterfilms. The Golden Voyage of Sinbad had ik nog nooit gezien dus besloot ik die eens te kijken.

Veel veranderd sinds de jaren '50, dit deel is dan ook een stuk beter dan The 7th Voyage of Sinbad (die nog een stuk gedateerder was). Ook is de zogenaamde white-casting hier een stuk minder obvious. De acteurs doen echt hun best om op arabieren te lijken en praten met een accent (wat ik soms moeilijk kon verstaan). John Phillip Law zet een prima Sinbad neer en Tom Baker was ook sterk in zijn rol als Koura (wat hem later heeft geholpen met zijn rol als Doctor Who). De mooie Caroline Munro die eerder al in een paar Hammerfilms speelde was ook wel aardig als de slavin, al vond ik haar acteerwerk een beetje houterig en accent vervelend (dat accent is trouwens gespeeld want ze is gewoon Brits). De verdere acteurs waren wel redelijk maar voor het acteerwerk hoef je deze film echt niet op te zetten.

De effecten van Ray Harryhausen waren erg sterk. Erg goed geanimeerde stop-motion en in de zwaartvechtscènes was alles perfect getimed. Af en toe was de schaal van de monsters alleen een beetje onduidelijk, vooral die vliegende in het begin. En je zag erg duidelijk waar de opnames ophielden en de miniaturen begonnen, omdat de miniaturen allemaal veel scherper waren en de beelden waziger met meer filmkorrel. Naast de stop-motion waren de effecten typerend voor low-budget-films in de 70s, gewoon een paar lagen film in elkaar faden. Toch heeft dat wel een soort charme, vooral die ogen in de lucht (deden me denken aan Bram Stoker's Dracula).

De muziek is dit keer van Miklós Rózsa, die de legendarische soundtrack van Ben Hur componeerde. De muziek viel af en toe een beetje in herhaling maar was paste perfect bij de film.

Het verhaal van Harryhausen was wel aardig. Duidelijk geïnspireerd door mythologie en folklore. Grappig hoe Arabische, Indische en Europese mythes gewoon door elkaar worden gegooid. Een vliegend duiveltje, een levend houten beeld, Kali (jaren voor Indiana Jones), een centaur/cyclops en een griffioen.

Al met al was het toch wel een erg leuke avonturenfilm die af en toe een beetje gedateerd overkwam maar wel een prettig sfeertje had.

avatar van rcuppen79
Na The 7th Voyage Of Sinbad uit 1958 de tweede film rondom Sinbad de Zeeman, waarvoor Ray Harryhausen de effecten verzorgde. Deze was een revolutionair op het gebied van stopmotion effecten en ook deze film zit weer boordevol monsters die met behulp van stopmotion tot leven zijn gewekt. Toentertijd was dat het neusje van de zalm op het gebied van SFX, maar tegenwoordig ziet het er hopeloos gedateerd uit.

De film werd geschoten in Spanje en op het Spaanse eiland Mallorca, voor een zeer bescheiden budget van nog geen 1 miljoen dollar. Het resultaat is een onderhoudende film, met een leuk doch vrij voorspelbaar avonturenverhaal, mooie locaties en zeer fraaie decors. De trucages van Harryhausen waren zoals gezegd indertijd best revolutionair. Het mooiste effect in de film is echter Caroline Munro, die haar perfecte lichaam andermaal laat schitteren. John Phillip Law speelt een goede Sinbad en in de bijrollen valt vooral een onherkenbaar geschminkte Tom Baker (Dr. Who) op.

De film was een bescheiden succes en in 1977 verscheen de laatste film van Sinbad, waarvoor Harryhausen de effecten verzorgde: Sinbad And The Eye Of The Tiger.