The Gorilla (1939)

Horror / Komedie

geregisseerd door Allan Dwan
met Bela Lugosi, Lionel Atwill en The Ritz Brothers

Als een miljonair een dreigement ontvangt van de beruchte moordenaar The Gorilla, huurt hij The Ritz Brothers in om hem te beschermen. Helaas ontsnapt er op hetzelfde moment een echte gorilla uit de dierentuin, die het hele zaakje behoorlijk ingewikkeld maakt.

avatar van Poisonthewell
Aartsflauwe film die hoogstens af en toe een glimlachje weet te produceren. The Ritz Brothers halen het lang niet bij the Marx Brothers, en zijn gewoon niet leuk op het vervelende af. Klein pluspuntje is de mooie sfeervolle setting, die in een serieuze film veel optimaler gebruikt had kunnen worden. Bela Lugosi speelt een weinig spectaculair bijrolletje. 1*

avatar van Mac Hammer Fan
Maakt deel uit van de vijftigdelige box-set "Horror Classics". De print viel best mee. De film is ondanks enkele zwakke punten eigenlijk nog best vermakelijk. The Ritz Brothers zijn eigenlijk de zwakke schakel in deze prent, hun overacting haalt het niveau wat naar beneden.

avatar van Metalfist
First time I saw a mousetrap catch a piece of cheese

Een tijdje geleden las ik Allan Dwan: The Last Pioneer - Peter Bogdanovich (1971) - BoekMeter.nl: een boek waarin Peter Bogdanovich aan de hand van een interview met regisseur Allan Dwan diens oeuvre overloopt. Voornamelijk aangeschaft vanwege Bogdanovich, maar tijdens het lezen begon ik wel interesse te krijgen in het werk van zijn gesprekspartner. Mijn broer is een grote Bela Lugosi fan en had dan ook The Gorilla op DVD liggen, hoog tijd om eens kennis te maken!

The Gorilla is echter een film die snel vergeten mag worden. Nu was me tijdens het lezen van het boek al opgevallen dat Dwan meer een routine-regisseur was en er niet echt een eigen stijl op nahield, maar het is vooral een regisseur die erg veel heeft gemaakt in een erg hoog tempo. In The Gorilla is hij dan ook meer een werktuig om de fratsen van de Ritz broertjes in beeld te brengen. Dat trio is een soort combinatie tussen The Marx Brothers, The Three Stooges en Abbott & Costello maar dan allemaal wat minder. De film is vooral bedoelt om hen wat in de spotlight te brengen, maar ironisch genoeg zakt het allemaal als een kaartenhuisje in elkaar eenmaal de drie "detectives" het pand betreden. Vooral eigenlijk omdat dit over de gehele lijn aanvoelt als een flauw afkooksel van andere en betere komieken uit de periode. Jammer, want voor de rest is dit best wel een vermakelijk filmpje. Weliswaar een plot dat niet beter in elkaar zit dan de gemiddelde Scooby-Doo aflevering, maar zo'n oud herenhuis met talloze geheime gangen.. Het heeft wel iets.

De Ritz broertjes dus. De eerste keer dat ik iets van hen zie (de Donald Duck cartoon The Autograph Hound niet meegerekend) en de behoefte is er niet om meer van hen te gaan zien. Interessant detail is wel dat The Gorilla er indirect voor zorgde dat het trio verhuisde van Fox naar Universal Studios. De reden daarvoor was dat ze openlijk commentaar hadden op het lamlendige script van The Gorilla waarna Fox besloot hun carrière on hold te zetten. De verhuis heeft echter hun carrière ook geen goed gedaan.. Soit, de enige reden dat The Gorilla vandaag de dag nog op DVD is te vinden, is de bijrol van Bela Lugosi. De ster uit Dracula speelt hier een vermakelijk rolletje als een sinistere butler die verbazingwekkend genoeg niet de dader is. Verder is het nog wel eens lachen met het moddervette New York accent van Patsy Kelly en is de rest van de cast niet echt memorabel te noemen.

Tjah, dit soort comedy ligt me nochtans wel en toch kon ik bitter weinig met deze broertjes. Ze drukken hun stempel genadeloos hard op de film en dat doet de film absoluut geen deugd. Het plotje rond een oud herenhuis en een moordenaar hebben we al talloze keren eerder gezien, maar blijft op zich wel werken. Geen al te beste kennismaking dus met Dwan, maar ik verwachtte het eerlijk gezegd al wel. Heb zelf nog Sands of Iwo Jima liggen, lijkt me een stuk interessanter!