Gekitotsu! Satsujin Ken (1974)

Alternatieve titels: The Street Fighter | Sudden Attack: The Killing Fist

Japan
Actie

geregisseerd door Shigehiro Ozawa
met Sonny Chiba, Waichi Yamada en Tony Cetera

Takuma Tsurugi is één van de beste straatvechters van China. Op een dag wordt hij ingehuurd door een Chinese gangster om diens vuile klusjes op te knappen. Tsurugi accepteert de baan, maar komt al gauw in de problemen.

In het weekend deze film voor het eerst ongeknipt gezien. Ik ben de laatste tijd bezig met het opzoeken van alle films waar Tarantino zijn mosterd heeft gehaald voor zijn Kill Bill films, Reservoir dogs, True romance (geschreven door Tarantino), Pulp Fiction en Jackie Brown.

Een leuke link voor Kill Bill referenties is:

Maar goed... Tarantino is grote fan van de Street Fighter trilogy met Sonny Chiba en dat toont hij ook in zijn scenario van True Romance waarin hij zijn eigen enthousiasme in het personage van Christian Slater verwerkte. Deze heeft een obsessie voor deze films wat hij deelt met het personage van Patricia Arquette.
Ik zie waarom Tarantino zo enthousiast is van deze films en wat dat betreft deel ik zijn enthousiasme ook.

Sonny Chiba speelt een Bruce Lee-achtige straatvechter die allesbehalve nobele acties en sympathieke uitspattingen onderneemt. Hij doet alles voor zijn eigen egoïstische genoegens en gaat hiervoor over lijken en vernedert met tijd en stond ook wel eens vrouwelijk schoon. Hij doet smerige opdrachten voor de mafia en creëert hierbij meerdere vijanden waardoor hij zich nonchalant moet verdedigen tegen hordes van knokploegen.

De gevechten zijn ronduit smerig en loeihard te noemen waardoor de film in 1973 een X-rating kreeg van de MPAA wegens TE grof geweld. Ik denk dat de film tegenwoordig ongeknipt zou kunnen verschijnen met een gewone R-rating omdat de film 30 jaar na dato toch wel iets van zijn impact verloren heeft en we ook al veel meer gewoon zijn.

Sonny Chiba blaast zich continue op tijdens de gevechten waarbij hij geluiden maakt dat het best te vergelijken is met een loopse kat met zijn staart in de fik. Zijn gezicht trekt de meest absurde grimassen tijdens de gevechten waarbij je je afvraagt of de acteur niet een schroefje of 20 mist.

De gevechten bevatten hoogtepunten als: Een X-ray schedelbreuk waarbij het lijkt alsof er geslagen wordt op een mouchen schedel, bloed spuit rijkelijk uit de brave man zijn hoofd... Castratie met de blote hand, ogen uitsteken met de vingers, maaginhoud ledigen door een harde slag in de maag en nog meer van dat liefs.
Het hardste geweld vindt plaats op het einde van de film op een schip waardoor hij de bewuste X-rating kreeg.

Ik vond de film erg amusant door zijn jaren 70 gevoel en stripverhaalachtig geweld en geef hem daarvoor ook 4 volle sterren.

Ik had deze boxset van Play.com besteld:

Deze set heeft warempel ook Nederlandse subtitles en ik raad elke fan van zinloos geweld en Bruce Lee films deze set hartelijk aan!!!

Reinbo
Zeer vermakelijke foute jaren 70 film. De gevegten bruut en rauw en er vloeit meer bloed dan in de meest bloedige samorai films (en dat terwijl hier slecht met de blote vuisten wordt gevochten). De grimassen van Chiba zijn bijna net zo expressief als die van groot meester Bruce Lee en zeer vermakkelijk. Als ik deze film 20 jaar geleden voor het eerst gezien had was het zeker een van mijn all time favorites geweest, nu 4* Aanrader, ben benieuwd naar de twee vervolgen die ook nog in de box zitten.

P.s. dit is de film waar in True Romance alles mee begon. (Steetfighter triple bill)

Reinbo
Nu voor €7 bij frs (3 voor 15 heb je ze meteen alle drie!) De eerste is het zeker waard Top film, deel 2 is nog wel aardig en deel 3 is meer leuk voor de complete catalogus.

(Alleen Stinissen geeft 'm een onvoldoende, maar dat is een pré in dit genre )

avatar van Naomi Watts
Mijn eerste ontmoeting met Chiba. Vroeger was ik al erg weg van Martial Art films dus deze films slik ik met gemak weg. De grimassen van Chiba zijn geweldig, de vechtscenes zijn goed en ik vind Chiba zeker niet onder doen voor Bruce Lee. 3,5*

Matige film, die het niet tegen z'n Chinese broertjes haalt.

In vergelijking met Chiba is Jaa echt een steracteur. De grimassen zijn bedenkelijk, zijn acteerwerk (zoals de spasmen op het eind als hij neerligt) zijn gewoon ronduit beschamend. Hij ziet er inderdaad geschift uit, maar veel dreiging gaat er niet van uit.

Verhaal zwalpt echt alle mogelijke kanten op en lijkt vaak gewoon random. Humor is schaars en vooral weinig grappig, de film zelf neemt zich dan ook veel te serieus voor wat het is.

Gelukkig zitten er nog enkel aardige gevechten in, en wat grappige "gore". Het houdt de film weg van de laagste score, maar verder is dit een wat saaie bedoening.

avatar van feanaro surion
Een beetje teleurgesteld ben ik wel. Het is lekker goor, maar Chiba is niet zo cool als ik had verwacht en de gevechten zijn niet zo bijzonder als ik had gehoopt. Wel cool is het 'theme' van de film. Helaas niet goed genoeg gebruikt aan het einde van de film.

avatar van niethie
Destijds de laatste kung fu film die ik gezien heb (of was het nou invincible boxer, ach ik weet het niet meer, moet in ieder geval snel weer een kung fu film gaan kijken, inmiddels al weer haast een jaar geleden.) Maar even over de film, voor dat ik de film kocht heb ik me even goed ingelezen en ik las overal imdb hier en op andere filmsites hoe cool chiba wel niet was (chiba is weergaloos enzo dat soort reacties, had deel een al gezien en die vond ik niet meer dan wel vermakkelijk, ik bij mezelf dacht, deze film moet ik zien vandaag of morgen nog, dacht inmiddels bij mezelf dit wordt de hardste kung fu film die ik ooit gezien zal hebben) Maar toen ik de film zag viel het best een beetje tegen allemaal, chiba was hard, maar zo hard als dat ik dacht dat ie was, was ie niet, gewoon de zoveelste japaner die denkt met een gemeen gezicht trekken kom ik er wel. De gevechten in de film zijn in ieder geval wel hard te noemen, hoewel het harder had gekunt wat mij betreft. Er zitten een aantal mooie effecten in de film de slow motion gevechten, de muziek die goed werkt bij sommige scenes en was het verhaaltje in de film wat uitgebreider als in de meeste van dit soort filmpjes. Kortom een harde film in het kung fu genre met een paar aardige effecten, alleen had ik er meer van verwacht.
3 sterren (voor dit vermakkelijke kung fu filmpje)

avatar van Ramon K

Onzin. Chiba is niet voor niets uitgegroeid tot een cultheld pur-sang. Denk dat ik nu zo'n 10 films met Chiba gezien heb (niet altijd een hoofdrol) en ik vind het een grote bad-ass. Die rare bewegingen, die rare bekken, dat vreemde ademhalen... ik vind hem charismatischer dan Bruce Lee (die zeker de betere martial-arts beheerst).

Chiba heeft ook wel charisma, al begrijp ik niethie als hij vindt dat het er in deze film niet zo goed uitkomt. Vond onze grote held ook een beetje tegenvallen. Dat betert wel naar gelang de serie vordert vind ik.

Voor liefhebbers van het genre en Bruce Lee leuk om te zien: een rauwe held die lak heeft aan wie dan ook. Gelachen!

Tres etoiles.

avatar van dvdfreak123
zalige film chiba's uitdrukingen zijn goed de gevechten top en het theme is ook zalig ik begrijp tarantino volledig dat hij dit fantastisch vind heb dan ook maar de dvdbox in huis gehaald

avatar van rokkenjager
Heerlijke Kungfu-flick.

Er wordt matig geacteerd maar dat mag de prent uiteraard niet drukken. Chiba is gewoon te cool voor woorden. Zeer gave Gevecht-scenes. Bij wijlen ook over-the-top splatter momenten als wanneer die negers ballen eruit worden getrokken! Verder niet zozeer een bijzonder verhaal. Erg simplistisch en kijkt gewoon lekker weg. Standaard Exploitation-verhaaltje - niet groots maar erg genietbaar. 3,5*

avatar van ®Tc
Leuke film voor tussendoor maar toch ben ik niet geheel fan van Sonny Chiba. Geef mij maar lekker snel in het genre van Jackie Chan en Tony Yaa. Dat traag blokken komt soms echt te geforceerd over. Ach ja, toch blijft het met da breinloos verhaaltje wel leuk

avatar van Legan
Grappig... Meer kan ik er niet van maken.

Als je een stempel op The Street Fighter zou moet drukken, dan is dat zonder twijfel pulp; alleen dan niet de leuke pulp. Daarvoor laat de uitwerking teveel te wensen over. Geweldadigheid en bloederigheid zijn toch wel de kenmerken van deze film (en de andere twee), maar beiden zijn nergens echt sterk. Juist eerder slaapverwekkend. Choreografie hoef je niet te verwachten bij de gevechten; daarvoor zijn ze veels te wanordelijk en toch wel amateuristisch en pover uitgevoerd.

Wat betreft de cast kon geen van hen mij bekoren. Chiba heeft nauwelijks uitstraling en mist die coolheid en echt stoere zoals een personage als Dirty Harry. Verder dan wat slappe gezichtsmimiek en een erg povere Bruce Lee imitatie komt hij geen moment. En zijn side kick die voor een wat luchtigere toon moest zorgen bakt er al helemaal niets van.

Inhoudelijk gezien een dun verhaaltje dat wel wat sfeer heeft, maar nergens de spanning oproept die het zou moeten bevatten. De muziek is aardig en zorgt er samen met een paar iets betere scènes voor dat die 90 minuten toch niet helemaal verspeeld zijn.

avatar van Ramon K

Wat deze film betreft begrijp ik dat nog een beetje omdat Chiba hier in principe gewoon een klootzak speelt.

Maar over het algemeen is Chiba gewoon een coole badass. Heb er meer mee dan met de wat overschatte Lee.

avatar van Legan
Ramon K schreef:
Dat is juist wat ik niet in hem zie. Hij doet maar wat i.p.v. een echte mean badass (met een klein hartje) te zijn. Maar dat zal wel subjectief zijn.
Ramon K schreef:
Overschat weet ik niet, maar wel gehyped. Qua films heb ik liever films als deze, maar qua persoon zie ik toch veel liever Bruce Lee. Straalt veel meer dat echt expressieve, agressieve en krachtige uit (vergelijk alleen al het ademhalen, de kreten en hun semi-identieke poses). Je ziet gewoon dat je niet met hem kan sollen. En dit mis ik een beetje bij Chiba (hoewel hij als personage wel een stuk interessanter is).

dominion
goeie kung fu klassieker waar sonny chiba heel sterk acteert en heel veel caartoonachtig geweld

groente12
Jezus man Takuma Tsurugi is echt een badass motherf... Ik heb erg veel genoten van zijn brutal attacks deel 2 ga ik zeker snel kijken.

davez
Persoonlijk ook wat teleurgesteld. Het leek wel of hij de hele tijd met spastische darmen zat.
De brutale gevechten vond ik wel tof maar Chiba is een rare snuiter.

djelle
Sonny Chiba is zowat de meest misplaatste actieheld aller tijden. Hij lijkt op een soort kruising tussen Peter Falck en Firmin Crets, en werd vaak in brute rollen gepropt terwijl ie de uitstraling heeft van een lieve opa op prepensioen waarvan de neusharen er nog net niet komen uitgepiept.

Naast lichaamsdelen mag ie dus geregeld een boze blik uithalen, die dan ook nog eens op hetzelfde niveau zijn van eergenoemde Firmin. Een acteerslijf moet barsten van emotie zei de man ooit zelf, aan zijn eenzijdige gezichtsexpressies te zien nam ie zichzelf in het ootje.

The Streetfighter is een van de meest succesvolle films waar ie in speelde als je het Cameo'tje bij Kill Bill even niet meerekent, en terzelfdertijd een van zijn meest gewelddadige. Nog goed dat het er af en toe lekker grof aan toe gaat, want dat zijn dan ook bijna de enige momenten waar enige creativiteit te bespeuren valt wat betreft de vechtscenes (of het in beeld brengen van). De manier waarop ie bijvoorbeeld een verkrachter een toontje lager doet zingen is geniaal, om het eerstvolgende conflict weer te vervallen in wat droge moves die dan ook nog maar half te volgen zijn. Chiba heeft wel een mooie rug moet ik zeggen. De prent heeft de typische eigenschappen waarom ik slechts sporadisch zo'n kung fu filmpje meepik: Belachelijk gedoe (wat zag die luchtsprong er nep uit en wat een beschamend gerochel tijdens het mepwerk de hele tijd!), nonchalante zoomings (beetje de vloek van de 70's) en vooral weer 1 groot fantasieloos hoopje vechtsportdemonstratie.

Chiba is geen auteur zoals bijvoorbeeld een Jacky Chan, noch een geluksvogel die in Bessonproducten is beland zoals bijvoorbeeld Jason Statham, en dat is eraan te zien. Hoe Chan kan spelen met zijn omgeving en het als het ware tot leven brengt in pakweg Police Story getuigt wel van 10 keer meer verbeeldingskracht dan de zoveelste tanden die er hier worden uitgeslaan. De befaamde X-ray Punch die geïntroduceerd wordt is nog 1 van de schaarse hoogtepunten, maar voor de rest ben ik dit onding wellicht morgen weer vergeten. Even rochelen en naar de volgende.

avatar van Metalfist
Coole Chiba

Je mag Tarantino goed, slecht en alles wat daartussen zit vinden, maar je moet de man wel aangeven dat hij ervoor gezorgd heeft dat bepaalde films/acteurs terug wat meer in de bekendheid zijn geraakt. Ten tijde van Kill Bill gaf de regisseur ene Sony Chiba een cameo in zijn tweedelig epos en gaf deze The Street Fighter een 13e plaats in zijn Grindhouse top 20, na de trilogie ook al te introduceren in True Romance. De laatste jaren sowieso al verliefd geworden op het kung fu genre en eindelijk eens aan de DVDs geraakt voor een degelijk prijsje.

En dit is leuk, erg leuk zelfs. Chiba speelt Takuma Tsurugi, een soort van Bruce Lee achtige type maar dan zonder geweten. Tsurugi is meedogenloos en gewoon een klootzak pur sang. Wanneer hij niet betaald wordt voor zijn opdracht vindt hij er niet beter op dan zijn opdrachtgeefster te verpatsen aan een hoerenkot.. Het is een personage dat je moet liggen, zoveel is duidelijk. Ondertussen schopt hij hel en verdoemenis tegen iedereen die hem naar het leven staat en passeren er nog een paar vreemde slechteriken de revue. Zo neemt Tsurugi het op tegen een soort van Zatoïchi kloon, castreert hij een verkrachter met blote handen, voert zowaar een x-ray slag uit en laat hij het bloed rijkelijk vloeien. Dit alles zorgde ervoor dat The Street Fighter de eerste film was die een X rating in de Verenigde Staten kreeg vanwege het vele geweld. Vandaag de dag zijn we wel iets meer gewend en daar knelt dan ook wat het schoentje. Met een speelduur van nog geen anderhalf uur is dit zeker en vast geen lange film, maar hij begint op den duur wat te slepen.

Gelukkig is er nog altijd Chiba die zich rot lijkt te amuseren met zoveel mogelijk grimassen te trekken per 10 seconden. Een soort van Bruce Lee die net iets teveel lijntjes coke heeft geïntroduceerd aan zijn neusgaten maar het is geweldig om te zien. Hoewel hij qua martial arts wel iets houteriger is dan ik in eerste instantie had verwacht, is hij overduidelijk de drijfveer achter de film. Vooral omdat de rest niet zo bijzonder veel voorstelt. Goichi Yamada is als sidekick Rakuda iets te nadrukkelijk aanwezig met flauwe humor. Rest van de cast is dan ook niet geweldig memorabel, al is Rin'ichi Yamamoto nog wel redelijk cool als Kowloon Dinsau. Beetje jammer alleen dat die iets te weinig aan bod komt.

Tof dat ik meteen de trilogie in huis heb gehaald, want dit smaakt wel naar meer. Typisch jaren '70 filmpje met flink wat hersenloos geweld en dat blijft toch altijd leuk om te zien. Chiba is zonder meer cool met die grimassen en aangezien Rakuda in deze film sterft, zijn we daar ook weer vanaf in de sequels.

Dikke 3.5*

avatar van Spoelworm
Tja qua van alles is dit natuurlijk geen 5 sterren film. Ik kan de puristen al horen gillen. Maar ik vind hem zo gruwelijk vermakkelijk . Deze film kan ik zo vaak kijken dat begint zelfs al bij het menu van de dvd. Die muziek, die stijl. En Chiba, wat een mooie vent. Die kop die hij trekt, prachtig. Doet me beetje denken aan die prachtige acteur uit die films van akira kurasawa. Die was ook zo charismatisch. En zo lekker fout af en toe. Ik trek deze vaak uit de kast op een vrijdagavond als je thuis bent na het uitgaan , nog even 1 biertje erbij en even die sfeer, die 70's ultra coolness beleven. Ach wat, 5 sterren! J

avatar van Spoelworm
Als je hier van houdt, is die trilogie van karate bull fighter ook een aanrader btw. Iets minder bizar en cool als deze maar ook erg vermakkelijk.

avatar van goongumpa
Bottenbrekend brute 70's vechtfilm met een overdreven coole hoofdrol van Sonny Chiba.
Wie Bruce Lee wat te braaf of prekerig vindt: hier moet je zijn.