Kozure Satsujin Ken (1976)

Alternatieve titel: Karate Warriors

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Kazuhiko Yamaguchi
met Sonny Chiba, Akane Kawasaki en Akiko Koyama

Een rebelse karate-vechter neemt het op tegen enkele straatbendes die elkaar ook rivaliseren in een wijk van de stad waar de politie niet durft te komen. Hij zet de twee bendes tegen elkaar op en laat hen elkaar uitroeien.

Ramon K
De beste Chiba-film die ik tot nu toe zag! Helaas zag ik enkel de Engels gedubde versie (op een Grindhouse double-bill dvdrelease), maar ik heb vernomen dat de film binnenkort een release zal krijgen in de oorspronkelijke taal.

Deze film van Yamaguchi (ook regisseur van Sister Street Fighter en de fijne Matsutatsu Oyama trilogie) kent om te beginnen een heel aangename verhaallijn. Plot is een variant op Yojimbo (of Red Harvest), maar dan verplaatst naar de tegenwoordige tijd: Chiba komt een stadswijk binnen en speelt twee rivaliserende straatbendes, onder leiding van twee rivaliserende broers, tegen elkaar uit. Er loopt ook een soort van nemesis rond in de film, met een afwijkende vechtstijl. In Yojimbo is dit Unosuke die een pistool gebruikt waar anderen het met een katana moeten doen. In Karate Warriors is de rivaal een coole samoerai met een katana, een geduchte killer in een onderwereld waar vooral met de vuisten gevochten wordt. Deze samoerai woont samen met zijn zoontje in een houten keet. Op een gegeven moment houden de vergelijkingen met Yojimbo op, omdat de plot zich gaat richten op de relatie tussen Sonny Chiba en dit manneke. En dan krijgt de film ook een unieker karakter.

Want exploitation (harde matpartijen en typisch vrouwonvriendelijk gedoe) maakt dan geregeld plaats voor leuke en dramatische momenten tussen Chiba en het kereltje (ze krijgen een soort van vader-zoon relatie) en de mix werkt wat mij betreft wonderwel.

Ook de actiescenes behoren tot de beste die ik een Chiba-flick zag. Soms erg mooi gefilmd, met gebruik van versnellingen en slowmotion, en je kunt zien dat Chiba echt een goede en atletische screenfighter is. En Yamaguchi is gewoon een bekwaam regisseur voor dit soort cultfilmpjes, al worden de gevechten ooit wat te schokkerig in beeld gebracht en frot ie er ook enkele first-person shots/ medium close-ups in (waar ik geen fan van ben).

De climax is fantastisch. Chiba op zijn best!

Hele fijne film! 4*

ipman-99
"Karate Warriors with Sonny Chiba." ... " !!!

Fantastische Sonny Chiba !!! Heerlijke Sonny China cult/flick die echt wel uitstekende en mooie gevechten kent !
De uitvoering en de choreografie bij de gevechten waren van uitstekende kwaliteit !
Dit is een geweldige mengeling van exploitation, gevechten en dramatische momenten !
De gevechten kende soms versnellingen en er werd gebruik gemaakt af en toe van slowmotion !
De finale is heerlijk vet !!!