Satsujin Ken 2 (1974)

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Shigehiro Ozawa
met Sonny Chiba, Claude Gannyon en Yôko Ichiji

Takuma Tsurugi is terug en hij is taaier dan ooit. Ondanks zijn recente aanvaring met een aantal criminelen, gaat hij opnieuw in dienst bij een Chinese gangster om diens vuile klusjes op te knappen.

avatar van as
as
Erg leuk allemaal hoor. Maar een verhaal niet om aan te zien. Vechtscenes dik in orde maar kon mij niet optimaal boeien.

Reinbo
Wederom heftig leuk filmpje. Niet zo goed als deel 1, Maar de Street Fighter reeks is niet voor niet een van Quentin Tarantino's favorieten

avatar van Naomi Watts
Goede opvolger (wel minder dan he teerste deel maar nog erg leuk), en de grimassen van Chiba blijven geweldig en soms onbedoeld grappig. Gewoon een leuk martial arts filmpje en met Chiba in de hoofdrol ben je verzekerd voor keigoede vechtscenes. 3,5*

Vond deze beter dan deel 1.

Chiba komt hier veel beter uit de verf, en krijgt eindelijk wat weg van een madman. Wat meer lompe gevechten en minder "dramagevechten". Positief, want die laatste komen toch niet uit de verf (zoals ook hier niet, cfr het gevecht op het dak).

Camerawerk is nog steeds aardig en brengt in beeld wat het in beeld moet brengen, maar wat te warrig om echt goed te zijn. Verder wel erg mooie flashbacks. Mag dan een simpel filtertje zijn, de film is meteen een pak beter aan te zien, weg vuile kleuren.

Verder een lekker kort filmpje dat iets vrolijker lijkt. Concept is wel helemaal hetzelfde, het is een beetje jammer dat Chiba weer aan de kant van de goeien eindigt (had nog wat meer evil gemogen) maar vermakelijk is het wel, itt het eerste deel.

Kleine 3*

avatar van rokkenjager
Prima vervolg dit. De gevechten zijn weer fijn choreografeert, mooi in beeld gebracht. Wel minder virulent, wat dan ook wel jammer is. Wel weer wat matig geacteerd. Chiba is weer vurig en koelbloedig. Zeer dynamisch gespeels, alhoewel zijn Bruce Lee-alike maniertjes wel wat minder charmant zijn. De drama met dat wijf is verder gewoon ruk. het begon de film een dramatische-tintje te verlenen. voor de rest uiterst genietbaar. Heb alweer zien in de volgende deel.

avatar van ®Tc
Moet zeker niet onderdoen voor het eerste deel. In dit deel weet ik Chiba zijn vechtstijl ook beter te appreciëren: Alles gaat wat sneller en daar hou ik van.

Verder terug leuk en amusant maar toch met ook met dezelfde mankementen. Ik geef hem dezelfde score als Street Fighter.

avatar van Legan
Krijg nou wat...

Na een erg slap eerste deel (2,0*) laat Ozawa met Return of the Street Fighter eindelijk zien hoe nu precies moet. En dat met een verhaal dat inhoudelijk een stuk dunner is. Maar wat de film maakt is de rauwheid, het grimmige, het grove, ... De sfeer die het creëert is echt top!

Natuurlijk heeft het dezelfde raakvlakken als zijn voorganger zoals het geweldadige en bloederige, de zeer aangename muziek, een nieuwe en nog dommere en karikaturale side kick (maar met een goede inborst), natuurlijk het lekker 'rommelige cq chaotische' (gevechten, cinematografie, ...).

Wat wel jammer is, is dat een groot gedeelte van die 90 minuten wordt gevuld met aardige doch ellenlange trainingscènes en onnodige flashbacks naar het vorige deel. Een klein beetje kan ik nog begrijpen, maar hier is dat veels te veel. Doch het verhaal is stukken beter en interessanter uitgewerkt met vermakelijke gevechten en een Chiba die er warempel in slaagt je te bekoren.

Heerlijk onzinnige doch vermakelijke pulp. Lekker rauw en grof.

avatar van Metalfist
Nog altijd coole Chiba maar in een mindere film

Een goede maand geleden me eens gewaagd aan het eerste deel uit de Street Fighter franchise en dat smaakte in ieder geval wel naar meer. Gelukkig had ik deel 2 en 3 ook meteen aangeschaft dus was het even afwachten om een juist moment te vinden om me eens terug te verdiepen in de wondere wereld van Sonny Chiba. Ik had er in ieder geval wel zin in, want de algemene tendens leek te zijn dat dit een betere film dan de voorganger ging zijn.

Iets wat jammer genoeg niet helemaal waar is. De eerste Street Fighter is al geen toonbeeld van een lange film en zijn sequel is dat nog minder. Een deel van de 80 minuten wordt nog eens opgevuld met een aantal flashbacks naar scènes uit het vorige deel, maar op narratief gebied is dit ook een vrij kale film. Tsurugi wordt deze keer achtervolgd door de maffia, maar de coole bad-guys (die Zatoïchi kloon uit het eerste deel!) ontbreken. Wat volgt is een film die wel qua actie wat lekkerder oogt en in de gevechten zijn weer een aantal leuke scènes te vinden. Favoriet is ongetwijfeld Tsurugi die iemand op de achterkant van zijn hoofd klopt en dan de ogen die eruit poppen zoals een Tom & Jerry of Looney Tunes cartoon. Erg leuk gedaan in ieder geval. Geen Rakuda dus in deze film aangezien de stomme sidekick in de vorige film het loodje legde, maar regisseur Shigehiro Ozawa besluit om de vrouwelijke variant te introduceren. Eentje die zowaar nog irritanter is dan Rakuda.. Ook dat is een jammerlijke zet in deze sequel.

Gelukkig is er nog altijd de immer geweldige Chiba die zich weer eens kan laten gaan met de nodige smoelentrekkerij. Had de indruk dat hij er iets minder fun in had dan in de vorige film, maar dat kan een gedacht zijn. In dit tweede deel wordt het helemaal duidelijk dat hij de absolute drijfveer is in de franchise en hij trekt alle aandacht naar zich toe. Wel tof dat een paar acteurs zoals Masafumi Suzuki (Kendo Masaoka) en Masashi Ishibashi (Tateki Shikenbaru) opnieuw van de partij zijn. Een paar nieuwkomers ook waarvan Claude Gagnon de meest in het oog springende is. Voornamelijk omdat hij blank is uiteraard, maar ook omdat zijn personage de achternaam Costello draagt. Dan wordt het nog wat lastiger om hem geloofwaardig te vinden aangezien ik meteen aan Abbott & Costello dacht.

Tjah, de reeks blijft zijn charme hebben en vanwege de korte speelduur is dit een nog wel erg genietbaar filmpje maar het vorige deel is toch echt wel een stuk beter. Voornamelijk de moeite nog vanwege Chiba dus en een handvol coole gevechten. Hoop wel dat het derde deel terug wat meer de goede richting uitgaat.