• 8.516.965 stemmen

Mugabe and the White African (2009)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Mugabe en de Blanke Afrikaan

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Lucy Bailey en Andrew Thompson

IMDb beoordeling: 7,7 (951)

Plot Mugabe and the White African

In 2007 spant de blanke Zimbabwaanse boer Mike Campbell een rechtszaak aan tegen president Robert Mugabe. Net als veel andere blanke boeren is Campbell te verstaan gegeven dat hij in het kader van Mugabes landhervormingsprogramma zijn grond moet opgeven. Campbell vecht dat aan. Niet alleen is de onteigening onrechtmatig, Mugabes motieven zijn onverholen racistisch. In afwachting van het proces neemt de dreiging van buitenaf toe.

image

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Kon hier behoorlijk weinig mee. Moet bekennen dat de afranseling behoorlijk heftig was maar in mijn ogen hadden ze nog wel een tijdje door mogen filmen aangezien er nog voldoende meer gebeurde. Ik bewonder het lef van de makers maar als geheel werd me te weinig verteld en vond ik hem, tsja, ietwat aan de saaie kant.

Kaiser

idd wat kort maarja het was ook meer een stukje van een proces dan al jaren bezig is en nog jaren zal duren, zeker nu de landhervormingen in Zuid-Afrika ook langzaam zullen gaan beginnen.

Hannibal

Met gemengde gevoelens keek ik naar deze documentaire. Natuurlijk is Mugabe een racist en een schoft zoals de meeste Afrikaanse leiders. Feit is wel dat de blanken zich minstens zo racistisch gedragen, in riante villa's wonen terwijl hun zwarte werknemers in krotten wonen, en aardig proberen te blijven tegen hun blanke bazen, uit angst uit hun krot gezet te worden. Toen de zoon afscheid nam van zijn werknemers toen hij naar Namibië vertrok voor het proces, kon je zien hoe de onderlinge verhoudingen lagen: "Ik neem wel een paar dekens voor jullie mee terug uit Namibië." De werknemers durfden hun baas nauwelijks in zijn ogen te kijken...

Ik wil absoluut geen partij kiezen, en deze boer Mike Campbell is zo te zien een aardige kerel die hard gewerkt heeft voor zijn boerderij, en het is logisch dat hij niet weggejaagd wil worden.

Hij noemt zichzelf een blanke Afrikaan, en natuurlijk voel je je zo, als je voorouders sinds 1901 in dat huis wonen, maar eigenlijk is het natuurlijk een blanke Europeaan die in Afrika woont, net als bijv. Surinamers in Nederland altijd Surinamers zullen blijven. Ik snap de gevoelens van Campbell, en wat ze hem aangedaan hebben is walgelijk, onrechtvaardig en op geen enkele manier goed te praten, maar ik had graag gezien dat deze documentaire wat minder eenzijdig was: Hoe zouden wij reageren als een zwarte bevolking, waar ook vandaan, in Nederland aan zou komen, zich de grootste en beste stukken land zou toe-eigenen en alle leidinggevende functies zou innemen? Precies.

Kaiser

Je vergeet dat voor een groot deel van de blanken in Zuidelijk Afrika het land dat zij bezitten eerlijk gekocht hebben van de desbetreffende koningen en rulers. Zuidelijk Afrika had in de tijd dat de Nederlanders zich daar settelden geen een stam die daar woonde maar het was een komen en gaan van stammen die tegen elkaar en met elkaar vochten en wat wij nu Zuid Afrika noemen is ook veroverd door stammen uit centraal Afrika (van de oorspronkelijke bevolking was in de 18e eeuw al niet veel meer over). De Nederlandse boeren trokken in groepen van een aantal gezinnen verder naar het noorden met niet meer dan een huifkar wat gereedschap en een rifle om een nieuw leven te beginnen. Zij werden vaak aangevallen en vermoord door de verschillende stammen maar als zij overleefden settelden zij zich vaak in gebieden waar niemand zat en waar het zo rustig mogelijk was. Je kunt het land van de blanke boer dus niet zomaar altijd toegeeigend noemen. Kijk nu eens naar Amerika waar een zelfde soort settlement van blanken heeft plaatsgevonden die de lokale bevolking gewoonweg uitgeroeid heeft en dat honderd jaar later commentaar heeft op de blanke bevolking in Afrika omdat zij een realistische politiek willen voeren, hun cultuur willen behouden en alles wat zij ophebben gebouwd niet zomaar weg willen gooien om het kapot te laten maken. De meeste blanke boeren in Zuidelijk Afrika zijn geen kolonisten (en stammen daar niet van af) maar gewoon boeren die niet meer willen dan een stuk grond om te leven maar zij worden kapotgemaakt door het erfgoed van Brits en Frans kolonialisme, dat ook de oorzaak was dat die Nederlandse boeren steeds verder het noorden in moesten trekken.

Kaiser schreef:

Oh nee, dat vergeet ik niet, dat weet ik, en ik vind net als de boeren zelf dat ze recht hebben om daar te blijven. Ook weet ik dat ondanks de kolonisatie de blanken veel goede dingen mee hebben gebracht. Ik veroordeel de blanke aanwezigheid ook niet, ik vind het alleen een manco van deze documentaire dat hierin wordt geschetst dat de zwarten hier de racisten zijn en en blanken de slimme, aardige, Christelijke, vergevingsgezinde slachtoffers. Ik zou willen zien hoe de verhoudingen jarenlang in werkelijkheid zijn geweest tussen de blanke kapitalistische boeren en de in lompen lopende en in krotten wonende zwarte werknemers. Toegegeven: zonder de blanken hadden ze wellicht zelfs die krotten nog niet eens gehad. Racisme viert hoogtij in zuidelijk Afrika (waar niet...), maar niet alleen de zwarte bevolking heeft deze walgelijke eigenschap.

De meeste blanke boeren in Zuidelijk Afrika zijn geen kolonisten (en stammen daar niet van af) maar gewoon boeren die niet meer willen dan een stuk grond om te leven....

Ho, er zijn blanken die in Afrika wonen, dat recht hebben ze, maar een Afrikaan is niet blank, net als een Europeaan (van oorsprong) niet zwart is. De meeste blanken in Afrika stammen wel af van de kolonisten, en hoewel ze daar niets aan kunnen doen is dat wel de realiteit. Dat deze realiteit racisme in de hand werkt is naar en onterecht, maar wel logisch.

Ik had gehoopt dat deze documentaire daar iets objectiever mee omging.

Kaiser

Dan begrijpen wij elkaar, het is ook waar dat de meeste blanken van kolonisten afstammen maar als we het over de blanke boeren hebben in Zuidelijk Afrika ligt die verhouding wel wat anders veel van hen stammen wel af van de settlers en waren absoluut geen kolonisten.

Hannibal

Ach, what's the diference.

Edit: Lees dit artikel eens, grotendeels mijn mening, maar ik vind Zimbabwaanse (waarschijnlijk zwarte) Blessing-Miles Tendi wel erg negatief. Deze man heeft hoogst waarschijnlijk nare dingen meegemaakt in Zimbabwe...

avatar van Malick

Malick

Bedankt, voor twee zeer informatieve artikelen omtrent dit gevoelige onderwerp!

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Een boeiend gebracht verhaal. Het leek vaak een film i.p.v. een docu.

Over de inhoud kan ik geen oordeel vellen. What you see is what you get. Het is dapper van die mensen dat ze de strijd aangingen door verzet te plegen.

Eerlijk gezegd zou ik mijn kinderen daar niet aan bloot stellen en met mijn eigendomsakte en wat belangrijke bezittingen vertrekken en bij opa en oma in Engeland juridisch de zaak aanvechten.

Mede gezien het idiote traineren van de rechtszaak aldaar. Dat zegt al genoeg over de stand van zaken.

De boer heeft 500 mensen op zijn land, waarvan 320 kinderen, circa 80 vrouwen, blijft over 100 mannen/werknemers? Best een enorm groot bedrijf dan.

Net als Hannibal viel het mij op dat de werknemers zich zeer onderdanig gedroegen. En hun maaltijd bestond blijkbaar uit een soeplepel grijze smurrie (pap?) geserveerd aan een lange tafel met mannen met bordjes, in tegenstelling tot de zichtbaar luxere maaltijd in de villa.

De mannen kijken hun werkgever niet in de ogen en zeggen zo goed als geen woord.

De boer zelf spreekt geen woord van de lokale taal en spreekt upper class Engels. Ook de werknemers spreken Engels, net als het neefje van de minister (pfff, wat een scene).

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat geen integratie heeft plaatsgevonden en de posities van blank en zwart aldaar sowieso niet gelijk zijn. Hoe verhouden zich de boeren en anderen zich precies met elkaar?

Hoe gaan de boeren onderling met elkaar om? Zijn ze georganiseerd? Zo ja, gemengd of apart?

Zijn er nette werknemersorganisaties?

Het geheel van wat ik in deze docu zag geeft mij toch nog steeds een gevoel van kolonisatie.

Of Mugabe racistisch is? Ja, dat zal wel als hij zich Hitler noemt.

Blijkbaar zit de doorn diep zoals Mike ook zei. Hoe die doorn daar precies terecht kwam, daar geeft deze docu geen antwoord op.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

een indrukwekkende film, dat ook een prijs had gewonnen tijdens de Grierson Docu Awards voor Best Cinema Documentary van 2010

The Grierson Trust :: Grierson 2010 - griersontrust.org

Ik wist al dat het eigenlijk sinds de jaren 80 erg was in Zimbabwe, maar dit liet gewoon zien hoe erg voor de blanke afrikaan

Het geeft ook gelijk aan dat er geen rechtsorde bestaat onder die regering van Mugabe, en dat zijn supporters zijn eigenlijk gewoon tuig. Jammer dat ze daar geen olie of goud hebben anders had de VN al lang wat gedaan in plaats van die Mugabe elke keer "te waarschuwen" en dat hij dan vervolgens elke keer zijn eigen wet gaat veranderen.

Ook erg triest dat die Mike Campbell nu dood is en dat het zogenaamde leven daar gewoon door gaat.

Dat Mugabe een racist is is duidelijk, maar jammer genoeg is die eikel verantwoordelijk voor veel ergere dingen, waarbij o.a. die genocide met zijn noord koreaanse getrainde Fifth Brigade waarbij meer dan 20 duizend van zijn eigen mensen waren afgeslacht.

En vanwege die land-grabbing geeft Mugabe nu al zijn vriendjes en familieleden land waar ze vervolgens niks mee doen. wat een belachelijke vent is die Mugabe

Hannibal

Kritiek op Mugabe vanuit Zuid-Afrika, op een lekker sarcastische manier, natuurlijk via muziek.

YouTube - Freshlyground & ZA NEWS - Chicken to Change (OFFICIAL RELEASE)

Sterk.

Spannende docu die vooral veel karakter laat zien van onze blanke Afrikanen maar ook de makers die bij ongemakkelijke en onveilige situaties toch blijven filmen. Als kijker voel je de spanning en zoals al vermeld lijkt het soms op een speelfilm, maar toch is het helaas echt. En de waarheid is hard.

Hoewel de situaties nogal walgelijk zijn, verbaast me bepaalde dingen niet. Het is jammer dat ze in Zimbabwe en nog veel andere Afrikaanse landen zo erover denken, maar toch denk ik dat het een gevolg is van kwetsbaar- en onwetendheid, iets wat niet echt aangekaart werd in de film. Het komt allemaal van een punt, wat het soms wat subjectief maakt.

Maar voor mij hoeft een docu niet altijd alles te belichten, zoals het maar niet vals of manipulatie is. En dat was het in mijn ogen niet. Docu verdient vooral veel punten uit sympathie en respect.

4 sterren

Jessen0wnt schreef:

maar toch denk ik dat het een gevolg is van kwetsbaar- en onwetendheid

Het is geen onwetendheid, het is een gevolg van jarenlange blanke onderdrukking, waardoor de zwarte bevolking het recht DENKT te hebben de blanken te mogen verjagen, gehersenspoeld, opgestookt, en geholpen door Mugabe en zijn criminele bende.

Jessen0wnt

Maar Europa kent de geschiedenis en kan hierdoor beter in de toekomst kijken dan een koppige, in mijn ogen, onwetende Mugabe. Als het nou zou zorgen voor een vredig ''donker'' Zimbabwe dan hadden we kunnen zeggen: doe niet zo moeilijk en pak je spullen. Maar nadat alle blanken weg zijn, wie worden het dan? Als ze nou eens verder denken dat tijdelijke macht en die andere illusies dan zouden ze juist van deze blanken kunnen profiteren, wat de lokale bevolking al doet, en in mijn ogen zijn ze daardoor onwetend. Niet verder kijken dan je neus lang is.

Hannibal

Ze denken helemaal niet na over de toekomst. Ze zijn boos, haten de blanken en willen wraak. Mugabe gooit hout op het vuur en voila.

Jessen0wnt

Lastig hoe mensen en macht in elkaar zit. Misschien dat het een beetje vanaf het Noorden uiteindelijk aanstroomt bij het Zuiden van Afrika... God mag weten hoeveel jaar er dan is verstreken

Hannibal

Wat bedoel je met vanaf het noorden aanstroomt?

Jessen0wnt

Laatste jaar, en nu nog steeds, is er het een en ander gebeurt toch? Libie en ook het grensende Midden-Oosten laten zich spreken...

Hannibal

Ah, je bedoelt een opstand. Een Zimbabwaanse lente... zou mooi zijn. Ik dacht zelf dat de niet Arabische Afrikanen zoiets nooit zouden doen, omdat ze wat dat betreft te passief zijn, maar de huidige opstanden in Nigeria bewijzen mijn ongelijk, en maar goed ook. Ik hoop met jou dat het doorslaat en ze Mugabe een flink pak rammel geven en van zijn troon verjagen...

Jessen0wnt

Ik ga morgen naar een infodag over vrijwilligerswerk in Afrika, zal even goed informeren waar wat allemaal gaande is. Je weet maar nooit...

Jessen0wnt schreef:

Ja, een extreem islamitisch Afrika, hoera! .

stinissen (crew films & series)

WDR Fernsehen (Afrikanen, woensdag 7 maart, 22:55 uur)

avatar van Dynamovie

Dynamovie

Indrukwekkende documentaire over de wantoestanden door het regime Mugabe in Zimbabwe.