Lost Command (1966)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Mark Robson
met Anthony Quinn, Alain Delon en George Segal

Raspeguy heeft de leiding over een paratrooper bataljon dat tot het bitter eind vecht in Dien Bien Phu in Indo China. Raspeguy verliest niet veel later de leiding over het bataljon en wordt naar Algerije gestuurd.

avatar van DiDa
Nog geen berichten? Vraag me af of deze film goed is? Iemand commentaar....?

avatar van madmax1
Net gezien,deze prent doet voor geen latere topper onder,ben zelf verbaast dat ik deze niet eerder heb opgemerkt,zeer goed gemaakte film met prachtige landschappen, het conflic frankrijk-algeria super in beeld gebracht.
Een aanrader .

avatar van Betamax
Uitstekend verhaal met een opstandige Queen.
Goed gespeeld en mooie plaatjes.

Oubollige Drama / Oorlog film, waarin de politieke verhoudingen niet uit de verf komen en waarin redelijk veel gepraat wordt.

In dit verhaal draait het om Franse Luitenant-kolonel Pierre Raspeguy (Anthony Quinn), die aan het hoofd staat van een bataljon paratroepers tijdens de slag bij Dien Bien Phu in Indo China in 1954. Na de nederlaag van Frankrijk in Indo China, worden de soldaten terug naar Frankrijk gestuurd. Daar aanvaardt Pierre Raspeguy het commando over een stel losgeslagen para's (het 10de regiment), met wie hij op patrouille moet tegen de FLN (Front de Libération Nationale) in Algerije, om daar rebellenleider Mahidi (George Segal) te zoeken, die voorheen met hem samen gevochten heeft in Indo China.

Hoewel de opnames (landschappen, gekozen locaties en decors) er zeker mochten zijn en de film ook aardig wat actie bevat (zo begint het verhaal met de slag bij Dien Bien Phu in Indo China) in de vorm van pief poef paf geschiet (nauwelijks bloed te zien en wordt iemand geraakt door een kogel, dan is hij ook gelijk dood), weet het verhaal niet echt te boeien (laat staan dat het ergens spannend wordt) en komen zoals eerder gezegd de politieke verhoudingen niet echt uit de verf. Wat dat betreft kan je beter naar de fraaie zwart/wit Drama / Oorlog film "La Battaglia di Algeri (1966)" kijken, die ook nog eens in hetzelfde jaar is gemaakt, namelijk 1966. Hoewel het einde zeer voorspelbaar was, was het nog best aardig en is het zelfs een heel klein beetje tragisch.

Wat wel indrukwekkend is, is namelijk de cast, want die bestaat uit een aantal bekende acteurs en actrices zoals Anthony Quinn, Alain Delon (in de rol van Kapitein Phillipe Esclavier), George Segal (in de rol van Luitenant Mahidi), Maurice Ronet (in de rol van Kapitein Boisfeuras) en de mooie Claudia Cardinale (in de rol van Aicha, die de zus is van Mahidi). De laatste is overigens vooral te zien vanaf de 90e minuut. Buiten Claudia Cardinale heeft ook nog een andere vrouw een rolletje in deze film en wel Michèle Morgan als Gravin Natalie de Clairefons, die net weduwe is geworden van een hoge militair waar Pierre Raspeguy goed bevriend mee was en die nu verliefd (wederzijds overigens) wordt op haar. Opzicht speelt de cast best verdienstelijk (vooral Anthony Quinn en Alain Delon) en ze maken het kijken van deze film ook vooral waard.

Leuk om eens gezien te hebben deze Oubollige Drama / Oorlog film, die met circa twee uren wel wat aan de lange kant is.

In meerdere opzichten een ouderwetse oorlogsfilm, oubollig is hiervoor het juiste woord. Niet slecht en laat zich net aanzien, maar gedenkwaardig of spectaculair is het zeker niet. Ook een beetje rommelig, de op zich interessantste verhaallijn rondom Mahidi(de totaal miscaste Segal) is slordig uitgewerkt(filmzus Cardinale heeft dan ook maar een zeer kleine rol). Alle aandacht gaat uit naar de personages van Quinn en Delon, en die twee acteurs brengen het er dan ook het best vanaf. Maakt wel nieuwgierig hoe zo een potentieel sterk verhaal anno 2018 verteld zou worden, hier zat op zeker een betere film in.