ad

Documentaire | 93 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Noorwegen / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Viktor Kosakovskiy

IMDb beoordeling: 7,4 (985)

Releasedatum: 17 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 25 bioscopen

Over Gunda

Een aantal dieren op een boerderij wordt gevolgd: Een varken en haar biggetjes, een aantal koeien en een kip met één poot. De biggetjes worden al snel groot maar blijven hun moeder trouw en volgen haar over het terrein. Het geluid van de dieren is constant aanwezig, maar als de moeder wakker wordt na een dutje hoort ze haar kinderen ineens niet meer.

imageimageimage

Vanaf 20 mei 2021 in de bioscoop (Periscoop Film)

"This is a film to take a bath in - it’s stripped to its essential elements, without any interference. It’s what we should all aspire to as filmmakers and audiences - pictures and sound put together to tell a powerful and profound story without rush."

Paul Thomas Anderson

"Victor Kossakovsky has crafted a visceral meditation on existence that transcends the normal barriers that separate species. It is a film of profound importance and artistry."

Joaquin Phoenix

avatar van Richardus

Richardus

Soms schattig, bij vlagen mooie perspectieven en beelden maar over het geheel vond ik het te nietszeggend blijven en opgeteld bij het slome ritme dan vaak helaas toch slaapverwekkend...

avatar van Richardus

Richardus

Oh, ik mag m'n bericht al niet meer editen? wth, dan maar een nieuwe.

Ik ben wel gefascineerd door de raving reviews overal en probeer daar de vinger op te leggen. Het lijkt mij dat het voor veel mensen niet gewoonlijk is stil te staan bij het bewustzijn achter dierlijk gedrag. In deze film word je zeker met de neus op het dier gedrukt om te zien aan de ogen, het gedrag, dat er welbewuste overwegingen in die koppies rondgaan. Zo ver als de mens over het algemeen van de natuur en dieren verwijderd zijn, zal dat voor velen best een eye-opener zijn. Mij lijkt, dat als je zelf echt betrokken bent bij je huisdieren om te beginnen, en bij het gedrag van wilde dieren ook, net als de boerderijdieren die daar tussenin zitten, je toch altijd al met die blik naar hen hebt gekeken? Hebt vertaald vanuit hun gedrag en onverbaal gedrag welke intenties, drijfveren tot gedachten (soort van) er achter schuilgaan, en is dit in de film toch niks nieuws?

Ik lees dat mensen het einde zo "mooi" danwel hartverscheurend vonden. Behalve filmisch en qua gedrag ontzettend mooi, was de eindscène inderdaad hartverscheurend. Komen die klotenmensen weer aan om in te grijpen in het dierlijke en zo leed te voorzaken, gvdgvd. Ik mag toch hopen dat menig kijker de ogen daarmee wordt geopend en eens zich meer leren verplaatsen in de dieren, dan enkel aan zijn/haar eigen geneugten te denken... Dan heeft deze docu wel heel raak de vinger op de zere plek gelegd, ogen geopend en het bewustzijn van de kijker verschoven.

Hmm, zo bekeken lul ik er voor de film zo een dikke halve punt bij, misschien zelfs nog meer, dan de aanvankelijke 3* omdat ik het nogal saai en onnarratief vond. "meditatief"...zo kun je het ook verkopen...

avatar van mrklm

mrklm

Een soort prequel op Babe, maar dan zonder verhaal en animatronics. Biggetjes vechten om een plaatsje aan moeders borst en doen de rest van de tijd ook weinig meer dan bakkeleien. Er is ook een sequentie met een kip en in slow motion rennende koeien maken deden mij hunkeren naar de aanstormende paarden in Duel in the Sun of de bizons in How the West was Won. Ondanks de fraaie zwartwit fotografie viel het me niet mee om de ogen open te houden bij deze kinderboerderijachtige beelden. Biggetjes kijken kan best leuk zijn, maar toch niet 90 minuten lang. Waar zijn Knir, Knar en Knor als je ze nodig hebt?

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Extreem saai.

Soms zie je een film die je gewoon slecht vindt, vanwege verhaal, of acteerwerk, of plotgaten, of lelijk geschoten, maar ik heb nooit een film gezien die ik slecht vind puur en alleen om de vreselijke saaiheid.

Ergens ben ik een paar minuten in slaap gedommeld, maar als je vijf kwartier wegslaapt tijdens het kijken dan nog heb je helemaal niks gemist.

Ik hoop deze ervaring nooit meer mee te maken.

avatar van Pompidou

Pompidou

Indrukwekkende film met prachtige beelden! Eindelijk een film over dieren vrij van antropomorfisme.

Gunda wordt beschreven als "eerbetoon aan het dierenbestaan" en zou gaan over het "dagelijks leven op een idyllische boerderij". De hele film lang heb ik genoten van de prachtige beelden van opgroeiende biggetjes en Gunda als een echte moederkloek. Ik was niet voorbereid op de abrupte afloop. Ga vooral de prachtige film zien, maar houd er rekening mee dat je op het einde van de film wordt geconfronteerd met de harde werkelijkheid van een dierenleven in de (in dit geval "idyllische") veehouderij.

Mensen die niet geïnteresseerd zijn in de belevingswereld van dieren moeten niet naar deze film gaan. Want dat scheelt ergernis en vervolgens negatief commentaar en sterren hier op moviemeter. Die hebben het kennelijk niet begrepen.

avatar van De filosoof

De filosoof

Een film die past in de hernieuwde ecologische bewustwording: we zijn de dieren en de natuur gaan zien als dingen waar wij op afstand van staan maar iedereen met een scherpe blik of gevoelige natuur weet dat wij verbonden zijn met de natuur en dat alles wat leeft – zoals het spinnetje in je huis of het vogeltje in het gras – fascinerend is om naar te kijken. In deze film kijken we simpelweg naar boerderijdieren – varkens, kippen en koeien – die wij meestal slechts kennen als dood vlees op ons bord maar die daarvoor een compleet levend wezen blijken: in natuurfilms zijn we gewend om te zien hoe een leeuw een antilope grijpt en verscheurt, maar ook het dagelijks leven van een big op de boerderij zit – net als ons leven – vol drama, levenslust, strijd, geweld en schoonheid en hun acties en emoties vertellen zelf al het verhaal. De mens is als de koning van de natuur slechts de wreedste van alle dieren (waarbij de slachtingen van de dieren overigens niet worden getoond om de kijker te sparen maar het desolate zoeken van de zeug naar haar kids is evengoed hartverscheurend).

De film biedt aldus niets nieuws en een bezoek aan een boerderij kan waarschijnlijk hetzelfde effect geven, zodat de film wellicht vooral bedoeld is voor stadsmensen die zijn vervreemd van de natuur en niet weten waar hun voedsel vandaan komt, maar het is goed dat er bewustwording wordt gegeven en zoals gezegd is het kijken naar leven altijd fascinerend. Ik weet alleen niet waarom de film in zwart-wit is geschoten: met kleuren zou het misschien nog wat mooier en krachtiger zijn geweest.

avatar van Katinka2

Katinka2

Ontroerend, kwetsbaar, prachtige beelden en een onconventionele hoofdrolspeelster. Deze film heeft me echt geraakt en mijn perspectief veranderd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hoop dat iedereen deze film gaat zien. Ja, het tempo van deze film is niet zoals we van de reguliere blockbusters gewend zijn, maar dat is juist de schoonheid van de film: we gaan mee in het tempo van het dier. Verbreed je blik en ga deze film bekijken.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Slaapverwekkend saai zeg…

avatar van brouwsel

brouwsel

mrklm schreef:

Een soort prequel op Babe, maar dan zonder verhaal

Het verhaal of boodschap achter deze film (hoe de mensheid met dieren omgaat) heb je duidelijk gemist?

avatar van brouwsel

brouwsel

Mooie film, goed in beeld gebracht en met momenten ontroerend en grappig. De boodschap (hoe de mensheid met dieren omgaat) komt denk ik voor de meeste mensen alleen niet zo goed over. Dat is jammer...

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

brouwsel schreef:

Ik denk dat het vooral is dat die boodschap een open deur is waar veel mensen niet zo'n saaie film voor nodig hebben om die in te kunnen trappen.

avatar van hvdriel

hvdriel

Wanneer je weet wat je te wachten staat - zwart/wit beelden, geen muziek, geen commentaarstem, alleen omgevingsgeluiden -, dan is het genieten van wonderschone beelden van een prachtige eenvoud en een slotsequentie die je nog lang zal bijblijven.

Volg het varken Gunda en haar kroost, kortstondig onderbroken met beelden van gemankeerde kippen en van koeien die de stal verlaten. Dat is het en dat is alles.

Onderdeel van de aftiteling blijkt een ode aan het IDFA waar het idee voor deze documentaire, opgedragen aan Ally Derks, in 2017 werd gepitcht.