• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.242 acteurs
  • 199.057 gebruikers
  • 9.374.469 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4891 stemmen

66. The Alligator People (1959)

FTV : 74 minuten (Totaal 5747)

Black cap : 50s (2) - B&W (3) - Trash (4) (Totaal 262 pt.)

Persoonlijke waardering : 3*

https://149348775.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2019/10/garland.jpg

Eerlijk gezegd vond ik dit helemaal niet zo slecht. Een origineel concept. Tja, het resultaat na de transformatie zag er wat karnavalesk uit. En soms waren de ideeën beetje belachelijk (Cobalt 60 is hoog radio-actief. Geen probleem. Trekken we wat rubberen handschoenen aan). Maar toch wel een bewonderenswaardige film voor die tijdsperiode.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

ikkegoemikke schreef:

66. The Alligator People (1959)

FTV : 74 minuten (Totaal 5747)

Black cap : 50s (2) - B&W (3) - Trash (4) (Totaal 262 pt.)

Persoonlijke waardering : 3*

(afbeelding)

Eerlijk gezegd vond ik dit helemaal niet zo slecht. Een origineel concept. Tja, het resultaat na de transformatie zag er wat karnavalesk uit. En soms waren de ideeën beetje belachelijk (Cobalt 60 is hoog radio-actief. Geen probleem. Trekken we wat rubberen handschoenen aan). Maar toch wel een bewonderenswaardige film voor die tijdsperiode.

Lol mijn interesse is gewekt! Had van deze nog nooit gehoord.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7269 stemmen

30. The Lighthouse (2019)

FTV: 110 minuten / Green cap: (2639 + 110 = totaal: 2749)

Black cap: zwart/wit: 3 punten Totaal: 96 punten

Waardering: 4*

https://i.pinimg.com/736x/ce/c8/b4/cec8b4e4bb1c15f30a82d67b5a1486b7.jpg

Stevige psych-isolatie-horror met rookie Pattison die mag beginnen onder leiding van Dafoe, die altijd meteen duidelijk maakt, dat hij de baas is en er niemand aan zijn licht komt. Zwart/wit voor het betere Tarr-sfeertje, dat 4:3 beeld formaat had voor mij dan niet gehoeven, het zou er allemaal wat strakker hebben uitgezien in een vol formaat, maar goed ik ben een sucker voor widescreen. Verder gewoon mensen horror, verwacht niet te veel van dat fantasy gehalte.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4891 stemmen

67. Angst (1983)

FTV : 87 minuten (Totaal 5834)

Black cap : (Totaal 262 pt.)

Persoonlijke waardering : 2*

https://www.du-hd.com/wp-content/uploads/2020/10/Angst-1983.jpg

Euh, deze stond op 78 in de laatste Top 300 Horror. Snap ik niet. Niet vanwege het horror gedeelte dan. Om eerlijk te zijn vond ik er geen hol aan. Echt veel gebeurt er niet in. Ik kreeg het al op mijn zenuwen het eerste half uur. Het enige dat je ziet is K. de psychopaat die door straten en het bos slentert. En dan die voice-over. Die nasale, oersaaie toon de hele tijd. Vervolgens als je ziet hoe K. zijn slachtoffers aanpakt. Zo sullig. Het geschuivel over de vloer met het meisje. Op zijn minst verwachte ik een sadistisch vertoon met het jonge meisje. Njet, even blinken met je ogen en het was achter de rug. Nope, niet mijn ding. Toch iets positiefs : de performance van Erwin Leder was wel formidabel. Een echt geslaagd portret van een labiel, psychotisch en geschift persoon. En dan zeggen ze dat "Henry : portrait of a serial killer" iets gelijkaardigs is. Doemme, en die ging ik ook kijken ergens de volgende week. Dat is dan al dik tegen mijn goesting dat ik daar aan ga beginnen

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

107. The Severed Arm (1973)

FTV: 89 minuten (9294 totaal)

Black cap: trash (4) + turkey (5) = 9 punten (537 totaal)

https://i.ytimg.com/vi/fHPO99XbUiU/maxresdefault.jpg

Het begint al goed met een arm die op de grond valt, een geluid maakt alsof het een prop is en totaal niet beweegt . Fijne nonsens slasher die nog een redelijk verhaal weet te verwerken ook. Geen klassieker, maar wel leuk om gezien te hebben. 3*

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

108. Mirror Mirror (1990)

FTV: 104 minuten (9398 totaal)

Black cap: - (537 totaal)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzVmN2JhNmMtMzk4NC00ZTlhLTkwZDMtNWEzNjYwYjIwMWQwXkEyXkFqcGdeQXVyNzQ1NjgzOTA@._V1_.jpg

Vrij saaie horrorfilm die niet echt wat interessants weet te brengen. Naar het einde toe komen er iets meer horrorelementen om de hoek kijken, maar het is allemaal vrij braaf. De cast is overigens een feest der herkenning. 2,8*

(Dit is film nr. 8500 die ik beoordeeld heb op MovieMeter, mini-mijlpaal )

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

109. Mirror, Mirror 2: Raven Dance (1994)

FTV: 91 minuten (9489 totaal)

Black cap: turkey (5) + sequel (2) = 7 punten (544 totaal)

https://assets.mubicdn.net/images/film/54855/image-w1280.jpg?1445944386

Beetje vreemd dat dit vervolg, waar veel meer horrorelementen inzitten, zo ontzettend veel lager scoort dan het tamme eerste deel. Ik heb me met dit tweede deel beter geamuseerd. Veel fijnere setting, rare protagonist (of ze ook echt raar moest overkomen durf ik niet te zeggen) en Mark Ruffalo in zijn eerste filmrol. 3*

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik lees net de review van Collins bij New York Ripper. Ik wil je er even op attent maken dat het meervoud van giallo niet giallo's is maar gialli. Ik maakte die fout ook in mijn recensie destijds.

Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk nooit over nagedacht. Dank je

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3844 stemmen

22. Bad Hair (2020)

FTV 115 min (totaal 2031)

Een hele rare film over haar, maar best leuk. Het hoofdpersonage is fijn om te volgen.

23. It's Alive (1974)

RW 91 min (totaal 2122)

Een rewach die toch wat tegen viel. De baby is amper te zien in dit deel.

24. Host (2020)

FTV 57 min (totaal 2179)

Ik hou wel van het concept van deze film. Een beetje zoals paranormal activity. Maar het hele zoom gegeven is wat minder. Deze duurt maar een uurtje dus een ideaal tussendoortje.

25.

We Summon the Darkness (2019)

FTV 91 min (totaal 2270)

Aangenaam verrast. Niet de beste film dit jaar maar best leuk. Deze ligt in de lijn van Satanic Panic (2019) maar ietsjes minder leuk.

26. Shivers (1975)

FTV 87 min (totaal 2357)

Voor zen tijd best heftig met momenten. Blij deze eindelijk gezien te hebben.

27. You Should Have Left (2020)

FTV 93 min (totaal 2450)

Deze begon spannend maar al snel verloor hij me. Nee deze was niks voor mij. 2.5* enkel door het goede spel van de acteurs.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

ikkegoemikke schreef:

67. Angst (1983)

FTV : 87 minuten (Totaal 5834)

Black cap : (Totaal 262 pt.)

Persoonlijke waardering : 2*

(afbeelding)

Euh, deze stond op 78 in de laatste Top 300 Horror. Snap ik niet. Niet vanwege het horror gedeelte dan. Om eerlijk te zijn vond ik er geen hol aan. Echt veel gebeurt er niet in. Ik kreeg het al op mijn zenuwen het eerste half uur. Het enige dat je ziet is K. de psychopaat die door straten en het bos slentert. En dan die voice-over. Die nasale, oersaaie toon de hele tijd. Vervolgens als je ziet hoe K. zijn slachtoffers aanpakt. Zo sullig. Het geschuivel over de vloer met het meisje. Op zijn minst verwachte ik een sadistisch vertoon met het jonge meisje. Njet, even blinken met je ogen en het was achter de rug. Nope, niet mijn ding. Toch iets positiefs : de performance van Erwin Leder was wel formidabel. Een echt geslaagd portret van een labiel, psychotisch en geschift persoon. En dan zeggen ze dat "Henry : portrait of a serial killer" iets gelijkaardigs is. Doemme, en die ging ik ook kijken ergens de volgende week. Dat is dan al dik tegen mijn goesting dat ik daar aan ga beginnen

Angst is een film die over het algemeen wel hoog wordt gewaardeerd. Je moet het de film inderdaad wel nageven dat het koel en afstandelijk blijft. De koel klinkende voice over is natuurlijk wel een trucje om dat effect nog wat te versterken. Het is ook het goedkoopste trucje uit de filmdoos dat meestal wordt aangewend als je met een cast zit die niet echt kan acteren. En zeker de passiviteit van de slachtoffers lijkt dat nogal pijnlijk duidelijk te maken. Ik dacht zo van kom op zeg vecht voor je leven! De jaren 60 heeft redelijk veel exploitation met voice over vaak met nog meer geweld en sadisme dan Angst (en vaak nog overtuigender ook). Olga's Girls, The Defilers, The 'of her Flesh' trilogie om maar enkele voorbeelden te noemen. Maar in Angst viezigheid of sadisme is er niet. De killer weet het soms zelf niet wat te doen. Ik vraag me zelfs of hij wel weet waarom hij het doet. Misschien maakt de voice over dat wel duidelijk maar de eentonigheid maakte dat het mij niet meer boeide. De regisseur lijkt gezien de handelingen van de killer net zo clueless.

Het is natuurlijk wel speciaal een 'horrorfilm' uit Oostenrijk, klinkt exotischer en hipper dan het gebruikelijke Amerikaanse werk veronderstel ik. Dat klinkt een beetje als De Lift is niet zo bijzonder maar naar Nederlandse normen wel heel goed. Dus was het een Amerikaanse film geweest zou het maar zwak zijn geweest? En als je niet bekend bent met voice over is dat veronderstel ik ergens wel verfrissend. Maar als je beseft dat je ondertussen in de jaren 80 zit en nog zo een goedkoop trucje gaat toepassen vind ik het eerder armoedig dan versterkend. Zeker als je zoals ik al een dozijn oudere films hebt gezien die dit al 15 jaar eerder vaak toepasten.

Ik kan je nu al zeggen dat Henry de veel betere film is. Maar nog beter is wellicht Der Goldene Handschuh (2019). Noodless zal dat zeker wel beamen. Ga ze evenwel niet bekijken als horrorfilms dus misschien beter voor na de horrorchallenge.

ZZ TOP

• 507 berichten
  • 2188 stemmen

8. Wish Upon (2017)

FTV: 90 minuten (Totaal 770)

2.5*

9. Down a Dark Hall (2018)

FTV: 96 minuten (Totaal 866)

1.5*

10. Aquaslash (2019)

FTV: 71 minuten (Totaal 937)

2.0*

11. Trick 'r Treat (2007)

FTV: 82 minuten (Totaal 1019)

3.0*

12. Monster Party (2018)

FTV: 89 minuten (Totaal 1108)

3.0*

13. Laid to Rest (2009)

FTV: 90 minuten (Totaal 1198)

3.0*

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

alexspyforever schreef:

De koel klinkende voice over is natuurlijk wel een trucje om dat effect nog wat te versterken. Het is ook het goedkoopste trucje uit de filmdoos dat meestal wordt aangewend als je met een cast zit die niet echt kan acteren. Maar in Angst viezigheid of sadisme is er niet. De killer weet het soms zelf niet wat te doen. Ik vraag me zelfs of hij wel weet waarom hij het doet. Misschien maakt de voice over dat wel duidelijk maar de eentonigheid maakte dat het mij niet meer boeide. De regisseur lijkt gezien de handelingen van de killer net zo clueless.

Het is natuurlijk wel speciaal een 'horrorfilm' uit Oostenrijk, klinkt exotischer en hipper dan het gebruikelijke Amerikaanse werk veronderstel ik. Dus was het een Amerikaanse film geweest zou het maar zwak zijn geweest? En als je niet bekend bent met voice over is dat veronderstel ik ergens wel verfrissend. Maar als je beseft dat je ondertussen in de jaren 80 zit en nog zo een goedkoop trucje gaat toepassen vind ik het eerder armoedig dan versterkend. Zeker als je zoals ik al een dozijn oudere films hebt gezien die dit al 15 jaar eerder vaak toepasten..

Tjonge dat is me nogal wat Larie en Apekool ?

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

71. Orlacs Hände (1924)

RW - 110 minuten (Green cap: 6350 + 110 = 6460 punten)

Black cap: 1920s (5), B/W (3), silent (1) = 9 (Totaal: 266 punten)

https://moviessilently.files.wordpress.com/2020/04/4584f-hands-of-orlac-1924-image-112.jpg

In Amerika was er Lon Chaney de ster van de silent horror, beter bekend als 'the man with a thousand faces'. Duitsland had ook zo een man die heel expressief was, Conrad Veidt. Het zijn zo van die mannen die op hun eentje een film interessant kunnen maken. De meeste kennen Veidt van de klassieker The Cabinet of Dr. Caligari. Miner bekend zijn The Man who Laughs en ook deze The Hands of Orlac. Deze film gebaseerd op een Franse novelle Les Mains d'Orlac van Maurice Renard uitgebracht in 1920.

Het verhaal gaat over de pianist Paul Orlac die gewond geraakt in een zwaar treinongeluk. Het blijkt nog allemaal mee te vallen maar zijn handen zijn onherstelbaar verminkt. Zijn vrouw smeekt de dokter of er echt niets is aan te doen, zijn handen zijn immers hun broodwinning. De dokter voert een succesvolle handtransplantatie uit bij Orlac. De handen zijn echter afkomstig van een geëxecuteerde moordenaar genaamd Vasseur. Als Orlac hierachter komt vreest hij dat zijn handen hem zullen aanzetten tot moord.

De film is traag dat zie je vooral dan aan de bewegingen. De volledige gerestaureerde versie klokt af op 110 minuten dus het is niet zomaar even gauw tussendoor. En hoewel je met tussentitels natuurlijk beperkt blijft om de gedachten van de personages weer te geven, vertelt expressie ook heel veel. Vooral Veidt is hier echt een krak in. je voelt werkelijk zijn vooral psychische lijden. Hoe graag wil hij zijn lieve vrouw knuffelen maar die angst om haar pijn te doen. Alexandra Sorina speelt ook sterk als mevrouw Orlac, straalt onvoorwaardelijke liefde uit voro haar echtgenoot. Tot slot not sterke bijrollen van Carmen Cartellieri als de huishoudster van de Orlacs en Fritz Kortner als de mysterieuze man die Orlac kwelt.

De film kreeg een decennium later een gesproken adaptatie: Mad Love (1934) van Universal. Deze film vergroot de rol van de dokter (Peter Lorre) staat zelfs gelijk aan de rol van Orlac. Hier komt nog een verhaaltje bij waarbij de dokter verliefd wordt op mevrouw Orlac. Op zich ook een leuk bijkomend element maar het doch wel slimme concept is net iets te doorzichtig. Het origineel geeft het hele mysterie pas aan het einde prijs.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

Tjonge dat is me nogal wat Larie en Apekool ?

Tja das mijn mening. Ik geef ook enkele voorbeelden waar ik van vind dat die het beter deden. Of ze daadwerkelijk beter zijn dan Angst is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar het is een feit dat voice over al veel langer werd gebruikt.

Als het voor jou wel werkte heel fijn, maar een simpele larie en apekool is geen tegenargument. En wat is er dan onzin, mijn mening of de feiten die ik weergeef? Je weet dat ik veel films heb gezien in het exploitatiegenre van de jaren 60. Als het niet zo was zou ik me aan zulke uitspraken ook niet wagen. Ik denk ook dat we films op een andere manier benaderen. Ik denk dat de passie en je manier om te laten meeslepen bij jou ook een stuk hoger ligt dan bij mij. Je bent ook een alleseter en veelkijker op het vlak van film. Dat bewonder ik erg aan jou. Ik zou het soms ook wel willen maar ik heb gewoon teveel interesse in andere dingen buiten film. Ik denk dat ik ook veel te kritisch ben om een alleskijker of cinefiel te zijn.

Misschien vind je dat kritische van mij eerder het probleem? Want eerlijk gezegd ik weet het anders ook niet meer wat je dan tegensteekt. It's just a movie.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

alexspyforever schreef:

Tja das mijn mening. Ik geef ook enkele voorbeelden waar ik van vind dat die het beter deden. Of ze daadwerkelijk beter zijn dan Angst is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar het is een feit dat voice over al veel langer werd gebruikt.

Ongeacht of de film nu goed of slecht was er klopt maar weinig van die tekst.

Zeker als je zoals ik al een dozijn oudere films hebt gezien die dit al 15 jaar eerder vaak toepasten.

Ja idd voice-overs worden al veel langer gebruikt maar zo ook verhalen over vampieren, weerwolven of zombies, camerastandpunten of bewegingen of wat dan ook al niet meer Origineel zijn is maar behouden voor een zeer klein groepje films. Hoe nieuwere de film des te groter de kans dat het al een is gedaan... Waarom mag een film er dan later niet meer van gebruik maken? Waarom zal een film slechter zijn omdat er vroeger ook al eens zoiets gedaan is?

exploitatiegenre van de jaren 60

Je geef voorbeelden van exploitatiefilms van twintig jaar ervoor. Dat zijn totaal andere films. Zowel in leeftijd als in wat die films voor ogen hadden, als ook in hun verhaal. Daarnaast Angst wil helemaal niet doen aan exploitatie! Het lijkt mij ook niet echt ter zake doen welke hoeveelheid films je in een bepaald genre heb gezien.

Het is ook het goedkoopste trucje uit de filmdoos dat meestal wordt aangewend als je met een cast zit die niet echt kan acteren.

Ja misschien is dat bij van die goedkope exploitatiefilms zo maar ik denk dat hoofdrolspeler Erwin Leder nou niet bepaald daaronder valt! Met belangrijke rollen in de films das Boot, Schindler's List en Underworld kan je niet spreken van geen acteertalent?

Maar in Angst viezigheid of sadisme is er niet. De killer weet het soms zelf niet wat te doen
Waarom moet er dat zijn? Tja alleen als je gaat vergelijken met exploitatiefilms want die hebben inderdaad als doel om je te schokken! Deze film verhaalt bijna autobiografisch over een seriemoordenaar. Echte moordenaars want dat zijn eerder gelegenheidsstuntelaars dan goed geoliede moordmachines. Niet voor niets is het losjes gebaseerd op verklaringen van de seriemoordenaar Werner Kniesek en doet de voice-over uitspraken van andere bestaande moordenaars.

Maar als je beseft dat je ondertussen in de jaren 80 zit en nog zo een goedkoop trucje gaat toepassen

Het laatste wat een voice-over wel is dan is het wel een goedkoop trucje. Het is een manier om je een verhaal te vertellen. Die ja ook u nog eens 40 jaar verder gebruikt wordt en niet alleen in film maar ook in boeken, series of theater. Tja sommige mensen vinden het geen fijne vertelvorm maar goedkoop is niet!

horrorfilm' uit Oostenrijk, klinkt exotischer en hipper

Alsof Lederhosen en jodelen zo exotische zijn hahaha Denk eerder dat veel Amerikaanse werk, te vaak formulewerk is of was. (waar ook niets mis mee is hoor!) En dat ook nog eens hevig last heeft van Hays-codes of MPAA. Om een voorbeeld te geven in 1983 kwamen er volgens MM 85 films uit. Amerika verblijde ons vooral met Amityville 3-D, Boogeyman II, Grizzly II, Psycho II en Jaws 3-D En oké men had ook met The Keep, Christine ,Cujo of Sleepaway Camp sterke films maar voor geen één was er reden om het in heel Europa te verbieden, laat staan dat het niet in Amerika uit kon komen.

Ga ze evenwel niet bekijken als horrorfilms.

Dit is misschien wel de raarste stelling; Angst is geen goede horrorfilm want er is geen horror of niet genoeg horror maar Henry: Portrait of a Serial Killer moet je vooral niet zien als horror? En dat terwijl die en Der Goldene Handschuh (2019) ook nog eens schatplichtig zijn aan diezelfde Angst (de inspiratiebron voor beide) Wat alle beweringen ook nog eens ontkracht.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

95 Pumpkinhead: Ashes to Ashes (2006)

FTV: 95 minuten (Green cap totaal; 8868 + 95 = 8963)

Black cap: : Turkey + Sequels 5+2 punten (404 + 7 = 411 punten)

Persoonlijk waardering; 2,5*

https://www.sanity.com.au/media/Images/fullimage/264166/TSA_2091718_2015-17-4--00-18-45.jpg

In 1988 introduceerde men de eerste film Pumpkinhead over een monsterlijk wezen dat opgeroepen werd door iemand die wraak wilde. Het betekende filmgenot voor horrorfilmliefhebber. Het vervolg uit 1994, Pumpkinhead II: Blood Wings slaagde er met een heel ander verhaal, niet in om dat op te volgen, maar het was nog wel vermakelijk. Tja... en toen in 2006 kwam de derde film in de reeks, een film gemaakt voor Sci-Fi-channel.

Nu is de opzet van deze film niet eens zo slecht, eigenlijk best goed. Scrupuleuze arts handelt in organen op de zwarte markt. Een paar dorpsbewoners roepen de wraakdemon op. Pumpkinhead slaat aan het moorden op iedereen die iets te maken heeft met deze organenhandel. Maar de dokter ontdekt hoe de vork in de steel zit en besluit eveneens te moorden zodat hij vrijuit gaat.

Een uitgangspunt dat erg in overeenstemming is met de eerste film, niet verkeerd maar er zijn enkele zeer ernstige problemen. Veel van de ondersteunende acteurs en actrices zijn van Roemeense afkomst en zijn ze slecht nagesynchroniseerd. Het praktische effect van Pumpkinhead komt overeen met het originele monsterontwerp en het heeft nog steeds een schijn van bedreiging. Dat verdwijnt echter wanneer de goedkope CGI -effecten het overnemen. Die zijn echt slecht. Niet eens middelmatig, maar echt slecht. Nu had ik dat nog wel door de vingers willen zien als spannend of interessant was, maar dit is niets anders dan een standaard slasher met personages waar je niets om geeft.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

96 The Howling: Reborn (2011)

FTV: 92 minuten (Green cap totaal; 8963 + 92 = 9055)

Black cap: : Turkey + Sequels 5+2 punten (411 + 7 = 418 punten)

Persoonlijk waardering; 0,5*

https://media.filmz.ru/photos/full/filmz.ru_f_89785.jpg

Euh wat was dit...? Misschien dat het komt omdat ik de weerwolffilm uit 1981 geweldig goed vond? En ook al benaderde de vervolgen van de "Howling" keer op keer niet de kwaliteit van de eerste film, genoot ik toch ook best van die B-films. (behalve 4) Meerdere van die vervolgen hadden ook niets met de eerste film te maken dan dat over weerwolven ging. En je kunt het waarschijnlijk al raden dat is ook hier het geval. Dat was voor mij allemaal geen probleem maar dit was gewoon triest, een afschuwelijke tiener-soap die als excuus er dan maar een horrorfilm van wil maken. Zeg laten er nog wat weerwolven erin stoppen of zoiets... Dus na zesenzestig minuten krijgen je een weerwolf te zien (en oké dat is al meer dan sommige andere in de reeks) Echter duurt het tot de 81e minuut voor je een tweede blik op een weerwolf krijg (deze was zelfs de moeite waard om naar te kijken) Toch nog iets in het voordeel van de film want het ziet er niet al te slecht uit en de uitvoeringen waren redelijk. Maar verder is het met de gehele film vooral veel dialoog, flauwe tiener-romantiek en.. tja gewoon veel overbodigheid. Waarom deze film een R-rating krijg, is mij ook een raadsel want de film bezit een seksscène zonder naakt en nauwelijks geweld? Neuh … deze film deed krampachtig hip, was weinig creatief en al helemaal niet schokkend.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Sorry hoor joolstein maar als Angst niet onder exploitation valt volgens jou dan kunnen we nog tot morgenvroeg blijven discussiëren en nog niet tot een vergelijk komen. Dat klinkt meer als Angst is een meesterwerk en mag niet met die prul uit de jaren 60 worden vergeleken. Angst is er wel degelijk om te shockeren, kom op zeg!

En wat weerwolven en vampieren nu te maken hebben met dit genre. Je kan er nog een resem andere genres bijhalen, ik snap het verband niet wat je daar probeert maken

Laat ik er het op houden dat een groot deel een kwestie van smaak en ik blijf ook bij mijn opinie dat ik voice over bij angst zwak vind en het acteerwerk niet al te best vindt ongeacht de protagonist zijn staat van dienst.

Ik heb geen zin om op de andere punten in te gaan aangezien je de dingen precies in het belachelijke wil trekken. Daarmee bevestig je mijn vermoeden enkel dat je niet goed overweg kan met mijn kritiek.

Ik had mij voorgenomen mij niks meer aan te trekken van jouw mening zoals ik in het verleden heb gedaan door erop te reageren van hé dit of dat snap ik niet wat bij jou dan soms in het verkeerde keelgat schoot.

Ik zag gewoon dat ikkegoemikke zijn beleving bij Angst tegenviel en dat hij twijfelde om Henry te gaan kijken. Ik heb mijn mening gegeven in kennelijk onbeholpen stijl. Natuurlijk weer heel dom van mij want dan had ik jou getriggerd want door die mening voelde jij zoals we hier zeggen 'in je gat gebeten'. Ik denk trouwens dat ikkegoemikke zelf wel kan uitmaken of hij Henry alsnog een kans wil geven en al of niet als horrorfilm wil zien.

Blijkbaar moet ik nu op voorhand kijken of jij de film goed vindt en is het antwoord ja kan ik er maar beter geen negatieve kritiek op geven. Zo komt het bij mij op dit moment nu wel over.

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

110. The Nesting (1981)

FTV: 104 minuten (9593 totaal)

Black cap: turkey (5) + trash (4) = 9 punten (553 totaal)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZmYzYjUyYWYtZTk1Mi00YzNhLWE0OWMtZDRlMDE2ZTNhNzJlXkEyXkFqcGdeQXVyMzU4ODM5Nw@@._V1_SX1777_CR0,0,1777,999_AL_.jpg

Goede opzet, prima backstory voor de protagonist en een paar aardige horrorscènes, maar helaas weet dat alles de film niet te redden. Veel te lange saaie stukken, het voelt allemaal erg onevenwichtig aan en het einde is aan de matige kant. De onvoldoende cijfers kan ik wel begrijpen, al ben ik in dit geval iets milder: 2,9*

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

111. Sweet Sixteen (1983)

FTV: 90 minuten (9683 totaal)

Black cap: trash (4) = 9 punten (557 totaal)

https://i.ytimg.com/vi/iu8fXGBXC-k/maxresdefault.jpg

Weinig mis mee. Ik begrijp de commentaren op MovieMeter bij deze film niet helemaal. Ik sluit me meer aan bij het IMDB-cijfer, al ga ik wel hoger zitten. Fijne 80s-horror met vreemde personages, mooie beelden en de muzikale ode aan Melissa die tot twee keer toe uit het niets wordt ingezet wanneer de protagonist in beeld komt, is niets minder dan hilarisch slecht en creepy tegelijkertijd. Ik heb me geamuseerd: 3*.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4891 stemmen

alexspyforever schreef:

Sorry hoor joolstein maar als Angst niet onder exploitation valt volgens jou dan kunnen we nog tot morgenvroeg blijven discussiëren en nog niet tot een vergelijk komen. Dat klinkt meer als Angst is een meesterwerk en mag niet met die prul uit de jaren 60 worden vergeleken. Angst is er wel degelijk om te shockeren, kom op zeg!

Ik zag gewoon dat ikkegoemikke zijn beleving bij Angst tegenviel en dat hij twijfelde om Henry te gaan kijken. Ik heb mijn mening gegeven in kennelijk onbeholpen stijl. Natuurlijk weer heel dom van mij want dan had ik jou getriggerd want door die mening voelde jij zoals we hier zeggen 'in je gat gebeten'. Ik denk trouwens dat ikkegoemikke zelf wel kan uitmaken of hij Henry alsnog een kans wil geven en al of niet als horrorfilm wil zien.

Oei, ik voel me een beetje verantwoordelijk nu voor heel deze discussie

Met stijgende verbazing keek ik naar dit interessant steekspel. Toch blijft het me telkens verbazen hoe sommigen zo'n verdedigingspositie innemen om hun geliefkoosde film met hand en tand te verdedigen. Ik vraag me altijd af wat de motivatie is en wat een mens drijft om die moeite te doen. Ik zag bijvoorbeeld gisteren een reactie bij de film "Dark Encounter" (toegegeven, 't is geen gerenommeerd avantgardistisch meesterwerkje dat op goedkeurend geknik kan rekenen in bepaalde kringen) waarbij iemand deze film afdoet als een gedrocht met een plotwending die op niks trekt. Dit terwijl ik deze film wel kan apprecieren en deze me aangenaam verraste. Echter, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om van leer te trekken tegen deze persoon. Waarom eigenlijk? Om hem te overtuigen? Om hem lik op stuk te geven en beweren dat hij geen verstand heeft van films? Of omdat ik diep gekrenkt ben? Nope, geen reactie van mijnentwege. Verloren energie in mijn ogen. Iedereen beleeft een film op een andere manier. Zelfs een gemoedsstemming kan invloed hebben op die beleving. Fuck zeg, ik heb wel wat anders te doen en 't is ook maar een film, he Allée hup, ik ga nog een horrortje bekijken. Best dat ik een mainstream filmpje uitkies

PS. Ik ga toch Henry kijken. Kwestie van een vergelijkingspunt te hebben

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

alexspyforever schreef:

Dat klinkt meer als Angst is een meesterwerk en mag niet met die prul uit de jaren 60 worden vergeleken.

Ik beweer nergens dat Angst beter is dan welke andere film dan ook? Gaf alleen aan dat de film een hele andere insteek had dan exploitatiefilms.

En wat weerwolven en vampieren nu te maken hebben met dit genre.

Net zoveel als de films waar je vergelijk mee wil maken?

Daarmee bevestig je mijn vermoeden enkel dat je niet goed overweg kan met mijn kritiek.

Ach geuite negatieve kritiek op een film kan ik prima hebben hoor! Maar waarom zou de kritiek wel mogen maar als je dit van repliek dient, gaat men ervanuit dat je dan wel moeite met kritiek zou hebben. Er zijn ook genoeg films waar men een andere meningen over had. Genoeg films ook die hier zijn bekeken die of een hoger of lagere waardering hebben ontvangen hoor! Echter als men een waardeoordeel op onzin feiten en vooringenomenheid baseert mag diegene toch ook een weerwoord worden geven?

Wel gek dat ik dan nu blijkbaar de gebeten hond zou zijn …?

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7269 stemmen

31. Tales from the Crypt Presents: Demon Knight (1995)

FTV: 92 minuten / Green cap: (2749 + 92 = totaal: 2841)

Black cap: - Totaal: 96 punten

Waardering: 1*

https://www.filmfreakcentral.net/.a/6a0168ea36d6b2970c01b7c7f320ee970b-800wi

Die andere Tales from the Crypt-films die waren wel leuk, maar dit is helaas maar één verhaal en dat is nou net een beetje vervelend verhaal over een motel en een paar vreemden en een relikwie en demonen. Dit is helaas niet mijn ding.

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

114 Death House (2017)

FTV : 95 min. ( totaal : 10335 )

Black cap : Turkey (5) Totaal : 410

https://i0.wp.com/morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2017/09/CaptureArt.jpg

Gewoon slecht !

Met al die bekende koppen uit horrorfilms wordt hier wel echt heel weinig mee gedaan. Nochtans zitten ze in een zeer moderne technologische gevangenis waar je samen met de twee hoofdpersonages een rondleiding en info over de experimenten krijgt. Maar het verhaal is flut en wordt heel chaotisch en vaag naar de kijker gebracht. Wanneer de stroomuitval zijn intrede doet, zou je denken dat de film nu echt op gang komt....maar neen...veel geleuter en flauwe zever passeren i.p.v. fijne actiemomenten en gore.

De ene scène in de kamer met de bloederige lichamen zonder huid had nog wel iets. 2/10

https://pm1.narvii.com/7292/d5874d101e4b5e7c8ce9ddda7396f95b1ca46902r1-550-309v2_hq.jpg

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

115 Cat Sick Blues (2015)

FTV : 101 min. ( totaal : 10436 )

Black cap : / Totaal : 410

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYWI3NGNhMzMtYWNhYy00OTRjLTk2OGUtYTYxOGI5NTRhNTJiXkEyXkFqcGdeQXVyMTg0MTI3Mg@@._V1_.jpg

Zeer bizarre film met heel wat crazy absurde situaties vermengd met een nare creep en bloederige scènes.

Het concept op zich vind ik wel leuk, uiteraard ook wel belachelijk en vergezocht, maar op de één of andere manier wil het nog wel boeien. Maar soms is het wel teveel van het goede : ik denk dan aan zijn voortdurende immense dildo die rond zwabbert bij zijn kills, zijn ongeloofwaardige uitvoeringen bij bepaalde kills ( denk aan de zeer zwakke scène waar 4 kamergenotes worden gedood en allen blijven zeer passief ) , de overdreven sound en naar het einde toe de droomsequentie. Zo slecht als alexspyforever vond ik het niet maar goed is iets anders. Maar een vrouw met een hondenmasker die loopse mannen afmaakt, ja ...dat zie ik wel zitten. 5/10

https://spooktopus.com/wp-content/uploads/2019/12/cat-sick-blues-1.jpg

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

ikkegoemikke schreef:

Oei, ik voel me een beetje verantwoordelijk nu voor heel deze discussie

Toch blijft het me telkens verbazen hoe sommigen zo'n verdedigingspositie innemen om hun geliefkoosde film met hand en tand te verdedigen.

Je hoef je nergens schuldig over te voelen hoor! Je stukje over het waarom dat je film niet goed vond was gewoon begrijpelijk en rechtvaardig Angst is ook niet echt een geliefkoosde film voor mij!. Al vond ik zowel Angst 4* als Henry 5* wel goed! En dat de éne kijker een film beter vind dan een andere is ook volkomen begrijpelijk! Het gaat om je eigen beleving en tja zijn er meer kijkers die dat zo ervaren is dat mooi meegenomen. Plaats ook nooit reacties. Niet omdat mensen een film niets vinden, en niet omdat mensen een film ook erg goed vinden. Echter in deze challenge zijn die quotes gewoon niet te missen. En de enige mening die ik nu dan ook had was over die opmerking bij die quote .

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein uiteraard mag er gediscussieerd worden maar ik heb toch het gevoel dat je het nogal persoonlijk begint te maken en een houding krijgt van ik wil hier toch mijn gelijk halen. Door beginnen te spreken over onzinfeiten (onzin en feit is sowieso al tegenoverstelde) terwijl ik wel degelijk feiten geef (omtrent de voice over). Dat ik het goedkoop vind is geen feit maar een mening. Maar je mag het nog draaien of keren hoe je het het wil en afkomen met het heeft een andere insteek. Dat zal wellicht wel kloppen, maar het blijft exploitatie. ikkegoemikke gaf gebrek aan sadisme trouwens als kritiekpunt, ik vond dat niet eens zo erg ik ergerde me vooral aan de passiviteit van de slachtoffers. Hetzelfde kritiekpunt had ik trouwens ook bij Cat Sick Blues. Door een tag van Noodless die deze film recentelijk heeft bekeken, werd ik hier ook aan herinnerd.

Wel gek dat ik dan nu blijkbaar de gebeten hond zou zijn …?

Tja zal ik termen als 'onzinfeiten' naar je hoofd slingeren of dingen in het belachelijke gaan trekken dat iedereen automatisch aan lederhosen en jodelen gaat denken bij Oostenrijk. Dat heb ik in het verleden al een aantal keer mogen ondervinden als ik kritiek had en je redenering niet kon volgen, dan kreeg ik ook wel eens de volle laag. Dat zal dan ook wel aan mij hebben gelegen dat ik niet altijd even subtiel was in het aanbrengen van mijn kritiek. Ik heb vaak geprobeerd je redeneringen te snappen om zo beter te achterhalen wat je leuk vindt en wat niet. Ik heb het uiteindelijk opgegeven omdat ik er gewoon geen lijn in kon vinden. Ik dacht uiteindelijk laat het maar gewoon zo zijn, ik vraag het mij niet meer af waarom die film wel en die niet. Daarmee dat ik nog zelden op je recensies reageer. Ieder zijn mening en voorkeuren en verder geen gezeik is prima voor mij. Van mij mag je passioneel zijn, maar op deze manier vind ik het toch niet plezierig. Ik heb mij vaak verontschuldigt en gezegd ok let's agree to disagree zodat we nog beide door dezelfde deur konden. Maar denk niet dat het nu aan mij is om alweer te gaan zeggen sorry aangezien ik jouw mening niet eens had aangepakt.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

72. The Alligator People (1959)

RW - 74 minuten (Green cap: 6460 + 74 = 6534 punten)

Black cap: 1950s (2), B/W (3), Trash (4) = 9 (Totaal: 275 punten)

https://nostalgiacentral.com/wp-content/uploads/2019/03/alligatorpeople7.jpg

Tja veel horror is er anno 2020 natuurlijk niet te beleven met deze film. Het is vooral een tragisch verhaal waarbij een man ongewild in een monster verandert. Het deed me ergens wel denken aan The Wolf Man. Het probleem is vooral dat er niet zo gek veel gebeurt in deze film. De uitschieter is uiteindelijk niet de transformatie van mens in een alligatorman, maar vooral de scènes met de echte krokodillen en de moeras setting. Charmant is het wel, maar misschien niet zo gek dat dit niet is uitgegroeid tot een klassieker en ook niet erg bekend is bij ons. Lon Chaney jr. als de beschonken wraakzuchtige local vond ik eerlijk gezegd ook nogal een miscast.

En euh nu dat ik deze wou afvinken als gezien op letterboxd, blijkt dat ik de film dan toch ooit eens heb gezien! Ik vroeg me tijdens het kijken al af of ik bepaalde scènes al niet eerder had gezien maar dacht nog dat ik die verwarde met een andere film. Ach dus toch geen FTV. Volgende keer toch letterboxd op voorhand checken

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

112. Savage Harvest (1981)

FTV: 87 minuten (9770 totaal)

Black cap: - (557 totaal)

https://image.tmdb.org/t/p/w500/oIpmzw8fmmU5TsooeFfLDvjmxov.jpg

De poster en plotomschrijving doen een heel andere film vermoeden. Het lijkt alsof je een gave horrorfilm tegemoet gaat, met leeuwen die op het punt staan mensen te verscheuren. Wat je krijgt is een halfbakken uitgewerkt sociaal drama waarbij je af en toe een leeuw in de buurt van een huis ziet lopen. Vreselijk saai. Ik kon er mijn aandacht amper bijhouden. Was blij toen het voorbij was. 2,25*

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

113. Night of the Comet (1984)

FTV: 95 minuten (9865 totaal)

Black cap: trash (4) = 4 punten (561 totaal)

https://fastly.syfy.com/sites/syfy/files/styles/1200x680/public/2019/10/night-of-the-comet.jpg?offset-x=49&offset-y=0

Hier verwachtte ik wel veel van, maar uiteindelijk viel me deze behoorlijk tegen. Amper horror, vooral een hoop oninteressant teenage-gedoe. De cast doet het wel leuk en de hele aankleding van de film is best charmant, maar verhaaltechnisch stelt het niet veel voor en spanning is nergens te vinden. Wel leuk als gezellige throwback naar de 80s, maar daar is het ook wel mee gezegd. 2,75*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.