Shivers (1975)

Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Paul Hampton, Joe Silver en Barbara Steele

Een maffe geleerde ontwikkelt een parasiet waarvan hij hoopt dat de mensheid er beter van wordt. Maar de parasiet slaat op hol en infecteert de bewoners van een groot flatgebouw...

Een tijdje geleden gezien op BBC.
Echt een jaren 70 horror produkt.
Het deed me qua sfeer denken aan Dawn of the Dead wat later gemaakt is.

Remi
wat een kutfilm is dat zeg... damn, ben tijdens de film in slaap gevallen... een soort wandelende drol... brrr

avatar van John Doe
Lijkt me toch wel interessant, de eerste van David Cronenberg.

Remi
dat dacht ik ook... Maar als hij ooit een slecht film zou maken, is dit em wel... Als die drol in je komt, word je seksueel gek ... Zou wel leuk zijn voor een feestje, maar voor in een film... en dat noemen ze horror

avatar van Flipman
Allemachtig, wat 'n BoutFilm!! Te traag Tempo en nooit echt spanned, alleen die Bewegende Bobbels op de buik van Nick waren wel gaaf.
Remi schreef:
Zou wel leuk zijn voor een feestje, maar voor in een film...

Hahaha, ja, dan kom je wel aan je 'trekken '!!

Reinbo
Heftige eerste (echte) Cronenberg, zeer bizar, met een heftige openingsscene dokter lijkt patient te willen verkrachten, maar het is zelfs erger, hij wil haar open snijen en vele andere vreemde heftige scenes. ook de vele andere vaste Cronenbergiaanse thema's zijn in dit meesterwerkje al aan wezig.

avatar van Halcyon
Cronenberg bewijst nog maar eens waarom ik hem zo’n goed horror-regisseur vind. Net als al z’n horrorfilms ademt ook Shivers die typische “jaren ’70-’80 B-film Cronenberg-sfeer” uit. Hoewel Cronenberg het in z’n eerste langspeelfilm over een komische, absurde boeg gooit, merk je toch al de grondbeginselen van z’n intelligente visie op horror. Het concept is dan ook geniaal en tegelijk erg komisch in mijn ogen. Zombies die uit zijn op seks, in plaats van vlees en bloed. Leuk idee en met momenten ook erg lachwekkend (in de positieve zin van het woord) uitgewerkt.

Opvallend hierbij is de zeer efficiënt in beeld gebrachte claustrofobische sfeer en dito locatie; een van de rest van de wereld afgezonderd eiland en appartementencomplex met een eigen mini-winkelcentrum en een privé-ziekenhuis. Naarmate de film vordert krijgt de inleidende commercial ter promotie van dit paradijs een wel erg ironische bijklank. Shivers blijft aldus niet gespeend van een beetje maatschappijkritiek zeg maar. De steeds meer individualistisch en materialistisch wordende samenleving en de kloof tussen rijk en arm krijgen er flink van langs. Ik kan me dan ook niet van de indruk ontdoen dat Cronenberg hiermee een basis heeft gelegd voor zombie-grootmeester Romero's Dawn of the Dead.

Hoe dan ook was deze eerste volwaardige horrorfilm van Cronenberg een veelbelovende prent voor de rest van z’n oeuvre. En zo geschiedde, want de beste man heeft me nog nooit teleurgesteld en z’n films staan altijd wel garant voor enkele boeiende ideeën en fascinerende horrormomenten.

lowhusky
Wat een enge film is dit met walgelijk enge scenes!! Wil ik dus nooit meer zien! Erg interessant verhaal dus ik ging hem maar kijken. Ik kon een week niet meer slapen door deze film. Voor mij de engste film die ik ooit heb gezien! Toch wel 3,5 sterren waard

avatar van brucecampbell
vreemde film die mij wel kon bekoren.
je moet wel van cronenberg houden natuurlijk

niet eng, wel lekker goor.

avatar van mikey
Grappige en snelle exploitationflick met absurd thema: parasieten versterken seksuele driften. Verhaal speelt zich af in een afschuwelijk modern gebouw met geniale 70's decoortjes. Proto post modernist Cronenberg laat hiervan geen spaan heel. Lijkt eerder een komedie, geproduceerd door Ivan reitman. 3.5

Cronenberg is zo enorm opzichtig dat dat bij de inleidende commercial al volop duidelijk was. De film is dan ook een doorzichtig dubbel moralistisch gedoe.

Verder is dit echt een film die op alle vlakken faalt. Het acteerwerk is echt schabouwelijk slecht, visueel is het pure miserie en het budget voor de soundtrack zal dat van de setkoffie niet overschreden hebben. Daarbij wordt de soundtrack op de meest vreselijke manieren verkracht binnen de film.

Erger dan dit alles is dat de parasieten er totaal niet uitzien en de enge/creepy/gore (of wat het dan ook moest voorstellen) scenes compleet niet uit de verf komen. Wat bibberende benen en een gillend smoelwerk, maar verder krijgen we niks te zien. Dieptepunt de scene waar zo'n parasiet op die ouwe haar wandelstok kruipt. De montage alleen al is ludiek slecht.

Povere onzin die zelfs met een dikke 80 minuten nog veel te lang aansleept. Het hele sociaal/medisch moralistisch toontje van Cronenberg maakt het alleen maar dubbel zo erg.

Trieste film, in z'n beginperiode was hij écht wisselvallig. Dikke, vette verdiende 0.5*.

Kijk nog liever een klassieke Hollywoodfilm.

avatar van brucecampbell
Onderhond schreef:

Kijk nog liever een klassieke Hollywoodfilm.

Dat betwijfel ik!

avatar van niethie
Aardig eerste filmpje van Cronenberg. Plotje is wat vergezocht en het oogt allemaal wat goedkoop maar dat nam verder niet weg dat ik me prima heb vermaakt.

3 sterren

avatar van Mac Hammer Fan
Aanvankelijk waren de titels van de film "The Parasite Murders" en "Orgy of the Blood Parasites". In de Benelux werd de prent destijds uitgebracht als "Huivering". Het is het verhaal van een oudere chirurg die aan het hoofd staat van een modern hospitaal en een soort liefdesdrank uittest op zijn maîtresse. Het experiment loopt uit de hand en doet bloeddorstige parasieten ontwikkelen die zich langs de mond overplanten. Hij deinst er niet voor terug de jonge vrouw om te brengen en in haar lijk een fles zwavelzuur te gieten om de kwaal tot op de wortel uit te roeien. Helaas komt hij te laat, want de dame had blijkbaar ook al een affaire met een andere man.
"Shivers" schuwt de bloederige effecten niet en zorgt ervoor dat de toeschouwer vol afgrijzen getuige is van een bewuste excursie in de slecht smaak. De prent is zoals veel ander werk van de talentvolle Cronenberg technisch knap gerealiseerd en kan gezien worden als een geslaagde variante op het stramien van de venerische ziekten.
De kineast heeft echter later nog een aantal werken afgeleverd die op mij nog veel meer indruk maakten, zoals de briljante "The Fly" en "Dead Ringers". Volledig eens met Halcyon: "Shivers" was de eerste volwaardige horrorfilm van de Canadese regisseur die ondertussen al een indrukwekkend oeuvre op zijn palmares heeft.

avatar van TinkerTex
Een knap staaltje paranoid horror van David Cronenberg uit 1975. Wat begint met een kleinschalig incident, breidt zich uit tot een grote epidemie. De film is geen typische zombiefilm, maar heeft er wel veel van weg. Hij komt wel erg gedateerd over, maar is prima in de tijd te plaatsen met enkele zombieklassiekers reeds uitgebracht en vele nog te komen.

avatar van Boeikens
Redelijk goede parasietenhorror.

Niet zijn beste werk maar deze Cronenberg valt best mee.
Simpel verhaaltje, creëren van op sex beluste zombies, is best wel goed en biedt een goede kille sfeer die door de beperkte omgeving goed wordt weergegeven. Over het algemaan best wel goede gore maar matige fx.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sex-parasiet.

Deze vroegere Cronenberg valt vooral op door een sterk begin, maar helaas weet de film dat niveau niet vast te houden. Al snel zijn het allesbehalve rillingen die de kijker ten deel vallen. Dat zit hem met name in het amateuristische acteerwerk en het uiterst voorspelbare verhaaltje, rondom een op sex beluste parasiet, waarbij het langzame ritme niet meewerkt. Ook de SFX zijn soms matig.

2 Rillingen.

Reinbo
Wordt bij herziening beter, de film moet het ook niet zozeer hebben van de horrorelementen, maar vooral van de bizarre situaties. Verder is het met de ogen van tegenwoordig misschien voorspelbaar, maar ik vind de set up in een afgeschermde moderne flat, in de jaren 70 context een erg fijne. Je moet je een beetje inleven in de tijd dat kleuren tv nog nieuw was en zitkuilen populair. Maar de afgelopen jaren zijn we natuurlijk een beetje dood gegooid met horror in een geisoleerde situatie.

avatar van bladonis
Werkelijk prachtige, zwaar ondergewaardeerde vroege (eerste feature) Cronenberg!

Een geperverteerde knipoog naar Invasion of the Body Snatchers, stipt de thema's aan die Cronenberg in zijn latere werk verder zou uitbouwen en inkleuren. Het kan bijna niet anders, of dit genre-meesterwerk heeft zijn invloed gehad op latere films als Night of the Creeps en Slither!

In een ultra-modern apartementencomplex vindt een bizarre moord/zelfmoord plaats, op een 13-jarige ( ) scholiere, door een bejaarde wetenschapper. In een grimmige openingsscène wordt het ranzige tafereel grotesk en niets ontziend in beeld gebracht.
De huisdokter wordt erbij gehaald, en kan niets anders constateren dan de dood. Wél vindt hij een aantal vreemde slak-achtige parasieten die het meisje bij zich droeg! Als hij dan ook nog ontdekt dat het mutsje minder onschuldig was dan haar scholierenuniformpje zou doen vermoeden, en ze vanuit een apartement een prostitutie-praktijk had lopen ( ), is het hek van de dam!
Hoe verder de dokter spit, des de dieper hij poert in de smerige onderbuik van Canada's meest moderne en "keurige" leefgemeenschap. Parasieten wroeten intussen dóór elke lichaamsopening die een potentiële host ook maar aanbiedt. De torenflat ontaardt massaal in een orgie van liederlijke moorddadige sex crime!! Het is chaos, niemand wordt ontzien! Man, vrouw, jong, oud, erg jong, erg oud, allemaal vallen ze ten prooi aan de geïnfecteerde sex-zombies!

Speciale aandacht voor de immer geweldige Lynn Lowry (bekend van genre-toppers als I Drink Your Blood(1970) en The Crazies!(1973). Hier schittert ze als de mooie, trouwe nurse Forsythe! Let trouwens ook op de adembenemende Barbara Steele als de dame in de badkuip!

Het Canadese buitenbeentje heeft zichtbaar plezier met het spelen met de sekstaboes van de gemeenschap -en veroorzaakt daarmee tegelijkertijd walging en lachstuipen. Geslachtsziekten worden -járen voor de AIDS-epidemie- op harde, confronterende manier besproken. Het is geen gemakkelijke film om uit te zitten, tenzij je al bekend bent met Cronenbergs grimmige gitzwarte gevoel voor humor. Zo kotst bijvoorbeeld een slachtoffer een streng slakken uit, van zijn balkon, recht op de doorzichtige paraplu van twee oude dametjes. Of een man probeert wanhopig de beesten van zijn aangevreten wang te verwijderen, met twee tangen!...
De special effects zijn verrassend goed. Goed voorbeeld van vroeg gebruik van de luchtblaas, om de onderhuidse bewegingen van de parasieten te bewerkstelligen.

Op z'n tijd een beetje langzaam, maar het is nog steeds een indrukwekkende film, een ijzersterk debuut van Canada's weirdste filmmaker!

Voor de zuster met de engel-ogen, Lynn Lowry, 5,0 samengeknepen sterretjes! Niet kuchen, in godesfucksnaam, NIET KUCHEN!!!

avatar van GrobbekuikenXL
Na Rabid de 2e Cronenberg die ik zag Nog steeds erg leuk om te zien , al heeft hij veel betere gemaakt natuurlijk. Maar dat jaren zeventig sfeertje is erg aangenaam. Rabid en Shivers heb ik het vaakst gezien van alle Cronenbergjes. Heb nog filmadvertentie uit 1976. De film heet Levend verslonden!?? Levend aangerand is eigenlijk beter en de slogan bij de advertentie is - Angst is nog maar net het begin ! Raar !

avatar van Roger Thornhill
Disease is the love of two alien kinds of creatures for each other, mooi aforisme. (Zou in Cronenbergs universum nou ook gelden dat love is a disease that two alien kinds of creatures share with each other?)

avatar van RuudC
Het leuke van cultfilms is vooral dat ze ‘anders’ zijn. Vrij logisch, anders wordt het geen cult. (duh) Met een vleugje absurditeit kan je heel leuke dingen doen. Ik heb zo het idee dat ik heus wel wat kan met de bodyhorror van David Cronenberg, maar in Shivers overdrijft de regisseur door rare, op drollen lijkende parasieten en (seks)maniakele geïnfecteerden te gebruiken. Het komt op mij teveel over als een maffe en wat goedkope zombieflick die nergens echt heen wil. De decors hadden zo van A Clockwork Orange kunnen zijn , maar de spanning verder is minimaal. Ik weet ook niet goed of ik hier nu om moet lachen of in spanning moet zitten. Cronenberg kan beter dan dit, dat mag duidelijk zijn. De gore is leuk, maar dat is niet waar de kracht van Shivers hoort te zitten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Afgeknipte DVD-hoes vervangen voor originele filmposter alternatieve titel met credits.

avatar van Roger Thornhill
Mooie poster zeg! (even dubbelklikken met links op bovenstaande afbeelding)

avatar van Halcyon
Itsonlyamovie haalt een aantal Cronenberg klassiekers van onder het stof. Shivers is er daar eentje van: Shivers (David Cronenberg) – filmrecensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van baspls
Shivers is de debuutfilm van David Cronenberg. Hoewel hij eerder al twee films maakte, waren die allebei korter en geen horror.

Een luxe appartementen complex wordt geteisterd door een parasiet die seksueel overdraagbaar is en de dragers ervan veranderd in seks-maniacen.

Zijn bekende Body-horror was hier al aanwezig en ondanks dat Shivers een typische exploitatie horror is blijkt wel Cronenbergs potentieel. Op het eerste gezicht lijkt het een nogal foute film, maar er zat wat achter het erotische thema. Namelijk dat Cronenberg het taboe rond seks wil opheffen en daarom ook (voor die tijd) vrij controversiële scènes in de film heeft toegevoegd. Zelf vind al die taboedoorbrekendheid altijd een beetje nietszeggend, ik vind zelf dat je in een horror-film beter op angst, gore en geweld kunt richten en niet op wat schokerend is.

De film heeft nog de nodige foutjes, zo is het plot niet heel sterk uitgewerkt en en had de aandacht die de personages krijgen beter of anders verdeeld kunnen zijn. De film is wel degelijk geschoten en de gore en effecten waren zeker niet slecht.

Alles bij elkaar was het zeker geen standaard horrorfilmpje, maar echt goed was het ook zeker niet. De film is nog niet niveau dat Rabid, The Brood en Scanners zouden behalen en al helemaal niet vergelijkbaar met The Fly. Geinig om een keer gezien te hebben,

avatar van timmienoelie
Een visueel genot.

avatar van alexspyforever
Ik denk niet dat Cronenberg mijn regisseur is. The Brood vond ik nog best wel goed gevonden, maar zowel The Fly als Rabid konden mij weinig bekoren. Ook deze eerste film van hem Shivers heeft niet veel om het lijf. Het gaat hier vooral om het visuele met wat gore en naakt. De aanwezigheid van Barbara Steele kon de film ook niet redden en als ik die badscène zag vroeg ik me af hoe vaak ze die hadden moeten doen om al het naakt er uit te knippen. Karakterontwikkeling is er nauwelijks, veel te veel karakters ook. Traag tempo en de film lijkt ook niet ergens heen te willen gaan.