• 8.348.847 stemmen

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: David Cronenberg

Met onder meer: Paul Hampton, Joe Silver en Barbara Steele

Plot Shivers

"Going mad is just the beginning of the terror …"

Een maffe geleerde ontwikkelt een parasiet waarvan hij hoopt dat de mensheid er beter van wordt. Maar de parasiet slaat op hol en infecteert de bewoners van een groot flatgebouw...

imageimageimageimageimage

Een visueel genot.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19861 berichten

Ik denk niet dat Cronenberg mijn regisseur is. The Brood vond ik nog best wel goed gevonden, maar zowel The Fly als Rabid konden mij weinig bekoren. Ook deze eerste film van hem Shivers heeft niet veel om het lijf. Het gaat hier vooral om het visuele met wat gore en naakt. De aanwezigheid van Barbara Steele kon de film ook niet redden en als ik die badscène zag vroeg ik me af hoe vaak ze die hadden moeten doen om al het naakt er uit te knippen. Karakterontwikkeling is er nauwelijks, veel te veel karakters ook. Traag tempo en de film lijkt ook niet ergens heen te willen gaan.

scorsese

Matige film waarin de bewoners van een grote flat te maken krijgen met een parasiet die de lustgevoelens weet op te wekken. Een typisch gegeven voor een film van David Cronenberg. Vooral op het begin wat onsamenhangend gemonteerd. De parasiet ziet er lekker creepy uit. Een paar aardige scenes, maar als geheel wist het me niet te overtuigen.

scorsese

Geproduceerd door Ivan Reitman!?!

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Deed me denken aan Night of the Creeps van Fred Dekker, waarin ook een slakachtig wezen mensen omtovert in een soort zombies. Alleen zijn ditmaal de levende doden enorme geilneven. Shivers, één van de eerste films van David Cronenberg, is zichtbaar vrij goedkoop gemaakt. Het acteerwerk is vrij droevig (dat Franse stel) en qua effecten komt men niet veel verder dan wat nepbloed en veelal vrij slechte montage om iets te verbergen. Het grootste effect in de film lijkt de rode hondendrol aan een touwtje als de grote, kwaadaardige parasiet. Het gegeven is interessant en zoals vaker bij films van Cronenberg zijn begin en eind vrij sterk. Het middenstuk zakt echter geregeld in als een pudding; het oogt vaak wat stuurloos en scènes lijken soms eindeloos. Maar vooral de gevechtsscènes zijn enorm knullig. Het is een redelijk geinige twist op het zombiegenre en het is goed voor te stellen dat dit debuut en diens controverse Cronenberg zowel positief als negatief neerzette als filmmaker. Maar een goede film is het niet.

2,5 sterren.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tragische Cronenberg.

Het valt moeilijk te ontkennen dat Shivers een redelijk typische film is voor Cronenberg zijn doen, maar ik vond het maar een tegenvallend geheel. Het mag duidelijk zijn dat Cronenberg nog ergens moest beginnen en Shivers was dan ook eigenlijk het begin. De hand van Cronenberg valt hier vooral te herkennen door de smerigheid.

Shivers is eigenlijk een heel typerend begin voor de beste man. Voor fans moet er genoeg te ontdekken zijn om het als geheel tot een goed resultaat te brengen. Het probleem is echter dat ik geen fan ben van Cronenberg. Geef mij zijn zoon maar in de plaats daar voor, want die combineert een kleurrijke visuele stijl bijna naadloos met staalharde body horror. Deze Shivers is vooral brak.

De smerigheid valt de film moeilijk te ontnemen en er zitten best aardige momenten tussen die worden overschaduwd door de brakke kwaliteit en slome vorm van horror. Het acteerwerk is werkelijk abominabel te noemen en er zit nergens wat flow in de film. Ik verveelde me eigenlijk te pletter door de film heen, en dan duren 87 minuten toch al snel heel erg lang.

Zolang Cronenberg wat duiten mag spenderen en zijn zaakjes gewoon bij body horror houdt zit het helemaal goed met hem. Deze film is te goedkoop om een goede body horror te zijn. Dat wil niet zeggen dat een film gelijk kan worden afgeschreven, maar ik vond de regie hier veel te serieus en pijnlijk oncreatief. Je zou bijna niet zeggen dat hier een groots regisseur achter het roer staat.

Saaie, vervelende en trage film. Op voorhand lijkt zo'n film over een parasieteninfectie nog best leuk en verteerbaar, maar als Cronenberg niet je regisseur is zal je hier waarschijnlijk niet al te veel aan beleven. Toen de film was afgelopen was ik in ieder geval blij dat ik op z'n minst nog een film uit zijn carrière kon wegstrepen.

avatar van Basto

Basto

Shadowed schreef:

Tragische Cronenberg.

Dat de film niet zozeer over een parasieten infectie gaat maar een commentaar is op onze wens van een maakbaar leven. De hele cosmetische chirurgie hype (in de hoop op meer sex…) die al een decennium of twee booming is (en Cronenberg dat dus al 45 jaar geleden aankaartte), is je ontgaan?

Bij Cronenberg is de (body) horror altijd het gevolg van innerlijke onvrede. Dus kijk eens wat verder dan de oppervlakte. Zit een ijzersterke film onder verscholen.

Briljante openingsscene overigens. Heerlijke film.

avatar van Number23

Number23

Okay ik ben dus een Cronenberg challenge begonnen en logischerwijs is z'n debuut als eerste aan de beurt.

De opbouw is best aardig, maar de film maakt niet heel veel indruk. Ik had nog veel strenger kunnen zijn, maar niet heel veel zin om hem totaal af te gaan zeiken.

De parasiet zelf zag er soms uit als een clitoris aan de steroïden, onsmakelijk was het zeker.

Geen sterk begin, maar ik ben ervan overtuigd dat er leukere films in het verschiet zijn.

avatar van ZAP!

ZAP!

Number23 schreef:

Dit is toch niet zijn debuut...?

avatar van Basto

Basto

ZAP! schreef:

Dit is toch niet zijn debuut...?

Het is wel z’n eerste echte lange (commerciële) film. Stereo en Crimes of the Future worden toch meer als voorstudies gezien.