Caged Heat (1974)

Alternatieve titels: Caged Females | Renegade Girls | Caged Heat!

Actie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Demme
met Erica Gavin, Juanita Brown en Barbara Steele

Jackie Wilson wordt naar een vrouwengevangenis gestuurd die wordt gerund door een sadistische, aan een rolstoel gekluisterde gevangenisdirecteur. Ten onrechte beschuldigd van medewerking aan een mislukte ontsnappingspoging, wordt ze onderworpen aan een gruwelijke shockbehandeling, waarna ze samen met een medegevangene besluit te ontsnappen.

Vroege film('74)van Jonathan Demme, in het zogenaamde Women-in-Prison genre. Sleazy goedkoop maar leuk. Gezien op BBC waar die ingeleid werd door Mark Cousins, een gast die ik graag hoorde spreken. Hij heeft ook interviews met Scorsese, Schrader en nog zo wat gedaan. Waar is die gast gebleven?

Simpel werkje met wel heel matig acteerwerk.
En waar kwam dat sadisme toch vandaan in die jaren 70.
Was echt een trend blijkbaar.

avatar van brucecampbell
Erg leuke exploitation film van Demme die later The Silence Of The Lambs zou maken. Bloot en geweld zijn hierin in overvloed, maar soms is het wel erg rommelig gefilmd. Het acteerwerk viel best mee en de shootout/ontsnapping op het einde is vrij goed gedaan.
Hier is een vervolg op gemaakt in 1994, maar die zal ongetwijfeld niet kunnen tippen aan deze. Mijn interesse is gewekt voor meer W.I.P. flicks.

avatar van Dogie_Hogan
Een R-1 (double feature) DVD vanaf 22 maart a.s.

avatar van mikey
Meisjes achter tralies flick!

Nadat Tak fujimoto badlands had geschoten, deed hij deze corman film met demme (schrijver en regisseur). En hij is dik in orde. Zoals altijd de gebruikelijke elementen: intelligente vrouw wordt achter de tralies gezet. Veel douchescenes. Gevangenispak is ondergoed. Brain surgery. Werken op het land. Geweldadige ontsnapping. Evil warden. Daarom heb ik deze vulgaire film ook opgezet. Stijgt deze uit boven genregenoten? Nee, er zijn gelijkwaardige: zoals de fillipino flicks van Hill maar ook niet minder. Er is geen verhaal maar de absurde scenes stapelen elkaar in een rap tempo op. Het camerawerk is simpel maar mooi geschoten binnen de kaders (composities) en energiek. Settings zijn erg cheap. Over belichting nauwelijks nagedacht. Kleuren zijn bleek.

Ik kan me voorstellen dat de makers nauwelijks budget, ruimte en tijd hadden voor artistiek gedrag onder corman.

Goed!

avatar van mikey
Waku schreef:
En waar kwam dat sadisme toch vandaan in die jaren 70.
Was echt een trend blijkbaar.
Deze tijd is heel wat sadistischer dan deze onschuld.

Al in de openingsscène is te zien dat de filmmakers niet de moeite hebben genomen om eerst een fatsoenlijk script in elkaar te zetten. Ook het acteerwerk en de actiescènes zijn belabberd, de debuterende Jonathan Demme onwaardig. Maar ja, zoals bekend, producent Corman vond andere dingen belangrijker.