Death Race 2000 (1975)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Bartel
met David Carradine, Simone Griffeth en Sylvester Stallone

Het jaar 2000. The Trans-Atlantic Road Race. Een happening van de eerste orde, en elk jaar georganiseerd door de overheid. Volkshelden als Nero the Hero, MachineGun Joe en Frankenstein racen in gevaarlijk uitgedoste auto's door Amerika, waarbij ze punten kunnen scoren door willekeurige voorbijgangers overhoop te rijden. Bejaarden en kleine kinderen leveren dan overigens de meeste punten op... Er is echter een verzetsbeweging ontstaan die de race wil stoppen...

avatar van John Lee Hooker
Een bizarre race met - zo lijkt het - speelgoedauto'tjes wordt voortgezet waarbij er talloze onschuldige slachtoffers vallen. Het is knap uitgewerkt en ze komen verassend uit de hoek. Mooi gevonden ook om de burgers in 'opstand' te laten komen en zo direct voor haaienvoer te zorgen. De pitstops tussendoor hebben ook zo hun charme en de locaties worden goed benut. Interactie tussen de spelers is aangenaam, explosies zagen er bovengemiddeld uit en alles wordt zeer treffend in beeld gebracht. Het einde vond ik net iets too much maar verder tof gedaan.

avatar van Phantasm
Vroeger ooit eens gezien, nu dan weer, maar het leuke was eigenlijk al vanaf, redelijk.

avatar van jordandejong
De 70's waren natuurlijk de jaren waarin de ene na de andere exploitation film uit kwam. Films waarin geen grenzen waren en waar de regisseur doorgaans ver gaat om de kijker te vermaken. Zo ook in Death Race 2000 waarin onschuldige burgers omver rijden tijdens de ''Death Race'' veel punten oplevert. De meeste punten leveren de bejaarden en de kinderen op.

De auto's zien er een beetje uit als die hot wheels speelgoedauto'tjes, waar ik er vroeger honderden van had, en zijn dan ook aandoenlijk om aan te zien. De kills op de voetgangers zijn ook zeer aardig en bevatten zelfs meer gore dan ik had verwacht.

David Carradine doet het aardig als Frankenstein maar is zeker niet hoogstaand. Die eer gaat naar Sylvester Stallone die een onverwacht goede en grappige rol neerzet als Machine Gun Joe Viterbo, een vent met een enorm kort lontje en een bijzonder ongezonde obsessie om Frankenstein te verslaan. Zowat elke scene waar hij in voor komt is geslaagd en hij zorgt dan ook voor een flinke dosis humor die zeker nodig is aangezien Death Race 2000 af en toe nog al eens de neiging heeft om een beetje weg te zakken. Overigens is er ook genoeg vrouwelijk schoon (en naakt) om aan je trekken te komen.

De race zelf is helaas mede door de versnelde beelden (al was het niet zo clownesk als in Mad Max 2) niet altijd even overtuigend. Ook had ik het na een uurtje allemaal wel een beetje gezien. Ook het hele gedoe met ''het verzet'' kon me maar weinig interesseren.

Death Race 2000 maakt zijn reputatie niet helemaal waar (zo wordt er enkele keren gehint het aanrijden van kinderen maar komt het daar uiteindelijk nooit van). Toch heeft het allemaal zo zijn charmes en zit Stallone geweldig in z'n rol.

Overigens deed de futuristische stad op de achtergrond in de beginscene me een beetje denken aan die bekende scene van Metropolis.

Metropolis Stad ------------Death Race Stad

jordandejong schreef:
(al was het niet zo clownesk als in Mad Max 2)
ja ja

edit, mocht je dit per se clownesk moeten noemen; dan slaat dat eerder op deze film dan op MM2

mikey schreef:
ja ja

Mja, weet niet of clownesk het juiste wordt ervoor is. Bedoel dat ik het er in Mad Max 2 belachelijker uit vond zien dan hier.

right

avatar van jordandejong
Jij vindt het er kennelijk allemaal geweldig uitzien?

avatar van mikey
Mad max 2? Ja geniaal zelfs.

Wat een heerlijk fout filmpje was dit over een meedogenloze race waarbij werkelijk niemand (baby's, kinderen, mannen, vrouwen en ouderen) gespaard wordt. Het eenvoudige maar o zo leuke verhaal zit heerlijk in elkaar en ook de uitvoering is dik in orde en zeer geregeld lekker grof en hard. De film begint al sterk met de leuke introducties van de vijf race-teams bestaande uit een bestuurder en een navigator (bijna allemaal vrouwelijk en ze gaan ook allemaal uit de kleren wat vooral bij Simone Griffeth als "Annie Smith" een fraai aanblik geeft ). De twee leuke mannelijke verslaggevers die de introductie doen en ook nog veelvuldig in het verhaal voorkomen zijn al een verhaal apart. De één is enorm fanatiek en enthousiast terwijl de andere juist saai en droog is en alles enorm uitgebreid uitlegt. Dat zorgt regelmatig voor leuke momenten (inclusief bij de aftiteling).

Deze race-teams zelf zijn ook een genot om naar te kijken en met name het Nazi race-team (inclusief een V1 / V2 als auto) met "Matilda the Hun" (leuk gespeeld door Roberta Collins) als bestuurster is vaak hilarisch. Vooral als ze een slachtoffer maakt en dan komt met uitspraken als "Blitzkrieg". Ook de rol van Sylvester Stallone als "Machine Gun Joe Viterbo" was wel geinig hoewel hij soms iets te overdreven speelde. De rol van David Carradine als "Frankenstein" vond ik wat minder. Hij was geregeld wel lekker hard maar hij was ook wat saai en stijfjes. De race-teams maken vooral in het begin veel slachtoffers op een brute wijze maar een aantal zijn ook best hilarisch zoals de scene bij het ziekenhuis waarbij men een euthanasie-dag houdt

Na circa 60 minuten is eigenlijk het leuke er wel een beetje vanaf en wordt het wat flauw en cliché. Het achterlijke einde was dan wel weer leuk gevonden. Ondanks het wat mindere laatste gedeelte heb ik me gewoon prima vermaakt met deze leuke film. Gisteren had ik eerst bij toeval de film "Cannonball! (1976)" gezien en daarna deze leukere film gepindakaasd en dus vandaag bekeken.

avatar van Noodless
Vermakelijke cultfilm die heel wat entertainment biedt. Het concept is uitermate fout, maar zorgt wel voor heel wat hilarische scènes. De introductie van de 5 racers is prima en het racen biedt voldoende actiemomenten. Soms zelfs redelijk bloederig. Leuk om eens te zien. 6/10

avatar van Shinobi
"All right, all right, and yes-sirree!"

De remake heb ik een aantal jaar terug met enig plezier gezien, maar ik was altijd al benieuwd naar het origineel dat in de loop der jaren toch is uitgegroeid tot een cultklassieker.

Sowieso is de opzet te gestoord voor woorden; op-en-top pulp. Het begint gelijk bij de introductie van de dik aangezette racers, waaronder zich zelfs een Nazi team bevindt. Stuk voor stuk geweldige personages, maar mijn favoriet is Sylvester Stallone die Machine Gun Joe portretteert. Naar het schijnt heeft hij voor het grootste gedeelte zijn eigen - foute - dialogen geschreven.

De - versnelde - races zelf zijn zo slecht als het kan, vooral met racewagens die eruit zien als speelgoedauto's à la 'Hot Wheels'. Hierbij zijn er een aantal leuke- en inventieve kills te aanschouwen, zoals euthanasie-dag. Je moet er maar op komen. Het zorgt in ieder geval voor een hoop hilariteit alom mede mogelijk gemaakt door het gegeven commentaar.

Alleen jammer dat 'Death Race 2000' tegen het einde aan lichtelijk uit de bocht vliegt. Dit komt doordat het verhaal meer de overhand neemt, waardoor de vaart weg is uit het geheel. Het gedoe met het verzet kon me eerlijk gezegd gestolen worden.

Al met al een fijne cultfilm, bovendien zorgt de korte speelduur ervoor dat het prima wegkijkt.

3,0 Sterren.

avatar van Willy Wartaal
Vol ongeloof gekeken naar dit wanproduct, niet grappig, niet vermakelijk en al helemaal niet kundig gemaakt. Cultfilm of niet, veel slechter dan dit is voor mij denk ik niet mogelijk. Ben deze gaan kijken nadat ik de W.S. Anderson versie uit 2008 voor de tweede keer heb gekeken, hij heeft een leuke draai gegeven aan dit opzich prima basisidee en wist een uitermate vermakelijke film te maken. De dag daarna Death Race 2 bekeken en die beviel me uitermate slecht. Vanavond dan dus deze en het heeft me ontzettend veel moeite gekost om dit af te kijken, ben echt trots op mezelf dat ik het heb volgehouden, verder geen woorden voor de film zelf.

Dit was verre van de over the top goedkope crap die ik had gehoopt dat het zou zijn. Ja, het hele concept van mensen voor punten omver rijden (Carmaggedon moet het ergens vandaan gehaald hebben) in een bizarre maatschappij waarin dit ook gezien wordt als op en top Amerikaans vermaak moet in feite een flinke dosis gave pulp met zich meebrengen. De film faalt echter op de meest cruciale punten van over the top vermaak.

Voor een film waarin men aangeeft dat kinderen en bejaarden het meeste punten opleveren, is het een uitzonderlijk grote deceptie dat geen enkele van deze personen dan ook geraakt wordt. Nee hoor, het zijn gewoon volwassen blanken, waarmee de politieke correctheid toch een flinke dosis van ware shocks laat liggen. Daarnaast de personages zelf ook: waarom een blond nazipersonage neerzetten zonder ook maar gebruik te maken van enige vorm van over the top accent?

De personages zelf zijn mild genietbaar. Stallone komt er nog het meeste mee weg, al blijft het treurig dat hij toch overduidelijk de beste acteur is in dit werkje. Carradine begin ik een steeds grotere hekel aan te krijgen in welke film dan ook. De hoeveelheid karakterloze vrouwen die er alleen inzitten als eyecandy zijn eveneens compleet vergetelijk.

De actie is niet spectaculair en vooral goedkoop. Enkele scenes waarin er lichte gore te zien is en de potentie van een pulpspektakel naar voren komt, maar deze zijn toch echt in de minderheid. Noem het een tekort aan budget of ballen, het komt er gewoon op neer dat Death Race 2000 zijn insteek nergens waar maakt.

Wat wel erg te genieten is, zijn enkele van de meest pijnlijke oneliners en grappen die bewust of onbewust wel degelijk passen in het straatje waar deze film hoort te zitten. Buiten enkele hilarische opmerkingen over Fransen, Thomasina Pain en de oppervlakkige parodie van de Amerikaanse maatschappij, is het ook een fijn iets dat de film gewoon lekker snel voorbij gaat. Het verveelt nergens, maar het is ook gewoon nergens zo genietbaar als ik had gehoopt. De remake heeft dit vele malen beter gedaan.

avatar van Vinokourov
Klein beetje lollig, maar voor een cultfilm toch wat aan de matige kant. Een aantal koppels (waaronder Stallone en Carradine) nemen het tegen elkaar op in een niets ontziende race dwars door Amerika. Dodelijke aanrijdingen onderweg worden aangemoedigd en beloond met punten! Het sloeg bij mij niet echt aan en de humor viel ook lichtelijk tegen. Ook moet er een serieuze noot in dit geheel verwerkt worden, want mensen omver rijden is natuurlijk geen fun! Naja, een voldoende voor de moeite dan maar.

Redelijke film over een jaarlijkse autorace waarbij extra punten gescoord kunnen worden door mensen aan te rijden. Zo belachelijk allemaal, dat je er eigenlijk alleen maar om kunt lachen. De goedkoop aandoende aankleding van de film draagt hier ook aan bij. Gelukkig duurt het ook niet te lang.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 6 mei te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Flavio
Behoorlijk matig filmpje, nogal een vermoeiende zit met een vervelende Stallone en Carradine, godzijdank duurde hij maar krap anderhalf uur. Het leukst vond ik bij nader inzien nog de introductie van de coureurs, de race zelf was niet bijster interessant. De humor was vrij flauw en soms zelfs erg melig (hand grenade) en het vleugje maatschappijkritiek/ parallel met het verleden hadden ze weg mogen laten. Kom op, Thomasina Paine...

Toegegeven de explosies zagen er nog redelijk uit, en er zaten een paar fraaie vrouwen in, maar verder valt er weinig positiefs te zeggen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
7 jaar geleden gezien maar ik dacht gisteren dat ik hem voor de eerste keer zag, raar hoe veel je van een film kan vergeten maar in eerste instantie dacht ik serieus dat ik deze voor de eerste keer keek! Zou wel moe zijn geweest de vorige keer gok ik.
Leuk vermakelijk en best bizar filmpje die een heerlijke 70s sfeer uitstraalt en een paar erg leuke actrices bevat. Stallone in zijn jonge jaren is grappig om te zien trouwens! Bizar maar tegelijkertijd stiekem toch een feel-good film die ontzettend lekker weg kijkt.

7 jaar geleden een 3, nu een 3,5.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb jaren terug wel de remake met Jason Statham gezien die me prima was bevallen, maar het werd ook wel eens tijd om het origineel te bekijken. De film komt uit een tijdperk toen nog veel mocht als regisseur, iets wat je in deze krankzinnige totaal niet politiek correcte film ziet. Het doodrijden van burgers voor punten is heerlijk geschift, iets wat ik in mijn jeugd overigens ook met plezier deed als gamer in Carmageddon. Die game is zo'n enorm tof jeugdsentiment en tijdens het kijken van Death Race 2000 moet je er wel aan denken, helemaal omdat ze overduidelijk de inspiratie uit deze film hebben gehaald. Sterker, de wagen van Frankenstein is bijna identiek in Carmageddon gestopt. Erg leuk om te zien. Buiten dat is het ook weer geen geniale film, beetje amateuristisch gemaakt, maar wel met zichtbaar veel plezier. Leuk om een hele jonge Stallone aan het werk te zien, hij is ook wel de leukste van de film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als kind werd ik in de jaren 90 geconfronteerd met het destijds baanbrekende computerspel Carmageddon, waarbij je punten kon scoren door over mensen heen te rijden. Wij vonden het fantastisch, de volwassenen schreeuwden van de daken dat er nooit iets terecht zou komen van deze veel te gewelddadige jeugd. Ondenkbaar in hun tijd was het echter niet, want de grote inspiratiebron voor Carmageddon kwam toch echt uit de jaren 70.

Producent Roger Corman, de man die voor vijftien euro nog een speelfilm uit kan poepen, levert met Death Race 2000 geinige en vooral vaak flauwe pulp. De film is vooral conceptueel leuk, met de te vrolijke TV presentatoren en de manier waarop iedereen met het compleet krankzinnige concept omgaat. Dat zorgt voor leuke gortdroge en surrealistische situaties. De humor is soms heerlijk zwart. De film is verder vooral knullig en dat heeft zeker zijn charme; versnelde beelden van een race en natuurlijk speelgoedautootjes die alle kanten op gegooid worden. Het is ook maar goed dat de film niet te lang duurt, want je bent het wel opvallend snel beu. Het is geestig om zo’n idiote pulpkermis – met onder andere een jonge Sylvester Stallone – te zien, maar daar is het ook wel mee gezegd.

3 sterren.