ad

Geregisseerd door: Rodrigo Cortés

Met onder meer: AnnaSophia Robb, Uma Thurman en Isabelle Fuhrman

Releasedatum: 1 augustus 2018

Over Down a Dark Hall

"Welcome to Blackwood. Where lost girls find their way."

De getroubleerde tiener Kit Gordy wordt naar Blackwood gestuurd, een school die zich richt op getalenteerde, maar verwarde meisjes en die geleid wordt door Madame Duret. Daar ontmoet ze de slechts vier andere studentes van Blackwood. Stilaan merken de dames een bovennatuurlijke aanwezigheid op en wordt het hen duidelijk dat de school een geheim verbergt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van parcivalis

parcivalis

Horrorliefhebbers: doorlopen, niks te zien hier.

Spookhuis-liefhebbers mwoah; zullen een lekker donker huis niet laten liggen maar hoeven ook niet per se te stoppen.

Tienermeiskes die lekker een avondje willen griezelen en niet zeiken over een aardig idee dat door clichés en een gebrekkig script om zeep wordt geholpen: opstellen in rijen van twee (hand in hand).

avatar van joolstein

joolstein

Dat deze film op het horror-gebied erg braaf ging wezen, lag geheel in de lijn van mijn verwachting. Het is namelijk een boekverfilming van Y-A schrijfster Lois Duncan (ook bekend van “I Know What You Did Last Summer”) Na een korte introductie van hoofdrolspeelster AnnaSophia Robb, reizen we af naar Blackwoods Boarding School. Aldaar zien we een select groepje rebellerende meisjes om hun verborgen talenten te verkennen. Natuurlijk is het direct duidelijk dat het daar niet pluis is!

De school was idee deaal plaats om maximale atmosfeer te scheppen. De vijf meiden krijgen genoeg tijd om mee kennis te maken. En ook Uma Thurman als Madame Duret gaf een solide performance. De horror was veilige tiener-horror. Nergens eng maar wel leuk en voldoende om te entertainen. Echter de film is het voorbeeld van hoeveel een einde een film kan verpesten. Dat einde was tenenkrommend Hollywood. Het leek bijna alsof er opeens een andere regisseur plaats had genomen op de regiestoel. Een echt groot contrast met het voorgaande. Over het algemeen is de film geen vreselijke film, maar door dat einde, is het een complete gemiste kans.

Onderhond

Flauwtjes.

Nochthans doet deze film best wel wat goed, niet zo heel verwonderlijk met Cortés als regisseur. Die heeft toch al bewezen dat hij een degelijk filmpje in elkaar kan boksen. Alleen lijkt deze Down a Dark Hall voor een redelijk specifiek, en vooral jonger, publiek gemaakt.

Visueel is het verzorgd, vooral de locatie is erg sfeervol en wordt ook kundig in beeld gebracht. De horror blijft erg braafjes, maar da's niet zo heel problematisch voor een film die vooral op hauntings gericht lijkt. Verhaaltje errachter is ook best creatief, al is de focus op vijf jonge meisjes wel al een vaag teken. Acteerwerk is gelukkig nog wel aardig, behalve Uma Thurman dan. Debiel accent ook.

Wanneer het echter spannend dient te worden, valt op dat Cortés vooral dingen in beeld brengt, maar de sfeer erg ingetogen houdt. Er wordt weinig moeite gedaan op spanning op te bouwen of zelfs maar op te wekken, het verhaaltje zelf is horror, maar de sfeer is een stuk softer.

Laatste half uur is dan ook redelijk teleurstellend. In plaats van een waardige finale, gaat de film uit als een nachtkaars. Althans, figuurlijk, want ondanks dat het weinig spannend is, is het best lawaaierig.

avatar van mixmaster

mixmaster

Een film die nergens echt spannend is en al tientallen keren eerder is gedaan.

Donker kasteel met een paar geesten en een paar schamele schrikmomentjes.

avatar van keimpeS

keimpeS

Beetje onhandelbare meiden gaan naar een speciale school waar het spookt! De film wordt nergens echt spannend en het plot zie je al van verre aankomen. Uma Thurman speelt de directrice, maar nergens echt heel erg overtuigend. Het is wel een beetje het Susperia concept maar dan behoorlijk slecht en met geesten i.p.v. heksen. De film kon niet constant mijn aandacht houden, viel helaas erg tegen!

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Burried was aardig Red Light vond ik goed, was benieuwd naar dit werk van hem. Er zijn leuke thrillers in dit genre die zich afspelen in een altijd gezellig oud huis/kasteel. Helaas ook genoeg prullen, wederom een recalcitrante puber die de ouders wanhopig drijft en daardoor naar een soort kostschool wordt gestuurd. Al snel zien we dat het gebouw nogal duister van karakter is, zowel het vastgoed als de werknemers.

De beoordeling hier op MM en op IMDB spreken regisseur Rodrigo Cortés niet in het voordeel. Maar was aan een simpele prent toe voor een leeg hoofd, moest meteen lachen om de pubermeiden met hun eisen en wensen. Werk op een school dus zie de koninkjes en koninginnetjes vier dagen in de week, dan ben ik ook echt wel klaar met de kleine verwende gasten kan ik je vertellen. Enfin, de meiden zullen aan de slag moeten, de kleine bitchfightings en de rest van de chaos die ze de wereld in gooien deed mij glimlachen.

Lichte humor is daar en best grappig nog, simpel maar lekker gefrustreerd kil. Al snel lijken de meiden te veranderen, elk op hun eigen gebied excelleren ze één voor één op een enge manier. Maar erg eng wil het gewoon niet worden, de meiden missen gewoon echt acteertalent en daarmee schiet de regisseur zich in eigen voet. Daardoor voelt het script stug aan, de film wil niet vloeiend over het beeld glijden. Menigmaal voelde ik de aandacht daardoor verslappen, geen goed teken aan de wand.

Dee prent lijkt een echte kapstok te missen, een ruggengraat. Spannend en/of eng wil het niet worden, de humor lijkt op drijfzand te balanceren en daarnaast trekt het verhaal geen vlot kijkplezier. Ja........ dan blijft er wel weinig over natuurlijk. Qua regie niet bijzonder, de soundtrack volstaat (prachtige pianostukken, dat wel) maar kan het verhaal niet genoeg ondersteunen.

Leuk concept, slecht uitgevoerd. Te slap voor thriller, te smal mysterie.

Daardoor doet de prent traag aan, weinig inhoud veel gebabbel, een gemiste kans mijns inzien.

Het is een lange niet altijd boeiend zit, 4,5/10 hier een 2,5**.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Jammer voor de score maar ook wij zullen deze niet veel hoger brengen. Het rammelde aan alle kanten een beetje, soms iets harder dan op andere momenten. Niet dat de film absoluut niet is om aan te zien.

Nee, dat niet maar als onze vriend Rodrigo Cortés iets meer aandacht had gegeven aan de finesses dan had het op zich best een leuk verhaal c.q. film geweest.

Maar misschien had hij wel te veel haast?

We zullen het nooit weten waarschijnlijk maar wat we wel weten is dat wij deze film waarderen met

een 5+.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Minder slecht dan ik verwacht had, gezien de lage cijfers, maar goed is anders. Een niet al te bijzonder verhaaltje waarin een vijftal jonge dames, die het iets te bont hebben gemaakt, een laatste kans krijgen op een speciale school: Blackwood. Echter, er blijkt alleen iets niet helemaal in de haak te zijn met die school... De cast probeert er het beste van te maken, voor een film als dit vind ik het dan ook nog best te doen.

Het visuele aspect laat iets te wensen over want wat we te zien krijgen is eigenlijk niet zo veel, het is allemaal te donker. Waar de personages dingen zeggen te zien zag ik eigenlijk helemaal niets, een donkere vlek misschien maar dat was het dan ook. Het sfeertje is niet helemaal verkeerd, er zitten best een paar redelijke scènes in, maar om nou te zeggen dat het echt spannend wordt... nee, dat ook niet.

Ik zou deze film graag een 2.75 geven, maar omdat dat niet kan rond ik het af naar beneden. 3 sterren vind ik het niet waard.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tam.

Maar inderdaad ook niet zo heel slecht. Het heeft zijn meeste kracht toch wel te danken aan de regiekracht. Alhoewel deze bij lange na niet perfect is, weet Cortés best wel een eind te komen, vaak in de vorm van de sfeer zelf.

Waar het echter fout gaat is dat Cortés duidelijk niet een horrorregisseur is. Hij kan meer de voetsporen van Del Toro volgen, en alhoewel deze film best een fantasierijk randje heeft, is het nooit volledig en blijft het vooral bij een donker-huis thema.

Robb doet het best aardig, in de eerste scenes had ik even twijfels maar ze weet snel haar draai te vinden. Ook Fuhrman en Day als meisjes vond ik best indruk maken. Moroles en Russel vond ik wel meer onderuit gaan, deze types zijn duidelijk niet voor hen.

Thurman heeft ergens wel charme, maar krijgt haar acteerkracht er hier nooit volledig uit. Genoeg uitstraling, maar weinig acteerkracht in deze film. Silver gaat ook wat onderuit wanneer hij meer de drama kant op moet gaan, helaas.

Huis en settings zijn sfeervol gebracht. Sfeer is optimaal wanneer Robb een figuur ziet staan in de donkere gang maar helaas wanneer het echt spannend moet zijn of eng moet zijn gaat de film onderuit. Enkele makke schrikmomenten moeten voor de dreiging zorgen, maar dit werkt niet echt helemaal lekker.

Jammer, want het is allemaal sfeervol genoeg. Op een gegeven moment gaat het verhaal vervelen, en dat is een best slecht teken met zo'n setting. Gelukkig weet de finale verrassend bombastisch te zijn en krijgt de film ergens nog best een rauw randje soms, maar toen was het eigenlijk al te laat.

Genoeg sfeer, knappe setting en goed acteerwerk. Echter te weinig opbouw en spanning en een wat teleurstellende slotfase. Erg jammer, maar je moet deze film vooral zien als een gemiste kans eigenlijk.

avatar van coumi

coumi

Te wreed en te eng voor al te jeugdig publiek, te onbeduidend en wat al te gemakkelijk geïnspireerd op Harry Potter magie voor de meer volwassenen onder ons, zie daar een film die eigenlijk niemand echt zal aanspreken. Zoveelste spookhuisfilm uit het land waar dit genre uitgevonden lijkt, en de tragiek is dat het verhaal desondanks best aardig bedacht is, docht de uitwerking behoorlijk te wensen overlaat. In de ruim anderhalf uur dat dit duurt komt er heel wat informatie voorbij, de makers gunnen zichzelf geen rust en gaan in sneltreinvaart af op een wat al te gezocht spectaculair einde. Materiaal voor een korte tv serie, op het kleinere scherm met een meer uitgebalanceerde uitwerking had dit beter gerendeerd, gemiiste kans dat er blijkbaar geen briljante geest in dit spookhuis aanwezig was om Cortés dit te vertellen. Robb is in de hoofdrol van deze chaos desalniettemin best goed. Jammer wel dat de enige actrice van naam, Uma Thurman, wel erg vlakjes blijft in een cruciale rol, de tijden van Kill Bill liggen ver achter ons.

avatar van cor1946

cor1946

Rare film, sloeg nergens op met die rare mensen enz. Niet spannend voor een thriller.

avatar van Daan258

Daan258

Best een meevaller na de reviews gelezen te hebben.

Inderdaad weet het niet echt spannend of eng te worden maar ik vond het eind/plot best geinig moet ik toegeven.

Wel jammer dat het allemaal wat slordig is afgewerkt, tegen het eind voelde het wel wat gehaast aan.

Toch wist de film mij wel te boeien

avatar van SuusBelle

SuusBelle

De film is vanuit een mooi en spannend concept bedacht, waarna hier gebrekkig gebruik van is gemaakt. Voor horrorliefhebbers zou ik hem overslaan, aangezien er geen jumpscares naar voren komen.

Voor de mensen die voor het eerst een film willen kijken die ¨eng¨ is, aanrader want er gebeurt toch niks...

avatar van umbra

umbra

• 2024 berichten

coumi schreef:

Euh, ik en denk velen onder ons, hebben tijdens hun jeugd, wel wat wreder en enger gezien op filmvlak en daar van genoten, net zoals er volwassenen genoeg zijn die 'klaarkomen' op Potter films...Maar niets daarvan in deze film, nergens eng, laat staan wreed (zou deze als 12jarige ook weggelacht hebben)...en de vergelijking met Potter (ook al ben ik geen fan) is van de pot gerukt

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Hmmm, erg leuk thema in de film, maar had anders uitgewerkt kunnen worden, naar het einde toe is de film ook veel te druk. Jammer.