Down a Dark Hall (2018)

Fantasy / Thriller

geregisseerd door Rodrigo Cortés
met AnnaSophia Robb, Noah Silver en Uma Thurman

De getroubleerde tiener Kit Gordy wordt naar Blackwood gestuurd, een school die zich richt op getalenteerde, maar verwarde meisjes en die geleid wordt door Madame Duret. Daar ontmoet ze de slechts vier andere studentes van Blackwood. Stilaan merken de dames een bovennatuurlijke aanwezigheid op en wordt het hen duidelijk dat de school een geheim verbergt.

avatar van parcivalis
Horrorliefhebbers: doorlopen, niks te zien hier.
Spookhuis-liefhebbers mwoah; zullen een lekker donker huis niet laten liggen maar hoeven ook niet per se te stoppen.
Tienermeiskes die lekker een avondje willen griezelen en niet zeiken over een aardig idee dat door clichés en een gebrekkig script om zeep wordt geholpen: opstellen in rijen van twee (hand in hand).

avatar van joolstein
Dat deze film op het horror-gebied erg braaf ging wezen, lag geheel in de lijn van mijn verwachting. Het is namelijk een boekverfilming van Y-A schrijfster Lois Duncan (ook bekend van “I Know What You Did Last Summer”) Na een korte introductie van hoofdrolspeelster AnnaSophia Robb, reizen we af naar Blackwoods Boarding School. Aldaar zien we een select groepje rebellerende meisjes om hun verborgen talenten te verkennen. Natuurlijk is het direct duidelijk dat het daar niet pluis is!

De school was idee deaal plaats om maximale atmosfeer te scheppen. De vijf meiden krijgen genoeg tijd om mee kennis te maken. En ook Uma Thurman als Madame Duret gaf een solide performance. De horror was veilige tiener-horror. Nergens eng maar wel leuk en voldoende om te entertainen. Echter de film is het voorbeeld van hoeveel een einde een film kan verpesten. Dat einde was tenenkrommend Hollywood. Het leek bijna alsof er opeens een andere regisseur plaats had genomen op de regiestoel. Een echt groot contrast met het voorgaande. Over het algemeen is de film geen vreselijke film, maar door dat einde, is het een complete gemiste kans.

Flauwtjes.

Nochthans doet deze film best wel wat goed, niet zo heel verwonderlijk met Cortés als regisseur. Die heeft toch al bewezen dat hij een degelijk filmpje in elkaar kan boksen. Alleen lijkt deze Down a Dark Hall voor een redelijk specifiek, en vooral jonger, publiek gemaakt.

Visueel is het verzorgd, vooral de locatie is erg sfeervol en wordt ook kundig in beeld gebracht. De horror blijft erg braafjes, maar da's niet zo heel problematisch voor een film die vooral op hauntings gericht lijkt. Verhaaltje errachter is ook best creatief, al is de focus op vijf jonge meisjes wel al een vaag teken. Acteerwerk is gelukkig nog wel aardig, behalve Uma Thurman dan. Debiel accent ook.

Wanneer het echter spannend dient te worden, valt op dat Cortés vooral dingen in beeld brengt, maar de sfeer erg ingetogen houdt. Er wordt weinig moeite gedaan op spanning op te bouwen of zelfs maar op te wekken, het verhaaltje zelf is horror, maar de sfeer is een stuk softer.

Laatste half uur is dan ook redelijk teleurstellend. In plaats van een waardige finale, gaat de film uit als een nachtkaars. Althans, figuurlijk, want ondanks dat het weinig spannend is, is het best lawaaierig.

avatar van mixmaster
Een film die nergens echt spannend is en al tientallen keren eerder is gedaan.
Donker kasteel met een paar geesten en een paar schamele schrikmomentjes.

avatar van keimpeS
Beetje onhandelbare meiden gaan naar een speciale school waar het spookt! De film wordt nergens echt spannend en het plot zie je al van verre aankomen. Uma Thurman speelt de directrice, maar nergens echt heel erg overtuigend. Het is wel een beetje het Susperia concept maar dan behoorlijk slecht en met geesten i.p.v. heksen. De film kon niet constant mijn aandacht houden, viel helaas erg tegen!

avatar van Left4Dead
Burried was aardig Red Light vond ik goed, was benieuwd naar dit werk van hem. Er zijn leuke thrillers in dit genre die zich afspelen in een altijd gezellig oud huis/kasteel. Helaas ook genoeg prullen, wederom een recalcitrante puber die de ouders wanhopig drijft en daardoor naar een soort kostschool wordt gestuurd. Al snel zien we dat het gebouw nogal duister van karakter is, zowel het vastgoed als de werknemers.

De beoordeling hier op MM en op IMDB spreken regisseur Rodrigo Cortés niet in het voordeel. Maar was aan een simpele prent toe voor een leeg hoofd, moest meteen lachen om de pubermeiden met hun eisen en wensen. Werk op een school dus zie de koninkjes en koninginnetjes vier dagen in de week, dan ben ik ook echt wel klaar met de kleine verwende gasten kan ik je vertellen. Enfin, de meiden zullen aan de slag moeten, de kleine bitchfightings en de rest van de chaos die ze de wereld in gooien deed mij glimlachen.

Lichte humor is daar en best grappig nog, simpel maar lekker gefrustreerd kil. Al snel lijken de meiden te veranderen, elk op hun eigen gebied excelleren ze één voor één op een enge manier. Maar erg eng wil het gewoon niet worden, de meiden missen gewoon echt acteertalent en daarmee schiet de regisseur zich in eigen voet. Daardoor voelt het script stug aan, de film wil niet vloeiend over het beeld glijden. Menigmaal voelde ik de aandacht daardoor verslappen, geen goed teken aan de wand.

Dee prent lijkt een echte kapstok te missen, een ruggengraat. Spannend en/of eng wil het niet worden, de humor lijkt op drijfzand te balanceren en daarnaast trekt het verhaal geen vlot kijkplezier. Ja........ dan blijft er wel weinig over natuurlijk. Qua regie niet bijzonder, de soundtrack volstaat (prachtige pianostukken, dat wel) maar kan het verhaal niet genoeg ondersteunen.

Leuk concept, slecht uitgevoerd. Te slap voor thriller, te smal mysterie.
Daardoor doet de prent traag aan, weinig inhoud veel gebabbel, een gemiste kans mijns inzien.
Het is een lange niet altijd boeiend zit, 4,5/10 hier een 2,5**.

avatar van knusse stoel
Jammer voor de score maar ook wij zullen deze niet veel hoger brengen. Het rammelde aan alle kanten een beetje, soms iets harder dan op andere momenten. Niet dat de film absoluut niet is om aan te zien.
Nee, dat niet maar als onze vriend Rodrigo Cortés iets meer aandacht had gegeven aan de finesses dan had het op zich best een leuk verhaal c.q. film geweest.
Maar misschien had hij wel te veel haast?
We zullen het nooit weten waarschijnlijk maar wat we wel weten is dat wij deze film waarderen met
een 5+.

avatar van Pazmaster
Minder slecht dan ik verwacht had, gezien de lage cijfers, maar goed is anders. Een niet al te bijzonder verhaaltje waarin een vijftal jonge dames, die het iets te bont hebben gemaakt, een laatste kans krijgen op een speciale school: Blackwood. Echter, er blijkt alleen iets niet helemaal in de haak te zijn met die school... De cast probeert er het beste van te maken, voor een film als dit vind ik het dan ook nog best te doen.
Het visuele aspect laat iets te wensen over want wat we te zien krijgen is eigenlijk niet zo veel, het is allemaal te donker. Waar de personages dingen zeggen te zien zag ik eigenlijk helemaal niets, een donkere vlek misschien maar dat was het dan ook. Het sfeertje is niet helemaal verkeerd, er zitten best een paar redelijke scènes in, maar om nou te zeggen dat het echt spannend wordt... nee, dat ook niet.
Ik zou deze film graag een 2.75 geven, maar omdat dat niet kan rond ik het af naar beneden. 3 sterren vind ik het niet waard.