Monster Party (2018)

Thriller / Horror

geregisseerd door Chris von Hoffmann
met Sam Strike, Erin Moriarty en Robin Tunney

Drie dieven beramen het plan om een gedurfde overval te plegen in de hoop een grote schuld af te kunnen betalen. Op een chique diner in een herenhuis in Malibu vermommen ze zich als obers. Wanneer hun plan helemaal misloopt, beseft het trio dat de aanwezige gasten niet zo onschuldig zijn als ze laten blijken. De roof draait uit op een gewelddadig gevecht om het herenhuis levend te kunnen verlaten.

Erg lollig.

Comedy staat er als genre niet bij, dat is op zich ook wel terecht, maar dit is wel zo'n filmpje dat érg zelfbewust is. Een beetje zwarte humor zit er dus zeker wel in, alleen niet op zo'n manier dat het de horror en thriller elementen onderuit haalt.

Het is vooral stijlvol op een zelfbewuste manier. Hoffmann weet erg goed waar hij mee bezig is, heeft volgens mij ook genoeg genrekennis en wéét gewoon dat hij iets unieks kan toevoegen aan een genre dat leeft op eenvoudige kopies. Daar slaagt deze film dan ook ruim in.

Het tempo is op zich redelijk traag, Hoffmann bouwt de film dan ook secuur op. Het is al snel duidelijk dat er wat te gebeuren staat, wat er gaat gebeuren is ook niet meteen een verrassing, maar de weg er naartoe is nog steeds best genieten. Af en toe laat Hoffmann wel de teugels los en vloeit het bloed rijkelijk. Erg goor en/of nasty wordt het niet, maar sommige momenten zijn toch bruut genoeg.

Een film om met een smakelijke grijs te kijken. Duurt niet te lang, wordt mooi uitgerold en bevat een aantal memorabele momenten. Tot op het niveau van het echt geniale raak Hoffmann niet, maar zo ver zit hij er niet onder.

avatar van maxcomthrilla
Nice!

In de lijn van Don`t Breathe, met nog wat extra gekkigheid. Rustige opbouw, waarin je al snel merkt dat het niet helemaal pluis is daar. Vooral die zoon met zijn oorringetje was een enorme creep, maar wel uitstekend neergezet in deze film. Echt zo`n heetgebakerd, verwend type dat wild om zich heen slaat als hij zijn zin niet krijgt; zoals in die licht homo erotische scene. Tempo gaat vanaf dan flink omhoog, waarna zich een wat nu situatie ontspint. Fijn dat je als kijker niet gelijk door hebt wie nu precies te vertrouwen zijn en wie niet, wantrouwen voert de boventoon. Het is in die zin ook een verademing dat niet iedereen slecht blijkt te zijn hier. Zeer grappig vermaak met een duister randje. 4*

avatar van DjFrankie
Wel de moeite waard, is een vreemde film, maar ik kan dit soort films wel waarderen.

avatar van john mcclane 2
Was erg vermakelijke horror tussendoortje met een beetje gore , en een beetje spanning .
Maar valt ook zeker onder categorie : leuk voor een keer , maar ook zo weer vergeten .
Einde was leuk,

avatar van barcam
Zalige film en verademing in het komedie horror genre.
Het vreemd sfeertje, gekke personages en de zwarte humor maken dit een topper.

avatar van Daan258
Leuke verassing!

Het genre comedy (wat staat op IMDB) vind ik niet goed geplaatst bij deze film.
Hier en daar misschien wat zwarte humor maar comedy? nee. Dat is juist een positiefs iets want comedy en horror pakken niet altijd even goed uit samen.

Vanaf het begin wist de film me gelijk wel te pakken en vermaken. Ik ben het dan ook helemaal niet eens met vele die zeggen dat de film wat traag is. Bij het begin merk je al dat er een aparte, mysterieuze en grimmige sfeer aanwezig is. Die hoe meer de film vordert steeds beter wordt.
Ook qua audio/visueel was het prima gedaan. Lekker zomerse, kleurrijke beelden.
De film kent ook wat lekkere geflipte personages wat zeer leuk was om naar te kijken. Gooi er wat gore bij en je heb een avond prima vermaak.
Het verhaal was misschien niet al te bijzonder maar zeker super vermakelijk.

Ja, dit werkje is me prima bevallen.

avatar van Shinobi
"This can't be happening."

Het debuut van Chris von Hoffmann oogt niet bijzonder, dus ik hield bewust de verwachtingen laag bij deze titel. Gelukkig is dit een welkome verrassing geworden.

Het uitgangspunt van drie dieven die huizen beroven lijkt vrij standaard te zijn, maar hier wordt er zeker een leuke draai aan gegeven. Eén van de dieven probeert zo snel mogelijk een schuld af te lossen en een feestje in een herenhuis lijkt uitkomst te bieden, zonder te weten dat de gasten iets op hun kerfstok hebben. Het doet mij een beetje denken aan 'Don't Breathe'.

Je moet als kijker wel enigszins geduld kunnen opbrengen voordat het daadwerkelijk losgaat. Er wordt namelijk veel tijd besteed aan de personages, maar deze zijn simpelweg niet interessant genoeg. De cast is op zich redelijk en het is altijd plezierig om Lance Reddick te zien, alleen hebben ze jammer genoeg weinig om mee te werken.

De gehanteerde stijl is fijn en lekker mysterieus als opbouw naar het klapstuk. Wat dat betreft stelt 'Monster Party' absoluut niet teleur; de onzinnigheid die je krijgt voorgeschoteld is om te smullen. Je merkt wel dat het budget soms niet toereikend genoeg is, echter zitten er meer dan genoeg gestoorde momenten in waar het bloed rijkelijk vloeit. Een stukje zwarte humor topt het geheel prima af.

Al met al een vermakelijke horror voor tussendoor.

3,0 Sterren.

avatar van ikkegoemikke
Them fucking yuppie scums
won't know what hit them.

Misschien beter dat toekomstige inbrekers eerst eens de inwoners screenen en dan pas bekijken of er iets te rapen valt. Dat is zeker het lesje dat de jonge inbrekers in de film “Monster Party” hebben geleerd. Want als ze het herenhuis in vizier krijgen, zijn ze er vast van overtuigd dat de buit groot genoeg zal zijn. Wat ze niet verwachtte, was een knettergek gezelschap met een redelijk duister geheim. Een soort AA-bijeenkomst. Maar dan niet de “A” van alcohol maar de “A” van agressie. En dit met een hoofdletter A.

Mijn verwachtingen waren helemaal niet hooggespannen. Ik dacht dat ik een tweederangs slasher zou voorgeschoteld krijgen. En wat me dan ook nog eens het meeste tegenstond was dat de film een combinatie was van humor en horror. En laat dat nu net de combinatie zijn waar ik het minst in geloof. Bij het merendeel van dit type horrors krijg ik telkens het gevoel dat geen enkel van de beide luiken is afgewerkt. Meestal is de humor zo belabberd slecht dat er zelfs geen glimlach bij me afkan. En tegelijkertijd is dan meestal het horrorverhaal maar matig uitgewerkt. Tja, een mens kan al eens mis zijn. In het geval van “Monster Party” zat ik er vierkant naast. Zowel de cynische, zwarte humor (het soort dat in de smaak valt bij mij) als het enge gedeelte vielen reuze mee.

Als de drie jeugdige criminelen Dodge (Brandon Michael Hall), Casper (Sean Strike) en Iris (Virginia Gardner) een groter doelwit uitkiezen om hun kruimeldief-praktijken op toe te passen, beseffen ze niet dat ze zich in een wespennest storten. The Dawsons zijn een vermogende familie die een etentje houden in hun omvangrijk landhuis en Iris werkt er toevallig ook als serveerster van het aangestelde cateringbedrijf. Allen hebben ze een goede (financiële) reden om het erop te wagen. En van meet af aan heb je dat gevoel dat de leden van het aanwezige gezelschap niet echt normaal functioneren.

Als je de trailer al hebt bekeken, dan weet je al ongeveer hoe het zal verlopen. Ongeduldige gore-liefhebbers zullen waarschijnlijk al nerveus wachten op het moment dat de waanzin begint. En dat wachten zal aardig beloond worden. Niet alleen vanwege de bloederige toestanden (waarbij men redelijk inventief was wat betreft de uitvoering hiervan). Maar ook vanwege de toch wel buitengewone acteerprestaties. En dan vooral Kian Lawley, als de geschifte zoon Elliot wiens blik een mix is van waanzin en sadisme waar hij zichtbaar van geniet, en Julian McMahon als gastheer Patrick wiens ultra-kalm uiterlijk eigenlijk niet meer is dan een maskerade. Ook Virginia Gardner acteert uitmuntend op welbepaalde momenten. En voor het eerst vond ik de bloederige voorvallen zelfs amusant. Zelfs de verassing waar regisseur Hoffman mee op de proppen komt, zou ik normalerwijze een beetje overdreven vinden. Hier vond ik het eerder een niet onaardige wending in het verhaal.

Dat “Monster Party” met een micro-budget gemaakt werd, valt niet te betwijfelen. Het aantal locaties in deze film is redelijk beperkt en de afslachtingen gebeuren meestal buiten beeld. Maar het voornaamste kenmerk van een low-budget film was hier niet aanwezig. Namelijk de cast en hun acteertalent. Het acteergedeelte was verre van amateuristisch of tenenkrommend slecht. Sterker nog, ze acteerden met zichtbaar plezier. Cinematografisch ziet het er gelikt uit. Het tempo zit goed. En er is zelfs een gevoel van spanning naarmate het plot zich ontvouwt. Kortom, een vermeldenswaardige film die je zeker niet moet links laten liggen als je het ergens tegenkomt!

avatar van Hollywood007
Ik ben het helemaal eens met Onderhond. Om het met zijn woorden te zeggen: Tot op het niveau van het echt geniale raak Hoffmann niet, maar zo ver zit hij er niet onder.

avatar van schumacher
Film met een hoek af, ik heb wel al beter gezien maar best genietbaar.

avatar van filmkul
Aardig horrorwerkje. Het verhaal is niet heel doordacht. De uitwerking is redelijk. De film begint vrij timide, maar verveelt geen moment. Na drie kwartier gaan de remmen pas los. Wat volgt zijn wat aardige kills en wat gore. Sommige scènes zijn redelijk spannend maar echt nagelbijtend wordt het niet. Richting het einde verwacht nog een lekkere climax of leuke plottwist, maar dat blijft helaas uit. Het einde is daarom wat teleurstellend. Het acteerwerk is verder ok. Er had meer in kunnen zitten. 3.0

avatar van Brabantze
Best vermakelijk.

Lekker ziekelijk sadistisch werkje vol geflipte pesonages.
Voor het betere hak en snij werk zit je goed bij deze " Monster Party".
Verstand op nul.
2.5*/3*