John Wick (2014)

Verenigde Staten / Canada / China
Actie / Thriller

geregisseerd door Chad Stahelski
met Keanu Reeves, Adrianne Palicki en Willem Dafoe

De dodelijke instincten van een ex-huurmoordenaar, genaamd John Wick (Keanu Reeves), worden opnieuw aangewakkerd wanneer een crimineel (Alfie Allen) zijn Ford Mustang steelt en daarbij de hond doodt die door zijn overleden vrouw aan hem is overgedragen. Hij volgt de man naar New York, waarbij een maffiabaas (Michael Nyqvist) en tevens de vader van de crimineel, opdracht geeft John Wick uit de weg te ruimen.

Ik lees hier niet al te veel lof voor John Wick, jammer want het blijft een fantastische actiefilm vind ik. Met al die remakes en vervolgen is het verfrissend dat er een nieuwe actieserie gemaakt is, met een compleet nieuwe wereld. Het verhaal word hier nog heel simpel gehouden, dat is fijn want zo kun je je helemaal verdiepen in de wereld van John Wick en de actie. De actie is ook non-stop en lekker overdreven, heel mooi gechoreografeerd zodat je goed in de spanning blijft. Keanu Reeves bewijst hiermee een goeie actieheld te zijn, in meer serieuze films vind ik hem over het algemeen slecht acteren. De rockmuziek is ook een leuke toevoeging en past er compleet bij. Al met al een film die gewoon lekker weg kijkt, en niet al te serieus genomen moet worden.

Heb hem nu al 4 keer gezien, en het verveelt me geen moment, blij om te zien dat er nog zo'n originele actie-franchise bedacht is waar ook veel aandacht in word gestoken, 4,0!

avatar van Don Homer
Gelikt.

Non-stop actiefilm, met goed uitgevoerde actiescènes maar daar is ook alles mee gezegd.

Alle clichés worden aangehaald, niets nieuws onder de zon en na 30 minuten heb je alles wel gezien.

Toch blijf je kijken voor het oo zo voorspelbare einde en besef je dat je deze film weer snel zal vergeten..

2,5*+ voor de mooi gebrachte vechtscènes

Ongelooflijk niemandalletje.
Je bekijkt het met verstand op nul, en 15 minuten daarna ben je het vergeten.
Maar de tijd dat je kijkt is het wel plezant maar ook echt, echt niks meer.

Supernatural schreef:
Wat een heerlijke actie film.en wat speel keanu reeves het ook super.heerlijke ouderwetse actie wraak film.de rest van de cast speelt het ook prima.met ook een goed verhaal er in.was weer lekker genieten met een vette film.

Vandaag herzien en blijf bij mijn vorige mening.de film blijft echt supervet.

avatar van perceived
Eindelijk eens gezien en het blijkt weer zo'n typisch middelmatige actiefilm. De vervolgen sla ik graag over.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Lang mee gewacht maar nu toch eindelijk eens gekeken. Meer dan geslaagde actiefilm! Mooi gefilmde actie scenes, een mooie opbouw en een lekker tempo. Ook de soundtrack is bij deze eerste John Wick film helemaal in orde! Welke style het ook is, het ondersteunt de scenes perfect en past bij de getoonde beelden.

Keanu Reeves doet het meer dan prima maar in principe zal deze rol voor menig (actie) acteur zijn neergelegd, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan wat voorliggende namen zoals Michael Madson, Dolph Lundgren en zelfs ook wel Russell Crowe en in die tijd Rutger Hauer om zomaar een paar voorbeelden te noemen. Maar Reeves is in dit geval prima op zijn plek en lijkt ook echt plezier te hebben in zijn rol.

Het verhaaltje heeft weinig echte verrassingen, maar wordt wel in een heerlijk tempo afgevuurd op de kijker.

Een actiefilm die zonder twijfel erg vermakelijk en meer dan het kijken waard is geworden.

Eerst deel 3 gekeken maar omdat die leuker was dan verwacht toch ook maar het eerste deel gekeken. Ik vond het eerste deel leuker. Goed verhaal en genoeg actie maar niet te veel zoals het derde deel.

Prima actiefilm. Verhaal zullen we maar vergeten maar daarvoor kijk ik zulke films ook niet

avatar van Rickyman
De beweegreden van John Wick vind ik juist erg sterk.

avatar van Siauliai
jarno1975 schreef:
Klinkt als een 13 in een dozijn B-filmpje...

Jij klinkt ook zo.

Basto schreef:
Net herzien. Blijft toffe stijlvolle actiefilm. Minpuntje is wel dat het een kwartier korter gemogen had. Daarom blijft 3,5 staan en geen 4

Jij kijkt met een stopwatch...???

avatar van Basto
frans123 schreef:

Jij kijkt met een stopwatch...???

We zitten hier met een heel team. Kleur analyses, bitrate, decibel, megapixels, acteurguota’s.... Alles wordt bijgehouden en meegenomen in de uiteindelijke beoordeling.

Basto schreef:

avatar van Pecore
Draak van een film. Dat begint al met de opening, goedkoop sentiment dat veel te lang doorgaat. Met een slappe Reeves, wat speelt die weer stijfjes, zoals we van hem gewend zijn. Qua actie is het ook allemaal al veel beter gedaan, veel te standaard qua choreografie.

avatar van Ebenezer Scrooge
Onzin film. Eerst laat hij zich met gemak overmeesteren door drie inbrekers, maar even later is het ineens zo'n killing machine die in z'n eentje een stuk of tien tot de tanden toe gewapende kleerkasten in een handomdraai weet uit te schakelen. Ja, hoor!
En ach dat hondje, wat zielig hè.. Echt weer zo typisch Amerikaans om dat zo te brengen. Je vrouw gaat dood, maar heeft kort voor haar overlijden nog een puppy voor je gekocht, die per post wordt afgeleverd in een kattenreismand met zo'n sentimenteel briefje erbij natuurlijk: "Je hebt iemand nodig om van te houden, de auto telt niet mee!" Sowieso vind ik het niet oké om een dier cadeau te doen of een dier aan te schaffen zonder daar goed over na te denken. Een dier is geen impulsaankoop. Zag je met corona ook, dat er ineens zoveel dieren werden aangeschaft. Een dier adopteren doe je voor het leven, niet voor even.
En ook dat racen over het vliegveld, net een klein kind. Dacht trouwens nog even dat dat hondje nog in de auto zat, hadden ze niet goed gemonteerd. Kun je gewoon oplossen door er een kort scènetje tussen te proppen waarin hij zijn hond thuis afzet ofzo, hoeft maar een seconde of 5 te duren.

Wat een zeldzaam slechte film. Ex-super gevaarlijke dude wordt terug gezogen in het leven dat hij achter wilde laten. Waar hebben we dat eerder gezien? Dat het van de clichés aan elkaar hangt (regent het nou tijdens de begrafenis? ) is helemaal niet erg; soms is het juist fijn om te weten wat je kunt verwachten en in dit geval had ik zin in lekkere actie en ondanks het slechte acteerwerk en de onwennige start van de film word je wel lekker gemaakt voor wat gaat komen: deze John Wick moet echt een superkiller zijn en hij is uit op wraak... Prima, kom maar door! En dan volgen inspiratieloze vechtscènes met een houterige Reeves die moeite heeft met snel herladen van zijn geweren maar heel accuraat kan schieten (wat gek genoeg even hapert wanneer zijn main target binnen bereik is) en gelukkig even geen last heeft van de ondertalsituatie wanneer hij wat meer tijd nodig heeft voor een opponent. Als je dan toch een clichéfilm gaat maken, kijk dan even goed af bij hen die je voor zijn gegaan (Bourne, Taken, Die Hard, opties te over).
Enfin, ook de verhaallijn is niet zo interessant. De film lijkt zijn best te moeten doen om de anderhalf uur vol te maken. Het slotstuk is lachwekkend (no guns, Wick!.. o nee, hij heeft een mes!.. regent het nou? ). Reeves valt ook definitief door de mand als acteur; die scène waarin hij vastgebonden in de stoel zijn dreigementen richting Viggo schreeuwt is echt een beetje gênant; moet hij gevaarlijk klinken? of boos? of wanhopig? echt geen idee..
De enige reden dat ik geen halve ster uitdeel zijn de schoonmaakservice/dinner reservations en het Continental Hotel. Dat zijn aardige vondsten. Verder is het allemaal slecht.

avatar van Brave-Neo
Panoramix schreef:

Ik raad je aan deze film niet te serieus te nemen maar gewoon te genieten van de actie. Het is tenslotte niet zo'n serieus verhaal als de belevenissen van Astrix en Obelix ( en overige Galliers )
En denk daarbij aan het feit dat John Wick geen toverdrank heeft gedronken tijdens de hele film ..... petje af hoor!

avatar van Chainsaw
Als je honderd procent zeker wil weten dat iedereen de schurk van je film haat, dan laat je hem of haar een puppy doden. Dat is zo’n beetje algemene kennis. En wie Game of Thrones kent weet ondertussen ook dat het vrij eenvoudig is om Alfie Allen onsympathiek te maken. En zo heeft Chad Stahelski twee elementen in handen die je volledig aan de kant van het titelfiguur zet. Want wat John Wick ook doet en hoe gewelddadig hij ook wordt, als de puppy-doder maar gestraft wordt.

Een simpel gegeven, maar daar is het Stahelski ook om te doen; een simpele kapstok om een hoop lekker over de top actiescènes aan op te hangen. En ja, die actie is uitstekend. En de film is ook op z’n best als de film gewoon lekkere lompe actie laat zien. Af en toe doet Stahelski voorzichtige pogingen om wat meer verhaal te bieden en het universum iets uit te diepen. Maar je voelt meteen dat de film daar niet beter van wordt. Nee, John Wick - zowel het personage als de film - is op z’n best als het gewoon knalt.

3,5 sterren.