John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019)

Alternatieve titel: John Wick: Chapter 3

Actie / Thriller

geregisseerd door Chad Stahelski
met Keanu Reeves, Mark Dacascos en Ian McShane

John Wick is op de vlucht geslagen, om twee redenen... hij wordt opgejaagd vanwege een wereldwijd beloofde prijs op zijn hoofd van maar liefst 14 miljoen dollar en voor het breken van een belangrijke regel van het Continental Hotel: het nemen van een leven in het hotel. John had al geëxecuteerd moeten zijn, ware het niet dat de manager van het Continental Hotel, Winston, hem één uur heeft gegeven voordat zijn lidmaatschap van het Continental wordt opgeheven en hij geen toegang meer heeft tot de diensten die deze geheime ondergrondse criminele gemeenschap biedt.

In zekere zin een verbetering van de eerste twee films. Ik heb er door ook een grote liefde gekregen voor Keanu Reeves films. Ik moet alleen zeggen dat aan het begin van de film het gevecht met de messen op een gegeven moment een beetje vies werd.

avatar van Terminator05
Keanu blijft keanu ... niet dat ik al zijn films goed, maar de john wick saga is wel dik in orde hoor. Leuke actiefilm

Stahelski.

Je moet het hem wel nageven, hij heeft toch maar een trilogie vanuit het niets uit de grond gestampt. In een genre dat tegenwoordig niet meer zo heel hip is en het vooral moet hebben van low budget troep. Daar staat deze Wick franchise toch stevig boven.

Jammer genoeg is het ook een filmreeks met een paar pijnlijke missers, die duidelijk bij Stahelski zelf liggen. Aangezien hij voor de derde keer aan het roer staat van een Wick film en ik voor de derde keer tegen dezelfde issues aanloop, kan ik moeilijk anders dan hem als schuldige aanwijzen.

Al zit Reeves er natuurlijk ook nog steeds voor wat tussen. Ik kan hem gewoon niet serieus nemen als actieheld. Hij oogt zo stroef, loopt zo moeilijk en zelfs in pak ziet hij er maar sjofel uit. Niet echt de man die een film als deze nodig heeft. Maar je hangt er nu eenmaal aan vast. Berry naast hem is in ieder geval geen optie, ze lijkt wel een vrouwelijke variant van Reeves.

Pijnlijker is nog steeds het gebrek aan echt knappe actiescenes. De vuurgevechten blijven wat saai en tam, de editing doet de actie geen goed en ondanks dat ze op het einde overschakelen op handgemeen is ook dat gewoon niet goed genoeg. Het wil duidelijk erg stoer zijn, maar het is het op geen enkel moment.

Het blijft jammer, want visueel zou het echt wel wat kunnen zijn, moest de film ook effectief wat ass kicken, maar met Stahelski zie ik dat niet gebeuren. Al maakt hij nog 30 delen. Ik opperde het al bij het vorige deel: een aparte action choreographer die weet wat hij doet (en een regisseur die daar naar luistert uiteraard), dat is wat deze reeks nodig heeft.

avatar van Captain Pervert
Tot mijn eigen stomme verbazing vond ik John Wick: Chapter 3 - Parabellum beter dan het tweede deel, wat ik op zijn beurt beter vond dan het eerste. Meestal worden sequels steeds slechter, zeker als de films ondertitels beginnen te krijgen. In dit geval Parabellum.

Hoe kan dat?

Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat ik dit keer vanaf het begin al wist dat de film een soort stripboek-saus heeft. Dat had ik bij het eerste deel niet door. De actie, maar met name de cinematografie, was daar direct al zeer goed. Maar toen de bizarre verborgen wereld der huurmoordenaars zich ontvouwde, spatte mijn waardering voor de film harder uiteen dan een ei in de magnetron.

In deze schaduwwereld blijken alle grote maffia-organisaties in de wereld samen te werken, is elke tweede voetganger in New York een huurmoordenaar, wordt er betaald met vreemde gouden munten, zijn er bepaalde plekken waar je elkaar niet mag doodmaken, is er een callcenter waar druk gebeld wordt over prijzen op het hoofd van personen, zijn er dames die zich voorstellen als The Adjudicator en iedereen neemt daar genoegen mee, rare rituelen, gangsterbazen die allemaal karikaturen zijn, kortom: totale quatsch, vermomd als serieuze actiefilm.

Dat wetende, kun je de film gaan zien als een soort stripboekverfilming en dan ineens het is best cool. En bij John Wick 3 wist ik dit dus, en vond ik de film dan ook best cool.

Houten klaas Keanu Reeves heeft een bepaalde coolness over zich wat zeer goed werkt. De vechtscènes zien er spectaculair uit, maar hij laat vooral zijn tegenstanders, die veel meer vaardigheden hebben, het werk doen.

Het is niet overal even goed. Soms doet John Wick zijn armen omhoog om een trap af te weren, terwijl het been van de tegenstander nog op de grond staat.

Wat dan wel weer goed is gedaan, is dat bij gevechten met meerdere tegenstanders, er vaak maar één in beeld is. Die krijgt dan een paar rake klappen en mag buiten beeld uitpuffen waarna de volgende een paar muilperen krijgt.
In veel films zie je bij dit soort gevechten meerdere tegenstanders eigenlijk zonder verklaring maar een beetje afwachten en netjes hun slachtbeurt afwachten. De kunst is om dat fenomeen te maskeren en dat doet regisseur Stahelski heel goed.

Een andere manier om met slechte martial artists een toffe vechtscène te maken, is met attributen en de nodige slapstick. De scène in het wapenmuseum, waarbij Wick en zijn tegenstander ieder voor een vitrine met wapens staan en ze ieder bliksemsnel achterom kijken of er iets bruikbaars tussen zit, is enorm geestig.

Naar het einde toe worden de gevechten een beetje repetitief en lijkt de inspiratie een beetje zoek.

Al met al gemengde gevoelens, maar de prachtige visuele stijl, de kleuren, schaduwen, het neonlicht, maken me erg vergevingsgezind. Wat zag deze film er (weer) mooi uit. Lekker overdreven en dik aangezet. Méér van dit, ik hou ervan.

3,5 sterren

Wederom boordevol actie, maar een beetje teveel van het goede eigenlijk.
De film duurt ruim 2 uur en bestaat vooral uit lijf aan lijf gevechten en shoot-outs, op den duur gaat het toch een beetje vervelen.
Het verhaal is redelijk, maar zeker geen topper.
Wel enkele grote namen die hier een gastoptreden doen, zoals Halle Berry en Anjelica Huston.
Op naar deel 4 ? Het zit er wel in

Heerlijk bruut actie geweld weer en dat een dikke twee uur lang. De gevechten zijn stuk voor stuk een lust voor het oog, net als de lokaties waar de confrontaties plaats vinden. Dat John Wick steeds meer op een Marvel superheld gaat lijken en hij blijkbaar nog meer levens als een kat heeft neem ik graag op de koop toe.
3.5*/4*

avatar van IH88
“Sofia, don't.”
“He shot my dog.”
“I get it.”

Het is knap dat de makers en acteurs ervoor hebben gezorgd dat het derde deel van de John Wick franchise het beste deel is. Parabellum is een razende achtbaan van spectaculaire vecht/actiescènes, schmierende acteurs (Fishburne hallo), lekkere oneliners en zelfs wat humor. Visueel ziet alles er ook schitterend uit, en de vechtscènes zijn gelukkig niet kapot gemaakt door te veel knipwerk en flitsende en schokkerige camerabeelden.

De vechtchoreografie is weergaloos, en alle acteurs verdienen de complimenten voor het vele werk dat er zichtbaar in is gaan zitten om alles er overtuigend en realistisch uit te laten zien. Reeves is perfect in de rol van John Wick, maar eigenlijk voelen alle acteurs zich als een vis in het water. Halle Berry heeft ook zichtbaar plezier, en haar actiescènes met de twee honden zijn adrenalineverhogende hoogtepunten. Zo zitten er wel meer scènes in, en ik kan nu al niet wachten op deel vier. Hopelijk houden ze dit hoge niveau vast.

Ik vond dit de minst interessante van de John Wick films, vooral omdat de film wel heel weinig variatie biedt. De film heeft maar 2 scenes en wisselt die af. Enerzijds gelul over regels en loyauteit, anderzijds véél te lange vechtpartijen, waar Wick op heel repetitieve wijze tientallen moordenaars uitschakelt, waardoor het na een tijdje gewoon vervelend wordt.

Nu hebben de meeste actiefilms wel een vrij doorzichtige formule waarbij plot en actie elkaar simpel afwisselen, maar bij de betere versies (zoals de eerste John Wick film) wordt dat mooier verpakt zodat het niet opvalt. Hier werkt Keanu zich elke keer door een nieuwe level van spawnend voetvolk, gevolgd door een cutscene waarbij hij een blinkend object bovenhaalt om naar de volgende level te mogen.

De opzet van het hele wereldje blijft wel interessant, Dacascos staat leuk te overacteren en het gebruik van die honden bij een gevecht waren pluspunten. Hopelijk krijgt Wick in deel 4 terug een interessante drijfveer en gaat het dan ergens over. Zelfs in het meest generieke en oppervlakkige actiefilmplot is meer energie gestoken dan in het verhaal van deze film.

avatar van Rodger
pfff.. te veel actie, en te weinig echt verhaal,..
Deel 1 was nog prima.. maar nu takelt deze serie echt wel af naar beneden.
2.0**