Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

John Wick (2014)

Verenigde Staten / Canada / China
Actie / Thriller

geregisseerd door Chad Stahelski
met Keanu Reeves, Adrianne Palicki en Willem Dafoe

De dodelijke instincten van een ex-huurmoordenaar, genaamd John Wick (Keanu Reeves), worden opnieuw aangewakkerd wanneer een crimineel (Alfie Allen) zijn Ford Mustang steelt en daarbij de hond doodt die door zijn overleden vrouw aan hem is overgedragen. Hij volgt de man naar New York, waarbij een maffiabaas (Michael Nyqvist) en tevens de vader van de crimineel, opdracht geeft John Wick uit de weg te ruimen.

Zwolle84
Capablanca schreef:
Het verhaal was gelukkig niet zo cliché!

Het verhaal doet er gelukkig ook toe.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet een al te bijzondere actiefilm dit, omdat het ondanks de haast non-stop actie na een kleine 20 minuten nog niet echt overtuigend weet te zijn. Een ideale kick voor actiefilms voor mij is dat ik er een soort kick van krijg, maar die bleef uit.

Leuk dat Stahelski je eigenlijk na een korte intro gelijk in de actie gooit, met kleine rustmomentjes maar in het algemeen haast non-stop actie. Dat blijft allemaal wel vermaken, met enkele originele wendingen en leuke dingen erin gestopt.

Qua actie en visueel niveau is het allemaal wel ok, alleen kan ik Reeves niet bepaald een sterke of stoere actieheld noemen. Hij ziet er meer uit als een soort advocaat die op hol slaat. Voor de rest krijg je niet echt veel verdieping in hem of de andere karakters.

Verhaal is ook niet heel origineel meer, alleen het hele hotel gebeuren is wel leuk bedacht. Voor de rest is dit een typische popcornfilm die alleen voor het vermaak gemaakt lijkt te zijn en dus ook bedoelt is om er even lekker voor te zitten met een aantal vrienden en je lekker laten vermaken door de actie.

Voor de rest is dit absoluut geen uitschieter in het genre. Wel leuk voor 1 keertje.

Op zich geen slechte en een onderhoudende film. Maar als je erna erover nadenkt....dat hondje...en vervolgens begint het playstation, call of duty gedoe, en in je eentje als rambo losgaan. Er is niet veel denkniveau voor deze film nodig. En om auto's geef ik verder ook niets. Dus dat zal dan misschien een rede kunnen zijn dat er mensen zijn, die bij het zien van die auto's, het water weer uit de mond loopt als in the fast and the furious reeks. Tja beetje een verstand op 0 niveau film en kijken....maar ik had iets meer diepgang verwacht!

genoeg actie om tot het einde boeiend te blijven,

avatar van remorz
John Wick kijkt een beetje weg als de demo-gameplay van een schietspel. Of alsof je toekijkt naar iemand die het spelletje al duizend keer uitgespeeld heeft. Reeves baant zich een weg door vele gangen, schiet alles meteen raak of verbetert zichzelf in de tweede instantie. Het maakt hem uitermate meedogenloos en saai om naar te kijken.

Plus, toch altijd mijn twijfels bij Reeves als actieheld gehad. Zijn houtenklazerij valt natuurlijk minder op als ie alleen maar hoeft te schieten (en een man van weinig woorden is) maar zelfs hier valt op dat hij van nature niet de schwung heeft om op indrukwekkende manier door zijn tegenstanders te bewegen. Wordt ook niet echt geholpen door het camerawerk tijdens de actiescenes; wat rommelige wirwar die flitsend moet overkomen.

Mooie rol van Nyqvist, hij weet als enige wat charisma en zelfs wat comic relief toe te voegen aan dit nogal lompe vehikel, dat niet onvermakelijk is, best een oké look heeft, maar gewoon niet de meest interessante actiefilm is. 2*

avatar van Graaf Machine
Kende het niet echt. Vandaag gezien dat de Pathé het derde deeltje in de Unlimithed gooit, dus even gekeken naar nummertje 1.

Lijkt me dat die titelheld nogal snel heel veel andersdenkenden naar de verdommenis schiet. Dat kan wel een leuke Unlimithed opleveren. Top.

avatar van pierre18
14 in een dozijn film. Verbaas me erover dat dit soort ver over de top films (a la rambo of commando in de stad) nog worden gemaakt. En verbaas me erover dat hier nog mensen op zitten te wachten. Regelrechte onnozele pulp.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die tot het einde blijft boeien.

Wat een heerlijke actie film.en wat speel keanu reeves het ook super.heerlijke ouderwetse actie wraak film.de rest van de cast speelt het ook prima.met ook een goed verhaal er in.was weer lekker genieten met een vette film.

OMG wat een slechte film ????

avatar van Aazhyd
De film is een al en al actie. En daar houdt het wel mee op. Het verhaal is belachelijk en ongeloofwaardig, de ontwikkelingen zijn erg voorspelbaar. En hop, hop, hop, knal nog maar weer een blik bad guys overhoop.

Wat is dat toch, dat (Amerikaanse) films tegenwoordig bijna alleen nog maar gaan over huurmoordenaars die erop los knallen? Intellectuele armoede is het.

avatar van Lovelyboy
Hoe krijg je Baba Yaga uit zijn pensioen? Nou, zo dus! Een werkelijk flinterdun verhaaltje/plotje om een storm van geweld en doden te ontketenen. Maar goed, maakt dat uit? Realistisch is het toch al niet. Reeves maakt bijzonder weinig woorden vuil in zijn stijlvolle kostuum, de klappen en verwondingen die hij al oploopt lijken hem amper te deren terwijl die toch behoorlijk serieus zijn. De horde aan bad guys die één voor één in de kundige handen van Wick vallen is ook onwaarschijnlijk, wat wel opvalt dat ze allemaal stuk voor stuk komen en lijken te wachten tot hij met de vorig klaar is. Ze komen nooit tegelijk. Qua geloofwaardigheid en plot verdient het zeker niet de hoofdprijs, is het zelfs ronduit mager...

Maar, bijzonder stijlvol en gelikt is het wel, mooi sfeertje trouwens ook. Zo ok Wick die weinig zegt maar een wel hele classy en serieus te nemen hitman neer zet. Mooie wagen trouwens ook. Hoeveel zou die kosten? Zo is het geweld ook eerst klas, ziet er mooi uit, stijlvol, goed gefilmd en in die mooie acties en stunts. Het is bijna een choreografie te noemen. Dan is er de fijne soundtrack met onder andere Marilyn Manson, Kaleida en de rest van Bates en Richards. Nogmaals prima rol van Reeves, Nygvist en Allen ook prima en Palicky vermakelijk.

Groots is het allemaal niet maar erg leuk en boeiend vermaak is het wat mij betreft wel. Altijd fijn weer eens te zien.

avatar van Paranoid_Fish
flauw.

avatar van film_girly
Mijn vriend op de bank kijkt blij met grote ogen naar alle aktie. Ik: Waar blijft het verhaal nou?

avatar van grovonion
film_girly schreef:
Ik: Waar blijft het verhaal nou?
Is toch niet altijd nodig? Een film kan perfect werken gebaseerd op gestiliseerde actie, zoals deze voordoet?

avatar van Basto
Net herzien. Blijft toffe stijlvolle actiefilm. Minpuntje is wel dat het een kwartier korter gemogen had. Daarom blijft 3,5 staan en geen 4

avatar van Curriculum
Mooie film met geweldige acties.

Verhaal is eenvoudig maar wat een dijk van een actiefilm! Wat heb ik genoten!

avatar van macrobody
Deze film kan je altijd opzetten als je van over de top actie a la rambo houdt. Binnenkort nummer 2 en 3 maar eens doen.

avatar van macrobody
pierre18 schreef:

Jaaa, hier zitten we zeker op te wachten. Gewoon geen Amerikaanse vlaggen en propaganda (alhoewel, wel een beetje aangezien de Russen het weer hebben gedaan), maar gewoon over de top actie. Daarvoor ga ik naar de film, beetje waar voor je geld. Net zoals jij graag naar James Bond kijkt gezien je top 10 (ook onnozele pulp uiteraard), maar ja, het leven gaat verder en zoeken we naar waardige opvolgers. John Wick is alles behalve 13 in een dozijn, laat staan 14. Noem me 1 andere film waar huurmoordenaars een verzamelplaats hebben waar bepaalde regels gelden? Of waar de vader de zoon laat afschieten om zijn eigen hachje te redden?

Gisteren voor het eerst bekeken. Leuke film; lekker veel actie, leuk verhaal dat niet al te diep gaat maar lekker wegkijkt en deze film bewijst dat Keanu Reeves een leuke acteur is om heen te kijken, mits de rol hem op het lijf geschreven is (mijn maag draait nog na van Replicas ). Kortom, aanradertje voor als je lekker een avondje niet te zwaar na wil denken maar gewoon ff wat actie wil zien die goed in elkaar steekt.

avatar van hatebreeder
Een film die me helaas niet helemaal wist te vermaken. De film begon vrij goed maar ondanks de non stop actie die aanwezig was vond ik het geheel best wel saai eigelijk. Keanu Reeves vond ik niet echt overtuigend spelen...dit had ik meer een rol voor bijvoorbeeld Denzel Washington gevonden.

Komt mij bekend voor.....Ja gezien , 5 jaar geleden....Mmmm??/ flutfilm, waar geen enkel verhaal in zat. Pief paf poef...

Denzel als John wick.
Meest overschatte acteur op deze planeet.
Enkel fallen is goed, rest is prut.

Aazhyd schreef:

Helemaal mijn mening...""Armoede"..geen creatieve geesten meer. Hollywood-films zijn vrijwel allemaal hetzelfde: huurmoordenaar, ex-cob, crimineeltjes ,seriekiller, drugsshit....2 uur lang schieten en achter elkaar aanhollen..pfff

Maar wel heerlijk adrenaline verhogend.
1 hondje dood, in 3 films al honderden doden.
Graag in 4 nog meer doden.

Over, je zoon laten afschieten, lijkt me logisch.
In deze wereld is het ieder voor zich.
Had ik kinderen gehad, had ik hetzelfde gedaan.

Tarkus schreef:

Naar aanleiding van de tweede film, eerst deze eens opnieuw bekeken.
En verhoog mijn score een beetje, want vond hem nog beter dan de eerste maal.
Prachtige wraakfilm !!

Ondertussen is er alweer een derde film in de reeks, dus ook deze opnieuw bekijken, en heb niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaren.

Nobody f*cks with Baba yaga!

avatar van HALVE TAMME.
Viggo Tarasov: It's not what you did, son, that angers me so... It's who you did it to.

Iosef Tarasov: Who?... That fucking nobody?

Viggo Tarasov: That "fuckin" nobody is John Wick.

John Wick is een vlotte/keiharde actiefilm die geen seconde verveeld. Het gebrachte verhaal is niet bijster origineel maar wordt wel super strak naar de kijker gebracht. Acteurs nice. Acteerwerk goed. Verder beschikt deze film over een geweldige agressieve sfeer gekoppeld aan actiescènes die je hart sneller doen kloppen.

****

Ik lees hier niet al te veel lof voor John Wick, jammer want het blijft een fantastische actiefilm vind ik. Met al die remakes en vervolgen is het verfrissend dat er een nieuwe actieserie gemaakt is, met een compleet nieuwe wereld. Het verhaal word hier nog heel simpel gehouden, dat is fijn want zo kun je je helemaal verdiepen in de wereld van John Wick en de actie. De actie is ook non-stop en lekker overdreven, heel mooi gechoreografeerd zodat je goed in de spanning blijft. Keanu Reeves bewijst hiermee een goeie actieheld te zijn, in meer serieuze films vind ik hem over het algemeen slecht acteren. De rockmuziek is ook een leuke toevoeging en past er compleet bij. Al met al een film die gewoon lekker weg kijkt, en niet al te serieus genomen moet worden.

Heb hem nu al 4 keer gezien, en het verveelt me geen moment, blij om te zien dat er nog zo'n originele actie-franchise bedacht is waar ook veel aandacht in word gestoken, 4,0!

avatar van Don Homer
Gelikt.