Monster Party (2018)

Thriller / Horror

geregisseerd door Chris von Hoffmann
met Sam Strike, Erin Moriarty en Robin Tunney

Drie dieven beramen het plan om een gedurfde overval te plegen in de hoop een grote schuld af te kunnen betalen. Op een chique diner in een herenhuis in Malibu vermommen ze zich als obers. Wanneer hun plan helemaal misloopt, beseft het trio dat de aanwezige gasten niet zo onschuldig zijn als ze laten blijken. De roof draait uit op een gewelddadig gevecht om het herenhuis levend te kunnen verlaten.

Erg lollig.

Comedy staat er als genre niet bij, dat is op zich ook wel terecht, maar dit is wel zo'n filmpje dat érg zelfbewust is. Een beetje zwarte humor zit er dus zeker wel in, alleen niet op zo'n manier dat het de horror en thriller elementen onderuit haalt.

Het is vooral stijlvol op een zelfbewuste manier. Hoffmann weet erg goed waar hij mee bezig is, heeft volgens mij ook genoeg genrekennis en wéét gewoon dat hij iets unieks kan toevoegen aan een genre dat leeft op eenvoudige kopies. Daar slaagt deze film dan ook ruim in.

Het tempo is op zich redelijk traag, Hoffmann bouwt de film dan ook secuur op. Het is al snel duidelijk dat er wat te gebeuren staat, wat er gaat gebeuren is ook niet meteen een verrassing, maar de weg er naartoe is nog steeds best genieten. Af en toe laat Hoffmann wel de teugels los en vloeit het bloed rijkelijk. Erg goor en/of nasty wordt het niet, maar sommige momenten zijn toch bruut genoeg.

Een film om met een smakelijke grijs te kijken. Duurt niet te lang, wordt mooi uitgerold en bevat een aantal memorabele momenten. Tot op het niveau van het echt geniale raak Hoffmann niet, maar zo ver zit hij er niet onder.

avatar van maxcomthrilla
Nice!

In de lijn van Don`t Breathe, met nog wat extra gekkigheid. Rustige opbouw, waarin je al snel merkt dat het niet helemaal pluis is daar. Vooral die zoon met zijn oorringetje was een enorme creep, maar wel uitstekend neergezet in deze film. Echt zo`n heetgebakerd, verwend type dat wild om zich heen slaat als hij zijn zin niet krijgt; zoals in die licht homo erotische scene. Tempo gaat vanaf dan flink omhoog, waarna zich een wat nu situatie ontspint. Fijn dat je als kijker niet gelijk door hebt wie nu precies te vertrouwen zijn en wie niet, wantrouwen voert de boventoon. Het is in die zin ook een verademing dat niet iedereen slecht blijkt te zijn hier. Zeer grappig vermaak met een duister randje. 4*

avatar van DjFrankie
Wel de moeite waard, is een vreemde film, maar ik kan dit soort films wel waarderen.