• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.417 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.867 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Collins

• 7301 berichten
  • 4312 stemmen

25. Strange Darling (2023)

97 minuten

FTV - Totaal 50 punten

Subgenre: 11. 2020s Horror

Themaklassement: 25 punten

https://media.pobjeda.me/media/2024/09/28/1727520067-strange-darling-1.jpg

Strange Darling is een film waarin van alles gebeurt en de kijker de gebeurtenissen maar moeilijk en pas laat in een groter geheel kan plaatsen. Er is veel dynamiek en de personages zijn lastig te peilen. Ze vullen in eerste instantie het wezen van hun karakter in volgens de verwachting van de kijker. Zijn interpretatie is voor de hand liggend en in de meeste gevallen foutief. Het echte personage gaat schuil achter een masker dat met succes de kijker op het verkeerde been zet. Het werkt verrassend goed.

Behalve verrassend is Strange Darling ook een vermakelijke film. Een spannende thriller. De rode draad is een kat- en muisspel tussen een man en een vrouw. Het opjagen van elkaar is een spannende bezigheid. De twee hoofdpersonages worden overtuigend neergezet door Willa Fitzgerald en Kyle Gallner. Visueel is de film ook de moeite. Het camerawerk van Giovanni Ribisi voegt een beklemmende factor toe aan de spannende gebeurtenissen. Strange Darling heeft een goed verhaal, intrigerende personages en fijn camerawerk. Wat een heerlijk filmpje was dit, zeg!

3.5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

81. Spin the Bottle (Film, 2024)

Speelduur: 124 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 162

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRUFo9wbTfkZKKBS2rRy7BbROCRHCKTmTvzLQ&s

Een groep vrienden speelt het gezelschapsspel 'Spin the Bottle' in een huis dat gekenmerkt is door een bruut bloedbad. Tijdens het spelen ontketenen ze onbewust een kwade geest en beginnen ze op angstaanjagende manieren te sterven. Nu moeten de overlevenden samenwerken om de duistere geheimen van het huis te ontrafelen en een einde te maken aan het bloedvergieten.

Film krijgt niet echt hoge beoordelingen, maar ik wilde het toch een kans geven.

Op zich is het verhaal niet heel onaardig, maar het had wel veel enger mogen zijn. Denk ook, mede door de lange speeltijd, dat het langdradig werd. Negentig minuten was beter geweest.

Beoordeling: 2,0*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

82. MadS (Film, 2024)

Speeltijd: 86 minuten

Puntentotaal: 164

https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/09/MadS_Still-jpg.webp

Een tienerjongen haalt bij zijn dealer een nieuwe drug om uit te proberen. Vervolgens gaat hij een nachtje feesten. Na het uitgaan is hij onderweg naar huis wanneer hij op een gewonde vrouw stuit en haar oppikt. Gedurende de volgende uren nemen de gebeurtenissen een onwerkelijke wending.

MadS is een Shudder productie en jaaa... deze Franse film begon echt heerlijk!!! Heb zeker van deze film genoten en word normaal niet altijd even enthousiast van dit "soort" horrorfilms (nee, ik spoiler niet), maar deze was best fijn om te zien!

Beoordeling: 3,0*

robertinho

• 1514 berichten
  • 2944 stemmen

mezzanine schreef:
48. Under the Shadow (Film, 2016)

84 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 93

Subgenre: 98. War horror

Themaklassement: 48 punten

Zag deze de afgelopen jaren al vaker langskomen en ondanks dat niet iedereen enthousiast was, trok een Iraanse horror toch welde aandacht. Setting van Irak-Iran oorlog was interessant gegeven, iedereen moet steeds voor luchtalarm kelder in en ontvlucht Teheran, hoofdpersoon blijft met dochter achter. Na bominslag worden ze geterroriseerd door djinn. Ik neem aan dat deze voor het trauma van oorlog bij dochter en moeder staat en de horror vooral is dat je je kind geen veiligheid meer kan bieden. Het komt echter niet helemaal uit verf, film komt langzaam op gang en er is te veel herhaling van zetten. Nu leek met meer of dat eeuwige gezeur van kinderen om hun favoriete knuffel die kwijt is, de echt horror van de film was. Ook herkenbaar…3.0

(afbeelding)

Alweer effe geleden dat ik 'm zag maar volgens mij zit de horror 'm verder ook in de maatschappijkritiek. De positie van vrouw de vrouw in het bijzonder. Ze mag niet meer studeren, stiekem die westerse fitnessvideo kijken, uit je huis vluchten vanwege die djinn en dan de politie op je dak krijgen. En dan was er ook nog iets met een stel buren en haar man volgens mij. Kortom: als vrouw binnen dit regime heb je nul vrijheid en ben je nergens veilig.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

63. Hellraiser (Film, 2022)

121 minuten - FTV

Puntentotaal: 126

Subgenre: 69. Remake Horror

Themaklassement: 62 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40-46, 53, 56, 61, 65, 68, 69, 71, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)

Rating: 2.5*

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/10/Voight.jpg?q=50&fit=crop&w=825&dpr=1.5

De originele Hellraiser (in ieder geval de eerste twee) vond ik best tof, en in het kader van de challenge ook deze maar even opgezet. Het is niet verschrikkelijk, maar de film voelt wel een beetje onnodig en dertien in een dozijn aan. Een nieuwe set aan jongeren als slachtvee, nu een broer en zus en hun naasten, die natuurlijk met die kubus de Cenobites oproepen. De cenobites zien er best oke uit inlusief de vrouwelijkere Pinhead (schijnbaar ook beter in overeenstemming met het boek, al levert het natuurlijk een hoop woke-schreeuwers op), net als de gore die op momenten komt. Maar het bleef wat braaf aanvoelen, misschien ook omdat het origineel ook wat groezeliger was.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Een terug naar de U want ik vond op youtube een versie van de film die ik eigenlijk eerst wilde kijken. De U van Unknown al gaat het vooral om Terror maar dat is ook maar pover.

33. The Unknown Terror (Film, 1957)

Speelduur: 77 minuten

Puntentotaal: 66

https://orringrey.com/wp-content/uploads/2022/04/mv5boti2nmjmmzetmtdims00ywuzltgymdmtmdu3zjvmzwvknzm3xkeyxkfqcgdeqxvymte2nza0ng4040._v1_.jpg

Gekeken via youtube waarbij de videokwaliteit niet zo geweldig was. Ik betwijfel echter of ik deze in hoge kwaliteit beter had gevonden. De film neemt een veel te lange aanloop naar hetgeen het eigenlijk om zou moeten draaien, de terror. We hebben een grot waar een soort van fungus (schimmel) groeit. Mensen die ermee in contact komen muteren in een soort schubbig monster. De scènes waarin ze voorkomen (en dat zijn zijn er niet zo veel) zijn volgens mij opzettelijk donker gefilmd zodat we de slechte make-up niet zien. Het laatste half uur is dan nog vrij aardig met exploratie in een grot maar eigenlijk had deze film maximum een uur mogen duren.

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

19 Caddo Lake (Film, 2024) - MovieMeter.nl

Het is geen vervelende film, maar het is allemaal erg traag, er zitten een paar schrik momentjes in en een klein beetje spanning. Maar verder moet de film het vooral hebben van het sublieme acteerwerk. De rest is middelmatig. Het kijkt lekker weg dat dan weer wel.

99 min

FTV 2

Punten totaal 38

Sub genre: 20. Art / Slowburn / Elevated Horror

Thema punten totaal: 19

Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20)

Eigen stem. 2.5

20 Deadstream (Film, 2022) - MovieMeter.nl

Dit vond ik werkelijk fantastisch, wat een dijk van een film. Deze film mag van mij echt wat meer waardering krijgen. Het verhaal is allemaal al een keer verteld, maar zo goed uitgewerkt in deze film. De hoofdrolspeler Winter, ik had nog nooit van hem gehoord maar wat een held is die man. Zo goed geacteerd, met vlagen deed hij mij denken aan ASH WILLIAMS. Heerlijk gewoon. Dit soort pareltjes hoop je gewoon te ontdekken.

87 min

FTV 2

Punten totaal 40

Sub genre: 44. Found Footage Horror

Thema punten totaal: 20

Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20, 44)

Eigen stem. 4,0

21 Silent Hill (Film, 2006) - MovieMeter.nl

Het was een prima vermakelijk tussendoortje. Af en toe moest ik lachen om de CGI, maar het kijkt lekker weg. Het is geen hoogvlieger die blijft hangen en eerlijk gezegd ben ik het einde nu ook al weer vergeten en het is 4 dagen geleden dat ik de film heb gekeken. Nu de vraag over wie dat wat zegt natuurlijk .

126 min

FTV 2

Punten totaal 42

Sub genre: 94. Video Game Adaptation Horror

Thema punten totaal: 21

Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20, 44, 94)

Eigen stem. 3,0

22. Zombie Strippers! (Film, 2008) - MovieMeter.nl

Ik kan er niks aan doen, maar ik vond dit echt fantastisch. En dan denk ik ook waarom ik ben de tijd al lang voorbij dat ik dit super tof vond. Maar toch zat ik constant met een lach op mijn gezicht. Want wat een domme film is het eigenlijk. Als ik er weer over na denk komt er weer ene grijns op mijn gezicht. Ach ja iedereen heeft wel een film waarvan hij denkt hoe dan. Waarom vind ik dit leuk. Verwacht er niks van en zet je verstand op nul dan heb je een leuke avond.

94 min

FTV 2

Punten totaal 44

Sub genre: 75. (S)exploitation Horror

Thema punten totaal: 22

Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20, 44, 94, 75)

Eigen stem. 3,5

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

even de administratie weer bij gewerkt

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4894 stemmen

61. Horror Noire: A History of Black Horror (2019)

83 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 136

Subgenre: 36. Documentary / Mockumentary Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 36,38,42,46,49,53,54,55,57,58,63,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,91,97,100)

Themaklassement: 59 punten

Eigen rating : 3.5*

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*puYXYey3jsXth9N2-ydGMA.jpeg

Voila, dat is dan ook het resultaat van zo'n challenge. Kijk ik ook nog eens een documentaire

Uiteindelijk was dit toch interessant genoeg. Een overzicht van de rol van onze zwarte medemens in het genre horror. Van attribuut (als dienstbode of slachtoffer) naar hoofdrolspeler en held van een film. Het begint eigenlijk bij "Birth of a Nation". Geen horrorfilm maar wel een film waarin blijkbaar racisme uitdrukkelijk in aanwezig was. Ook tijd dat ik die eens kijk. En het eindigt met "Get Out". Een film die eigenlijk ervoor zorgde dat het hip was om zwarte acteurs naar de voorgrond te schuiven. Persoonlijk maakt het mij geen zier uit of het hoofdpersonage blank, zwart, groen of blauw is. Uiteindelijk is het voor mij de inhoud en de acteerprestaties die tellen. De documentaire voert ons doorheen een decennia van films: oude silents, Blaxploitation, zombieflicks zoals "The night of the Living dead" en "The Girl with All the Gifts", vampierenfilms zoals "Blacula" en hedendaags horrors zoals "Get out" en "Us".

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

En nog eentje met een W waardoor ik door mijn eerste lijst heen ben en ik verder kan met de reserverlijst. Na de weerwolf de Witch en eindelijk nog eens iets memorabel.

34. Noita Palaa Elämään (Film, 1952)

aka The Witch

Speelduur: 74 minuten

Puntentotaal: 68

https://www.frontaalnaakt.nl/wp-content/uploads/2022/10/witch8.gif

Toen ik de redelijk goede waardering van John Milton zag op Letterboxd en ook hier had ik wel mijn twijfels maar af en toe zijn er zo van die films die ik tegen de verwachtingen ik net zo goed kan smaken. The The VVitch: A New-England Folktale (Film, 2015) is een goed voorbeeld. Is het toeval of niet maar ook deze Finse film is in het Engels getiteld The Witch. Aan de andere kant heb ik ook wel een zwak voor films over heksen en hekserij. Häxan (Film, 1922) is nog zo eentje die ik erg waardeer en misschien nog iets meer in de stijl van de Finse heks is Il Demonio (Film, 1963) . Valkoinen Peura (Film, 1952) hoort ook wel in dit rijtje thuis, goed maar minder mijn ding (iets te oppervlakkig allemaal). Voor de rest ben ik het eigenlijk eens wat JM al zei. Dat de heks enkele keren volledig naakt danst (sensueel niet vulgair) helpt natuurlijk mee om de verleiding kracht bij te zetten al is haar verschijning en speels gedrag ook al vaak voldoende om de mannen het hoofd op hol te brengen. Verleiding, male gaze, feminisme dat is hier op een sterke manier gebracht. Regisseur Anna Biller en actrice Samantha Robinson van The Love Witch (Film, 2016) hadden beter een voorbeeld genomen aan regisseur Roland af Hällström en actrice Mirja Mane, dan hadden eerstgenoemde misschien begrepen dat langdradig, style over substance (maar wel kort en krachtig) niet de manier was om deze te overtuigen van de boodschap die het wilde overbrengen. Die ouwe vrouwenzot van een baron zei nog alle vrouwen zijn heksen, maar nog duidelijker was dat dan alle mannen zwijnen waren (althans in deze film). Simpel en effectief, meer moet dat niet zijn. Dat wegzinken in het moeras deed mij dan weer vooral denken aan Fährmann Maria (Film, 1936) nog zo een goeie ouwe!

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

64. Des Teufels Bad (Film, 2024)
121 minuten - FTV
Puntentotaal: 128
Subgenre: 51. Jungle/woods
Themaklassement: 62 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40-46, 53, 56, 61, 65, 68, 69, 71, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)
Rating: 4.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1147000/1147483.jpg?cb=1718607854

Ik had al wat positieve verhalen gelezen en vermoedde al dat dit wel in mijn straatje zou liggen. Maar poeh he, wat een film is dit. Een inktzwart historisch drama dat zich afspeelt op het platteland van Oostenrijk, zo ergens in de 18e eeuw. Het plot draait vooral om de ongelukkige Agnes én om de alomaanwezige kerk, die er ook voor zorgt dat mensen zich in rare bochten wringen. Agnes is ongelukkig getrouwd, en eigenlijk gewoon in het algemeen ongelukkig. Maar ja, zelfmoord betekent dat je je zonden niet kan opbiechten, geen laatste rites kan krijgen, dus dat is een enkeltje hel. Wat doe je dan?

Een onschuldig kind vermoorden - nog een pure ziel dus die gaat sowieso naar de hemel. En het betekent dat je voor je executie je zonden kan laten vergeven. Emotioneel hartverscheurend, en ook geen verschijnsel wat uit de weelderige verbeelding van een filmmaker komt - dit is écht iets wat gebeurde toendertijd en is ook gebaseerd op historische feiten (in hoeverre het het historische verhaal echt volgt, geen idee en ook wat minder belangrijk). Maar de film ziet er ook uit als een plaatje, fraaie historische beelden en een overtuigende setting van een paar eeuwen terug. Inclusief de sociaal claustrofobische sfeer die er hangt. Ik ben onder de indruk, en het zit er dik in dat ik deze ook nog in de bios mee ga pakken te zijner tijd.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

123. Curse of the Witching Tree (2015)

102 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 235

Subgenre: Fin

Themaklassement: 100 punten

Eigen rating: 2,0*

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYbADpxR8X0UIo787BDiPAhRZJ3YevPD6cCt0pKtDE6pChSGQzVlraI5arAWTcephBcaJZ_2_IeHTRahT3dWUgbhkUxZF1JudYixr_jxVNxIfjsaVRwB5J11643RYADuhVu9CiHTHlPwQ/s1600/10997368_917883551563443_8672961973169777838_n.jpg

Uiteraard erg goedkoop vormgegeven, maar eigenlijk wordt er best naar behoren geacteerd en zitten er scenes tussen die de spanning daadwerkelijk verhogen. Verder is het allemaal nogal makkelijk ingevuld en ongeïnspireerd geschreven, iets dat met een speelduur van 102 minuten toch zwaar begint te wegen. Het is dat ik de film toevallig op Netflix tegenkwam, anders had ik het nooit opgemerkt.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

124. #AMFAD All My Friends Are Dead (2024)

91 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 237

Eigen rating: 2,5*

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-02-at-2.48.11%E2%80%AFPM.png?fit=2644%2C1390&ssl=1

Vermakelijk niemendalletje waarin de moorden helaas worden opgevuld met computereffecten, waardoor het brute effect toch enigszins verloren gaat. Gelukkig zit er een hoog tempo in en worden de personages extra dik aangezet, een regiekeuze waar je uiteraard van moet houden. Een aantal plotwendingen tegen het einde aan lopen uit op niets en de satire zit aan de makkelijke kant, maar vergeleken met de overige griezeldrek was dit best door te komen.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

125. A Haunting at the Rectory (2015)

88 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 239

Eigen rating: 1,0*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzY4Y2M0ZDYtZmEzYi00ZGRhLWIzYjgtZWZmZDhlMWRjYzBlXkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX525_.jpg

Min of meer een romantisch drama waar af en toe een spook om de hoek komt kijken, dus je kan al raden dat het erg saai uitpakt als je een griezelfilm verwacht. Niet onaardig geacteerd en de schaarse geestverschijningen zijn vermakelijk, het overige restant eerder vermoeiend en oninteressant. Gelukkig duurt het niet al te lang, maar dit zijn het soort films waar ik persoonlijk niets mee kan.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

126. The Legend of Halloween Jack (2018)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 241

Eigen rating: 1,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzBmZDUxZTQtMTc4Yy00MTM0LTgxMTAtZDc5ZmFhZTNmZGFhXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

De moordende bedreiging is best leuk, maar komt helaas niet veel langer dan 5 minuten in beeld. Het overige restant van de film wordt opgeleukt met uitgesponnen dialogen tussen oninteressante personages, die een niet al te interessant mysterie moeten zien op te lossen. Af en toe hangt er fijn sfeertje van de feestdag en de finale is best aardig, maar je zult deze film met een gulle lens moeten bekijken om er een voldoende uit te trekken.

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

30. All Cheerleaders Die (Film, 2013)

FTV

Puntentotaal: 58 + 2 = 60

Oei, ik heb hier weinig plezier mee gehad. De eerste scène was nog wel degelijk. Zelf dacht ik dat de film meer in die hoek zou blijven hangen (mensen die links en recht op een ongelukkige manier op school sterven). Maar nee, er werd voor een bovennatuurlijke invalshoek gekozen. Niets mis mee, maar de uitwerking liet te wens over.

Vervelende personages, rommelig camerawerk, lelijke CGI (vooral de steentjes), en een script zonder visie doen deze film de das om. De makers hebben geprobeerd om voor ieder karakter een verhaallijntje te verzinnen, maar daar zijn (a) de karakters niet boeiend genoeg voor en (b) 90 minuten te kort. Niet dat ik pleit om de speelduur te verlengen. Eerder om minder stil te staan bij de personages. Ze waren immers dertien in een dozijn.

Mean Girls (het origineel natuurlijk) kan ik meer mee. Of The Craft voor het geval we meer in de griezel sfeer willen blijven. Nee, geen aanrader van mijn kant uit. 1,5*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4894 stemmen

62. Split Second (1992)

90 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 138

Subgenre: 37. Elemental / Weather Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 38,42,46,49,53,54,55,57,58,63,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,91,97,100)

Themaklassement: 60 punten

Eigen rating : 2.5*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/61d4cb138788fb3502835fae/2217cb15-d098-4030-b736-fee1f6301b12/SplitSecond_TAG1.jpg

Kwam deze hier tegen en het was geschikt voor het volgende genrethema waar ik eentje voor gekozen had waarvan de ondertiteling echt knudde was. Waarom niet ! Ik hou van een film waarin Rutger meespeelt. De opwarming van de aarde heeft voor ellendig veel regen gezorgd (toepasselijk voor deze tijd) en half London staat onder water. Het gevolg is een beetje wetteloosheid precies en veel ratten. En ook nog iets dat harten uit slachtoffers rukt en dat ruikt naar occultisme. Beetje van alles op een hoop. En het resultaat is een soort mixture van "Venom" en "Escape from New-York" met Hauer als een soortement Plissken. Een jaren 90 pulp film die voor kort vertier zorgt ..... Next!

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

49. Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told (Film, 1967) - MovieMeter.nl

https://s3.amazonaws.com/nightjarprod/content/uploads/sites/344/2023/10/23063540/spider-baby-1024x576.jpeg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 97 punten.

3.5*

50. Immaculate (Film, 2024) - MovieMeter.nl

https://statcdn.fandango.com/MPX/image/NBCU_Fandango/843/47/thumb_FCAC1C37-3FA5-4351-8C3B-3F1CB9A4ECD9.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 99 punten.

3*

Spider Baby is een heerlijke horrorklassieker. Sfeervol, bijzonder, creepy en bizar. Best wel een gewaagde film voor 1967 van Jack Hill. Ook leuk dat we nu eens het perspectief zien van zo'n inteeltfamilie en hun bizarre relatie tot elkaar. Geweldig acteerwerk ook van alle acteurs, en dat je meer sympathie hebt voor deze familie dan voor de slachtoffers zegt al genoeg.

Immaculate geeft Sweeney de mogelijkheid om verschillende kanten van haar als actrice te laten zien. Van enthousiasme dat ze bij een klooster mag komen werken, de ijzingwekkende realisatie dat er iets goed mis, tot aan het gruwelijke geschreeuw op het einde dat door merg een been gaat. Ook leuk om acteur Morte in iets anders te zien dan La Casa de Papel. Immaculate is uiteindelijk geen hele bijzondere film en is vooral gedenkwaardig door die 'schreeuw-scene' met Sweeney. Maar leuk om een keer te zien.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Woland schreef:

64. Des Teufels Bad (Film, 2024)

Rating: 4.5*

Ik ben onder de indruk, en het zit er dik in dat ik deze ook nog in de bios mee ga pakken te zijner tijd.

mooi dat hij jou ook zo beviel!

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

Jeetje, wat blijven sommige mensen snel gaan, zeg, dat is niet bij te houden

Maar goed, ik heb nr 84 gezien, namelijk Loon Lake (2019) - IMDb

94 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 168

subgenre= 43 folk horror

themaklassement=84 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17, 19,20,21,22, 23,24,25,26,27,28,30,31,32,34,35,36,37,38,39,41, 42,43

2,5* Louis maakt een tragedie mee en verlaat de grote stad voor het platteland. Dat had hij natuurlijk beter niet kunnen doen, want hij ontwaakt per ongeluk een heks die mensen doodt. Of...is het allemaal zijn verbeelding? Klinkt spooky zo, maar helaas was de film eerder wat vaag en traag dan spooky. Het acteerwerk van de meesten was vrij slecht, vooral de heks en Louis mogen nog wel heel wat lessen gaan volgen eer ze in films gaan spelen. De rommelige terugblikken hielpen ook niet om de spanning erin te brengen en zo viel het geheel best wel wat tegen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Bij de reservelijst heb ik een andere aanpak, die ga ik proberen chronologisch te bekijken.

35. La Nave de Los Monstruos (Film, 1960)

aka The Ship of Monsters

Speelduur: 82 minuten

Puntentotaal: 70

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjJiZmNlMTUtNTQyOC00ZmY4LWFjMGItNDAwZDRmZTk4ZjNhXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Haha ben ik de eerste die ongezouten mijn mening mag neerzetten bij deze film? De film wordt aangeduid als comedy en sci-fi. Maar als comedy als genre geldt mag daar zeker horror en western (geen space maar Mexicaanse cow-boys) bij. Er kan misschien ook nog wel musical bij want de mannelijke protagonist Lauriano is een zingende cow-boy, een soort Mexicaanse Bobbejaan zeg maar. Hij is eigenlijk degene en op enkele keren na de robot Thor die voor de komische noot zorgen. Lauriano is niet echt grappig al is dat een kwestie van smaak. Gelukkig is er vrouwelijk schoon met name Gamma en Beta van de planeet Venus op zoek naar mannen want op hun planeet is het mannelijk ras uitgestorven. Zij kwijten zich (ondanks hun schaarse kledij) ernstig van hun taak en slaagden er zelfs in een groep aliens (monsters zeg maar) te kidnappen. Dat is waar deze film dan ook wel zijn gram haalt, we hebben maar liefst 4 monsters allemaal met hun eigen unieke design en het zijn niet bepaald lieverdjes. Ook het ruimteschip ziet er heel fraai uit net als de robot Thor. Dat het verhaal redelijk standaard is en Lauriano bij momenten eerder een stoorzender neem ik er dan maar voor lief bij. Ik heb toch wel een zwak voor Mexicaanse horror, ze kleuren zo buiten de lijntjes en daar hou ik wel van. Ik heb eigenlijk geen idee of ik deze nu moet aanraden aan Brix of niet want ik weet niet hoe hij tegenover een mix van sci-fi en western staat.

https://images.mubicdn.net/images/film/32297/cache-22846-1445878600/image-w1280.jpg?size=800x

https://i.ytimg.com/vi/2PKpt1Ol4sY/sddefault.jpg?sqp=-oaymwEmCIAFEOAD8quKqQMa8AEB-AH4BIAC4AOKAgwIABABGGIgYihiMA8=&rs=AOn4CLDgleYVhlqVkibNXONEDYi2L12flw

https://pbs.twimg.com/media/GTg4RLLXkAA1ove.jpg

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

65. A Quiet Place: Day One (Film, 2024)

100 minuten - FTV

Puntentotaal: 130

Subgenre: 67. Prequel / Sequel Horror

Themaklassement: 65 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40-46, 53, 56, 61, 65, 67-69, 71, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1161000/1161210.jpg?cb=1717768182

Viel me een beetje tegen. Het geeft niet een heel ander inzicht in de aard van de dreiging, maar het voelt vooral aan als een herhaling van zetten. En dat was in A Quiet Place nog best leuk en origineel, in deel twee al meer van hetzelfde, en nu is het weliswaar een wat meer stedelijke setting, maar het voelt niet wezenlijk anders aan. Wel prima geacteerd en capabel gemaakt, maar het was gewoon niet zo interessant.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

83. Latency (Film, 2024)

Speelduur: 94 minuten

Puntentotaal: 166

https://image.tmdb.org/t/p/w780/lMleKyTEcZhvhdkDc2d8DuLET2E.jpg

Hana verdient haar brood als gamer en lijdt aan een acute agorafobie. Een pas verkregen gamecontroller bestudeert haar hersenactiviteit waardoor Hana haar methodiek kan verbeteren. Met de hulp van haar beste vriendin Jen test ze het apparaat uit. Na verloop van tijd hebben ze echter twijfels en vermoeden ze dat deze de controle heeft over Hana's geest.

Wel een interessant filmpje. Wordt niet superspannend ofzo, maar vond de sfeer wel redelijk fijn.

Beoordeling: 2,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

84. Summoning Sylvia (Film, 2023)

Speelduur: 74 minuten

Puntentotaal: 168

https://image.tmdb.org/t/p/w780/6vWy4ROIc9tDytYJGsyrO4uWImc.jpg

Larry is ontvoerd door zijn drie beste vrienden voor een vrijgezellenweekend in een spookhuis. Terwijl ze door de stoffige gangen slenteren, vertellen de kameraden de legende van het huis van honderd jaar geleden. Een moordzuchtige vrouw genaamd Sylvia slachtte haar zoon destijds af en begroef hem onder de vloerplanken van het huis. Maar dan herinnert Larry zich plots dat hij het weekend zou doorbrengen met Harrison, zijn mysterieuze toekomstige zwager. Zonder het met zijn vrienden te overleggen nodigt Larry Harrison uit naar het huis te komen. Later, als ze een seance houden om de sinistere Sylvia op te roepen, verwelkomt de groep uiteindelijk nog meer gasten dan ze hadden verwacht.

Deze film was meer komedie dan horror, maar wel een keer leuk voor tussendoor.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

66. Deadstream (Film, 2022)

87 minuten - FTV

Puntentotaal: 132

Subgenre: 47. Haunted House Horror

Themaklassement: 66 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40-47, 53, 56, 61, 65, 67-69, 71, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1145000/1145898.jpg?cb=1701195904

Vermoeiende influencer cq youtuber gaat, om views te oogsten, naar een behekst huis om daar te overnachten. En rara, wat blijkt, het spookt er echt. De toon is zoals te verwachten vrij luchtig, maar de film slaagt noch als komedie noch als horror echt. De youtuber is een beetje irritant, maar overtuigt niet echt als iemand die daadwerkelijk een kudde aan volgers op zou weten te roepen - waarschijnlijk de regisseur die zelf maar de belangrijkste rol dacht te moeten pakken. De comments voelen alweer een beetje natuurlijker aan. Maar alsnog, de social media kritiek voelt allemaal wat flauw en makkelijk aan. Je weet bij een film als dit dat het niet om echt brute horror zal gaan, en er zitten nog wel wat grappige schrikmomenten en special effects in. Simpele hap-slik-weg-film, nu maar door met wat boeienders.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

85. Kindred (Film, 2020)

Speelduur: 101 minuten

Puntentotaal: 170

https://image.tmdb.org/t/p/w780/u7m85sSfi5FziizIWOh14nJDvKz.jpg

De zwangere Charlotte verliest haar vriend in een auto-ongeluk. Ontroostbaar wordt ze in zijn familie opgenomen waar niet veel later blijkt dat elke handeling van haar nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Charlotte krijgt steeds meer argwaan en leeft in angst en stelt zich de vraag hoe ver haar schoonfamilie durft te gaan om het leven van haar en haar ongeboren baby te beheersen.

Weet niet of je dit echt een horror kunt noemen (volgens IMDb wel), maar ik vond het eerder onder het genre drama vallen. Verhaal op zich was oke, sfeer ook. Maar het was wel een beetje traag en dus niet bepaalt eng.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

YES! Er zijn weer vijf nieuwe horrorverhalen van American Horror Stories te zien, dus huppa... meteen even de eerste twee gekeken. Straks verder met de rest!

86. American Horror Stories: Backrooms (2024)

Speelduur: 40 minuten

Puntentotaal: 172

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/american-horror-stories-backroom-10.jpg

Een wanhopige vader zal alles doen... en overal naartoe gaan om een ​​kans te maken zijn vermiste zoon te vinden.

86. American Horror Stories: Clone (2024)

Speelduur: 47 minuten

Puntentotaal: 172

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/american-horror-stories-clone-victor-garber-as-david.jpg

Na een slopend ongeluk geeft een tech-miljardair een robotkloon de opdracht om zichzelf tijdelijk te vervangen... althans dat was zijn plan.

Beoordeling: 3,0*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

85. Milk & Serial (Film, 2024)

62 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 170

subgenre= 44 found footage horror

themaklassement=85p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17, 19,20,21,22, 23,24,25,26,27,28,30,31,32,34,35,36,37,38,39,41, 42,43,44

3* Deze film krijgt een zeer slecht cijfer hier op MM, maar ik vond 'm eigenlijk wel vermakelijk. Milk en Seven zijn 2 vrienden die voor een kanaal pranks met elkaar uithalen. Dat moet steeds extremer en dat worden de pranks ook. Vooral als 1 van de vrienden niet blijkt te zien wie de ander denkt dat hij is.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

127. Smile (2022)

115 minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 242

Eigen rating: 4,0*

https://ic.c4assets.com/brands/smile-2022/05930944-d6eb-4378-ab2d-1c694165c019.jpg?imformat=chrome&resize=700px:*

Deze film werd gedraaid als onderdeel van de "Horror Night", waar direct het nieuwe vervolg achter werd getoond. Dat maakt het natuurlijk wel makkelijk om alle feiten nog even te verfrissen, ondanks dat het gepresenteerde verhaal in de basis niet zo ingewikkeld is. De thematisering gaat gelukkig wat verder, maar uiteindelijk kent Smile zijn kwaliteiten vooral in de effectieve spanningsopbouw en naargeestige toonzettingen. Met de soundtracks, het camerawerk en het acteerwerk is bovendien niets mis, mijn telefoon heeft zelfs ondertussen al enige tijd de lachende Caitlin Stasey als achtergrondfoto.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

128. Smile 2 (2024)

127 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 244

Eigen rating: 4,0*

https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/06/smile-2-crowd.jpg

Leuk vervolg dat op-en-top vermaak biedt voor de liefhebbers van het eerste deel. Ik voelde me toch wel een beetje een koning toen ik aan iedereen binnen mijn persoonlijke omgeving kon vertellen dat ik Smile 2 voor de releasedatum kon zien en die keuze biedt geen enkele teleurstelling. Bloederiger, epischer en wat voller dan het eerste deel, ondanks dat de effectieve spanning in mindere mate wordt overgenomen. Een derde hoofdstuk is uitermate welkom wat mij betreft, ondanks dat Parker Finn ondertussen ook met iets origineels mag komen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.