• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.080 gebruikers
  • 9.376.105 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Beterschap inderdaad, DVD-T. Ik heb de afgelopen 2 jaar genoeg mee mogen maken op dat vlak. Waterpokken waren het leukst (ahum). Extra veel knuffels uitdelen dan maar!

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

28. Cannibal (2010)

104 minuten - België

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 56

Subgenre: 28. Cannibalism Horror

Themaklassement: 28 punten (Voltooid: 1-28)

Bron: Pindakaas.

https://www.onderhond.com/thumbs/img/articles/1200xauto/cannibal-2.webp

En we zijn eindelijk bij de C. Wat zullen we eens kijken voor het subgenre 'Cannibalism'? Ah, ik weet het al... Cannibal (2010)! Origineel is het misschien niet, al moest ik genoeg moeite doen om een fatsoenlijke kopie hiervan op te duikelen de afgelopen jaren. Voor deze challenge was het eindelijk gelukt!

Waarom deed ik die moeite eigenlijk? John Milton houdt toch niet van kannibalenfilms als Cannibal Holocaust? Dat klopt, maar Benjamin Viré's film is er eentje uit de 4,5* koker van Onderhond, en hoewel ik daar even vaak niet zoveel van snap als wel, vind ik het wèl nu en dan het proberen waard. Sowieso visueel zijn de Onderhond-lievelingetjes vaak dik in orde, en dat is bij Cannibal niet anders. Het handheld camera beviel me niet in elke scène, maar er zitten absolute plaatjes bij.

https://www.onderhond.com/thumbs/img/articles/1200xauto/cannibal-1.webp

In deze Frans gesproken Belgische horror leeft Max een teruggetrokken leven in de bossen. Op een dag stuit hij op een bewusteloze jonge vrouw die onder het bloed zit. Hij neemt haar mee naar huis en verzorgt haar. Hij stelt verder geen vragen. Maar wanneer ze ’s nachts door de bossen zwerft, volgt hij haar en ontdekt hij dat ze mannen verleidt en ze nadien levend opeet terwijl ze vrijen. Max is verbijsterd maar ook gefascineerd en begint met haar een relatie die zweeft tussen tederheid en angst. Hij is echter niet de enige die interesse toont in de jonge vrouw.

Wat de gemiddelde waardering betreft zit er wel eens wat verschil tussen IMDb en MovieMeter, maar bij Cannibal is het extreem: een 3,7/10 op IMDb en een 3,16 op MovieMeter. Ik snap wel een beetje waarom, en waarom Woland er niet heel goed in kon komen. Toch is Viré's ambitie wel iets dat ik apprecieer, en het feit dat hij toch iets geheel anders van een film met deze titel probeert te maken dan je zou verwachten. Geen schot in de roos voor mij, maar wel blij dat ik hem meegepakt heb.

3,3*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

29. Frankenhooker (1990)

85 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 58

Subgenre: 29. Camp / Kitsch Horror

Themaklassement: 29 punten (Voltooid: 1-29)

https://i.ebayimg.com/images/g/-vsAAOSwecBkzoJt/s-l1200.jpg

Het werd wel een keer tijd...

Frank Henenlotter's film is zo'n titel die je eigenlijk iedere challenge wel een keer voorbij ziet komen, in mijn beleving althans wel. I didn't check. En hoewel ik zijn film Brain Damage (1988) niet heel best vond, heb ik van Basket Case (1982) zeker kunnen genieten. Hoog tijd dus om dit cultfilmpje dat tegelijkertijd prijkt op Badmovies.org's Best B-Movies en TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films eens op te zetten.

Wanneer Jeffrey Franken, een oud-student medicijnen die nu in de elektra zit, zijn verloofde tijdens een tragisch auto-ongeluk verliest, besluit hij haar weer tot leven te wekken. Helaas heeft hij alleen haar hoofd kunnen redden, dus er ontbreekt nog het een en ander om dat te bewerkstelligen. Jeffrey gaat op een queeste met als doel het verzamelen van lichaamsdelen van de mooiste prostituees die hij kan vinden. Die moeten uiteraard wel eerst nog even dood.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHV-UHoND1fbj5xkV1RioPpG5PYYhB6pGSfXWqr32h0sPf6AK7Yg9tr3seSYOxqceEgb2pnF8hcCdNAhNlDq6uBkcT_w8mxnDKPMot2KFgMi_jfSw5J7XOoeaLa-BjxDUq1WBESe3MxIMIdzid0bzsNqjiyORZGYKkf6fLfDkn7LT1M_W14XDOn4uIbBE/s1777/IMG_0023.jpeg

Frankenhooker was Henenlotter's grootste productie tot dan toe wat betreft budget, en hij ziet er inderdaad wat gelikter uit dan de vorige films die ik van hem zag. Toch dwong ook de anderhalf miljoen die hij hier tot zijn beschikking had nog steeds om creatieve oplossingen te bedenken, en op zich is dat misschien zo gek nog niet. Een bodemloos budget maakt een genrefilm in mijn optiek zelden beter. Hoe dan ook, Dario Argento noemde het een van de beste films van 1990 en ook Bill Murray sprak publiekelijk zijn bewondering uit. Zelf ben ik iets gematigder in mijn loftuitingen.

Voor mij is Henenlotter op zijn best als hij all out gaat met de bizarre prosthetics, en helaas duurt dat erg lang bij Frankenhooker. Voor het acteerwerk of de dialogen hoef je het niet te doen, en hoewel ook die wel enig vermaak bieden, zit je toch een beetje te wachten op de gekkigheid. De humor was voor mij niet voldoende om op een hoger waarderingen uit te komen, omdat hij vaak wel erg flauw is. Maar een krappe voldoende kan ik aan Frankenhooker toch wel kwijt.

2,8*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

15. No One Lives (Film, 2012) - MovieMeter.nl

https://imgix.ranker.com/list_img_v2/15772/2855772/original/2855772?auto=format&q=50&fit=crop&fm=pjpg&dpr=2&crop=faces&h=185.86387434554973&w=355

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 28 punten.

Leuk, maar nergens speciaal. De twist in het verhaal is natuurlijk geen twist (maar wordt wel zo gebracht). De moorden worden lekker expliciet in beeld gebracht en de regisseur kiest ook voor een wat luchtige en groteske sfeer. Het acteerwerk is niet al te best , maar iedereen lijkt wel op standje elf te staan qua 'overacting'. Dat werkt perfect.

3*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

30. Prom Night (1980)

87 minuten - Canada

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 60

Subgenre: 30. Canuxploitation Horror

Themaklassement: 30 punten (Voltooid: 1-30)

https://ntvb.tmsimg.com/assets/p5173_v_h8_af.jpg

Een groepje pestende kinderen vermoordt in een verlaten schoolgebouw per ongeluk een jong meisje. De kinderen zweren niets te zeggen. Toch was er nog een andere getuige. Tien jaar later op een schoolfeest, worden ze een voor een afgeslacht door degene die hun daad gezien heeft en uit is op wraak.

Het idee dat de meisje dat we tijdens die scène zien er tien jaar later uitziet als de 22 jarige Jamie Lee Curtis oogt volkomen ongeloofwaardig. Nu is dat aspect natuurlijk nooit de voornaamste reden waarvoor we een horror kijken, maar het mag wat mij betreft niet storen of afleiden, en dat deed dit wel een beetje. Pas dan het verhaal aan (of desnoods de getallen), of anders de casting. Gelukkig kan een film je zo'n matig begin doen vergeten door het daarna met allerlei andere zaken goed te maken, en je alsnog het verhaal in te zuigen. Maar Paul Lynch's film deed dat voor mij niet.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zVStF8Ud82ynb7NU1NAk6SEmsA1.jpg

Prom Night was een film waar ik wel een beetje naar uitkeek, aangezien ik een min of meer sappige slasher verwachtte. Maar op mij kwam de film vrij vlak over; een klein beetje een nothing-burger die de sfeer en spanning van zijn soortgenoten toch een beetje mist. Met Curtis en enkele aardige kills is er genoeg om de film van een echt lage waardering te behouden, maar een lichte teleurstelling is dit wel.

2,5*

Tommeh

• 7317 berichten
  • 3296 stemmen

4. Mimic (Film, 1997)

112 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 8

Subgenre: 14. Alien horror

Themaklassement: 4 punten

Afgewerkte thema`s: 2, 8, 14, 21
https://lassothemovies.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/05/mimic-1997-5.jpg
Deze had ik in het Alien subgenre geplaatst, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Omdat het toch wel smerige beesten zijn en er nog genoeg andere subgenres voor me zijn om weg te werken laat ik hem maar staan.
Toch enigszins teleurgesteld in deze horror van del Toro. Hij zet vol in op sfeer en choqueren (dat die kinderen bruut aan hun einde kwamen was wel érg voorspelbaar), maar laat daardoor flinke steken vallen op het verhaal, dialogen en acteerwerk, zaken waar ik veel waarde aan hecht. Daarbij vond ik het te donker in beeld gebracht allemaal. 2*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

16. Alone with Her (Film, 2006) - MovieMeter.nl
https://img-cdn.sfanytime.com/MEDIA/63d19918-4fc2-451f-b2d8-9f8301219f2c_MEDIA.jpg?w=1125&fm=pjpg&s=710e954a0648a809ebeb0c8cf35c8363
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 30 punten.

Colin Hanks is echt perfect in deze film. Ontzettend creepy. Actrice Talancon is ook uitstekend op dreef maar helaas is haar rol wat matig uitgewerkt. Ze is wel heel goedgelovig en naïef (gezien het nieuws rond femicide waarschijnlijk helaas ook heel realistisch). Hoe Doug het leven van Amy steeds meer binnendringt is eng en huiveringwekkend, vooral omdat je weet dat dit iedere dag plaatsvindt in het echte leven (met uitzondering van de camera's dan). Complimenten ook voor het realistische en toch gewaagde einde . Gelukkig kiest de regisseur niet voor een hoopvol einde of een eindeloos kat-en muisspel.

3*

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

John Milton

Frankenhooker heb ik toevallig vorige jaar in de griezelmaand gekeken. Je moet wel echt in een bepaalde melige 420-bui zijn om hier plezier uit te halen. Dat is die toch ook met drugs waarvan men explodeert. Die scène waar alle ledematen overal liggen is me het meeste bijgebleven. Ik herken mezelf in je eindoordeel. Echter zat ik toen wel in die melige bui, dus vandaar mijn iets hogere score.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Han Solo 420 schreef:

Echter zat ik toen wel in die melige bui, dus vandaar mijn iets hogere score.

Die film is het idd!

En bui (of drankje of niet) kan zeker een hoop uitmaken bij dit soort films!

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

14. Siksa Kubur (2024)

117 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 28

De nieuwste film van Joko Anwar en deze keer deed het me wat meer denken aan Pintu Terlarang. Hij mixt meerdere genres en thema's met elkaar: Op sommige momenten probeert hij echt een drama ervan te maken met mooie emotionele reacties op eerdere gebeurtenissen, hij wil commentaar geven op religie en daarnaast ook nog eens een origineel horrorverhaal vertellen. Het werkt niet helemaal, maar het bevat genoeg goede momenten om van te kunnen genieten. Zeker het slot en de opening zijn de moeite waard (om verschillende redenen).

Blijft een leuke filmmaker, hoewel het budget (en gebrek daarvan) hier iets meer opvalt dan bij zijn ander werk.

3*

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

3. The Blair Witch Project (Film, 1999)

4. Silver Bullet (Film, 1985)

5. X (Film, 2022)

Alle drie FTV.

Puntentotaal: 4 + 6 = 10

Na de pulp van de vorige keer heb ik afgelopen weekend weer wat betere films aan geslingerd. Ook heb ik tussendoor nog Hook (Spielberg) bekeken, want daar was ik al langer nieuwsgierig naar. Ik zie wel wat er liefde en passie voor dit project was, maar het is voor mij de minste Spielberg tot nu toe. In dit bericht registreer ik de drie films van het afgelopen weekend.

Ik ga mijn korte recensies denk ik bij de films zelf zetten, anders wordt dit bericht te lang. Van alle drie de films heb ik genoten. De fles Sprite en zak Doritos waren zo op. De scores zijn 3*, 3*, 3,5* respectievelijk.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

31. Blood Feast (Film, 1963)

67 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 62 punten

Subgenre: 95. video nasty horror

Themaklassement: 31 punten

Eigen score: 2*

Bron: Pindakaas

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRu6OFG9WP1oNRHeCIj00RDvqZIo4Kxvi8tJ2FAtIS5shDJxu8becJGfTOJBT2NSsXUdHBiGJ_RecU-vKYgMWbfxpm0cQ7BAnEAzZRH46jEqDLhPyHklNGyY1ohSXP7lpf04_yTHIZwRsF/s1600/bloodfeast.jpg

Het is blijkbaar de eerste splatter en zodoende gebanned. Tegenwoordig stelt het allemaal niet zoveel voor. Het ziet er vooral allemaal erg knullig uit en ook de kills zijn vrij lomp, verder trekt het nogal maar zijn er best wat vermakelijk scenes. Bovendien helpt de korte speelduur ook enorm.

32. Kids vs. Aliens (Film, 2023)

75 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 64 punten

Subgenre: 14. Aliens

Themaklassement: 32 punten

Eigen score: 3*

https://boundingintocomics.com/wp-content/uploads/2022/09/2022.10.01-06.02-boundingintocomics-6337d7f99d097.jpg

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/12/kids-vs-aliens.png?resize=1000%2C600&ssl=1

https://schokkendnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/10/kids-vs-aliens-blogroll-1674076541315.jpg

Behoorlijk kleurrijke film met een knipoog. Al deed de film me af en toe wel denken aan Stranger Things (thematisch en sommige beelden). Zodoende had ik de screenshots voor het uitkiezen want de film ziet er echt mooi uit. Verder ook wel leuk om zo'n film met een andere setting te zien. Het is dan ook volledig vanuit het oogpunt van de kids met bijbehorende bully's en alles (ouder's zijn bijna niet te zien). Film raast in hoog tempo over het scherm, en ondanks dat het niet altijd even boeiend is, is het allemaal erg vermakelijk.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

28. Otrazhenie Tmy (Film, 2024)

Speelduur: 96 minuten

Puntentotaal: 56

https://images.justwatch.com/backdrop/316555734/s640/succubus.%7Bformat%7D

Een groep jonge mensen komt aan in een afgelegen dorp waar ze een oude geest tegenkomen. Het is een succubus, die zich als mens kan vermommen. Het voedt zich met iemands diepste angsten en brengt de donkerste kant in mensen naar boven.

Verhaal begon wel interessant. Verschillende stellen komen naar een dorp om hun relatie weer te verbeteren. Maar dan komt een demon (Succubus) roet in het eten gooien. Zitten ook een aantal licht erotische stukken in, dus als je wat bloot wil zien: kijken.

Vond zelf het acteerwerk niet supersterk en het einde was matig... Zag trouwens dat er nog een 'Succubus' film is gemaakt dit jaar, misschien dat die beter is.

Beoordeling: 2*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

29. Hostile Dimensions (Film, 2023)

Speelduur: 80 minuten

Puntentotaal: 58

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIkFY0-Pl-_P2DU4jPzH4dUXkidKTCMA6HOg&usqp=CAU

Twee documentairemakers besluiten de verdwijning van een graffitikunstenaar te onderzoeken die schijnbaar in het niets verdwenen is. Terwijl ze dieper in hun onderzoek duiken, stuiten ze op een onheilspellende vrijstaande deur die hen meeneemt op een duistere reis door de dimensies erachter. Vastbesloten om de waarheid te achterhalen, realiseren de twee zich al snel dat ze op iets zijn gestuit dat veel angstaanjagender is dan ze zich ooit hadden kunnen voorstellen.

Idee was wel leuk van deze film en het begint dan ook met de vondst van een deur in een verlaten gebouw. Kort daarna raakt er een vrouw vermist. Helaas werd het voor mij daarna niet heel spannend. Dacht, toen ik de poster zag, dat er enge wezens zouden komen, maar dat viel dus reuze mee. Jammer, want denk dat dit best een spannende film had kunnen worden!

Beoordeling: 2*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

30. Last Night at Terrace Lanes (Film, 2024)

Speelduur: 75 minuten

Puntentotaal: 60

https://image.tmdb.org/t/p/w780/ja3yJqMgdLVg9tMooVpY3FyjyvB.jpg

Kennedy gaat samen met haar vriendin Tess naar een bowlingbaan die de volgende dag gesloopt zal worden. Ze gaan op date met twee jongens en worden op de hielen gezeten door Kennedy's vader Bruce. De laatste avond van de bowlingbaan wordt één grote chaos wanneer een bloeddorstige sekte binnenvalt en aan het moorden slaat. Nu moet Kennedy de krachten bundelen met haar vader om de gestoorde moordenaars te overleven en een manier te vinden om haar date te redden.

Deze film begon echt als een heerlijke slasher, dus ik dacht: nice! Helaas zwakt het daarna weer wat af, maar ik vond het toch best een vermakelijk filmpje. Beter dan verwacht dus!

Beoordeling: 2,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

31. Last Straw (Film, 2023)

Speelduur: 83 minuten

Puntentotaal: 62

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kh2Ldn9bsrnaF0VguSGmLmt5kXC.jpg

Een jonge serveerster werkt op het platteland in een wegrestaurant. Als ze een late dienst heeft, neemt haar leven een angstaanjagende wending wanneer ze het doelwit wordt van een groep gemaskerde aanvallers. Terwijl de nacht zich ontvouwt, moet de serveerster al haar kracht verzamelen om te overleven.

En weer een horror met maskers (hou ik van). Dit vond ik zeker een prima film! Het moment dat de serveerster alleen in het restaurant is en de enge geluiden beginnen, vond ik echt tof! Het deed mij zelfs een beetje aan 'The Strangers' denken. Plot was ook wel oké, dus ja. Deze zou ik zeker kijken als horrorfan.

Beoordeling: 3,0*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

32. Bad Hair (Film, 2020)

Speelduur: 102 minuten

Puntentotaal: 64

https://image.tmdb.org/t/p/w780/9HUAmx73GhehC9reoz1yscHaMjb.jpg

De jonge, ambitieuze Anna droomt in het jaar 1989 van een carrière als vj. Door het verkeerde kapsel, gezicht en huidskleur dringt ze echter niet gemakkelijk binnen in de muziekwereld, die van uiterlijk vertoon bezeten is. Met het nieuwe hoofd van een muziekzender weet ze uiteindelijk een deal te sluiten die haar verplicht haarextentions te dragen. Deze blijken meer een vloek dan een zegen.

Haha, hele aparte film was dit. Een vrouw "moet" haar uiterlijk veranderen door populairder te worden in de muziekwereld. Ze gaat hiervoor naar een speciale kapster die haar een heel andere look geeft. Alleen dit blijkt dus niet zonder gevolgen te zijn, want het haar is vervloekt...

Acteerwerk was prima, verhaal zelf was dus wel heel raar, maar ach... best leuk voor een keer!

Beoordeling: 2,5*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

31.1 The 9th Circle (2008)
16 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 31 punten (Voltooid: 1-31)
Bron: pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/original/ysxxbux2dhbxQrUfgRzli4XoFJL.jpg

Ook grote successen kennen soms een bescheiden start. Waar de eerste lange Terrifier film zijn budget acht maal wist terug te verdienen, bracht Terrifier 2 (2022) het zestigvoudige daarvan op, alleen al in Amerika. De gruwelijke daden van Art the Clown blijken het aan de box office bijzonder goed te doen. Maar Art maakte zijn debuut niet in Damien Leone's Terrifier film, of zelfs de gelijknamige short die daar aan vooraf ging, maar in The 9th Circle (2008).

Dit was de eerste film die special effects guy Leone zelf regisseerde, en eigenlijk zit Art the Clown alleen in het begin van de kortfilm. Zodra zijn slachtoffer gevangen is, nemen andere monsters het brengen van dreiging over. Het voelt wat rommelig, en de overige creature effects blijven minder goed overeind dan de tijdloze dreiging van Art, al gaat hij hier vergeleken met de delen die erna kwamen bepaald niet los.

Geinig voor buffs die willen zien hoe hun geliefde karakter ooit begonnen is, maar los daarvan maakt het weinig indruk.

2,4*

- - - - - - -

31.2 Terrifier (2011) (Short)
20 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Bron: pindakaas

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTAxOTgxMTEzMDFeQTJeQWpwZ15BbWU3MDE0NTExNDY@._V1_.jpg

De korte film Terrifier is waar Art (wederom Mike Giannelli) meer het uiterlijk krijgt zoals we dat kennen uit de langere films, met de spitse neus en de kin die bij zijn debuut nog lijken te ontbreken. Hoewel er volgens IMDb tussen die twee shorts van Leone geen andere regiecredits zitten, lijkt hij duidelijk het een en ander te hebben bijgeleerd, en hier ook nog wat meer de vibe van late jaren zeventig, early '80s grindhouse na te willen streven. Compleet met (ik vermoed) in post-productie toegevoegde filmkrasjes en artefacten.

Ook is Art hier al een stuk gewelddadiger en veroorzaakt hij al snel de nodige bloederige gruwelen die lief snoetje Marie Maser vol afgrijzen moet aanschouwen. Productietechnisch is dit dus al een stap vooruit, en met 20 minuutjes houdt Terrifier het tempo er stevig in. Net als The 9th Circle zou deze kortfilm ook een segment uit gaan maken van Leone's anthologie All Hallows' Eve (2013); als je die kijkt heb je deze dus ook allebei gezien. Niet verkeerd!

3,2*

- - - - - - - -

31.3 Terrifier (2016)
85 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Bron: Amazon Prime

https://i0.wp.com/sebkijk.nl/wp-content/uploads/2023/02/Uitgelicht-3-1.png?fit=1280%2C720&ssl=1

En dan de eerste langspeelfilm uit 2016, die door een stuk meer mensen gezien zal zijn. Op MovieMeter heeft hij in elk geval 377 stemmen, wat best de moeite is. Acteur Mike Gianelli was inmiddels een beetje klaar met de prosthetics, dus Leone moest op zoek naar een andere acteur voor de rol van de kwaadaardige clown. David Howard Thornton bleek zowaar mime ervaring te hebben, en een improvisatie hoe hij het bloed van een afgezaagd hoofd met zout op smaak bracht, bracht hem de rol. En het moet gezegd los van wat je van de film vindt: op Thorntons acte de présence valt weinig aan te merken.

Het is misschien wonderlijk, maar ik heb meer plezier beleefd aan de eerder gemaakte, wat gekunstelde short dan de langspeelfilm. Hoewel Leone wederom zichtbaar vooruit gegaan is, en Terrifier (2016) onmiskenbaar vakkundiger is gemaakt, bleek méér niet persé beter. De afwezigheid van een verhaal of karakters waar je enige binding mee hebt vallen in een lange film meer op, en waar toffe practical effects en een lekkere muzikale score genoeg kunnen zijn om een short te verheffen, is het wat karig om anderhalf uur vermaak te bieden wanneer er niet veel meer is dan dat.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzljZTcwYWQtMDY5NS00ZWI1LTg2ODMtNDI5MTkyN2E4OWUwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Wel gaf Terrifier stof tot nadenken. Wat is gruwelijk, wat jaagt angst aan? Waar ligt het kantelpunt dat we daar nog genoegen aan beleven? En is dat omdat het te ver gaat, of wellicht omdat het ons juist door de setting niet zoveel meer doet? Ik doel op de scène dat Dawn wijdbeens ondersteboven hangend in tweeën wordt gezaagd. Onmiskenbaar gruwelijk, en make-up technisch goed uitgevoerd, maar het deed me verrassend genoeg weinig en verschafte evenmin enig kijkplezier. Ik vermoed omdat de setting op mij dusdanig horrorfantasy over komt, dat de stakes weg zijn. Dit zijn niet langer gruwelen die ik me goed voor kan stellen en die diep van binnen iets losmaken, iets primairs. En een echte gorehound die smult van zo'n slachting ben ik evenmin.

Ik sluit overigens absoluut niet uit dat ik volgend jaar gewoon deel 2 programmeer, maar ik betwijfel wel een beetje of dit een franchise is voor mij.

2,5*

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

32. The Mine (Film, 2012)

FTV - 2 punten

Subgenre: 10. 2010s Horror

Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98

Eigen score: 2,0*

MM: 26 stemmen, 2,00* gemiddeld

https://thefilmstage.com/wp-content/uploads/2013/08/abandoned_mine.jpeg

Een horror die traditioneel begint met een groep jongeren die ondanks de verhalen toch besluit een vervloekte mijn in te dalen, want spoken bestaan immers niet. Beetje een standaard verhaal, maar wel met het nodige potentieel.

Het probleem is dat je vervolgens op je honger blijft zitten, want er gebeurt inderdaad bitter weinig. Wat wel prima in beeld werd gebracht was het claustrofobische sfeertje, enerzijds via de head cams en anderzijds het reguliere beeld. De nauwelijks gangen en spleten, het donker... erg comfortabel is het niet. Ik heb verre van claustrofobie, maar zoiets zou ik maar eng vinden, zeker als je niet weet waar je belandt (of strandt) als je in een nauwe doorgang kruipt...

In plaats van een kat een kat te noemen, blijft het geheel bijzonder vaag. Mysterie in het begin OK, maar doe er uiteindelijk dan wel iets mee. Zo blijft de film hangen in de losse flodders en treedt er eerder ontgoocheling op dan spanning.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

39. The Hitcher (2007)

84 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 72

Subgenre: 69. Remake Horror

Themaklassement: 31 punten

Eigen rating: 3,0*

https://64.media.tumblr.com/12d576e26c4df0768b78d5243eb6502b/0f715f0eaba3f238-8c/s540x810/d91e127764a2b96006b213df73e953799e1ead45.gif

Sophia Bush en Sean Bean doen het allebei erg goed en The Hitcher bevat een aantal leuke actiescenes, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Niet bepaald een saaie film, aan de andere kant ook niet bijzonder interessant. Het blijft zeer sterk op de middellijn hangen en daar is het cijfer dan ook naar. Een aantal stoere beelden in de finale zorgen gelukkig wel voor een nipte voldoende.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

40. Ghosts of Mars (2001)

98 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 74

Subgenre: 63. Outer Space Horror

Eigen rating: 1,0*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTI5MjIxODYwNV5BMl5BanBnXkFtZTYwMDcyMjY3._V1_.jpg

Geen idee wat de bedoeling van John Carpenter was toen hij deze film in gang zette, maar Ghosts of Mars ziet er vooral heel erg lelijk uit. Actiescenes met een saaie vormgeving, een achtergrond die veel te donker wordt neergezet en een protagonist die vooral laat zien dat ze niet kan acteren. Zelfs als B-film is dit echt niet om aan te zien, ik was dan ook wel blij toen dit gebeuren was afgelopen.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

41. The Taking of Deborah Logan (2014)

91 Minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 75

Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror

Themaklassement: 33 punten

Eigen rating: 3,0*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTM2MmM3OTYtNGVkOC00MzQzLWEyNmEtMmY1OTdiM2U2MjgyXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Een aantal hele gave beelden in de finale en een overtuigend begin zetten vooral de voetnoot voor een voldoende. The Taking of Deborah Logan is namelijk niet ontdaan van de nodige spanning, maar het middenstuk daarentegen is aanzienlijk vermoeiender. De invulling is iets te bekend en de bijkomende legende lijkt er vooral met de haren te zijn bijgesleept. Verder een aardige griezelfilm voor een late avond.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

42. Violation (2020)

107 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 77

Subgenre: 60. North American Horror

Themaklassement: 34 punten

Eigen rating: 2,0*

https://variety.com/wp-content/uploads/2020/09/violation-1.jpg

Veel te lang en nodeloos complex voor de nogal dunne inhoud die Violation hier neerzet. Gelukkig komt het allemaal wel met overtuigend acteerwerk, waardoor een hoop aanvaringen en conversaties overtuigend worden neergezet. De makers gaan daarnaast geregeld op zoek naar pracht en praal en weten deze zelfs vaak te vinden, maar ook dat kan de film niet redden van een onvoldoende. Het zou me verbazen als men hier oprecht geboeid naar kan kijken.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

32. La Mesita del Comedor (2022)
91 minuten - Spanje
FTV (2 punten)
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 32 punten (Voltooid: 1-32)

https://static.infolibre.es/clip/65c59824-4f8c-4f88-9295-124ca056096c_16-9-discover-aspect-ratio_default_0.jpg

Ruth en Jesús raken in een flinke strijd verwikkeld wanneer hun meningen verdeeld zijn over de aanschaf van een nieuwe koffietafel. Als het stel dan toch besluit tot een aankoop over te gaan, moet Jesús de tafel gehaast in elkaar zetten. Ieder moment kan er bezoek voor de deur staan om hun pasgeboren baby te bewonderen. Uiteraard gaat het zoals je bij een horror/komedie mag verwachten, goed fout.

The Coffee Table kwam op mijn radar door zijn hoge notering in de The Official Top 50 Horror Films of 2023, op plekje #7 maar liefst. Tevens werd hij in mijn favoriete filmpodcast actief niet aangeraden, omdat het bepaald geen film voor iedereen zou zijn. Nu kan ik films uit die categorie vaker wel dan niet appreciëren, en op MovieMeter waren er inmiddels ook een aantal positieve waarderingen, waaronder die van joolstein.

https://whiskeyandhorror.com/wp-content/uploads/2024/05/tct2.jpg?w=1024

Van alle horror subgenres die er zijn (en dankzij deze challenge weten we: dat zijn er véél), hoort comedy horror echter niet bij mijn favoriete. Helaas brengt regisseur Caye Casas daar geen verandering in. Ik voelde met name ongemak, en heb geen moment ook maar hint van een glimlach op het gezicht gehad. Het zal ongetwijfeld de bedoeling van de regisseur om de kijker ongemakkelijk te maken, en wellicht speelt mijn min of meer recente pappaschap mee, maar ik vond de situatie van het per ongeluk onthoofde baby'tje vooral intens naar. Maar de constructie maakt dus dat het geen rouwdrama is (verdriet lijkt niet Jesús primaire reactie, eerder shock en stress hoe hij dit op gaat biechten), maar eng of grappig is het evenmin.

Dan rest voornamelijk het zwetend ongemak.

2*

- - - - -

33. Celia (1989)
103 minuten - Australië
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 66
Subgenre: 33. Creepy Kid(s) Horror
Themaklassement: 33 punten (Voltooid: 1-33)

https://assets.mubicdn.net/images/artworks/63436/images-original.png?1621546111

Eind jaren 50 woont de negenjarige Celia met haar ouders, die altijd ruzie hebben, in een klein Australisch stadje. Haar vader verbiedt haar op een dag met de kinderen van hun communistische buren te spelen en geeft haar als troost een konijn. Als het beestje op een dag door politieman Burke bij haar weggehaald wordt wegens een konijnenplaag, is voor Celia de maat vol. Ze besluit wraak te nemen...

Fantasy coming-of-age sprookje met wat griezelelementen dat soms even incoherent lijkt als een droom. Grotendeel werkt het voor mij aardig, maar ik zit uiteindelijk tussen de lovers (Alexspy en wendyvortex) en de haters (joolstein) in bij dit Australische werkje. Rebecca Smart doet het prima in de hoofdrol, en hoewel ik me niet echt ben gaan vervelen, liet Ann Turners film me net iets te onberoerd om naar boven af te ronden.

3,2*

Zo. De registraties zijn weer bij!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Tweede Frankenstein film en ook dit is geen goeie

12. Frankenstein's Daughter (Film, 1958)

Speelduur: 85 minuten

Puntentotaal: 24

https://mutantreviewersmovies.com/wp-content/uploads/2023/09/fd-header.png?w=723&h=468

Altijd interessant om eens een Frankenstein film te zien waarbij de wetenschapper (in dit geval de kleinzoon van Victor Frankenstein) eens niet een man maar een vrouwelijk wezen creëert. Het probleem is niet enkel dat de dochter van Frankenstein vrij laat opduikt, ze ziet er veel te mannelijk uit (wordt ook duidelijk gespeeld door een man) en ziet er zelfs lelijker uit dan het klassieke monster gespeeld door Boris Karloff. Het begin van de film is ook heel verwarrend waarbij Frankenstein Trudy, het nichtje van zijn baas, enkele keren een drankje toedient waardoor ze in een soort kruising tussen een vrouwelijke Frankenstein monster en Hyde verandert. Wat dat nu te maken had om uiteindelijk een nieuw Frankenstein monster tot leven te wekken is mij een raadsel maar dat plotje was uiteindelijk interessanter dan het hoofdplot.

Hieronder een afbeelding van de gemuteerde Trudy, maar de dochter van Frankenstein is wel degelijk die uit de eerste afbeelding!

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYmJlZjQxNWQtNGRhYy00NWY4LTljNjMtYmRiNzY3N2RmYzAzXkEyXkFqcGdeQXVyMjk4MzgyMjU@._V1_.jpg

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton fijn dat je Celia wel kon waarderen. Vond ik ook verrassend goed al is het meer drama dan horror.

Wat Frankenhooker betreft ik dacht dat je die veel minder zou kunnen smaken. Het is een trash film zo een typische love or hate you film en ja ik hou er echt wel van. Maar voor hetzelfde geld kan ik het ook helemaal niks vinden (zoals bijvoorbeeld Troma films dat is veel meer miss dan hit voor mij).

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

9)World War Z (Film, 2013)

https://64.media.tumblr.com/tumblr_me22hrJRqk1rlju0xo1_500.gifv

RW

123 minuten

https://i.pinimg.com/originals/33/c5/e6/33c5e6eabd10132064fa35f75761dfc6.gif

Genre : actie horror .

Omdat vriendin deze gewoon nog nooit echt goed had gezien leek het me een prima reden < Graag zelfs dubbele rede namelijk deze challenge en om haar omver te laten blazen door een van de beste zombie films aller tijden ..

De actie is zo moddervet dat het smullen voor het oog blijft .Het tempo is ook ongekend hoog , Je word geïntroduceerd aan het gezin en voor dat je het weet knalt de waanzinnige actie op je beeldscherm .

https://c4.wallpaperflare.com/wallpaper/88/421/217/world-war-z-zombies-movies-video-games-xbox-hd-wallpaper-preview.jpg

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

12) Dr. Jason (Film, 2022)

Speelduur: 48 minuten

Datum van zien: maandag 23 september

Bron: Amazon Prime

Puntentotaal: 21 punten

Aangevuld met horror short "The door" op Youtube van 12 minuten en 28 seconden

https://www.youtube.com/watch?v=Kj6S9VMVtzI

Subgenre: 29, Camp/kitsch horror

Themaklassement: 11 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 11, 14, 20, 21, 22, 29, 48, 68, 82 en 93

Waardering: 1

Review: Ik zal nog even kort benoemen dat ik bij de meeste films niet goed weet wat ik ga zien, ook bij deze dus niet. Blijk ik naar iemands afstudeerproject van het Duitse grafisch lyceum te gaan kijken, zo kwam het in ieder geval op mij over, waarbij het op Prime alleen mogelijk is de Engelse nasynchronisatie te horen. De 1e helft heb je het idee in een goedkoop pornoverhaallijntje terecht gekomen te zijn, de 2e helft ontwaard zich (en daar komt voor mij de kitsch vandaan) in geweldig acteerwerk, waar overduidelijk even ingehouden wordt wanneer iemand met een pistool KO geslagen wordt en dat is nog maar een enkel voorbeeld, naast het houterige acteerwerk, waarbij de tekst opgelezen lijkt te worden. Ik begrijp dat er kenners/liefhebbers zijn die ook de waarde en magie van een dergelijk project weten te waarderen, maar ik hoor daar helaas niet bij, ik heb het vorig jaar bij een andere prent ook al eens gezegd, maar ik kan niet begrijpen dat een dergelijke filmpje uberhaupt op een streamingdienst terecht komt... En volgens mij staat er nog een deel 2 op ook zag ik! Neen, ik doe mee aan de horror challenge om goede horror te zien, eventueel mijn horizon wat te verbreden naar genres/films die ik normaal gesproken niet snel zou zien, maar niet om mijn tijd te verdoen met hobbyprojectjes van filmstudenten (no offense) Ik vond de short die ik heb gekeken om aan mijn 60 minuten te komen in ieder geval meer schwung hebben dan Dr. Jason...

https://public-files.gumroad.com/1ek2trjxqdtnx0t96ehkbum41b3n

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

33. Venus (Film, 2022)

Speelduur: 100 minuten

Puntentotaal: 66

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xiwHOMJRk24W9820HFSG7wdBuNa.jpg

De stripper Lucía steelt designer drugs van haar werkgevers die banden hebben met de maffia. Lucía houdt zich verscholen bij haar zus Rocío en nicht Alba in Venus, een vervallen appartementencomplex net buiten Madrid. Wanneer haar zus het daar op een dag voor bekeken houdt, dient Lucía alleen voor Alba te zorgen. En alsof haar wraakzuchtige werkgevers nog niet eng genoeg zijn, blijkt de flat geteisterd te worden door het kwaad.

Ondanks dat deze niet een superslechte beoordeling krijgt, was ik toch niet zo weg van deze Spaanstalige film. Het verhaal komt redelijk traag op gang en ik vond het voor mij gewoon echt te lang duren. Daarbij sprak het onderwerp mij ook niet helemaal aan. Met het acteerwerk is overigens niets mis!

Beoordeling: 2,0*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

32. Fear Street: 1994 (Film, 2021)

107 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 64

subgenre= 84 teen horror

themaklassement= 32 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84

3* Kleurrijke maar ook kinderlijke slasher met veel vervelende tieners waarvan ik vaak het niet erg vond dat ze dood gingen. Sterker nog, ik zat er op te wachten. Het deed af en toe aan een minder goede Scream denken (waarschijnlijk ook vanwege het masker). De soundtrack was wel helemaal geweldig, heerlijk om al die nummers weer eens te horen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.