• 10.957 nieuwsartikelen

Met onder meer: Natasha Henstridge, Ice Cube en Jason Statham

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Ghosts of Mars

"Terror is the same on any planet."

200 jaar in de toekomst krijgt een Martiaanse politie-eenheid de opdracht om een gevaarlijke gevangene van een mijnwerkers-plaats naar de gevangenis te brengen. Wanneer het team daar aankomt is het plaatsje echter uitgestorven, en zijn sommige inwoners bezeten door de voormalige bewoners van de planeet.

Lt. Melanie Ballard

Big Daddy Mars

Michael Descanso

avatar van Basto

Basto

Holy fuck! Zit de extra’s te kijken en ontdek dat het gitaarwerk op deze soundtrack van niemand minder dan Steve Vai is (ondersteund door Anthrax). Geen wonder dat ik het een van Carpenters lekkerste soundtracks vind!

avatar van joolstein

joolstein

Mensen versus de geesten van oude marsmannetjes, Sciencefiction-chaos met een groot herinner u zich deze Carpenter nog? Gevangenen en agenten die samenwerken, is ontleend aan Assault on Precinct 13 (1976), de wraak van de geesten komt van The Fog (1980) en ondertussen ript het ook minstens een dozijn andere films. Toch is dat niet wat dit maar een middelmatige film maakt...

Nee dat is de uitvoering; Mars-geesten die iedereen die ze bezitten in heavy metal-aanhangers veranderen...? Deze zijn gewoon niet eng...En flashbacks binnen flashbacks zijn bijna nooit een goed idee voor een film waarin elke vijf minuten er een grote actiescène is waarin gezichtsloze mijnwerkers worden gedood, geslagen of opgeblazen. De cross-fades naar flashbacks zijn absoluut ook een grote boosdoener!

Daarnaast is de actie regelmatig herhalend wat het er ook niet beter op maakt! Iets wat ik me steeds maar afvroeg was; Als de geesten inderdaad geesten zijn, waarom hadden ze een fysieke vorm nodig? Was dat echt alleen omdat ze niet door muren en deuren kunnen gaan? Het meeste van het bloed in deze is van de snel gesneden variëteit, en de acteurs kregen te maken met verschrikkelijke campy-dialogen...

Een element waar de film zonder twijfel John Carpenters "slechtste" is, is de score. In de openingscredits is er nog wel even Carpenter's, kloppende elektronische muziek om vervolgens over te schakelen naar metal-gitaren die keer op keer maar een beetje tokkelen. Het is lui en heeft nooit enige samenhang met wat er op het scherm wordt weergegeven! Zeggen dat de film een mislukking was gaat te ver, het bezit nog wel iets van een fun-factor maar Carpenter kan als regisseur veel beter!

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Ik vond deze vroeger spannend maar na een keer herzien te hebben is het toch wel slecht

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ah, Carpenter, nooit verkeerd. Vorig jaar had ik gewoon weer eens spontaan zin om wat films van deze man binnen te halen. Resulterend tot een bestelling van vier titels op Bol.com, waaronder ook een van zijn modernere film Vampires; een dijk van een lekkere foute actiefilm. Hij lijkt in de commerciële periode rondom de eeuwwisseling de proef te willen herhalen met Ghosts of Mars, ook een van de dvd's, maar deze lag nu een jaar op de plank. Tot van de week...

Ja, hoe plat en hoe inhoudsloos het ook mag zijn, dit was gewoon voldoende voor het nodige vermaak en aan creativiteit ontbreekt er weinig. Ook al is het vrijwel op het onmogelijke uit. Open en bloot op Mars worden er door aardelingen kolonies opgericht en de welvaart lijkt hier de goede kant op te gaan. Echter is er toch wel een onzichtbare buitenaardse kwaad al jaren op sluimerstand lopende en uiteindelijk kan een hiërarchie niet ontlopen worden.

We hebben onze actiehelden en de gevangenen die te hulp moeten schieten (Statham, Hendridge en Ice Cube), want de kolonies op Mars worden nu wel zichtbaar bedreigt door degene die door het onzichtbare kwaad besmet zijn. Je zou ze met neanderthalers kunnen vergelijken, maar rusten voordat ze alle zuiverlingen hebben afgeslacht (en daarbij jouw hoofd op een spies klieven) zullen ze niet. Wat we krijgen is toch wel een uiterst vermakelijke SF Western, waarbij de dialogen typisch zijn voor die tijd en alles draait om een stevig potje actie en bloedvergieten. Heel onlogisch en fout allemaal, maar toch zo leuk.

Fijn ouderwets direct to video vermaak. Voor Carpenter was dit echter een klap van de molen omdat deze zo gigantisch flopte en het erop leek dat de zin voor deze man er jammer genoeg af was. Maar dit soort films moet je ook niet zo heel serieus nemen.