Ghosts of Mars (2001)

Alternatieve titel: John Carpenter's Ghosts of Mars

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Natasha Henstridge, Ice Cube en Jason Statham

200 jaar in de toekomst krijgt een Martiaanse politie-eenheid de opdracht om een gevaarlijke gevangene van een mijnwerkers-plaats naar de gevangenis te brengen. Wanneer het team daar aankomt is het plaatsje echter uitgestorven, en zijn sommige inwoners bezeten door de voormalige bewoners van de planeet.

avatar van dutchtuga
Ook Cigarette Burns is een meesterwerk.

avatar van Boeikens
Toch al de derde keer dat ik deze herzie en ik blijf hem redelijk goed vinden.

Geen topper maar toch sfeervol, goede actie en vrij goed geacteerd.
Jason die constant heet loopt achter Henstridge, je zou voor minder
Goede make-up en rdelijke FX.

Ieder het zijn maar voor mij blijft dit

avatar van Macmanus
Slechtste full feature van Carpenter hands down. Die Metal muziek continu onder de actie ai en wat een vreemd einde. 1 ster.

Deze film zou ik waarschijnlijk niet zo snel hebben gezien als ie niet van Carpenter was. Staat te boek als zijn minste. En misschien is dat ook wel zo. Maar ik vind dat ie aansluiting vindt bij zijn andere films qua kwaliteit. Het lage gemiddelde snap ik dan ook niet helemaal.

Dit is wat mij betreft ontzettend goed vermaak. Het verhaal is te onzinnig voor woorden en de personages zo plat als een dubbeltje, maar ik ben bereid om bij dit soort films veel voor lief te nemen. En dat moet ook wel. Maar als je dat doet, hou je een film over met een ontzettend hoog tempo en veel vermakelijke onzin. Veel coole scenes, vond de effecten eigenlijk goed en de setting werkt ook wel. Het is ook eigenlijk gewoon typisch Carpenter, alleen iets minder goed dat meestal het geval was. Maar ach.

3,5 sterren. En dat is niet omdat ik Carpenter 'mag' of wat dan ook, maar is wat mij betreft gewoon verdient

avatar van danny61
niet veel speciaal ik had er anders toch veel van verwacht .

een tegenvaller eigenlijk

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Carpenters desillusie.

Een vermakelijke SF-horror met Ice Cube en Henstridge aan boord als de publiektrekkers. Het popcorngehalte was hoog, maar het mocht niet baten. Destijds flopte de film en werd hij genadeloos door de critici verguisd. Onterecht, want met de actie en sfeer zit het wel snor. En Pam Grier die in een Carpenter-flick 'Who goes there?' vraagt, verdient sowieso elk voordeel van de twijfel. Pulp zoals pulp hoort te smaken, zou je denken. Carpenter zelf keerde na het falen echter gedesillusioneerd Hollywood de rug toe en zou pas in 2010 weer terugkeren naar het witte doek.

Goed.

avatar van blurp194
Op de een of andere manier wordt het nergens spannend of eng, ondanks alle actie en gevecht blijft het allemaal behoorlijk vlak. Sfeer is natuurlijk erg subjectief, maar op mij komt het in ieder geval niet over. De muziek - een soort Ministry achtige gitaar-en-drum herrie - irriteert eerder dan dat het de actiescenes spannender maakt.

Het hele zooitje pulp- en B-film acteurs (ja daar reken ik Statham toch zeker wel onder) doet het op zich prima, maar dat maakt het verhaal nog niet onderhoudend. En Natasha is een bloedmooie meid als ze lacht, maar dat mogen we maar anderhalve tel zien.

De stijl van de decors is half om half goed gelukt (de gebouwen, de trein) en volstrekt bespottelijk (autootjes, uniformen, wapens). Geen inspiratie, of te weinig aandacht? En de monsters vallen dan ook nog niet echt mee. Een beetje brullen, dat is het engste wat er uit komt.

Mislukt, zeg ik dan maar. Alleen interessant omdat Carpenter's naam er aan hangt.

avatar van jipt
Rommelige Carpenter. Was nog wel sfeervol en een goede soundtrack maar boeide verder weinig. 2,5*

avatar van tattoobob
Eens met mijn bovenbuurman!!

avatar van DMDude
Aardige B-film.

Dun verhaal met een net zo dunne uitvoering. Voor een keertje prima te doen.
Heb 'em gekeken omdat ie van John Carpenter is.

avatar van xel
xel
ik lees dat de muziek wel goed is
Moet hem echt eens gaan zien..

avatar van Confusie
Statham met haar, kan echt niet.

Dacht altijd dat ie met die kale knaak geboren was.

avatar van 606
Statham in een horror/sf geinig, kijk het nu.

avatar van mcdaktari
Ik heb het toch geprobeerd en heb er 1 uur en 10 minuten naar gekeken en toen had ik zoiets van, waar zit ik in godsnaam toch naar te kijken? Dit had ik begin jaren 80 misschien een aardige film gevonden, maar voor 2001 is ie toch net iets te flauw. Ice Cube in een film heb ik altijd al onvoorstelbaar gevonden. Welke malloot heet dat bedacht om hem ooit in een film te stoppen?
John Carpenter heeft toch wel betere films dan dit.

avatar van jippie2010
mcdaktari schreef:
John Carpenter heeft toch wel betere films dan dit.

Helemaal mee eens. Ik had deze film al eens eerder gezien... en met de herziening van vandaag wordt het er niet beter op. Wel leuk om Statham zo te zien

avatar van frolunda
Eerste Carpenter die ik in de herziening niet beter vond,het tegendeel eerder.Zijn allerminste wat mij betreft.

Redelijke b film, leuk vermaak met een leuke cast

avatar van baspls
"See you later, you big motherfucker!"

De eerste film van super-regisseur John Carpenter die me enorm tegenvalt (Ik moet ook The Ward nog zien).

De cast is niet heel geweldig, maar toch ging het nog wel door de beugel. Vooral Ice Cube (Jezus, wat een "naam") was beter dan ik had verwacht. En Peter Jason op het einde nog was een prettige verassing.

Het concept van Ghosts of Mars (en de titel) lijken zo uit een aflevering van Doctor Who (een van mijn favoriete tv-series) te komen, alleen mist het dan uiteraard de briljante stijl en Britse humor. De manier waarop het verhaal word verteld is erg vervelend. Waar ik bij films als Big Trouble in Little China en In The Mouth of Madness het wel geniaal vond dat we in het begin een scène krijgen die na de gebeurtenissen in de film plaatsvinden, in Ghosts of Mars is het zeer vervelend. Op een gegeven moment luister je naar een verhaal in een verhaal in een verhaal... En de hele tijd die flashbacks, 30 seconden geleden heb je het nog gezien en je krijgt al weer een flashback voorgeschoteld. Als je de flashbacks weg haalt web je zo 20 minuten van de film af.

Ook is de film waardeloos geëdit. De hele tijd beelden die in elkaar over faden, de hele tijd. Bijna ieder shot fade in de andere over, zelfs als hier helemaal geen enkele reden voor is. Echt heel erg vermoeiend om naar te kijken, digitaal editen is helemaal niets voor Carpenter blijkbaar. Wel waren de opnames prima, dat maakt het misschien juist zo zonde van de editing.

De Mars-landschappen zagen er prima uit en de sets in bijvoorbeeld de trein waren eigenlijk erg goed. Maar toch vond ik het super vaag dat ze gewoon op Mars lopen, Mars heeft geen zuurstof, geen normale zwaartekracht... En dan loop je daar zonder ruimte pak. Een beetje ondoordacht. (De Doctor kan ook zonder pak op Mars lopen maar hij is een Time Lord...)

De muziek van Carpenter vond ik ook een beetje teleurstellend. Die metal hoeft van mij niet zo, geef mij maar de geweldige synthesizer muziek die hij gewoonlijk maakt. Er zaten (voornamelijk naar het einde) wel een paar coole tracks tussen gelukkig. De geluidseffecten waren wel waardeloos.

Maar misschien wel het top-punt was nog wel die verschrikkelijke bad guy. Om geen duidelijke reden is hij de lijder van de bezetenen, hij lijkt regelrecht uit een metal-videoclip gelopen. En wat ik zelfs lachwekkend vond was hij hij praat. Voortdurend de vreemdste fantasie-woorden schreeuwend, die de acteur vermoedelijk ter plekke verzint. Echt een enorme misser.

Toch vond ik het wel een best vermakelijk film en heb ik niet echt de nijging gehad om hem uit te zetten want het verhaal was wel redelijk op zich en kwalitatief was de film niet zo waardeloos als je zou verwachten. Tot nu toe de enige film van Carpenter die ik minder dan een 8 heb gegeven. Snel vergeten en weer een topper als The Thing kijken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Damn, die Carpenter...! Écht een film voor hem. Lijkt een mix van allerlei andere films uit z'n eigen oeuvre met een sterke hang naar post apocalyptische films uit Italië (vooral 80's). Heeft zich qua cast ook niet bepaald ingehouden. Vreemde keuzes zoals Statham en Ice Cube pakken goed uit en Pam Grier is altijd een fijne keuze. Flink wat nonsens, goedkope decors, rebelse mutanten, foute rock en genoeg blood & guts.

avatar van Kondoro0614
Ghosts of Mars

Een matig filmpje waar ik de acteurs goed vond spelen maar het visueel niet sterk vond. Als grote namen langs komen zoals: Ice Cube en Jason Statham (!!!!) dan ben ik er snel bij. Zoals velen weten die mij een beetje volgen of kennen dat ik een groot Statham fan ben. En ik vond hem leuk acteren in deze film. Alleen de film in het algemeen vond ik nou ook niet het beste. De 'gif'-wolk vond ik erg slecht bedacht. Dat moest overigens ook de geest voor stellen. De mutanten waren uiteraard wel erg vet en er zaten ook wel mooi actie scene's in! Maar ik vond het er lelijk uit zien. Hun GFX zag er echt totaal niet uit en dat is erg jammer. Leuk om eens tussen door mee te nemen maar geen super film. Gekeken op Netflix Nederland.

Typische John Carpenter film die me veel deed denken aan een aantal van zijn vorige klassiekers zoals "Assault on Precinct 13 (1976)", "Escape from New York (1981)" en "The Thing (1982)". Stop je die drie films in een blender, dan ontstaat deze leuke sfeervolle film.

Het verhaal mag dan misschien niet hoogstaand zijn (ik vond het persoonlijk wel heel leuk) en neigt misschien zelfs naar een B-film (ziet er soms wat goedkoop uit, maar ik vond dat juist wel goed passen bij deze film), maar het verhaal wist mij wel vanaf de eerste tot de laatste minuut te boeien en dat kwam vooral door de heerlijke uitvoering van het verhaal en de heerlijke sfeervolle en broeierige sfeer. Sowieso zit de opbouw van het verhaal goed in elkaar en wordt ook alles heel duidelijk uitgelegd. Dat laatste heeft men in de eerste 45 minuten heel leuk gedaan, want dan kan kun je min of meer per persoon (verhaal wisselt dan steeds naar een bepaalde persoon en vooral naar Natasha Henstridge en Jason Statham) het verhaal volgen. Daardoor kom je niet voor verassingen te staan en wordt juist alles duidelijk verklaard.

Buiten dat het verhaal goed en leuk in elkaar steekt, ziet het er visueel wel allemaal aardig uit (vooral de goedkope decors, aankleding en make-up), bevat de film ook de nodige harde actie (o.a. amputaties en onthoofdingen door een soort van frisbees) en vooral in het laatste gedeelte van het verhaal en zit er soms ook wat leuke humor in (komt vooral op conto van Duane Davis in de rol van de ietwat onnozele "Uno", maar ook door Jason Statham). Ook het regelmatig toepassen van stevige heavy metal muziek (vooral bij de actie) was leuk gedaan en dat hitste ook nog eens de sfeer verder op.

De sfeer is sowieso een sterk punt van deze film en dat komt mede omdat het verhaal maar in een klein gebied afspeelt en men geregeld met elkaar opgepropt zit in een gebouwtje. Ook bestaat de Martiaanse politie-eenheid (welke aankomt met een speciale trein om een gevaarlijke gevangene mee te nemen) uit een leuke groep personen die je niet zo één twee drie samen in een film zou verwachten zoals de fraaie Natasha Henstridge (in de hoofdrol van Luitenant Melanie Ballard die goed van zich afbijt en zeker ook haar mannetje staat), Jason Statham met haren (in de hoofdrol van Sergeant Jericho Butler die enorm geilt op Melanie Ballard, kan ik me ook wel voorstellen , maar ook zijn mannetje staat en dan wel met wapens) en Pam Grier (in de ol van commandant Helena Braddock). De laatste heeft overigens maar een beperkte rol in het verhaal. De gevaarlijke gevangene "Desolation Williams" die de Martiaanse politie-eenheid komt ophalen werd leuk gespeeld door Ice Cube. Ook de overige cast deed het gewoon leuk en verdienstelijk, maar die dienden vooral als voer voor de imponerende en fraai uitziende bezeten (door vrijgekomen geesten in de vorm van een rode gloed/mist) slechteriken.

Het einde vond ik overigens goed en leuk (dat Natasha Henstridge dan ook nog even in ondergoed te zien is, was natuurlijk mooi meegenomen) en al met al heb ik me gewoon goed vermaakt met deze typische John Carpenter film, die ook niet al te lang duurt (precies 90 minuten). Jammer dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft (op IMDb overigens ook) en dat verdient hij in mijn ogen eigenlijk niet. Van mij krijgt hij in ieder geval een zeer ruime voldoende.

avatar van macrobody
Nee. Dit was m niet voor mij. Ik hou niet zo van zombie(achtige) films en deze was me ook een tikkeltje te traag. Wel komisch om te zien hoe deze en gene aan zijn einde komt. Net geen voldoende hier.

avatar van Insignificance
Een luide, woeste heavy metal sci-fi western met veel actie en dat op de rode planeet. Met een model trein. Leuk. Toch, geen al te beste beurt van Carpenter, waarvan het lijkt alsof hij hele happen uit z'n eigen oeuvre aan het recyclen is. Narratief een bende, voor een paar rake one-liners hoef je hier ook niet te zijn en de personages ben je zo weer vergeten. Alhoewel er weinig mis is met de blondine. Ice Cube doet dapper z'n best als badass, maar een Snake Plissken is het niet. Die rol had voor Statham moeten zijn, ben je anno nu geneigd te zeggen. Creepy, nee, daar is geen tijd voor. Freaky wel, met al die Marsindianen. Ik kan er geen hekel aan hebben, maar dat is het dan ook wel.

avatar van yeyo
"Always go out with a bang" zei mama Ghislaine Carpenter altijd tegen kleine Johnny wanneer ze z'n veters strikte, en dat heeft hij potverdorie onthouden. Iedereen die hier braafjes boxofficemojo, rottentomatoes en andere establishment werktuigen zit na te blaten over hoe Ghosts of Mars "Carpenter's carrière ruineerde", zien jullie dan echt niet in dat deze film het ideale kroonstuk van de man's oeuvre is? De meestermanipulator van Tinsletown heeft altijd lekker z'n zin gedaan en Ghosts of Mars is dan ook helemaal geen ‘mislukking’, maar precies het kunstwerk dat hij voor ogen had, de apocalyptische endgame waar waar hij al sinds Halloween naartoe bouwt. Carpenter’s obsessie met een steeds verder uitdijend kwaad startte in de rustige buitenwijken waar zesjarige etters hun zusjes stabben, terwijl in In the Mouth of Madness de massa-hysterie reeds een punt heeft bereikt dat wildvreemden elkaar met hakbijlen te lijf gaan in de straten van LA en de hele realiteit versmelt met een kitscherig pulpverhaal. De toekomstvisie van Ghosts of Mars is mogelijks nog dantesker, want we zijn in een – hou je vast – matriachale samenleving beland! De aardlingen hebben van de planeet mars met zijn unheimlich scharlaken gloed (red scare of hangt de rode vlag uit?) een mijnkolonie gemaakt die wordt geteisterd door geesten. Het spook van Howard Hawks dwaalt hier echter ook ergens rond: net als de bulderlachende Sam Neill op het einde van In the Mouth of Madness vaststelt dat zijn hele bestaan is gedegdradeerd tot een zichzelf herhalend Stephen King cliché, lijkt ook Ghosts of Mars vast te haperen in een eeuwige narratieve lus: de film volgt een eigenaardige raamvertellingstructuur (waar je al uit kunt afleiden dat Carpenter wat afstand wil houden van het materiaal en de kijker noopt hetzelfde te doen) met flashbacks-in-flashbacks en een bewust onbevredigend einde, de action set pieces zijn zo goed als onbestaand en van suspense is er evenmin sprake. We zien vooral houterige, statisch opgestelde personages die rondhangen op rudimentaire sets, kostuums dragen die van het geheel een soort gezellig verkleedpartijtje maken, zij aan zij paraderen en hun wederzijdse effectie proberen te maskeren door het uitwisselen van bitsigheden. Hulde ook aan de casting van Ice Cube, die met de uitstraling van een ziek rund weet om de logge charme van John Wayne te evoceren. Nee, Ghosts of Mars is geen carrière verwoestende B-film miskleun, maar een abstract video-essay van Rio Bravo (net zoals Assault on Precinct 13, maar die vinden jullie natuurlijk wél goed, want dat is een klassieker).

avatar van Quentin
baspls schreef:

Montage is soms echt om te huilen zo slecht inderdaad. Voor het eerst in tijden weer eens gekeken, maar Carpenter was rond de eeuwwisseling blijkbaar gebiologeerd door Avid farts. Vooral die double exposure overgangen zijn niet om aan te zien, pijnlijk hoor. Ik ga omlaag naar 2,5*.