- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Speelduur: 86 minuten
Datum van zien: zondag 22 september
Bron: Amazon Prime
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 19 punten
Subgenre: 22, Australian, ozploitation en oceania horror
Themaklassement: 10 punten
Afgewerkte thema`s: 6, 11, 14, 20, 21, 22, 48, 68, 82 en 93
Waardering: 2,5
Review: Ik wist dat ik iets ging kijken dat zichzelf niet al te serieus neemt, gezien de titel van de film, vandaar dat ik mijn oordeel ook bij heb gesteld van een oorspronkelijke 2 naar uiteindelijk toch een 2,5. Deed mij ergens wel vaag aan Evil Dead denken en ik zou liegen als ik niet een paar keer geglimlacht heb. Verder een 13 in een dozijn film die in mijn optiek soms iets teveel prat gaat op de platte humor, zoals het killen met sextoys. Afijn, het kan nog altijd veel slechter, duurde niet lang, leuk voor de punten voor het themaklassement zo tussendoor. 
https://pm1.aminoapps.com/6868/23603eb4592a47613bb1c4336e8010c92a45a741r1-1280-514v2_hq.jpg
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2944 stemmen
18. The Town That Dreaded Sundown (Film, 1976)
90 min
Ftv
Puntentotaal 36
Rating 3,5
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/kqg8_0Cb-IJ7VdLMwTZozuVU9tvu9qK_bHNN-Tl8rnQXye3q_Nn9ukuJEV2eyBweF2NDbIJ93yWMGvcls1jykajqOdI3OoJmEe0ms2YUQuudXj7J74orDBZemGSL9CWM5nR01fSob6YoVFJ1eKaH
Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, ondanks de prachtige poster en idem titel. De film is qua toon eigenlijk all over the place. Je hebt prachtige beelden van de omgeving, de gruwelijke horror van de moorden en de domme en luchtige handelswijze van de politie. Soms voelt dat een beetje raar, maar uiteindelijk vond ik het wel tof. The Phantom ziet er cool uit, met die zak over zijn hoofd en zijn mooie blauwe ogen. Wat ik ook tof vond is dat hij wel een aantal creatieve kills heeft, maar zich niet laat beperken tot één wapen. Hij pakt of gebruikt eigenlijk wat voor handen is en schuwt daarbij het klassieke revolver niet.
Na afloop gelijk het vervolg opgezet.
19. The Town That Dreaded Sundown (Film, 2014)
82 min
Ftv
Puntentotaal 38
Rating 3
https://horrorcritic.com/wp-content/uploads/2014/11/Thetown.png
En deze beviel me ook heel prima. The Phantom is terug en gaat gewoon verder waarmee ie begonnen was. Wederom een lekker sfeertje, genoeg actie, en een paar mooie shots. De ontknoping maakt weinig indruk, maar je ken nie alles hebben.
20. It Follows (Film, 2014)
100 min
Ftv
Puntentotaal 40
Rating 4
https://sm.ign.com/ign_nl/review/i/it-follows/it-follows-filmreview_6shc.jpg
Dit was griezelen! Originele draai aan een toch wel uitgemolken genre. De tegenstelling tussen onschuld en misère na de daad vond ik een interessante.
Wat me het meest opviel was hoe ik al snel de achtergrond in ieder shot zat af te speuren naar "it". Alles wat bewoog trok de aandacht en bewoog er niks dan zat ik gefocust te loeren naar de minste verandering in beeld. Echt steengoed hoe ze je als kijker al zo snel meekrijgen in de paranoïde gemoedstoestand van Jay.
De ontknoping in het zwembad was een beetje raar. Was het nou de bedoeling om it te elektrocuteren? En waren ze dan niet bang dat Jay ook iets zou overkomen? En toen ie er eenmaal in lag, waarom deden ze toen niks? Wat wilden ze nou helemaal? Kids...
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2944 stemmen
Speelduur: 95 minuten
Totaal: 12 + 2 = 14 punten
[
P.S. opvallend is dat deze film slechts 47 stemmen heeft?
Mooi dat ie bevallen is. Gaat dat zien mensen! Moeite waard tussen al dat bloedvergieten door.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
22. Abraham Lincoln: Vampire Hunter (Film, 2012)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 44
Subgenre: 65. Historical Horror
Themaklassement: 22 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 57, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 94, 98
Eigen score: 2,0*
MM: 1004 stemmen, 2,84* gemiddeld
Het is toch maar een vreemd gegeven om een (gerenommeerd) historisch figuur te zien fungeren als een vampierenjager. Het toont aan dat de fantasie van Hollywood soms echt op hol slaat. Hoe verzin je het? Ik word er niet bepaald gelukkig van van deze meuk. Lincoln in de huid van Blade, het is toch even wennen...
Nu, los van dit gegeven wel prima op technisch vlak. De special effects en actiescènes waren best prima, dat met de paarden was er dan weer ver over. Tim Burton had ook een hand in de film, het is er wel aan te zien. De aankleding zit zeker goed.
Voorts een hersenloze actie horror in een historisch kader met randpersonages van historische namen. Niet echt eng als je wat horror gewoon bent, maar dat heb ik met de meeste vampierenfilms.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
13 The Piper (Film, 2023)
96 min.
FTV ( 2 punten )
Totaal : 26 punten
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjYyOGVhMTQtMjRmMy00NWM3LTgzNTMtZTY0ODc1N2ZlMDJiXkEyXkFqcGdeQXVyNDc5NDc2Nw@@._V1_.jpg
Het verhaal van de rattenvanger krijgt hier een originele insteek. Het gegeven is leuk en gaat om een duivelse symfonie die de mensen die ernaar luisteren bezeten maakt. Maar eigenlijk schuilt er een duistere kracht achter die het dierbaarste van de mensen meeneemt, nl. de kinderen. Toch weet de film niet te imponeren gezien de zeer matige uitwerking en vooral in het tweede gedeelte. Het loopt volledig mis tijdens het slotakkoord met het orkest want dan gebeuren allerlei dingen die niet door de beugel kunnen. Neem nu de fantasievolle uitgang van de rattenvanger die de kinderen meeneemt naar een andere wereld en het hoofdpersonage holt gewoon even mee om haar kind te redden en gewoon simpel terug te keren. De duistere kracht komt regelmatig ergens voor in een donker hoekje of een kast...maar tijdens het slotakkoord splitst hij twee mensen uiteen en komt daar gewoon piepen. Met twee op een fluit spelen weet de kracht van de rattenvanger te verminderen en naar het einde toe zou het kind van het hoofdpersonage toch de duistere kracht bezitten. Dat laatste is sowieso raar want het meisje kon de muziek niet goed horen gezien haar problemen met haar oren. 4/10
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 46
Subgenre: 51. Woods Horror
Themaklassement: 23 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 51, 57, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 94, 98
Eigen score: 3,0*
MM: 232 stemmen, 3,05* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/obExOU9qDnMcxvWPumoD14oxup5.jpg
Een relatief minimalistische road movie horror met al bij al weinig poespas met de confrontaties tussen dader en slachtoffer. Het blijft me wel steeds verbazen dan de slachtoffers nooit weten te ontsnappen en telkens gevonden blijven worden in een groot bos of op de autowegen.
Komt behoudens dat vrij realistisch over. Dader lijkt ook een normale simpele man te zijn zoals er zoveel zijn op de planeet. Niet bepaald aantrekkelijk, maar ook niet bepaald een onverzorgde outcast. Heeft wel een wat Dahmer serial killer look.
Best spannend geheel. Geen zuivere horror alweer, ook geen gore voor de liefhebbers. In het best geval een goede thriller. Maar zeker geslaagd!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 48
Subgenre: 59. French extremity Horror
Themaklassement: 24 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 94, 98
Eigen score: 2,5*
MM: 90 stemmen, 2,43* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3JNcha2kzXVhfenTMg58LRcy1BL.jpg
Erg matige Franse horror waarbij de kijker vooral suggestief wordt gevoed. Staat gecatalogeerd onder French Extremity, maar doorstaat deze proef eigenlijk niet. Geen gore, geen brutaliteiten, geen horror ook jammer genoeg. Of het moet zijn dat je gruwelt van grote insecten, daar zijn er genoeg van. De sprinkhanen komen geregeld van dichtbij in beeld.
Het feit dat ze agressief en groter worden van bloed drinken, schiep wel wat verwachtingen bij me, zeker wanneer het onvermijdelijke gebeurt, wanneer ze ontsnappen. Maar het blijft een losse flodder op dat vlak.
Daarnaast veeleer een drama en coming of age van een struggelende alleenstaande moeder met twee tiener die als paria´s worden beschouwd door de lokale gemeenschap met hun bizarre activiteiten. Als je de film zo bekijkt, best onderhoudend, maar de horrorliefhebber zal van een kale reis terugkeren.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 50
Subgenre: 91. Universal Horror
Themaklassement: 25 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 94, 98
MM: 68 stemmen, 3,10* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/no8XW5lD7A9uEqQ0vMaZMZaxHSn.jpg
Indrukwekkend is vooral de casting. Leuk om zo die oude knarren van vandaag in hun jonge jaren te zien. Niet per se met grote rollen, maar steeds fijn om Walken of Goldblum op het scherm te zien. Voorts een vrij bizarre film. Vandaag de dag wellicht niet meer zo eng als 50 jaar geleden, maar toch. Die casting alleen al van vreemde misvormde personages is al opmerkelijk te noemen.
Een religieuze mystery horror die zijn momenten wel heeft. Ongelooflijk toch hoe effectief starende ogen - zeker als die van een oude stoïcijnse man komen - kunnen zijn. Niet altijd even boeiend, maar toch onderhoudend genoeg. Persoonlijk zeker niet één van de beste 70s horrors, maar zeker fijn om eens mee te pikken.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
26. Island of Lost Souls (Film, 1932)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 52
Subgenre: 2. 1930s Horror
Themaklassement: 26 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 94, 98
MM: 77 stemmen, 3,23* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/li3xTbDxE5w0PQGcgKsljRWvazm.jpg
Voor de horror challenge deze uit de oude doos meegepikt. Mystieke verlaten eilanden in de grote oceanen hebben steeds tot de verbeelding gesproken. Gecreëerde mythen leiden vervolgens vaak hun eigen leven. Qua sfeeropboiw zit het dus wel goed.
Krijg je daarbij een dolgedraaide wetenschapper die experimenteert met mutaties, dan slaat de verbeelding bij de mensen 100 jaar geleden misschien wel op hol. Vandaag de dag natuurlijk wat minder schrikwekkend mede doordat de wetenschap toegankelijker en transparanter is voor de samenleving.
Prima make-up van de diercreaties. Het leken dan vaak allemaal gewoon apen voor me, toch een pluim daarvoor. Ik kwam in het verhaal en dan is het fijn entertainment!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 54
Subgenre: 93. Vampire Horror
Themaklassement: 27 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 3,5*
MM: 249 stemmen, 3,28* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/1KEzDtHg6PibwnxZouyx45DvS3O.jpg
Iets minder fan van vampierenfilms, maar deze Abigail vond ik erg verfrissend. Prima uitgangspunt om een klein ongevaarlijk meisje als een vampier te doen fungeren. Geen spoiler denk ik zo? De setting met de ontvoering en de schijnbaar easy job maakt het plot genietbaar en onderhoudend. Misschien kon de spanningsboog rond de identiteit van het meisje in de trailer en film nog wat langer behouden blijven.
Fijn acteerwerk, hier en daar met wat humor. Lekker wat gore ook, komt de film alleen maar ten goede. Aisha Weir doet het uitstekend als vampierenmeisje. Leuk en creepy ook met die balletachtergrond. De uitdrukking 'een kat en muisspel' krijgt hier wel een andere dimensie. Fijn!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 56
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 28 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
MM: 232 stemmen, 2,79* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/cxsECyHxcLJNrjwBiPR1itZjw98.jpg
Een film met hoogtes en laagtes. Het uitgangspunt is prima met een morbide geheime genootschap op de universiteitscampus. Je vraagt er ook om op een afdeling rond anatomie...
Alleen kon de uitwerking stukken beter. Het blijft allemaal nogal braafjes en op de vlakte. De setting is ideaal met al die tiener. Misschien wat cliché, maar je kan dat beter uitspelen met bloot, wat meer humor en wat gore. Het mysterie zat wel goed, maar kwam toch iets te weinig uit de verf.
Hier en daar een leuke 'snijscène', maar toch te weinig om je naar de keel te grijpen, toch als je horror voor ogen hield. Zeker niet superslecht, maar het potentieel werd onvoldoende benut. Vooral sterk het eerste half uur, nadien wat gerommel in de marge. Weinig memorabele personages ook.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 58
Subgenre: 20. Arthouse Horror
Themaklassement: 29 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 31, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 2,5*
MM: 27 stemmen, 2,80* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/rvFQvvkH5NElhn9iYO6pXHIUB4j.jpg
Wat te denken van dit? Een slowburner en surrealistische horror. Erg bevreemdend allemaal en nauwelijks een touw aan vast te knopen. Erg veel mysterie met nauwelijks verklaringen. Het blijft allemaal nogal op de vlakte en vaag. Er zitten inderdaad hier en daar wat prima scènes vervat in de film zoals de nachtelijke fietsrit. In zijn geheel toch te weinig om de film echt geslaagd te noemen.
Zowel sfeer als setting zijn vreemd. Maar dat alleen redt de film niet. Het plot is te veel hocus pocus. Geproduceerd door NEON waarbij afgestapt wordt van de jump scares en de gore. In de plaats veel aandacht dus voor een langzame opbouw en onheilspellende sfeer. De personages zijn of doen vreemd en het realisme is vaak ver zoek.
Visueel is de filmervaring niet saai te noemen. Het plot is echter te langdradig om te boeien tot het einde. Met al die subplots mist de film de nodige punch. Jammer.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
30. Kuang E Hai Xiao (Film, 2021)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 60
Subgenre: 37. Elemental Horror
Themaklassement: 30 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 1,0*
MM: 8 stemmen, 1,88* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/slMsEIQvdUTjMk4dSLrOKNmzRCK.jpg
Meegepikt in de horror challenge om een subcategorie af te vinken. Mogelijks nu al één van het slechtste wat ik te zien zal krijgen in twee maanden. Abominabel slecht op alle vlak. Een tsunami treft een Chinese regio, al onmiddellijk in de eerste minuut van de film. Kwestie om direct met de deur in huis te vallen. Een megakrokodil kiest het ruime sop en slaat aan het moorden. Het beest is zo fake als maar kan zijn. En die Chinezen doen niets meer dan gillen en irritant te schreeuwen. Vervolgens veel clichés, gebeurtenissen en kills die je al gezien lijkt te hebben. Alsof het nog niet genoeg was als survivalfilm komt er ook nog een malafide megalomane projectontwikkelaar op de proppen. Totaal irrelevant. Het plot - tussen de kills door - springt van de hak op de tak. Behoudens het verhaal van de 10 kleine eendjes is er weinig fun aan. Wegblijven hier!
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4894 stemmen
80 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 54
Subgenre: 16. Animated Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 16,18,19,29,42,54,58,65,80,83,86)
Themaklassement: 26 punten
Eigen rating : 1.5*
https://nepropr.ru/images/articles/vampire-hunter-d-resurrection/2.jpg
Goh, ik ben echt geen grote fan van animatiefilms. En bij Japanse tekenfilms is het de gekende stijl die me niet kan bekoren. Als dan ook het verhaal enorm verwarrend en onduidelijk is, dan valt er helemaal niet veel te genieten voor mij. In principe gaat het over D, een vampierenjager. Maar dat hij ook nog eens een triljoen andere wezens van de nacht moet verslaan, was toch ieteke overdreven. Het meest positieve vond ik D zelf. Wat een coole verschijning is hij wel.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
Ik had gisteren/vandaag nog wat meer films willen kijken maar onze dochter van 5 maanden werd plotseling ziek. Dus lekker veel met haar geknuffeld 
Vanmiddag stond nog wel deze op het programma:
119 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 36
Rating: 3.5/5.0
https://images.static-bluray.com/products/reviews/15213.jpg
Ik heb een enorme zwak voor deze reeks. In elke film zit wel iets wat ik geweldig vindt. Zelfs in Covenant. Na alle trailers had ik best hoge verwachtingen van Romulus. Zeker met Alvarez aan het roer en Scott als producer.
Het is gewoon een goede prequel/sequel. Niet zo goed als Alien, Aliens en Prometheus. De personages worden geen van allen echt uitgediept. Het maakt je niet uit wie dood gaat of overleeft. Dat maakt het ook lastig omdat het je dan ook weinig kan schelen hoe de film voor de rest verloopt. Het enige interessante personage is dat van Andy. Een geweldige performance van David Jonsson. Gelukkig was de rest van de cast niet heel irritant zodat je nog wel van de film kan genieten.
Waar de film echt punten op scoort is het audio/visuele. Zeker als je het wat "lagere" budget in acht neemt. De overall look van de film is prachtig. De sets, de kostuums, de ruimtevaartuigen, het concept van "gebruikte ruimte". Alles komt hier zo goed naar voren. Helemaal in lijn met de designs van Alien. De creaturen effecten en de animatronics zijn ook van een hoog niveau. En in grote lijnen ook goede CGI. Behalve dan een belangrijk element. Zag er verschrikkelijk uit. Je zou verwachten dat ze iets van Rogue One: A Star Wars Story hebben geleerd. Maar ze konden het niet laten. Jammer en niet echt noodzakelijk. De sound design was om van te smullen en de score van Benjamin Wallfisch complimenteert de film enorm.
De horror scenes zijn gelimiteerd maar de horror die er in zit, blijft je wel bij. De film lijkt zich daarnaast ook meer op de actie te richten.
Alvarez heeft goed werk afgeleverd met deze vermakelijke entry in de franchise. Zoals gezegd niet zo goed als de andere films die ik heb genoemd, maar goed genoeg om er dicht bij in de buurt te komen. Het Alien universum is weer wat uitgebreid en maakt ons benieuwd naar wat er allemaal nog staat te gebeuren en kan in eventuele andere films/series. En misschien voelt het wat als een fan-service wat Alvarez en Scott ons hebben gebracht. Het was zeker niet storen. Maar stiekem wel wat ik als fan van de reeks wil zien.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
31. Vacuum Killer (Film, 2006)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 62
Subgenre: 24. Benelux Horror
Themaklassement: 31 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 1,5*
MM: 4 stemmen, 1,38* gemiddeld
https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2021/12/vacuum2-678x381.jpg
Erg amateuristische studentikoze horror uit België. Een wraakfilm eigenlijk van een nietsnut die iedereen die hij haat vermoordt. Hij vindt er niet beter op dan zijn stofzuiger als een cyborg op zichzelf te bevestigen. Grappig eigenlijk, maar tegelijk ontzettend lame.
Wel wat gore te zien, maar die is van ongelooflijk zwakke makelij. De film duurt hoop en al 65 minuten, dat is meer dan genoeg. Acteerwerk is uiteraard even lamentabel. Fijn wel om dit soort films eens af en toe op te snuiven. Wel een prima begin van de film met de Russische roulette in spelvorm. Maar goed kan je het écht niet noemen voor de rest.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
Een Italiaans blokje.
10. Tutti i Colori del Buio (Film, 1972)
88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 20
Subgenre: 45. Giallo Horror
Themaklassement: 10 punten
Ik ken maar weinig giallo's, dus wilde voor deze challenge eens iets anders dan Argento. Kwam deze film meerdere keren tegen in toplijsten en werd wel getrieerd door black Magic, blood orgies en murder. Kom maar door! Dat alles zit er ook in en toch had ik wellicht iets meer gekte verwacht. Die gekte komt nu van Jane, een vrouw die haar baby is verloren, nachtmerries heeft en nu ook nog denkt te worden achtervolgd. Stapje voor stapje verdwaalt ze steeds verder in haar angsten en is voor haar niet duidelijk of dit nu droom is of realiteit. Het is dus eigenlijk meer een psychologische horror, beetje in lijn met films van Polanski, eigenlijk dus veel interessanter, maar helaas is daarvoor acteerwerk gewoon niet goed genoeg. Wel lekker psychedelisch jaren '70 sfeertje met aantal heerlijke trippy beelden en een werkelijk prachtige hoofdrolspeelster. De bloedorgie is dan weer verschrikkelijk, die doet denken aan een hele slechte versie van wide eyes shut. Film valt hierdoor beetje tussen wal en schip voor mij. 3/3.5
11. La Maschera del Demonio (Film, 1960)
87 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22
Subgenre: 25. Black & White Horror
Themaklassement: 11 punten
Nog een Giallo grootheid, maar niet met deze film. Ik vond het een heerlijke gothic griezelfilm, die mij deed denken aan de klassieke films van Dracula en Frankenstein, iets duisterder in beelden en sfeer, maar toch vooral heel klassiek qua verhaal over goed en kwaad. Dat verbaasde mij, want deze film is toch al uit 1960 en de regisseur is vooral bekend van heel ander soort films. 3.5
https://kitleyskrypt.com/wp-content/uploads/2017/04/black-sunday1.jpg?w=600&h=368
12. 6 Donne per l'Assassino (Film, 1964)
88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 24
Subgenre: 05. 1960s Horror
Themaklassement: 12 punten
Dus ook maar direct deze erachteraan gegooid. 4 jaar zit er tussen deze films, maar wat een wereld van verschil. Seks, lust, drugs, bedrog in prachtige technicolor. Een van deze blauwdrukken voor Giallo, in ieder geval met de klassieke moordenaar met handschoenen, regenjas en hoed. Toch blijft deze film nog altijd een beetje braaf, zowel in alle intriges, als in de kills, als in de vertelvorm: het is een klassieke whodunnit, niet het spannendste genre. Volgens mij is de lol van dit genre ook wel dat het juist zo over de top is, met allerlei vreemde plottwist en personages. Deze film neemt zichzelf iets te serieus. 3.0/3.5
https://www.screenslate.com/sites/default/files/2021-11/BloodAndBlackLace-ScreengrabHD-3.jpg
Al met al drie films waarmee ik mij keer op keer goed heb vermaakt, maar die vaak net een andere kant op gingen dan ik had verwacht. Geen probleem, maar daardoor ook geen van allen echte toppers voor mij.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
20. In a Violent Nature (Film, 2024)
91 minuten - FTV
Puntentotaal: 40
Subgenre: 79. Slasher Horror
Themaklassement: 20 punten (Voltooid: 1-3, 12-15, 18, 20, 23-26, 38, 61, 78, 79, 81, 88, 95)
Rating: 2.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1160000/1160590.jpg?cb=1722114671
Ja, het is een slasher. Er gaan mensen dood, soms vrij bloederig, en er is wel een aardig toffe moordenaar die rondzwerft. Ook wel spannend op momenten, maar toch is dit soort film niet bepaald m'n ding. Het genre is nu afgestreept, dus heel veel meer slashers zullen er niet bijkomen verwacht ik.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
21. Tales from the Darkside: The Movie (Film, 1990)
93 minuten - FTV
Puntentotaal: 42
Subgenre: 17. Anthology Horror
Themaklassement: 21 punten (Voltooid: 1-3, 12-15, 17, 18, 20, 23-26, 38, 61, 78, 79, 81, 88, 95)
Rating: 2.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/8JZRFTdPLGyLcZR8Y6NVgqiN0nC.jpg
Het was even zoeken naar een redelijke anthologie-horror, en uiteindelijk hierop uitgekomen. Het is, net zoals de meeste anthologies, degelijk maar eigenlijk niet zo bijzonder. In dit geval drie verhaaltjes en een vierde kaderverhaaltje, die allemaal er wel redelijk mee door kunnen maar toch ook wel wat saai en zelfs een beetje oubollig zijn. Wel een hoop bekende gezichten in de cast, en op zich solide gespeeld. Maar het is lastig om écht sfeer te kweken en meer te doen dan een simpel kortverhaal met een twist, en dat blijkt ook hier wel weer. Ik word hier niet zo heel warm van.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4894 stemmen
28. The Ghost of Frankenstein (1942)
67 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 56
Subgenre: 91. Universal Horror (Universal Studios) (Voltooide subgenres 1 t/m 16,18,19,29,42,54,58,65,80,83,86,91)
Themaklassement: 27 punten
Eigen rating : 2*
De zoveelste film over het monster Frankenstein. Tja, men heeft heel snel het begrip sequel ontdekt en de lucratieve mogelijkheden met zulke snelle, zwakke vervolgfilms. Ook hier verschijnen het monster en zijn metgezel Ygor weer nadat ze het vorige onheil wisten te overleven. Dit was een vervolg op "Son of Frankenstein". Je krijgt zelfs fragmenten uit die vorige film voorgeschoteld. Ditmaal is het Lon Chaney die de rol van het monster voor zijn rekening neemt. Overtuigend genoeg maar hij kan Karloff uiteindelijk niet evenaren. Het is zeker geen slechte film maar het concept was na zoveel films uitgemolken. Verwacht dus ook niets nieuws hier.
Seam
-
- 991 berichten
- 2313 stemmen
12. Il Demone di Laplace (Film, 2017) - MovieMeter.nl
105 minuten
FTV:2 punten
Via reddit deze op het spoor gekomen, maar ik kan me niet meer herinneren hoe of wat precies (behalve dat het een mindfuck en horror was). De film bleek lastig te vinden, zowel op streaming als pindakaas. Maar net toen ik de hoop opgegeven had, opeens via magische pindakaas toch weten te bemachtigen. Ik had al 5 seconden van de trailer bekeken: Zwart wit, Italiaans en matige CGI. Dus geen idee wat me te wachten stond. Net iets meer dan 350 stemmen op imdb, wat voor een niet-Aziatische film echt bijzonder laag is.
De film opent al interessant: Een groepje wetenschappers wordt uitgenodigd door een andere wetenschapper om over hun experiment te praten. Ze zijn bezig te calculeren of ze perfect kunnen voorspellen op welke manier een glas uit elkaar zal breken als het valt. Al snel valt de visuele stijl op: zwart wit en veel filmgrain. De film gaat duidelijk voor een ouderwetse look (ook met de aankleding en effecten). En wat volgt stemde mij erg positief. Ik dacht dat het een en al amateur zou worden, maar mijn mening: Deze film was echt goed.
Spannend en meeslepend en een leuk filosofisch concept als basis. Ook goede dialogen en acteerwerk en mooie klassieke muziek die past bij de ouderwetse stijl. En echt alweer tijden geleden dat ik een mysterie echt weer eens vernieuwd vond, in plaats van een who dunnit of vaag concept. Dit hinkte duidelijk op een tof filosofisch concept, waardoor ik de mindfuck benoeming wel snap. Het is zeer minimaal horror, vooral mysterie en wat thriller.
Maar mooi verzorgd werkje dat ik eigenlijk iedereen wel kan aanraden die van mysterie houdt. Film verdient véél meer aandacht.
En richting het einde wordt het iets zwakker en neemt de film zichzelf wel heel serieus. Maar dan het absolute slot is toch weer sterk hoor, echt heel erg netjes. Grootste verrassing in tijden!
4.5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
11. The Stylist (2020)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22
Subgenre: 68. Psychological Horror
Themaklassement: 11 punten (25-28-30-33-40-64-68-83-76-78)
Oef. Op papier leek me dit een zeer aardig uitgangspunt en na het zien van de film blijft het potentieel overeind staan, maar wát stroef en bleekjes uitgewerkt zeg.
Het verfrissende zal moeten steken in de protagonist Claire, die door haar werk veelvuldig inkijkjes in de levens van haar klanten krijgt, maar het zelf zonder werkelijk intieme connectie moet rooien en een geïsoleerd bestaan leidt. Haar eenzaamheid en afgunst (en Joost weet wat voor innerlijke struggles nog meer) maken haar sociaal zéér awkward tot vrij koekoek. Objectief een interessant motief, maar de film weet het nooit interessant op het scherm te vertalen en Claires beweegredenen om te moorden blijven een beetje…sneu.
Voor mij overtuigde Townsend ook totaal niet als de wankelmoedige Claire. Ongemakkelijk in haar geacteerde ongemak, does that make sense? De opgeroepen plaatsvervangende schaamte ging in ieder geval meer naar de actrice uit dan haar personage. Op key moments leunt de film wel degelijk op haar prestatie en dat is een verkeerde inschatting geweest.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzNkMGU1MDctODQ4YS00ZTQxLTkyYTYtM2MwNDliZGQ1NzJmXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
Verder had een film die centreert rond uiterlijk perfectionisme en stilering audiovisueel echt véél meer kunnen opleveren maar veel verder dan middels statisch camerawerk de okergele accessoires van onze hoofdpersoon laten afsteken tegen een grijsbruine achtergrond komt men niet.
Saai en voorspelbaar verloop, veel onbedoeld ongemak door met name een irritante hoofdpersoon, in een wereld die schreeuwt om meer creatieve invulling maar uiteindelijk vrij armoedig opgevoerd wordt. 1,5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
12. Censor (2021)
FTV (2 punten)
Subgenre: 95. Video Nasty Horror (beetje smokkelen misschien)
Themaklassement: 12 punten (25-28-30-33-40-64-68-83-76-78-95)
Heer-lijk. In een tijdperk waarin in Engeland misdaadcijfers pieken, is het aan aangewezen censors om de grafische gruweldaden in zondebok Video Nasties onder streng oog te bekijken, te keuren en eruit te knippen wat niet in de huiskamers van mensen vertoond dient te worden. De ironie die regisseur Bailey-Bond in Censor vernuftig uitbuit, schuilt in het hypocriete gegeven dat wat wel en niet door mensen gezien mag worden…uiteindelijk door mensen moet worden bepaald.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjRkYmE4ZTQtYTZlNy00ZTMxLWIyNzgtNmRjYjc1OWQyY2MwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
Nergens krijg je de indruk dat de personen die met deze taak opgezadeld zijn, op een of andere manier opgeleid of gekwalificeerd zijn om deze afstompende bezigheid uit te voeren. Sterker nog, hoofdpersoon Enid ziet er met haar rode ogen en vermoeide blik vanaf het begin wat doorleefd uit: de veronderstelling dat zij stabiel genoeg is om te aanschouwen waar wij te sensitief voor zijn, mag op z’n zachtst gezegd optimistisch genoemd worden.
https://thisisgalway.ie/wp-content/uploads/2021/07/Censor-Galway-Film-Fleadh-1.jpg
Vermengd met Enids persoonlijke historie, is het een verfrissende insteek die de film gelijk een unieke smoel geeft maar het wordt ook nog eens verbazingwekkend goed uitgewerkt. De audiovisuele stijl verenigt zich steeds meer met de grofkorrelige opnames en gefilterde belichting die zo kenmerkend is voor de VHS-horror waar het over handelt. En met Enid als instabiele en uiteindelijk onbetrouwbare protagonist, raakt ook de scheidslijn tussen realiteit en waan steeds meer vertroebeld, tot aan het redelijk unieke en - ondanks de wrangheid - in zekere zin zwart-komische einde.
Heel erg van genoten: 4*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
13. Blue My Mind (2017)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 26
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 13 punten (25-28-30-33-39-40-64-68-83-76-78-95)
Coming-of-age drama uit Zwitserland dat lange tijd meerdere ballen in de lucht houdt over waar het nou precies naartoe wil. Tienermeisje Mia moet na een verhuizing haar weg vinden op een nieuwe school en probeert een plekje te veroveren tussen de populaire (pestkoppen van) meisjes, die haar aanvankelijk niet lijken te accepteren. Alsof ze nog niet genoeg op haar bord heeft, krijgt ze ook haar eerste menstruatie te verduren, die enkele lichamelijke veranderingen in werking zet die wat ongebruikelijk aandoen.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmIzZTA4MDYtNTBjYS00MmJhLWE0ZTktNjM1Mjg2NzlhZDg3XkEyXkFqcGdeQXVyMDU5MDEyMA@@._V1_.jpg
Het is een bekend traject, een horror-metafoor voor ontluikende vrouwelijkheid en met die subtext brengt het Mia langs vele dubieuze keuzes en onveilige situaties, die zonder uitzondering allemaal het potentieel voor onheil en plotse escalatie herbergen: voor de kijker blijft het telkens gissen of dit dan het moment is waar het mis gaat.
Het is een gegeven waar de film herhaaldelijk mee flirt maar ook telkens weer mee weet te verrassen - ook al blijft de rechtvaardiging van het predicaat horror wat mij betreft uit. Waar het ons dan uiteindelijk naartoe leidt is vanaf halverwege de film misschien al geen verrassing meer, maar zelfs dan weet het op het einde nog een snaar te raken, waarbij ook het verdienstelijke acteerwerk van met name de twee centrale tienermeisjes Mia en Gianna niet onvermeld mag blijven.
Sfeervol en gevoelig, met een constant onheilspellend randje. Misschien wat diffuus in opzet, maar volledig in lijn met wat het wilt uitdragen. Uiteindelijk zou je dit haast een modern sprookje kunnen noemen. 3,5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
14. We're All Going to the World's Fair (2021)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 28
Subgenre: 20. Art / Slowburn / Elevated Horror
Themaklassement: 14 punten (20-25-28-30-33-39-40-64-68-83-76-78-95)
Vermoeiend.
De film is kleinschalig van opzet en zoomt in op het leven van tiener Casey, die meedoet met een online challenge die vereist dat ze de voorspelde veranderingen, die na deelname zullen optreden, registreert en deelt. Het blijft lange tijd vaag wat die (lichamelijke? geestelijke?) veranderingen moeten inhouden en als er dan ondanks enkele curieuze filmpjes van andere deelnemers en contemplatieve anekdotes van Casey zelf eigenlijk weinig noemenswaardig lijkt te gebeuren, wordt het steeds moeilijker om als kijker je verwachting bij te schaven.
Dat gezegd hebbende: geen verwachting was voor mij accuraat genoeg geweest om deze film mee in te stappen en ‘m vervolgens níet saai te vinden.
Wat wilt regisseur Schoenbrun vertellen met dit bevreemdende, documentaire-achtige verhaal? Het raakt overduidelijk iets universeels, met thema’s als isolatie, zelf-expressie en kwetsbaarheid in het digitale tijdperk, maar doet niet veel meer dan het afschilderen van Casey als een kind dat zoekt naar contact, lijkt te worstelen met haar zelfbeeld en constant laveert tussen kwetsbaarheid en (geveinsde) performance. Het punt dat ze tijdens een uitbundige playbacksessie plots de longen uit haar lijf schreeuwt…en vervolgens koel verder danst, is pakkend maar komt ook over als een losse flodder.
https://cdn.kpbs.org/8f/7e/124555064b0592787ad08ad51a88/worlds-fair-anna.jpeg
Ironisch genoeg neemt Schoenbrun als main focus de digitale omgeving van chatrooms en online games met hun kenmerkende tegenstrijdigheid van laagdrempelig contact versus onontkoombare vervreemding; terwijl ze tegelijk haar 'boodschap' uitdraagt middels een karakterstudie die zó persoonlijk en kleinschalig-specifiek van opzet is, dat de bandbreedte om mee te resoneren wel erg klein wordt.
Ik lees het een en ander over een transgender subtext: dat de film en de World’s Fair Challenge als parabel voor transitie beschouwd moet worden. Het zou de film een welkome onderlaag verschaffen, maar kan nog altijd niet verhullen dat Schoenbrun naast willekeur en enigmatische atmosfeer weinig tastbaars inzet om haar verhaal te vertellen of de bijbehorende emoties te vangen/portretteren.
Nee, ik vond dit helemaal niks. Het voelt als een vertelling die smeekt om empathie maar tegelijkertijd de kijker op afstand houdt/niet durft te betrekken: wellicht deels het punt maar verre van interessant kijkvoer. Ik keek er erg naar uit om I Saw the TV Glow (2024) te zien, maar dat enthousiasme is dusdanig gekelderd dat ik betwijfel of dat er nog van gaat komen. 1*
Seam
-
- 991 berichten
- 2313 stemmen
-knip-
Sfeervol en gevoelig, met een constant onheilspellend randje. Misschien wat diffuus in opzet, maar volledig in lijn met wat het wilt uitdragen. Uiteindelijk zou je dit haast een modern sprookje kunnen noemen. 3,5*
Ga ik ook op m'n lijstje zetten, klinkt interessant!
116 minuten
Puntentotaal: 26
Toch benieuwd naar het begin van de reeks. Blijkbaar heb ik maar 1 film uberhaupt helemaal gezien, maar deze eerste in de reeks viel tegen. Eigenlijk geen enkele van de shorts was ik echt van onder de indruk. Maar ze waren (op één na) ook allemaal niet slecht. Beste vond ik nog de afsluitende short. Maar teleurstellend hoe de shorts aan elkaar verzonnen waren, die verhaallijn was nog wel het minste. Misschien dat ik de 80s versie eens ga kijken, aangezien ik altijd wel een zwak voor de tijd heb.
2.5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
30. Nightmare (1964)
87 min. – VK
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 59
Subgenre: 57. Mystery Horror
Themaklassement: 30 punten
(1, 14, 24, 27, 30, 32, 34 – 35, 40, 46, 48 – 49, 53 –54, 57, 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 85, 87 – 88, 90, 93, 96)
(Iets te snel geweest en #27 overgeslagen)
https://www.screamhorrormag.com/wp-content/uploads/2016/12/N6-600x240.jpg
Altijd toch beetje anders een Hammer film zonder Peter Crushing of Christopher Lee dat zich in het heden afspeelt. Geen uitgebreide sets maar de film en een beperkte setting. Desondanks ziet de film er heel mooi uit en heeft het wat heerlijke gothic sfeer (zwart-wit helpt zeker ook).
Nightmare is vanaf opzet al duidelijk een mysterie met veel twists. De film leunt aan bij Diabolique / Scream of Fear. Heel verassend zijn de ontknopingen niet en het voelt allemaal een beetje te onnodig ingewikkeld. Het blijft een mooie en plezante zit, hoewel niets choquerend stelt het ook niet teleur.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
Ik had gisteren/vandaag nog wat meer films willen kijken maar onze dochter van 5 maanden werd plotseling ziek. Dus lekker veel met haar geknuffeld
.
Beterschap met je dochtertje. Op die leeftijd zijn ze nog zo heerlijk klein en knuffelbaar, voor je het weet is ze een mopperige tiener die het allemaal zelf veel beter weet 
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
31. School Ghost Stories (1995)
101 min. – Japan
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 61
Subgenre: 47. Haunted House Horror (nou ja zelfde concept beetje met een school)
Themaklassement: 31 punten
(1, 14, 24, 27, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 85, 87 – 88, 90, 93, 96)
https://image.tmdb.org/t/p/original/j5yqmX8pwRDGswwDvOv1G3sLJBJ.jpg
Duidelijk een film voor kinderen. School Ghost Stories of Haunted School heft heel weinig qua verhaal. Het draait hier vooral om een groep kinderen die in de nacht na de laatste schooldag terechtkomen in het verlaten deel van hun school waar het zou spoken. Het plezier van de film is de verschillende monsters zien die vaak hilarisch zijn, afwisselde vroege zo te zien CGI en special effecten. Sommige monsters zijn misschien net te eng voor kinderen maar dat maakt zij ook extra leuk. Ergens is het ook een soort Japanse Kippenvel. Er zijn meerdere sequels gemaakt van deze film.
En ik ben op #31 beland.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
32. Welcome Home Brother Charles (1975)
91 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 63
Subgenre: 92. Vagina Dentata / Schlong Horror
Themaklassement: 32 punten
(1, 14, 24, 27, 30, 32, 34 – 35, 40, 46 – 49, 53 –54, 57, 65, 68, 70 – 71, 75 – 76, 78 – 80, 85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 96)
Zeer teleurstellend en het feit dat ik de ontknoping al wist hielp waarschijnlijk niet. Het is een film die veel had kunnen zeggen in theorie met niet alleen de politiebrutaliteit, onschuldige opsluiting etc. Natuurlijk het gegeven dat de politie letterlijk zwarte mensen wil castraren en heel het aspect dat hij onweerstaanbaar/ hypnotiserend wordt voor witte vrouwen en wat zijn moordwapen is.
Helaas is de film inept, kent geen opbouw, personage vorming, slecht gemaakt, totaal oninteressant voor het grootste deel. De bekende scene is okay maar is natuurlijk maar een klein deel van een heel teleurstellende film. Goed idee totaal verspild aan deze heel saaie en slechte film.
Het aantal films met castraties dat ik in deze challenge gezien heb is nu vier.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.