Island of Lost Souls (1932)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Erle C. Kenton
met Charles Laughton, Richard Arlen en Bela Lugosi

Richard Parker lijdt schipbreuk en raakt verzeild op een eiland waar de mysterieuze Dr. Moreau de dienst uitmaakt. Richard's idee is om te wachten tot de volgende boot langskomt, maar Dr. Moreau heeft andere plannen en tracht Richard te koppelen aan de exotische Lota (die nogal op een panter lijkt). Eigenlijk lijken alle aanwezige mensen wel een beetje op dieren...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Toch nog een talkie.

Want de film riekt wel naar het silent-movie tijdperk.

E.e.a. is best aardig te doen in deze gedateerde klassieker, zelfs de achterhaalde SFX. Het verhaaltje is echter niet heel erg sterk, evenals sommige acteerprestaties. Gelukkig hangt er een griezelig sfeertje in de film.

Redelijk.

avatar van stephan73
Criterion brengt deze klassieker in Oktober uit op DVD en Blu-Ray!

avatar van SnakeDoc
Niet echt de sciencefiction waar ik op had gehoopt. Beetje te simpel allemaal, maar voor zijn tijd ook zeker niet heel erg slecht.

Dit is trouwens wat mij betreft meer een avonturen film!

avatar van VanRippestein
Klinkt een beetje als een typische universal horror uit de jaren 30 (dracula, frankenstein, Mummy etc) maar dan van Paramount (dus helaas zonder dat toffe logo met het vliegtuigje). De Universals zijn altijd prachtig sfeervol en mooi in beeld gebracht dus ik heb ook hier hoge verwachtingen van... Net de MoC versie binnen die binnenkorst de speler in gaat

Visueel sterke film, vooral die close ups van die mensdieren werken heel effectief. Tamelijk bizar voor die tijd.
Het is een vroege horror, zoals we dat kennen met een geflipte professor. Alles ziet er zo sfeervol uit. Echt een aanrader!

avatar van Vinokourov
De betere pulp is dit, zullen we maar zeggen over een eiland waar vreemde experimenten plaats vinden en de dieren wel erg veel lijken op dieren of is het juist andersom . Het heeft een mad scientist gespeeld door Charles Laughton (wat een tronie heeft ie), Bela Lugosi als sidekick en wat weerloze slachtoffers die in hun handen terecht komen. Het is een kort filmpje zonder verbazingwekkende toestanden of wat dan ook, maar ik blijf het altijd wel vermakelijk vinden.

avatar van alexspyforever
Ja deze had voor mij toch al wat meer diepgang dan Frankenstein van hetzelfde jaar moet ik zeggen. De gekke wetenschapper had echt wel een bangelijke tronie die perfect in het plaatje paste. Wel vreemd dat de niet zo perfect experimenten allemaal van het mannelijke geslacht waren en de bijna perfect een mooie vrouw was. Waren er dan geen andere vrouwelijke dieren op het eiland? Nu goed dat terzijde vond ik de vermenselijke dieren wel knap in beeld gebracht, met een paar leuke close-ups. Een thema dat nog steeds heel populair is.

avatar van John Milton
Duidelijke early talkie, waarbij ik de muziek toch erg miste. Fans van dystopie en klassieke horror moeten even een kijkje nemen, maar de gemiddelde kijker van nu heeft hier weinig te zoeken, vrees ik. Ik vind persoonlijk Frankenstein en King Kong nog iets beter bewaard gebleven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Prima Kenton. Dat is goed nieuws, want ik blijf op deze manier benieuwd naar zijn House of Dracula en House of Frankenstein. Dit terwijl ik door The Mummy en The Invisible Ray vandaag een beetje werd afgestompt door 30's (en eigenlijk daarmee meteen) 40's horrorwerk. Fijne pulp. Dat er aan de acteerprestaties en het verhaaltje wat haken en ogen zitten, maakt het juist genietbaar. Laughton als Dr. Moreau is spot on en de vele exotische sets maken het, ondanks het stille karakter, een levendige film.

avatar van Gang_Star
Een horrorfilm met weinig elementen om echt te kunnen griezelen. Bevat een matig verhaal dat eigenlijk weinig hoogtepunten kent, maar de film komt duidelijk op het eiland tot zijn recht. Dr. Moreau is een man die erop los experimenteert op zijn eigen eiland. De vertolkingen zijn redelijk tot goed, en de opvallende experimenten van Dr. Moreau ogen dan ook zeer bijzonder. Het eiland zorgt voor sfeer, maar het is spanning wat vooral ontbreekt en waar dialoog iets te veel de overhand heeft.

avatar van arno74
Bijzonder goede klassieke horror. Het zit over een breed front wel goed, sfeer, spanning, acteerwerk, dialogen, decors, aankleding, make-up en costuums zijn erg goed verzorgd en ook over het script valt er weinig te klagen. Het verhaal, over een man die op een eiland belandt waar een nutty professor met dieren experimenteert, is ook behoorlijk tijdloos. Ook alle subplots zijn volwaardig en bijzonder goed verzorgd (de reis naar het eiland, het verhaal rond de verloofde, e.d.). Je zou kunnen stellen dat het ook een vooruitziende blik had wat genetische manipulatie betreft. Voor een film uit 1932 was dit een hele aangename verrassing, in het genre vind ik dit wel een van de betere uit die tijd. Ruim 3,5*

avatar van Flavio
Vermakelijke avonturenfilm in de stijl van The Most Dangerous Game, vlot verteld in iets meer dan een uur. Prima zondagmiddagfilm, maar verder niet heel bijzonder.

avatar van Halcyon
Gebaseerd op het boek van SF-schrijver H.G. Wells. Het verhaal ligt een beetje in de lijn van Shelleys Frankenstein, in die zin dat een wetenschapper met mensen en dieren een hybrideras wil creëren, maar wordt hier vanuit een ander perspectief verteld. Niet de monsters staan centraal, wel een schipbreukeling die op het eiland van ene Doctor Moreau strandt. Al snel maakt de kijker kennis met de gruwelijke experimenten van deze “mad scientist”. Het tropisch eilandje voelt claustrofobisch en beklemmend aan, gek genoeg lijkt de schipbreukeling niet meteen te beseffen wat voor gevaar er dreigt. Dat is toch wel een minpunt omdat het de spanning uit de film haalt en het voor de kijker dan voornamelijk een circusattractie wordt. Want ja, rare snuiters zijn er genoeg. Er is een scène waar een opstand onder de mutanten met verschillende snel na elkaar gemonteerde close-ups getoond wordt en die is echt – ook naar huidige maatstaven – bevreemdend. Hoewel je de ontknoping van mijlenver ziet aankomen, blijft ze bevredigend. Bela Lugosi speelt in deze prent trouwens een opmerkelijke rol als informele leider van de mutanten. Scènes waarin hij in dialoog gaat met zijn schepper (Doctor Moreau) zijn intrigerend en leveren enkele merkwaardige frasen op. Ik moest geregeld terugdenken aan Tod Brownings Freaks (1932), ook zo’n film die de tand des tijds moeiteloos doorstaan heeft.

THE HOUSE. ITS THE HOUSE OF PAIN!! . hahah.

Mwa, ben er niet erg kapot van. Toch wel erg achterhaald deze. Al is Laughton altijd fijn om te zien.

avatar van Collins
De tand des tijds redelijk doorstaan.
Niet heel spannend, maar over de film hangt wel een onheilspellende sfeer. Het verhaal heeft niet veel om het lijf. Het verloop is voorspelbaar. Er is weinig actie en de gaps worden opgevuld met veel verklarende dialoog die veelal overbodig is. Het kostte af en toe moeite om tijdens het uitspreken van de teksten de gedachten niet te laten afdwalen. Dat daarbij de kwaliteit van het meeste acteerwerk tegenvalt, helpt ook niet bij het vasthouden van de concentratie, natuurlijk.
Met de traagheid valt het mee. De montage is redelijk snel. Het filmverloop heeft een prettig tempo. De film oogt daardoor frisser en minder gedateerd dan ander werk uit dezelfde tijd.
Mij viel trouwens een camera overgang op die vreemd aanvoelde. ik las 'm later ook terug op imdb. Als de held op een bepaald moment opschrikt, klapt hij zijn boek dicht en haalt hij zijn pijp uit zijn mond. In het volgende shot zit hij weer met het boek open en met de pijp in zijn mond. Alsof hij niet geschrokken is. Een grappig moment, maar tegelijkertijd dodelijk voor de spanning. Toch een leuk missertje.
De creaturen zien er wel ok uit. De monsterlijke aanwezigheid komt dreigend over. Een aantal massascènes werkt beangstigend. Zo is er een hele aardige scène (ik las het ook in een eerder bericht) met afzonderlijke shots van de creaturen die in de massa op de camera aflopen en er iets dreigends in roepen. Het ziet er unheimisch uit. Griezelig.
Laughton heeft een goede rol. Van de sexy Panther Woman die op de poster groots wordt aangekondigd, en op wie ik mij erg verheugde, gaat nauwelijks iets uit. Haar optreden imponeert amper en is erg braaf in alle opzichten.
Helaas.
Ondanks deze teleurstelling, toch een leuke film gezien.

avatar van joolstein
“Are we not men?”

Nu dan eindelijk ook de eerste en oudste verfilming van ‘The Island of Dr. Moreau’ van science-fiction schrijver H.G. Wells gekeken. Er zijn drie verfilmingen en daarom was mij het verhaal al bekend; Een geobsedeerde wetenschapper voert experimenten uit die de evolutie tarten, vestigt zich op een eiland en regeert als een zelf-gestileerde demi-god over een ras van gemuteerde, half menselijke wezens. Dat de verfilming van regisseur Erle C. Kenton afwijkt van het boek, is natuurlijk geen ramp. Echter het zij-plotje met Parkers verloofde (liefde overwint alles?) heel erg braaf en zeker Hays-code waardig. Daarnaast waren er geen experimenten of bijna geen suggesties daarvan te zien. Eenmaal zien we een mensachtige in het lab op een tafel liggen. Tijdgenoten als The Most Dangerous Game (helaas later in geknipt) en Freaks zijn op het vlak van horror dan ook enger.

Gelukkig valt er wel genoeg te genieten; zo is de make-up van de eilandbewoners prima gedaan. (niet altijd even duidelijk welk diersoort) En is er het onvergetelijke en glansrijke optreden van Charles Laughton die hier de show steelt als de doorgeslagen en door grootheidswaanzin bevangen Dr. Moreau.
Montgomery (Arthur Hohl), Lota (Kathleen Burke) en Edward Parker (Richard Arlen) vielen dan wel weer lichtelijk tegen maar worden gecompenseerd door zeer goede en bijna onherkenbare Bela Lugosi in een kleine rol als de 'Spreker van de wet.'

Kortom het is prima film die goede entertainment (pre-blockbuster) bezit en met een lengte van slechts 71 minuten vliegt de film ook snel voorbij!