• 15.809 nieuwsartikelen
  • 178.339 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.411 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

19. Candy Land (Film, 2022)

93 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 38 punten

Subgenre: 79 Slasher horror

Themaklassement: 19 punten

Eigen score: 3*

Bron: Pathé thuis

https://theatreofblood.se/sites/default/files/candy_land2.jpg

Candy Land is een vermakelijk B-film over een groepje prostituees bij een motel. Na de komst van een priester gaat de ene na de andere klant de pijp uit. Zoals je van een film over prostituees mag verwachten is er best wat naakt, en hoewel ze vrij stereotype zijn, zijn ze best leuk uitgewerkt. De kills zijn bijzonder vermakelijk en ook de climax is best leuk. Enige dingetje is dat het tussen kills niet lang niet altijd even interessant is en het zodoende soms wat gaat slepen.

Verder is het allemaal niet hoogstaand, is het visueel niet geweldig, maar overal een zeer vermakelijke film.

20. Welp (Film, 2014)

85 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 40 punten

Subgenre: 24. Benelux/Nederhorror

Themaklassement: 20 punten

Eigen score: 3.5*

Bron: Pindakaas

https://offscreen.com/images/articles/_resized/cub-toronto-film-festival-3.jpg

Doorgaans niet de grootste fan van Nederlandse films, dus maar eentje van de zuiderburen gepakt. Ik heb zelf ook lange tijd bij de scouting gezeten dus een filmpje over een scoutinggroep is wel mooie nostalgie. Zomerkamp was altijd hét hoogtepunt van het jaar (al was pinksteren stiekem nog mooier) omdat er altijd een leuk/lang thema aan verbonden zat. Hier is het thema dus een weerwolf die de bossen blijkbaar onveilig maakt en wanneer Sam zegt er echt een gezien te hebben geloofd niemand hem, want tsja, het is natuurlijk vooral een kampvuurverhaaltje...Maar wat zag Sam dan in de bossen?

Het leidt uiteindelijk tot best wel pittige horror en brute 'kills' Iets wat je niet per se zou verwachten van een film vol 12 jarige jochies. Zodoende was dit meer dan vermakelijke horror die me thematisch ook nog eens behoorlijk aansprak. Einde is overigens ook geweldig. Zeker een aanrader voor lui die hem nog niet gezien hebben en nog iets moeten voor Benelux horror

21. The Gingerdead Man (Film, 2005)

70 minuten

FTV (2punten)

Puntenklassement: 42 punten

Subgenre: 29. Camp/Kitsch horror

Themaklassement: 21 punten

Eigen score: 1*

https://pophorror.com/wp-content/uploads/2016/08/gingerfeatured1.jpg

Had na het geweldige ThanksKilling (Film, 2009) wel hoop voor deze film maar dit was echt verschrikkelijk. Om te beginnen duurt het al zo'n 35 minuten voordat we Gingerdead Man te zien krijgen en vervolgens zijn de kills ook nog eens bijzonder matig. Verder is er gewoon veeeeeeel te veeeeeel filler dialoog over rivaliserende kip restaurants en whatnot. Hoe Gingerdead Man tot stand komt en hoe hij er uiteindelijk uit ziet is nog wel leuk dus daar maar een sterretje voor, verder moet ik dit soort werkjes duidelijk veel flauwer/over de top hebben, want dat half half trok ik maar errruug matig.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

12. Lo Mao (Film, 1992)

89 minuten - FTV

Puntentotaal: 24

Subgenre: 14. Alien Horror

Themaklassement: 12 punten (Voltooid: 1-3, 12-14, 20, 23, 24, 61, 81, 95)

Rating: 3.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/29000/29697.jpg?cb=1631038087

De maker van deze film heeft eerder Riki-Oh gemaakt, maar dit is wel iets heel anders. Met een alien-kat en een alien-meisje, een soort van ruimte-amoebe die dood en verderf zaait, een gevecht op leven en dood tussen een kat en een hond, en vooral onverwachte draaien en scenes om de haverklap. Zeker geen doorsnee-filmpje, prima vermaak, maar ondanks de gekheid was ik er op een gegeven moment ook wel klaar mee. Maar dit is wel een beetje zo'n film waarvan je ondanks dat zou zeggen dat 'je 'm gezien moet hebben'.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Lo Mauw?

Sorry, het moest.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

Jep, net zoiets als Chairman Miauw.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

In de aanloop naar mijn lang geanticipeerde bezoek aan The Substance (2024) aanstaande vrijdag, heb ik de horror-challenge momenteel aangewend om mijn eigen, lang uitgestelde queeste aan te vangen om meer horror te kijken van vrouwelijke regisseurs.

Dat vuurtje is bij mij rond Fargeats fantastische debuut Revenge (2017) aangewakkerd en sindsdien blijven branden door onder andere films als The Babadook (2014), Grave / Raw (2016), Prevenge (2016), Vuelven / Tigers Are Not Afraid (2017), Braid (2018) en Fresh (2022). Om er maar een paar te noemen.

Het kan mijn verbeelding zijn, maar het lijkt alsof horror (verassend genoeg) bij uitstek het genre is waar vrouwelijke regisseurs sneller voet aan de grond krijgen en hoewel die verrassing misschien aan het slijten is, lijkt het afgelopen decennium gevoelsmatig toch een soort sweet spot te zijn geweest, met enkele films die een verfrissende insteek of subversieve blik op traditionele horrortropes wisten te verschaffen. Misschien volgend jaar wel een plekje tussen de subgenres waardig? Ik heb er een ieder geval een klein stapeltje van verzameld die ik er komende week graag doorheen jaag, te beginnen met:

5. American Mary (2012)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 10
Subgenre: 30. Canuxploitation Horror
Themaklassement: 5 punten (30-33-83-76-78)
https://starfirelounge.com/wp-content/uploads/2022/09/img_1369.jpg?w=1024
Hoewel ik destijds een kleine crush aan Ginger Snaps (2000) overhield, duurde het even voor ik Katherine Isabelle in deze film herkende. Oh, hoe oude liefde nieuw leven ingeblazen kan worden, want ook hier wist ze me weer om haar vinger te winden met haar verschijning zowel als haar ietwat stoïcijnse portrettering van de intelligente, eigenzinnige en dead-pan-delivery-sarcastische Mary, die de financiële lasten van haar medische studie nauwelijks kan bijbenen en aldus de lucratieve wereld van ondergrondse chirurgische praktijken induikt. Daar stuit ze op verschillende markante figuren (waaronder een heerlijke, tot Betty Boop gemodificeerde vrouw) en is ze uiteindelijk in staat om een solide reputatie als (buitenwettelijke) chirurg op te bouwen.
https://fathersonholygore.com/wp-content/uploads/2015/08/mary-and-dr-grant-dscf6111.jpg
Ook weet ze langzaam maar zeker het imago aan te meten van iemand waar je niet mee moet sollen. Debet daaraan is onder andere een rape-revenge zijplotje en ik weet niet wat het is, maar als een verkrachtingsscene je weet te verleiden tot ook maar een vleugje overtuigend inlevingsvermogen, legt het voor mij de ultieme kwetsbaarheid van het vrouw-zijn zo gruwelijk naakt op tafel. Hoe mensonterend de daad is, hoe constante alertheid eigenlijk noodzaak is en hoe verleidelijk en legitiem paranoia jegens (sommige) mannen. Maar: uiteindelijk ook hoe bevredigend het revenge-gedeelte daardoor kan zijn. Het vormt geenszins de hoofdmoot in deze film, die wellicht qua focus wat diffuus van aard is, maar American Mary weet wel beide delen van rape-revenge invoelbaar en meticuleus uit te werken.
https://images.justwatch.com/backdrop/186821714/s640/American-Mary-Aussehen-ist-alles.%7Bformat%7D
Geen alledaags filmpje dit, zowel qua setting als vertelstijl en dat is best verfrissend. Zeker gezien het onderwerp blijft de ergste ellende wat braafjes buiten beeld en vooral hoe het (verklaarbare maar totaal onbevredigende) einde gevoelsmatig wordt afgeraffeld, zorgt voor een halfje aftrek.
3,5*

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

6. The Book of Birdie (2017)

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 12

Subgenre: 40. Experimental Horror

Themaklassement: 6 punten (30-33-40-83-76-78)

Deze stond al heel lang op mijn lijstje, maar bleek toch wat moeilijk te vinden. Inmiddels heeft studio Melancholy Star deze (en naar het schijnt volgt binnenkort ook het recentere Minore (2023)) op Vimeo gezet, waar ik eigenlijk door deze horror-challenge van op het spoor ben gekomen - en blij toe want dit was toch wel een unieke ervaring.

https://www.womaninrevolt.com/content/images/2024/07/Birdie-lying-on-a-white-bed-with-cards-and-glitter-The-Book-of-Birdie-Elizabeth-E-Schuch.png

Allereerst vind ik het knap dat een kleinschalige productie als dit zó een zelfverzekerde rust kan uitstralen in de (best wel eigenzinnige) manier van vertellen.

Van een rechtlijnig narratief is niet gelijk sprake (jong meisje Birdie wordt ondergebracht in een klooster, waar zij unheimische waanbeelden met mystieke ondertoon ondergaat en simultaan haar ontluikende vrouwelijkheid en menstruatie te verwerken krijgt), de eigenzinnige manier waarop de film haar stukjes voorschotelt is opvallend: een beetje episodisch zoals je na ontwaken kunt terugkijken op een droom, met losse gebeurtenissen en visuals die door een gedeeld sentiment of droomlogica wel bij elkaar horen of op elkaar voortbouwen maar nooit een helemaal sluitend geheel vormen. Ik kan het maar moeilijk met iets vergelijken, al vertoont Innocence (2004) wel overeenkomsten. Die had een zelfde onuitgesproken balans tussen onschuld en dromerige maar onheilspellende sfeer. Birdie onderzoekt het onheil misschien wat meer in visueel explicieter ongemak maar, zoals het label op MM terecht ontbreekt; horror is het niet echt te noemen. Dromerig, bevreemdend en ongrijpbaar zijn drie steekwoorden die het eerst in me opkomen.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZmJkMGQ0OTgtNjdlZC00YjcwLWI1NGUtNWQzYjYwMGVmYWM2XkEyXkFqcGdeQXVyMjQwMDg0Ng@@._V1_.jpg

Tweede waar de film echt indruk mee maakt is de visuele flair. Voelbaar met beperkt budget, maar wederom met zo veel overtuiging en creativiteit neergezet, zodat ieder frame niet zou misstaan met lijstje eromheen. Scenes en kaders zijn zonder uitzondering voelbaar met aandacht vormgegeven en de tastbaarheid van die aandacht ken ik eigenlijk voornamelijk van animatie en (vooral) stop-motion. Zo zijn er tussendoor handgetekende, ogenschijnlijk uit karton gesneden en geanimeerde hoofdstuktitels, maar ook overige (spaarzame) effecten, belichting en compositie en sfeerbeelden ademen dezelfde passie en verzorgdheid uit.

https://www.womaninrevolt.com/content/images/size/w1200/2018/10/Snow-Glitter-Philomena-Book-of-Birdie-1.jpeg

Voelbaar liefdesproject dat je als kijker maar wat graag in je hart sluit. Ik zag mezelf voornamelijk de eerste helft geconfronteerd met mijn eigen behoefte aan meer narratief smeermiddel en ook het acteerwerk, waar de low-budget feel af en toe wel onaangenaam op de voorgrond treedt, weerhoudt me van een hogere score, maar zó veel creativiteit en bedachtzaamheid in een debuut van bescheiden proporties: lager dan een 4* kan deze bij mij niet scoren.

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

7. A Girl Walks Home Alone at Night (2014)

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 14

Subgenre: 25. Black & White Horror

Themaklassement: 7 punten (25-30-33-40-83-76-78)

Gewéldige film met perfecte soundtrack, die door een sterke sensibiliteit in de benadering en fusie van genres vast niet iedereen kan bekoren, noch zich makkelijk zal hebben laten promoten. De film herbergt vele elementen uit verschillende hoeken maar is uiteindelijk toch vooral een eigenzinnige, romantische vertelling.

Een monster met gevoelens en zelftwijfel is natuurlijk niet uniek, maar Amirpour weet met haar fictieve Bad City een memorabele setting te creëren om middels de hoofdpersoon thema’s als kwetsbaarheid, rechtvaardigheid en (feminien) empowerment met maatschappij-kritische toon te exploreren. Omdat het zich, ondanks de oorsprong en filmlocatie in de VS, toch in Iran afspeelt en Farsi als voertaal wordt gehanteerd, dragen de daarbij opgevoerde culturele verschillen alleen maar bij aan (de lading van) deze exploratie.

Het zwart-wit lijkt eerder aangewend vanuit soberheid dan dat het esthetische meerwaarde lijkt na te jagen, maar zeker in het duister geeft het Bad City een mysterieuze sfeer van verlatenheid en verderf mee.

https://ellestournent.be/wp-content/uploads/A-Girl-walks-home-alone.jpg

The Girl betreedt dat podium aanvankelijk als een vigilante-achtig type vampier, een roofdier met haar eigen morele code maar wordt steeds genuanceerder geportretteerd als een vrouw die zich geconfronteerd voelt met haar eigen kwetsbaarheden en innerlijke strijd, met name vanaf het moment dat zij James Dean-epigoon Arash op een presenteerblaadje opgediend krijgt.

https://hypercritic.org/wp-content/uploads-webpc/uploads/2022/04/a-girl-walks-home-alone-at-night-arash-marandi-scaled-1.jpg.webp

Ondanks grote thema’s blijft het verhaal (gelukkig) klein en persoonlijk. The Girl zelf is werkelijk een prachtige verschijning met een oogopslag om verliefd op te worden maar die je na twee keer knipperen ook minachtend kan doodstaren. Perfecte casting en mooi acteerwerk van Sheila Vand. Sinds Låt Den Rätte Komma In niet zo kunnen invoelen met de isolatie en verlangens van een vampier.

https://www.cms.incluvie.com/wp-content/uploads/2021/12/girlalone3.jpg

Ten slotte nog de scene in de slaapkamer benoemen, als The Girl en Arash samen naar Death van White Lies luisteren. Ontluikend romantische toenadering, waarbij je de tintelingen en ademhalingen van de personages haast dwars door het scherm kunt voelen. Prachtig.

Dikke 4*

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

14. Lake Placid (Film, 1999) - MovieMeter.nl

82 min

Ftv

Puntentotaal 28

Rating 3,5

https://bloody-flicks.co.uk/wp-content/uploads/2019/08/lake-placid.jpg?w=780

Krokodillenavondje vanavond en begonnen met Lake Placid. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me uitstekend vermaakt heb. Precies waar ik aan toe was na een werkdag. De horror valt natuurlijk tegen, maar dat weet je van tevoren. De humor daarentegen was af en toe erg leuk en de wisselwerking tussen de hoofdpersonen ook heel behoorlijk.

En sowieso een hartje voor Bill Pullman.

15. Killer Crocodile (Film, 1989) - MovieMeter.nl

83 minuten?

Ftv

Puntentotaal 30

Rating 1,5

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzUwOWZiZjMtZDk0Mi00YjE5LTgxMDgtY2FkNzEzNzVjNjg4XkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_.jpg

En dan kijk je daarna dit... poe. Effe terugschakelen hoor.

Alle scenes met de krokodil zijn eigenlijk best cool (ook al is ie vrij statisch). Maar de "opbouw" van de "spanning" daarvoor is soms tergend traag en saai. Het stelletje hoofdfiguren is ook maar een bij elkaar geraapt zooitje sukkels. Ik kan een stukje trash best wel waarderen, maar dit nam zichzelf, op de actie na, net iets te serieus voor mijn gevoel. Stom. Spannendste is misschien nog wel de vraag of ik deel 2 ga kijken...

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

16. Umbilical World (2018)

79 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 32

Subgenre: 16. Animated Horror

Themaklassement: 16 punten (Voltooid: 1-16)

https://assets.mubicdn.net/images/film/224735/image-w1280.jpg

Umbilical World is David Firth's retrospectieve verzameling aan 13 jaar geanimeerde waanzin, samengesmolten tot één groot doorlopend, nachtmerrie-achtig geheel. Met zowel nieuw materiaal als een hoop ge-remasterde klassiekers, van Spoilsbury Toast Boy tot Health Reminder. Ook de bekende internetsensatie 'Salad Fingers', een dun, groen, krankzinnig schepsel dat in een desolate wereld leeft , speelt een rol in de film.

Ik ben geen groot David Firth kenner, ik zag Cream (2016) in 2021, maar verder was ik totaal onbekend met zijn werk. Ik denk dat ik op dat moment pas leerde wat Salad Fingers was, waarna ik me voornam daar wat van te kijken; maar dat gebeurde nooit. Dat komt er vast een keer van, want ik vond dit wel deliciously weird.

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2018/12/David_Firth_Umbilical_World_STILL_161.png?ssl=1

Ik zou deze vorig jaar al kijken, maar toen kwam Unicorn Wars (2022) er voor in de plaats; welke ook een succes was. Ik ben benieuwd hoe deze is om te herzien, met zulke waanzin. Zou er dan meer op zijn plaats vallen? Who knows, het maakt me eigenlijk niet veel uit.

Check vooral de trailer. Jammer dat zoiets unieks zo slecht te krijgen is wanneer de dvd eenmaal uitverkocht is, zo zonde. Als iemand dit ook heel graag wil zien, dan hoor ik het graag.

4*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Verder met de C van 'Cult'

6. Cult of the Cobra (Film, 1955)

Speelduur: 82 minuten

FTV: 2 punten

https://themotionpictures.net/wp-content/uploads/2019/10/cult-of-the-cobra-film-still.png?w=1200

Ik veronderstel niet dat dit een cultfilm want anders had ik er toch al eens eerder van gehoord. Cult of the Cobra is een degelijke film waarbij ik heel erg moest denken aan Cat People. Vervang de zwarte panter door een giftige cobra en voeg er nog een revenge thema aan toe en je hebt deze film. Cat People vind ik uiteindelijk de betere film (maar dat is is ook een van mijn favorieten) maar Cult of the Cobra mag er zeker zijn. Ik zie dat joolstein ook al de link met Cat People legde. Inderdaad de minpunten zijn dat het iets te voorspelbaar verloopt ook al omdat het al meteen duidelijk is wie achter de moorden zit en de suspense die er in Cat People aanwezig is ontbreekt hier toch wel.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

19. Howling V: The Rebirth (Film, 1989)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 38

Subgenre: 98. Werewolf Horror

Themaklassement: 19 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 57, 64, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 98

Eigen score: 2,0*

MM: 26 stemmen, 1,58* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/sZMtG5YhcHD02UvPAwXMA5PRHVc.jpg

(Weer)wolven zijn schuwe beesten en mijden het om in de spotlights te staan. Deze hier ook. Jammer dat alle moorden buiten beeld gebeuren. Erg ontgoochelend om de weerwolf niet eens deftig in beeld te hebben. Dat doet besluiten dat de filmposter en de foto's die te vinden zijn, vrij misleidend zijn.

De film begint zo'n 500 jaar terug. Later blijkt ook waarom en alle gasten lijken meer met elkaar gemeen te hebben dan eerst gedacht. Eigenlijk is het meer een mystery detective. Wie is de weerwolf? Op dat vlak dus wel spannend, maar echte horror vond ik het niet. Omwille van de spanning en de sfeer in de catacomben kan ik er nog net 2,0* aan geven. Dubbel gevoel alvast. Climax op het einde is wel nog geslaagd.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

13. The Pack (Film, 1977)

95 minuten - FTV

Puntentotaal: 26

Subgenre: 15. Animals & Nature attacks Horror

Themaklassement: 11 punten (Voltooid: 1-3, 12-15, 20, 23, 24, 61, 81, 95)

Rating: 3.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12286.jpg?cb=1404803515

Natuurlijk, bij het concept van The Pack kan je al een beetje uittekenen hoe de film gaat verlopen. En nee, de film blinkt niet uit in grafische gore, bloederigheid, laat staan in mysterie of acteertalent. Desalniettemin vond ik The Pack wél een alleraardigst genrewerkje.

Het scheelt voor mij ook zeker dat de dreiging, een roedel losgeslagen terror-honden, een stuk geloofwaardiger overkomt dan vrijwel elke andere horrorbedreiging. Ik bedoel, ik ben nog nooit belaagd door een malloot met een bijl, een killer clown from outer space of door een spokend huis. Maar ik ben wel een paar keer op reis bijzonder onvriendelijke honden tegengekomen, inclusief soms een grote stok meenemend om ze voor hun kanis te slaan mochten ze toch te dichtbij komen. Hoe dan ook, de hondacteurs doen het goed als dreiging, en de niet zo heel bijzondere rest van de film wordt daardoor toch opgehaald. Ook al straalt het low budget er soms vanaf, inclusief een vrij volledig gebrek aan explicietere scenes.

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

8 Doctor Blood's Coffin (Film, 1961)

92 min.

FTV ( 2 punten )

Puntentotaal : 16

https://www.shutterstock.com/editorial/image-editorial/N6T4kex1OcD5k2wbNDY2Mg==/hazel-court-paul-stockman-440nw-5878790c.jpg

Echt horror kun je dit niet noemen, alleen als een bloederig hart en een soort Frankensteinmonster je griezelige momenten zou bezorgen. Hazel Court is een leuke actrice, maar ook de rest van de cast doet het naar behoren. Echt spannend wordt het helaas nooit en het verhaal kent een trage opbouw waarbij de aandacht soms wel wat verminderd. 5/10

oup

• 588 berichten
  • 3194 stemmen

9. The Invisible Man (1933)

71 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 18

Subgenre: 02. 1930's Horror

Themaklassement: 9 punten (complete subgenres 2, 7, 8, 11, 14, 35, 39, 79, 100)

Eigen rating : 3*

Geinig filmpje over een moordenaar die hét middel heeft gevonden om ongestraft zijn gang te kunnen gaan: onzichtbaarheid. De opvallend hoge score van 3,60 hier op MM doet mij wel een beetje de wenkbrauwen fronsen. Ja, het sfeertje is prima. En ja, de special effects zijn echt meer dan in orde (indrukwekkend hoe de onzichtbaarheid voor het eerst in beeld wordt gebracht). Maar de acteerprestaties zijn toch wel erg pover te noemen, vooral de vrouw van de pubeigenaar (Una O'Connor) is echt onuitstaanbaar met haar hysterische gekrijs.

Jammer dat ervoor gekozen is om er een soort komedie van te maken. Iets meer spanning en een iets duisterder sfeertje hadden deze film absoluut goed gedaan. De finale is ook wel wat abrupt en daardoor een beetje teleurstellend ( al zijn de voetstappen in de sneeuw van de uit de brandende schuur ontsnappende Invisible Man natuurlijk briljant gedaan. Leuk om eens gezien te hebben, maar deze Invisible Man haalt het toch niet bij het eveneens door Whale geregisseerde Frankenstein van twee jaar eerder.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

22. Eating Miss Campbell (Film, 2022)

84 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 44 punten

Subgenre: 89. Troma horror

Themaklassement: 22 punten

Eigen score: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzI4NjdhYjktMzU0NC00ODkxLWEwNWMtZjQ2MTQ3YzA0ZjYxXkEyXkFqcGdeQXVyMzEzODk0Mjc@._V1_.jpg

Erg vermakelijke Troma horror met heerlijk droge humor, sexy stuff, en zalige kills. Film neemt zich zoals veel Troma producties niet al te serieus en refereert ook continue naar hoe kut Troma films wel niet zijn.. Eating miss campbell gaat over een geplande eating contest op een middelbare school en de winnaar krijgt een pistool waar ze óf de hele school mee dood mogen schieten óf zichzelf vol lood mogen pompen (beide is niet toegestaan).

Behoorlijk krankzinnig en refereert natuurlijk ook naar de vele school shootings, maar de film refereert ook naar zelfmoord pogingen, kannibalisme, en vele andere gevoelige dingen. Erg gewaagd, maar af en toe echt heerlijk komisch en absurd, echter af en toe ook wat minder grappig en dan ontstaan er al snel problemen met de pacing.

Hoe dan ook voor mij bevestiging dat ik meer van dit soort filmpjes op moet gaan zoeken. Erg vermakelijk allemaal.

https://i0.wp.com/projectedfigures.com/wp-content/uploads/2022/08/Eating-Miss-Campbell.png?resize=810%2C540&ssl=1

23. Dr. Black, Mr. Hyde (Film, 1976)

85 minuten

FTV (2punten)

Puntenklassement: 46 punten

Subgenre: 26. Blaxploitation

Themaklassement: 23 punten

Eigen score: 2*

https://assets.mubicdn.net/images/film/143722/image-w1280.jpg?1478794979

Origineel nog nooit gezien dus wellicht had dat eerst gemoeten, maar goed, uiteraard wel bekend met het verhaal. Het hele idee is hier vrij hilarisch natuurlijk (ipv veranderen in een monster veranderd hij in een witte man en wat tevens een "monster" is), en over het algemeen is het best ok, maar ook veel momenten dat het wat saai is zodoende voelde deze film nog best lang aan. Mja qua Blaxsploitation kan het erger al vond ik Blacula wel beter. Voor volgend jaar alvast Blackenstein (Film, 1973) op de lijst.

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

Hunger (Film, 2009)

FTV : 2 Punten

Totaal: 9 punten

Eigen score: 3,5*

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2009/Hunger/movie.ws/05.jpg

Best een aardige horrorfilm. Openingsscène in het pikkedonker is aardig spannend en zet de toon.

Daarna voelt het behoorlijk Saw achtig aan. Een groep vreemdelingen opgesloten, een mysterieuze klok, de vrij duidelijke opdracht dat je elkaar wat moet aandoen om te overleven en een psychopaat die alles van een afstandje bekijkt. De onderlinge spanningen lopen uiteraard al snel op. Dit leidt tot een lugubere scène waarin er toch iemand geslachtofferd zal moeten worden om te kunnen eten.

Hekel punt is de psychopaat die werkelijk helemaal niets uitstraalt. Het motief en zijn flashbacks zijn ook nogal slapjes eerlijk gezegd.

Maar onaardig is dit zeker niet. Een interessant kijkje in hoe ver een mens kan gaan als het tot het uiterste gedreven wordt.

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

remorz schreef:

6. The Book of Birdie (2017)

FTV (2 punten)

Subgenre: 40. Experimental Horror

Themaklassement: 6 punten (30-33-40-83-76-78)

-KNIP-

Voelbaar liefdesproject dat je als kijker maar wat graag in je hart sluit. Ik zag mezelf voornamelijk de eerste helft geconfronteerd met mijn eigen behoefte aan meer narratief smeermiddel en ook het acteerwerk, waar de low-budget feel af en toe wel onaangenaam op de voorgrond treedt, weerhoudt me van een hogere score, maar zó veel creativiteit en bedachtzaamheid in een debuut van bescheiden proporties: lager dan een 4* kan deze bij mij niet scoren.

Kijk dit is de reden dat ik deze horrorchallenge zo tof vind. Klinkt als een geweldige tip! Ik ga eens kijken of ik deze ook kan opsporen. Zelf heb ik ook een obscure film gevonden die echt enorm de moeite waard is, waarvan ik zeker weet dat menig persoon hier hem ook kan waarderen. Ik zelf was in ieder geval onder de indruk en zal waarschijnlijk wel het hoogtepunt van mijn eigen challenge worden. Morgen volgt meer

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

20. Alone in the Dark (Film, 2005)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 40

Subgenre: 94. Video game adaptation Horror

Themaklassement: 20 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 57, 64, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 94, 98

Eigen score: 1,0*

MM: 763 stemmen, 1,60* gemiddeld

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTUxMTYxNzU5NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMDY5OTg5NA@@._V1_.jpg

Oei. Dit was echt bijzonder slecht en dat zeg ik niet gauw. Gebaseerd blijkbaar op een videogame van Atari, vandaar de verwijzing naar het subgenre van Video game adaptation horror, kon evengoed Action horror zijn. Het plot was erg verwarrend en weinig zeggend. Misschien dat ik het gewoon ook niet begreep, maar het lag ook wel aan de film denk ik.

Erg vreemd plot wel met vermiste (intussen volwassen) kinderen, tresor hunting, een oude Amerikaanse beschaving om eens niet de Maya's, Inca's of Azteken te noemen, een geflipte, maar erg ongeloofwaardige Indiana Jones, het occulte, een geheime overheidsorganisatie, hersenloze actie, een spuuglelijk CGI monster, wat parasiterende wormen en tenslotte ook nog eens Christian Slater die het boeltje bijeen moet houden.

Brrr, niet iets wat ik meteen zou aanbevelen... Misschien dat ik sommigen kan verleiden met deze geweldige still

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

24. Piercing (Film, 2018)

81 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 48 punten

Subgenre: 57. Mystery horror

Themaklassement: 24 punten

Bron: Pindaaaaas

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTFiNWNjMGYtZjZhYi00MDUwLTg3ODgtZDM3Y2FjMWRkNWYwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Psychoseksuele thriller met een heerlijke Christopher Abbot (Possessor, Poor Things) en een altijd fijne Mia Wasikowska (Stoker, Crimson Peak). Reed heeft een plan om een nietsvermoedende s/m dame te vermoorden in een afgelegen hotel, maar dat verloopt niet helemaal volgens plan. Na vorig jaar The Eyes of My Mother (Film, 2016) van Pesce gezien te hebben ben ik best wel fan. Dit was ook weer erg interessant, en hoewel het niet zo goed was als Eyes of My Mother, was het nog steeds fascinerende cinema.

Enkel wat jammer dat de soundtrack een beetje te generiek was en wel wat extremer mocht voor dit eigenzinnige werkje. Al mocht de film wat mij betreft nog wel een keer of vijf over de kop. Toch weten Abbott en Wasikowska het tot de laatste seconde interessant te houden en verpakt Pesce het in een visuele mooie strik. The Grudge verwacht ik niet zoveel van, maar ik ben zeer benieuwd naar zijn volgende werk.

25. November (Film, 2017)

115 minuten

FTV (2punten)

Puntenklassement: 50 punten

Subgenre: 25. Black & White horror

Themaklassement: 25 punten

Bron: Itunes

https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2019/04/November02.jpg
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2019/04/November09.jpg
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2019/04/November01.jpg

Visueel juweeltje dit. Zonder gekheid, ik kon nog wel 20 screenshots plaatsen, wat een visueel meesterwerk is dit. Het betreft een Estse folk horror (tevens mijn eerste Estse film) dat in volledig zwart wit geschoten is. Het begint al meteen met een ploeg (je weet wel, zo'n ding voor op het land) die een koe mee de lucht in neemt (yep je leest het goed), en zo zijn er nog wel een hoop meer van dat soort bizarre blijkbaar Letste folk tale dingetjes.

Belichting doet wat denken aan Tarr en als geheel ook wel wat aan Lynch. Moest zelfs een klein beetje denken aan mijn favoriete film Ai no Mukidashi (Film, 2008) qua verboden/onmogelijke liefde. Film is komisch en gruwelijk hard wat een behoorlijk bijzondere combi is. Persoonlijk had ik liever niet het komische denk ik, dan was de impact van het alles nog wat meer. Daarnaast zit er wel echt teveel dialoog in wat mij betreft. Zo heb je zelden echt mooie rustmomenten en moet je altijd maar weer lezen...

De scenes zonder dialoog (sneeuw scene en de scene net nadat Hans het lootje legt) zijn al direct van een andere planeet. En hoewel de film wat mij betreft ook een minuut eerder had mogen eindigen is het toch een behoorlijk leuke ontdekking die zeker indruk gemaakt heeft. Absoluut een aanrader voor mensen die nog iets moeten met b/w, folk, of misschien zelfs Nederhorror

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

21. Khon Len Khong (Film, 2004)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 42

Subgenre: 62. Occult Horror

Themaklassement: 21 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 4, 7, 11, 12, 16, 17, 19, 31, 41, 57, 62, 64, 77, 78, 84, 85, 87, 92, 94, 98

Eigen score: 1,5*

MM: 90 stemmen, 2,38* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/oaeCuwqBz9kNDijHdBoIZ4aCrZ6.jpg

Die (actie) of horrorfilms uit pakweg Thailand, Maleisië of Indonesië kunnen soms verrassend sterk zijn, vaak doorspekt met veel bruut geweld of gore. Deze Art of the devil valt daar jammer genoeg niet onder. Deze film mist duidelijke spanning of sfeer. Een weinig interessant plot en even weinig boeiende personages doen de rest. Het komt ook allemaal zo traag op gang dat de zin al snel over is.

Het zit hem ook soms in de montage met heden en verleden, gescheiden met kleur- en zwartwitbeelden. Het voelt aan als een rommeltje. Ook de horror is ver te zoeken. Veel verder dan wat gillende (irritante) meiden komen we niet. Eentje ook gauw te vergeten. Met zwarte magie kan je veel kanten op, meestal de foute richting...

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

23. Nanny (2022)

97 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 46

Subgenre: 13. African Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 13,18,29,42,54,58,65,80,83,86)

Themaklassement: 22 punten

Eigen rating : 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/4au30KOTJPuV5s6LD5boLpIFEaC.jpg

Dit was meer een sociaal-drama dan een horror eigenlijk. Ook wel enorm traag. Filmtechnisch zag het er prima uit. "Nanny" toont de lotgevallen van de Senegalese Aisha die voor een welvarend koppel hun dochter zorgt. Eigenlijk toont het hoe moeilijk het is enerzijds voor een immigrant in de V.S. om een bestaan van betekenis op te bouwen. En anderzijds hoe een vrouw zich moet rechtstaand houden in een mannelijke zakenwereld (de vrouw waar Aisha voor werkt). En ook al begint de samenwerking als Nanny bij Amy en Adam op een goede basis, lijkt uitbuiting (geen uitbetalingen) toch aan de orde in een latere fase. De rol van Adam is ook nogal vaag. Blijkbaar beschikt deze niet over financiële middelen en rijdt deze denk ik ook wel eens een scheve schaats. De visioenen en bovennatuurlijke verschijnselen zitten in de gestresseerde geest van Aisha die ook nog eens probeert om haar zoon die achtergebleven is in Senegal naar de VS te krijgen. Drama genoeg dus. Horror veel te weinig. Verwacht je dus een degelijke horror, dan kom je van een koude kermis thuis. En let goed op bij de ontknoping of je mist een aantal cruciale zaken. Zo kort en snel was dit einde dan ook.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Ook meer Verenigde Staten dan Afrika, eigenlijk

Maar vooruit

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

John Milton schreef:

Ook meer Verenigde Staten dan Afrika, eigenlijk

Maar vooruit

Was ik naderhand ook aan het denken, maar deze stond in de Letterboxd lijst vol "Inspiratie" en stond al een tijd te wachten op mijn Plex. Dus ik dacht ook: "Allée, vooruit"

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

17. V/H/S (2012)

117 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 34

Subgenre: 17. Anthology Horror

Themaklassement: 17 punten (Voltooid: 1-17)

Bron: Pindakaas, ook op Pathe Thuis en iTunes

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjZhMzJhNTUtNjhlZC00NDgxLWI5YTUtOTJiNjAxY2Q4Y2Q3XkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX820_.jpg

Anthology Horror, een subgenre dat voor mij nooit echt uitblinkt vanwege de wisselende kwaliteit, maar waar ik mezelf praktisch altijd mee weet te vermaken doordat de mindere segmenten ook weer zo voorbij zijn. En dat er daarna weer iets totaal anders kan komen, maakt het wel afwisselend.

Het verbindend plotje van de 5 segmenten is niet heel indrukwekkend. Een groepje buitenbeentjes wordt ingehuurd door een onbekende om in te breken in een verlaten huis op het platteland. Ze moeten er een zeldzame videoband zien te bemachtigen. Ter plaatse ontdekken ze echter een lijk, een aantal oude televisies en een grote partij cryptische videobeelden...

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDE2NTk4OTUtNWVjMC00ZTc5LWI0NDctZGI1ZDcyNjRmOGY0XkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX820_.jpg

Ik had in 2012 weinig motivatie om V/H/S te kijken, als ik eerlijk ben. Weer een found footage, 5,8 op IMDb... Ik geloofde het wel. Daarna kwamen er sequels, kwam de film in horror toplijsten terecht, en werden enkele van de filmmakers grote(re) namen: o.a. David Bruckner, Matt Bettinelli-Olpin, Joe Swanberg, Ti West en Adam Wingard; stuk voor stuk filmmakers die daarna (min of meer) succesvolle horrors gemaakt hebben. Toch maar eens kijken dus.

Ook bij deze anthology heb ik me niet verveeld, maar eigenlijk vond ik alleen het eerste fragment echt tof. Hannah Fierman maakt van haar karakter Lily van meet af aan iets verontrustends, en als 'het los gaat' is dat ook erg leuk gedaan.

3*

Tanguy

• 455 berichten
  • 2056 stemmen

11. https://www.moviemeter.nl/film/897]The 'Burbs (Film, 1989) [🇺🇸]

Speelduur: 101 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22

Subgenre: 32 - Comedy / Parody Horror

Themaklassement: 11/100 ( 7, 10, 20, 32, 38, 53, 60, 69, 72, 90, 92 )

[url=https://ibb.co/CQ5zvLc[/url]

Een komedie met enkele horrorelementen. Helaas werkte dit niet voor mij, ik vond de film eigenlijk nergens echt komisch en het was vooral erg over de top allemaal. Beetje suf.

1.7*

Tanguy

• 455 berichten
  • 2056 stemmen

12. https://www.moviemeter.nl/film/17869]Just before Dawn (Film, 1981) [🇺🇸]

Speelduur: 90 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 24

Subgenre: 23 - Backwoods / Rednecks / Hillbillies

Themaklassement: 12/100 ( 7, 10, 20, 23, 32, 38, 53, 60, 69, 72, 90, 92 )

[url=https://ibb.co/0fmYnV3[/url]

Een titel die ik eigenlijk nooit eerder had gehoord, en ook niet bijster veel stemmen heeft op MovieMeter. En eigenlijk is dit niet terecht, want het is echt een goede film. Het begint met een klap en wordt vervolgens rustig, je maakt kennis met de hoofdpersonen in een prachtige omgeving. Je voelt desondanks wel een duister sfeertje en je weet dat het zo ongelofelijk misgaat. De kampeersetting is fijn en sfeervol, iets wat de film ook ten goede komt. Een zeer vermakelijke slasher en wat mij betreft beter is dan enkele bekende titels als The Hills Have Eyes en Friday the 13th.

3.7*

Tanguy

• 455 berichten
  • 2056 stemmen

13. https://www.moviemeter.nl/film/41747]Wind Chill (Film, 2007) [🇺🇸]

Speelduur: 91 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 26

Subgenre: 37 - Elemental / Weather Horror

Themaklassement: 13/100 ( 7, 10, 20, 23, 32, 37, 38, 53, 60, 69, 72, 90, 92 )

[url=https://ibb.co/3Wz3TWQ[/url]

Een niet al te bijzonder werkje, maar door het goede acteerwerk nog wel het kijken waard. Het verhaal is wat onlogisch en eigenlijk heel onderhoudend meer als ze eenmaal gestrand zijn. De chemie tussen de hoofdrolspelers is wel goed en de sfeer is met recht beklemmend te noemen. Aardig om eens gezien te hebben.

3.0*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

Voila, het lijstje weeral eens bijgewerkt. Al 385 unieke films. En dat op nog geen week

Tanguy

• 455 berichten
  • 2056 stemmen

14. https://www.moviemeter.nl/film/10229]Das Wachsfigurenkabinett (Film, 1924) [🇩🇪]

Speelduur: 83 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 28

Subgenre: 77 - Silent Horror

Themaklassement: 14/100 ( 7, 10, 20, 23, 32, 37, 38, 53, 60, 69, 72, 77, 90, 92 )

[url=https://ibb.co/H71TwRn[/url]

Ondanks de relatief korte speelduur voelde dit als een lange zit. Een film met drie verhalen, waarbij ik de eerste vrij saai vond. Het tweede en het heel korte derde segment konden er wel mee door, maar echt heel onderhoudend werd het nergens. Er zijn betere silent horrors te vinden vermoed ik zo. Hoewel ik ook niet de grootste enthousiasteling ben van films uit de tijdperk.

2.3*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.