• 8.356.696 stemmen

Met onder meer: Katharine Isabelle, Julia Maxwell en Antonio Cupo

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot American Mary

"Appearances are everything"

Medische studente Mary Mason (Katharine Isabelle) is blut en breekt met de chirurgische wereld die ze ooit bewonderde. Ze komt te weten dat er veel geld te verdienen is met illegale chirurgische praktijken, maar al snel beseft ze dat haar vreemde cliënteel niet het enige probleem is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Onderhond

Best tof.

Geen al te doorsnee horrortje, dat niet meteen prijsgeeft welke richting het uitwil. Daarom alleen al de moeite om gezien te hebben, maar de zusjes weten er verder ook wel genoeg weirde, aparte en gore dingen in te stoppen.

Het is geen klassieke horror in de zin dat er gewoon een moordenaar z'n dingetje doet. Er zit een soort van revengeplotje in, maar ook dat is niet geheel naar verwachting uitgewerkt. Maar dat maakt het niet minder leuk, integendeel zou ik zeggen.

Katharine Isabelle doet het meer dan behoorlijk in de hoofdrol. Haar nogal droge interpretatie zorgt voor de nodige humor, al lijdt het gelukkig niet echt af en is het verder ook geen horror/comedy. De rest van de acteurs is iets minder. Wél een aantal weirde personages, waaronder de Betty Boop clone en de zusjes Soska zelf.

Het einde is misschien een beetje jammer, maar verder een leuk en twisted horrortje, eentje die niet de platgetreden paadjes bewandelt maar telkens net iets anders uit de hoek weet te komen.

avatar van Woland

Woland

Op zich wel een aparte film, waar de jonge (gesjeesde) medische studente Mary haar geld verdient door in fetish-achtige strakke pakjes body modification operaties uitvoert. Daarnaast nog een dertien-in-een-dozijn plotje over wraak, moord en zo wat me niet echt kon interesseren. En eigenlijk gold dat in iets mindere mate ook voor de rest van de film. Ja, American Mary krijgt wel wat bonuspunten voor een originele setting in een wereld die je niet al te vaak terugziet op film, maar deze setting blijkt ook weer niet bijster interessant. We zien een freak show met wat maffe en irritante typetjes (die Betty Boop nijvoorbeeld) en Katherine Isabelle is (net als in Ginger Snaps) nog steeds een fraaie verschijning, maar qua verhaal is het niet veel soeps en het is ook meer thriller dan horror. Op zich niet erg, maar dan was een fatsoenlijk plot of spanning wel welkom geweest.

avatar van Noodless

Noodless

Bijzonder filmpje waarin de sfeer, de horror-elementen in de vorm van chirurgische praktijken , de weirde personages, het akelig thema en de onvoorspelbare ontwikkeling van het verhaal sterke troeven zijn. Daarbij een perfecte casting van Katharine Isabelle als hoofdactrice die hier een droge, gevoelloze rol speelt waarbij de sympathie voor haar verminderd naarmate de film vordert. Mits wat meer spanning en kills had dit een toppertje kunnen worden. 7/10

avatar van K. V.

K. V.

Deze film eens bekeken en wist niet direct wat te verwachten. Toch wel een intrigerend verhaal en ondanks het thema is het toch niet zo bloederig.

De cast deed het eigenlijk ook niet zo slecht en verder zag het er prima uit.

Het was eens iets anders, vond het niet slecht en wel eens het bekijken waard.

avatar van Daan258

Daan258

De afgelopen weken/maanden ben ik wat films aan het herzien en zo nu en dan bevalt een film bij de 2e kijkbeurt een stuk beter. Zo is dit ook bij American Mary.

De Soska sisters zijn nogal 2 aparte vrouwen dus dan kan je van te voren ook al niet echt een normale film verwachten. Het is een vrij aparte film die rustig de tijd neemt om op te bouwen en steeds wat duisterder word. Het verhaal is prima en wist mij zeker te vermaken, apart maar wel leuk. Hier en daar wat bloed en gore maar verwacht daar niet te veel van. Acteerwerk van Katharine Isabelle. Zij was goed gecast voor deze rol. Helaas is de gehele cast verder behoorlijk slecht. Gelukkig is Katharine dan grotendeels van de film in beeld. Het eind vond ik dan wel slapjes en snel, het voelde een klein beetje afgeraffeld aan. Beetje zonde maar voor de rest heb ik me de 2e kijkbeurt prima weten te vermaken.

van een 2.0 naar een hele kleine 3,0*

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Het idee body modificatie is wel goed, maar dan moet het wel goed uitgewerkt worden en dat ontbreekt hier grotendeels. Het is suggestief en je ziet dan ook haast niets van de operaties die uitgevoerd worden, met name die van de dokter waar Mary hem uit de doeken deed wat ze allemaal in petto voor hem had zat ik al te watertanden. Nou vergeet het maar, even later in de film zag je hem bungelen aan zijn huid met haakjes, zonder armen, benen en wie wat nog meer. Wat betref de tweeling (regisseursduo Sylvia Soska en Jen Soska) zette ook geen zoden aan de dijk. Het karakter Beatress Johnson (Betty Boop) vertolkt door Tristan Risk vond ik zeer grappig, geslaagd en goed gespeeld. Ook Katharine Isabelle vertolkte haar rol als Mary ingetogen ook niet onverdienstelijk. Dit is dan ook zeker geen horror, maar meer een thriller. Destijds heb ik deze film een voldoende gegeven, waarom?????. Zal wel een borrel op gehad hebben. Met deze herziening gaat de film zeker een volle punt naar beneden. Een 2.0

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een bizarre opvallende film met de heerlijke scream queen Katharine Isabelle (Ginger Snaps trilogie, Freddy vs Jason, Bad times at the El Royale) tussen een slasher en een revenge film. Op zich niet zo heel bijzonder, maar het weet maar al te goed zichzelf te relativeren en weet met de nodige goor en bizarre scènes te overtuigen. Gaandeweg weet het wel niet goed hoe het geheel af te ronden, maar de rest is wel vermakelijk. Een mooi mix van horror en humor.

avatar van Tanguy

Tanguy

Ik heb het gevoel dat hier toch meer in zat, het is niet slecht maar uiteindelijk ook niet pakkend genoeg. Sommige scènes hadden ook wel wat explicieter gekund.

avatar van Shadowed

Shadowed

Geslaagd project.

American Mary is mijn tweede kennismaking met de gezusters Soska. Regisseurs waar ik na het zien van dit kleine project gelijk meer van wil zien. Zo te zien is deze film wel hun echte magnum opus, maar niettemin laten ze zien wat voor een passie ze wel niet hebben voor horror. Altijd iets dat voordelig is voor het maken van goede horrorfilms.

Een grote kracht van deze film is het acteertalent van actrice Isabelle, die eigenhandig een heerlijk personage weet te spelen die sarcasme perfect balanceert met intimidatie. Mary Mason is een vrouw met meerdere persoonlijkheden, die Isabelle met weinig kansen behoorlijk goed weet uit te werken. Dankzij de horrorsteun van de Soska's die haar omgevingen perfect inrichten komt Isabelle helemaal los.

American Mary is duidelijk een horrorfilm, en trekt zich niet al te veel aan van andere genres. Het geeft de film een nuchtere indruk, die verder wordt versterkt door het goede schrijfwerk. De film bewandelt een pad dat uitgekauwd is (Rape & Revenge), maar voegt veel nieuwe dingen toe. Wat het verhaal daarnaast ook enger maakt is dat Mason haar wraak neemt door middel van haar passie. Geen grote wapens of buitenaardse krachten, gewoon je eigen gaves.

Visueel knap geschoten, sterk in beeld gebracht en met oog voor zowel detail als kleur. Wat ik wel jammer vond is dat de zusters de soundtrack niet onder de controle krijgen. Naast het feit dat de nummers slecht gekozen zijn worden ze ook matig gemonteerd onder de beelden. Zeker als er muziek onder wordt gemonteerd komt dit duidelijk naar buiten. Ook vond ik het jammer dat de film geen genadeklap gaf door de horror niet expliciet in beeld te brengen. Enkele effecten qua praktische effecten zijn het namelijk waard, maar als het echt grof kan worden deinzen de zusters toch weer terug.

Ik vond het een goede film met een meeslepend onderwerp, enkele sterke sfeerzettingen en geweldig acteerwerk van Isabelle. Het is voor mij moeilijk om niet van de film te genieten, en tussen alle zooi die ik tegenwoordig kijk vormt dit dan een prettige verrassing. Visueel competente, boeiende en soms gruwelijke horrorfilm, al blijven de echte gruwelheden vooral implicaties.