Intruder (1989)

Alternatieve titels: Night Crew: The Final Checkout | Night of the Intruder

Horror / Thriller

geregisseerd door Scott Spiegel
met Elizabeth Cox, Renée Estevez en Sam Raimi

Een jongeman veroorzaakt tegen sluitingstijd problemen in een supermarkt en wordt er uiteindelijk uitgegooid. Hier lijkt alles mee opgelost totdat er werknemers in de supermarkt vermoord worden en de overgeblevenen moeten zien te ontsnappen uit het gebouw.

avatar van Corcicus
Mikey is eerder een conservatief filmkijker en verkiest de platgereden paden boven nieuwe invalshoeken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dit is, in dat opzicht, de Evil Dead onder de klassieke slashers. Foei Mikey!

avatar van mikey
Oh ja? Ik geloof er niks van.

avatar van Richard_Voorhees
Het cameragebruik is juist een van de iconische dingen aan de film. Zo experimenteel is het nou toch ook weer niet? Als je dit al erg vind moet iemand als Dario Argento al helemaal een hel voor je zijn...

avatar van mikey
Het is een vervelende slasher met nagenoeg geen spanning. Lelijke decors, lelijke Argento achtige belichting en rekken vol clichés die, voor het komische effect natuurlijk, tot extreme proporties zijn uitvergroot. De meligste camerastandpunten. Wel erg goed, toegegeven, de gore. Maar wat ik juist erg mooi vond, waren de objecten die af en toe uit het schap vielen zonder duidelijke reden. dat is voor winkelpersoneel wel een herkenbare nachtmerrie.

ps, van de regisseur van spring break 83 die nooit vertoond mag worden.

Clapboy
Geweldige sfeer in deze film, plus de goede gore effects en de originele setting maken dit tot een topper in het genre.

avatar van joolstein
Rond 1989 was het slasher-genre door verschillende redenen al op een dood spoor beland. Het is dan ook opmerkelijk dat scenarioschrijver en regisseur Scott Spiegel (Evil Dead 2) aan het einde van dat tijdperk nog met een buitengewoon goede en typische slasher-film weet te vermaken. Ditmaal is Michigan’s Lake Supermarkt de geïsoleerde plaats van handelen voor een onverwachte killer. Geen heel origineel verhaal en de personages zijn zonder enige diepgang, maar er zijn wel brute moorden en redelijke fijne gore. De pijler van deze low-budgetproductie is overduidelijk de uiteenlopende camerastandpunten. Wat een verfrissende filmstijl is, die overigens niet door iedereen gewaardeerd zal worden. De kwaliteit van het acteren is helaas ondergeschikt aan de kills en filmstijl. Ondanks dat er een aantal bekende namen zijn zoals Renee Estevez (Sleepaway Camp II en zusje van Emilo Estevez en Charlie Sheen) en veel coryfeeën uit Evil Dead zoals Danny Hicks, Sam Raimi, Ted Raimi en zelfs een cameo van de man hemzelf: Bruce Campbell. Ook Elizabeth Cox deed het goed als mooie scream-queen. Daarnaast zijn er natuurlijk de prima special effects van de KNB Efx Group (Misery (1990), Army of Darkness (1992), From Dusk Till Dawn (1996) en tv-serie The Walking Dead) die van deze film een opvallend leuk werkje maken.

avatar van alexspyforever
Ik ga me aansluiten bij joolstein een redelijk vermakelijk slasherfilmpje met een aantal kills die net iets origineler en grafischer zijn dan de meeste andere in dit subgenre. Camerawerk is ook goed. Ook niet al te lang wachten voordat het losbarst (een pijnpunt bij veel slashers) en de moorden volgen elkaar in een snel tempo op. Als er na een uur bijna niemand meer over blijft en nog ongeveer een half uur te gaan hebt wordt de laaste moord(poging) gerekt en komen de gekende clichés naar boven. Dit duurde net iets te lang, film had gerust 10-15 minuten korter kunnen zijn.

avatar van PEN15
Ook ik dacht even dat Bruce Campbell de ster was en dat stond inderdaad met grote letters op de hoes. Dat hij helemaal op het eind pas verscheen daar kon ik dus niet meer om lachen. Op een paar minuten tot het einde zat ik zelfs te denken dat hij goed vermomd moest zijn geweest net als in Escape from LA.

Voor de rest was ik verrast met wat ik zag. Het is niet alleen vermakelijk, maar ook eens een keer prima belicht en in beeld gebracht. Een ideale speelduur onder de anderhalfuur om hem vaker op te zetten. Wie de dader uiteindelijk bleek te zijn zag je natuurlijk van ver aankomen, maar ik hoopte nog op iets baanbrekends. Dat die oude vent in het begin de slasher was bijvoorbeeld. Slotconclusie was ook snijdend gemeen.

Is me niet alleen goed bevallen, maar staat meteen op mijn lijstje met aanraders voor gezelschaps griezelfilmavondjes. The Final Checkout vind ik een beetje kinderachtig klinken, maar goed dat ze het veranderd hebben.