• 15.803 nieuwsartikelen
  • 178.307 films
  • 12.224 series
  • 34.004 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.092 gebruikers
  • 9.377.017 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Collins schreef:

(quote)

Altijd leuk om genoemd te worden, maar de credits zijn voor Shadowed. Ere wie ere toekomt

Haha whoops. gedachtenkronkel! Sorry Shadowed

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

15. Vermines (Film, 2023)

106 minuten - Frankrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 30

Subgenre: 15. Animals & Nature attacks Horror

Themaklassement: 15 punten (Voltooid: 1-15)

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/k0ucFBBgSDTXYU8fVHXJyjAuIIe.jpg

Kaleb verdient zijn brood door kleine karweitjes uit te voeren. Met zijn zus heeft hij een geschil over een erfenis en zijn beste vriend spreekt hij al helemaal niet meer. Hij is gefascineerd door exotische dieren en weet een giftige spin op de kop te tikken die hij meeneemt naar zijn appartement. Daar weet deze te ontsnappen en zich voort te planten. Intussen plaatst de politie het gebouw in lockdown waardoor Kaleb en zijn vrienden overgeleverd zijn aan zijn vroegere huisdier.

JM is niet zo van de spinnetjes, brrrr. Ouder worden en een volwassen vent zijn met kind en hypotheek heeft daar niets aan veranderd. Ratten, wespen, een grote hond.... alles beter dan een spin. Dat betekent echter niet dat we het uit de weg gaan, Arachnaphobia werd al gruwelend aangezwengeld als kind, en niet één keer. Ik was dan ook benieuwd naar Vermines, na het zien van de trailer.

https://images.mubicdn.net/images/film/375736/cache-868442-1714034991/image-w1280.jpg

Ik ben wel verrast dat regisseur Sébastien Vaniček zo debuteert met een langspeelfilm, en eigenlijk ook een beetje dat hij hem mocht maken; zijn drie shorts hebben abominabele waarderingen op IMDb. Maar kennelijk waren een producer aan wie hij het idee pitchte en Netflix zo onder de indruk, dat hij hem mocht maken en de film zelfs een bioscoop release kreeg. Not too shabby.

En eerlijk is eerlijk, Vermines is niet slecht. Het is chaotisch, en de karakters waren niet erg sympathiek, maar de spanning zit er goed in. Het idee dat er een betere spinnenfilm gemaakt kan worden blijft, maar voor nu vond ik dit absoluut wel een aardig genrewerkje.

3,2

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

15. Evil Ed (1995)

93 min. – Zweden

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 30

Subgenre: 80. Splatter & Gore Horror

Themaklassement: 15 punten

(14, 24, 30, 32, 34 – 35, 46, 49, 54, 65, 70, 75, 80, 85, 88)

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2021/06/evil-ed-horor.png?w=1920&ssl=1

Voor mij echt het soort film waarbij jij eerst enthousiast over bent maar hoe langer die doorgaat hoe minder enthousiast jij wordt totdat jij het haat.

Evil Ed is een low-budget Zweedse Horror comedy, initieel gefilmd over 4 weken in 1992 op 16 mm. De film is op pauze gezet toen een van de makers naar VS vertrok om illustere horror films daar te maken waarvan ik nog nooit gehoord heb. In 1995 werd het werk opgepikt, een nieuwe opening gefilmd (goed) en een nieuwe einde (slechtste deel van de film voor mij). De film handelt over een editor die gekozen wordt om te werken aan de Loose Limbs slasher reeks. Onbekend voor hem is de vorige editor gestoord geworden na het zien van zoveel horrorfilms. Hij moet zij censureren voor “bepaalde” Europese markten. Een basis gegeven dat beetje op die van het briljante Censor uit 2021 lijkt. De film gaat volledig op in de gore en vooral parodie en humor teretorium. Het begint als een grappige parodie maar begon mij dan vooral tegen te steken, Gremlins, Legend & Evil Dead o.a. passeren het revenu. De film heeft zijn fans maar hoe langer hij doorging hoe meer ik hem irriterend i.p.v. leuk vond. Mijn versie was dubt(?) en special edition aangeduid en had een random segment van een zwart&wit film erin dat wel grappig was.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

16. A Chinese Torture Chamber Story (1994)

88 min. – Hong Kong

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 32

Subgenre: 87. Torture Horror

Themaklassement: 16 punten

(14, 24, 30, 32, 34 – 35, 46, 49, 54, 65, 70, 75, 80, 85, 87 – 88)

https://img.rgstatic.com/content/movie/0f396e3f-2b10-4495-bb63-db6f3dad5889/poster-500.jpg

https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/files/CTC_22a_1920x.png?v=1719511019

https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/files/CTC_33_1920x.png?v=1719511019

https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/files/CTC_17_1920x.png?v=1719511019

De wire fu seks gevecht scene in deze film gewoon gezien worden, peak cinema. Deze film past ook onder het subgenre Vinegar Syndrome voor mensen die nog mogelijk tips zochten.

De jaren 1990 waren het einde tijdperk van de Hong Kong cinema zoals die ooit was. De films die nog gemaakt werden waren vaak anders en zochten frequent extremiteiten op om nog op te vallen. Hierin past deze knotsgekke “A Chinese Torture Chamber Story”, een Category III die zowat van alles doet. Category III films waren initieel gewoon een soort 18+ label maar werden bekend na een tijd als een allegaartje van alles mag en moet.

Een historische film en gestructureerd als een rechtsdrama met flashbacks, rechtsdrama waar heel veel martelingen aan te pas komen. Een rijke prins is gebrouwd met een onverzadigbare prinses waar niet alleen de nodige wilde seksscènes aan te passen komen maar genoeg uitbundige steekspelletjes. Ondertussen wordt haar kamermeisje van moord verdacht nadat haar man sterft door een penis explosie en de intriges en affaires naar boven komen. Wilde seksscenes, absurder humor, martel scenes, niet alles werkt maar het is wild en maf genoeg, frequent grappig genoeg.

De dingen dat in deze film met mensen hun genetalien gebeuren, schlong horror past hier haast bij ook.

Tommeh

• 7317 berichten
  • 3296 stemmen

2. Frankenstein (Film, 1931)

70 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4

Subgenre: 2. 1930s Horror

Themaklassement: 2 punten

Afgewerkte thema`s: 2, 8

https://prod-images.tcm.com/v5cache/TCM/Images/Dynamic/i417/frankenstein31_willyouplaywithme_FC_470x264_082620160635.jpg?w=400

Zo'n klassieker die al sinds mensenheugenis op m'n kijklijst staat. Achteraf toch zonde dat ik er zo lang mee heb gewacht, want Frankenstein is zijn klassiekerstatus zeker waard. Los van het iconische monster die we allemaal kennen is het gewoon een goed gemaakte film met prachtige decors. Omdat het monster zelf niet weet waarom hij doet wat hij doet blijft hij intrigerend tot het einde.

Jammer dat het zo gedateerd is, dat houdt voor mij een écht hoge score tegen. Maar wél erg leuk om eens gezien te hebben. Waar een horrorfilm challenge wel niet goed voor is. 3,74*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

8. Onibaba (Film, 1964) - MovieMeter.nl

https://filmforum.org/do-not-enter-or-modify-or-erase/client-uploads/ONIBABA_thumbnail.png

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 16 punten.

Het moet raar lopen wil Onibaba uiteindelijk niet mijn favoriete horrorfilm zijn die ik deze twee maanden ga zien. Wat was dit genieten gisteravond zeg. Sfeervol, creepy, duister en zeer vakkundig gemaakt. Kaneto Shindo heeft een zeer kleurrijk en veelzijdig palmares als regisseur, en met Onibaba laat hij zien ook met horror uit de voeten te kunnen. Visueel ook prachtig, en sommige scenes zijn best wel gewaagd voor die tijd. Nou ja gewaagd, ik heb laatst ook het meesterwerk Suna no Onna (Film, 1964) - MovieMeter.nl voor het eerst gezien. Misschien waren Japanners toen gewoon wat minder preuts .

Onibaba laat in ieder geval zien dat horror stijlvol en tegelijkertijd ijzingwekkend kan zijn.

4*

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

19. The Mummy (Film, 1959)

Speelduur: 88 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 37 punten

Subgenre: 48. Hammer Horror

Voltooid: 2, 9, 18, 21, 22, 23, 28, 29, 32, 44, 38, 48, 60, 62, 70, 79, 82, 89, 100

https://i.postimg.cc/NjcFdzsN/a529a97029e068188d1a6a50a857b0d6585d9394c414eb533a4730878237635f.jpg

Ik ben altijd wel te vinden voor horrorfilms uit de jaren '50 en '60. Ze hebben een unieke charme, uitbundige sets en kleurrijke beelden. Dat is hier niet anders want The Mummy uit 1959 van Hammer Film Productions is een feest voor het oog. De sets, voornamelijk die van het oude Egypte, zijn prachtig. De muziek is bombastisch en grandioos. Dat er dan nog eens kleppers als Christopher Lee en Peter Cushing de pannen van het dak spelen is de kers op de taart. Cushing heeft een natuurlijke charme en een fascinerende manier van praten.

Verhaaltechnisch is het beduidend interessanter dan de versie uit '32 met Boris Karloff maar nog steeds ondermaats. Jammer dat er een overdaad aan flashbacks is. Die zijn veraf het meest boeiende maar hierdoor komt de verhaallijn in Londen niet volledig tot zijn recht.

Sfeer, sets, Cushing en Lee: dat zijn de vier beste aspecten van The Mummy.

3,5*

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

Seam schreef:

(quote)

Naar aanleiding hiervan toch benieuwd naar deze film dus:

10. Terror Train (Film, 1980) - MovieMeter.nl

97 minuten

Puntentotaal: 20

Ik vond hem ook best vermakelijk. Film neemt zichzelf duidelijk niet echt serieus gezien de acties van sommige personages en de vele plotholes. Maar het script was best leuk en sfeervol. Regie had wel wat beter gekund en Curtis speelt altijd dezelfde rol (en in mijn ogen altijd matig ook nog eens). Paar leuke ontwikkelingen en iets meer mystery dan horror. Ik had pas op het einde door dat Copperfield daadwerkelijk een rol heeft als de goochelaar in deze film, waren ook echt vermakelijke trucs.

Met iets meer bruutheid, betere muziek en wat meer claustrofobie (gezien de locatie) was dit wel een stukje beter geweest. Maar ik heb me vermaakt, aardige film.

3*

Haha ik had ook pas achteraf door dat het dé David Copperfield was. Eigenlijk is het totaal van de pot gerukt maar het is een schoolvoorbeeld van hoe random de 80s konden zijn.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Je kijkt even een avond/nacht niet, en iedereen lijkt wel horrorfilms te registreren. Wel heel fijn zo even in de grauwe ochtend alles inhalen met een kop koffie.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3125 stemmen

11. A Cure for Wellness (2016)

146 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22

Rating: 4,0/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/15369_13.jpg

Deze stond aanvankelijk niet op mijn lijst. Wel al een tijdje in mijn te kijken lijst op Disney+. Met de horror challenge een mooie kans om deze eindelijk eens op te pakken.

De film heeft me positief verrast. Verbinski lijkt weer helemaal terug na de twee verschrikkelijke Pirates vervolgen. Hier laat hij weer zien dat hij een goede regisseur is. Hij heeft duidelijk veel naar andere Psychologische films gekeken, daar er veel de revue passeert wat we eerder in andere films als Shutter Island ook al zagen. Hij maakt er hier een fijne mix van. Het verhaal is onderhoudend genoeg om de hele speelduur geboeid te blijven. Het enige jammere is, dat je al snel weet hoe de vork in de steel zit. Dat haalt de spanningsboog uit de film en maakt dat opvolgende scenes en het einde iets minder impact hebben.

Waar de film vooral punten scoort, is in het audio/visuele. Zwitserland als locatie is perfect gekozen. Er komen enkele hele mooie shots voorbij met reflecties in het water, in ogen. Dat shot met de trein ongeveer op 10 minuten in de film. Er is een hoop moois te zien. Perfect ondersteund door een hele fijne sounddesign. En de muziek draagt enorm veel bij aan de sfeer. Ook het acteerwerk is goed. Isaacs is perfect gecast. Maar ook Goth en DeHaan zijn lekker op dreef hier.

Altijd leuk, zo'n film waar je op voorhand nooit aan hebt gedacht en tot nu toe de beste film is die ik in deze challenge zag.

Nog een paar mooie shots:

https://images.static-bluray.com/reviews/15369_4.jpg

https://images.static-bluray.com/reviews/15369_2.jpg

https://images.static-bluray.com/reviews/15369_5.jpg

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3125 stemmen

77ships schreef:

15. Evil Ed (1995)

Voor mij echt het soort film waarbij jij eerst enthousiast over bent maar hoe langer die doorgaat hoe minder enthousiast jij wordt totdat jij het haat.

Ik had dus precies hetzelfde met deze film. Het begin, erg leuk. Maar hoe langer de film duurt, hoe meer je het gaat haten. Als dan de personages en gebeurtenissen dan nog een beetje leuk zijn om te volgen, valt het wel mee. Dat is hier totaal niet zo. Ik verlangde echt naar het einde.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

IH88 schreef:

Het moet raar lopen wil Onibaba uiteindelijk niet mijn favoriete horrorfilm zijn die ik deze twee maanden ga zien. Wat was dit genieten gisteravond zeg. Sfeervol, creepy, duister en zeer vakkundig gemaakt. Kaneto Shindo heeft een zeer kleurrijk en veelzijdig palmares als regisseur, en met Onibaba laat hij zien ook met horror uit de voeten te kunnen. Visueel ook prachtig, en sommige scenes zijn best wel gewaagd voor die tijd. Nou ja gewaagd, ik heb laatst ook het meesterwerk Suna no Onna (Film, 1964) - MovieMeter.nl voor het eerst gezien.

Onibaba laat in ieder geval zien dat horror stijlvol en tegelijkertijd ijzingwekkend kan zijn.

Tof he? Allebei die films idd!

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Tof he? Allebei die films idd!

Zeker tof. Die maskers alleen al. Geweldig gedaan. En heerlijk creepy.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

19. The Ghost Footage (2011)

81 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 35

Subgenre: 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror

Themaklassement: 14 punten

Eigen rating: 1,0*

https://images.mubicdn.net/images/film/129582/cache-112913-1445965045/image-w1280.jpg?size=800x

Toch wel dom van mezelf dat ik dit mooie thema heb opgemaakt aan dit goedkope prulletje, maar de poster zag er oprecht veelbelovend uit. Achteraf bleek ik toch te naïef te hebben gehandeld, want het eindresultaat is een makkelijk in elkaar gezette en uiterst goedkope horrorfilm waarin een overgroot gedeelte van de duur wordt opgemaakt aan het hoofdpersonage die zijn commentaar levert op situaties die je zelf volop in beeld kan zien. Jammer, maar het is niet anders. Hij kan in ieder geval weer van de kijklijst af.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

20. The Rambler (2013)

97 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 37

Subgenre: 72. Road Movie Horror

Themaklassement: 15 punten

Eigen rating: 3,0*

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Rambler-2013.jpg

Zou je me geloven als ik je wijs maak dat ik nog steeds bezig ben met het afwerken van de Horror KO-films? The Rambler was er eentje van en paste ideaal in het thema #72. Mulroney speelt hierbinnen een leuke hoofdrol en de eerste helft bevat een leuke combinatie tussen humor, western en een sprankeltje horror. De tweede helft is wat surrealistischer van aard, maar de regisseur slaagt er niet in de kijker echt actief mee te nemen of te betrekken in het verhaal. Gelukkig is het uniek genoeg voor een aardige middag aan vermaak.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

21. Welcome to the Jungle (2007)

83 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 39

Subgenre: 51. Jungle / Woods Horror

Themaklassement: 16 punten

Eigen rating: 2,0*

https://40.media.tumblr.com/d480cde2040363e8e98b4f2614552ef9/tumblr_nv7p2e3ZsE1sj6v5ho2_500.png

Aardig concept en naar het einde toe gruwelijk genoeg om wat positieve bonuspunten te rechtvaardigen, maar het eerste uur zit je niettemin opgescheept met vier ongelooflijk niet-boeiende personages. Ze doen maar wat en het interesseerde me als kijker geen zier wat er met ze zou gebeuren. Als je er dan vervolgens een heel uur mee zit opgescheept voordat het gevaar om de hoek komt kijken wordt een film als Welcome to the Jungle natuurlijk niet meteen de leukste zit.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

22. Hidden (2015)

84 Minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 41

Subgenre: 66. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror

Themaklassement: 17 punten

Eigen rating: 2,5*

https://taylorholmes.com/wp-content/uploads/2020/02/hidden-movie-explained-and-discussed.jpg

Er wordt goed geacteerd door de castleden en de regisseurs doen hun best om de film op visueel vlak zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren, maar niets kan je als kijker voorbereiden op het redelijk belachelijke laatste halfuur van de film. De opbouw is mysterieus en interessant, maar de ontknoping daarentegen is flauw en matig bedacht. Toch wel zuur als je als kijker warm wordt gemaakt voor een buitengewoon spannende ontknoping. Daarbij komt kijken dat de makers ook een hoop misplaatst en onwerkelijk sentiment gebruiken om de relatie tussen de personages op te bouwen, iets dat toch geregeld wel een beetje belachelijk van de grond komt.

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

23. Nina Forever (Film, 2015)

98 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 46

subgenre= 73 romantic horror

themaklassement= 23 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73

3,5* Leuke, originele film over Rob wiens overleden vriendin Nina steeds weer opduikt in zijn nieuwe relatie. Geweldig acteerwerk van zowel de nieuwe vriendin en van Nina en af en toe moest ik toch wel glimlachen om de gemaakte opmerkingen van vooral Nina. Echt een komedie vond ik het niet, daarvoor was het allemaal net iets te serieus voor mijn smaak, maar wel een film die ik zeker zou aanraden.

24. Under the Skin (Film, 2013)

108 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 48

subgenre= 74 sci-fi horror

themaklassement= 24 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74

2* Onaardige film over een jonge vrouw die rond rijdt, mannen oppikt en dit alles met een zeer ongeïnteresseerde blik. Het eerste uur had ik het echt moeilijk, ik heb meerdere keren gedacht om de film af te zetten en een andere uit te kiezen, zo saai vond ik het. De laatste 3 kwartier werd het iets interessanter en naar het einde toe begon ik de film zelfs wel vermakelijk te vinden, maar dat maakt dat eerste uur niet goed. Ik denk dat ik de film beter had gevonden als korte film van 20 minuten, er gebeurt gewoon te weinig voor zo'n lange tijdsduur.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

IH88 schreef:
(quote)

Zeker tof. Die maskers alleen al. Geweldig gedaan. En heerlijk creepy.

Dat einde met dat gekrijs en gegil is echt bezopen, pure horror. De aanloop er naartoe vond ik mooi, maar ook wel een beetje saai af en toe. Maar dat einde...

Theunissen

• 12273 berichten
  • 5515 stemmen

03. Flesh for Frankenstein (1973)

Speelduur: 95 minuten

Totaal: 4 + 2 = 6 punten

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHpV-uD20JKCfrP47EGny1bFjod__vMgfedtpQh57dVs_WUBaOMRloz1p4In0rlf4JWDIacZrW5ZCWMEGTxiUtd9tK-5-TJMTQzq4gvYA9_6ya0iQWgwW7iGB2eammMmXgu6hjcwAKJgLL/s1600/fff-03.gif

Ik ben totaal geen fan van "Frankenstein" films, maar deze "Flesh for Frankenstein" trok mijn aandacht omdat deze van regisseur Paul Morrissey is (wel onder toeziend oog van Andy Warhol), welke tevens de regisseur is van "Blood for Dracula (1974)" en waar ik leuke herinneringen aan heb als tiener in de beginjaren 80 (werd toen op de televisie uitgezonden door de VPRO). Behalve dat Paul Morrissey de regisseur is, speelt ook weer Udo Kier de hoofdrol en dat betekent meestal genieten voor mij. En dat was het ook, want deze horrorklassieker zit vol met bizarre humor, bandeloze seks, uitzinnige splatter / gore, necrofilie, incest, prostitutie, martelingen, sadisme en geweld.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhvJkXlYvBC-Guqjq5si-VnLvjdiwARhvPGrfnlIrS-Bl7jDRZ4X2TVbUzryq7Lqe85Id_jQORHF0BwzmN67CA3NjW-UYkNugimHOPbajdun3AP_UFQKeICaecM60itvU220FK6_EwcZDf5/s1600/fff-05.gif

https://2.bp.blogspot.com/-yE1RroHMREc/WK9Nals6C0I/AAAAAAADRdY/tdnUWcT8klMtyhk8MjECbU6yZ7VYwanZgCEw/s1600/flesh%2B10.gif

In de film valt natuurlijk ook seks en naaktheid te zien (het is immers een horrorfilm uit de jaren 70) en dat o.a. van de aparte Belgische Monique van Vooren:

https://cdn1.aznude.com/moniquevanvooren/fleshforfrankenstein/vooren-fleshfor-n-6.jpg

Het daadwerkelijke seks en naakt gehalte in de film valt overigens wel mee en voor mij eigenlijk tegen

Ondanks dat deze Horror / Erotiek film soms wat aan de trage kant is, er veel wordt gepraat en sommige scènes misschien te lang duren, heb ik me er wel goed mee vermaakt (kreeg ook 3,5* van mij). Het voorgaande genoemde zijn ook slechts kleine minpuntjes ten opzichte van het entertainment dat deze film in zijn totaliteit te bieden heeft. Wel is dit een film die niet iedere kijker en niet elke Frankenstein fan zal aanspreken. Maar voor de wat ruimdenkende horrorfan en voor de liefhebbers van bizarre films, is "Flesh for Frankenstein" wel een aanrader.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

21. Sole Survivor (1984)

85 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 40 +2= 42

07. 1980s Horror

Themaklassement: 1 punt = 21 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 15 -16 -23- 24- 34- 35- 39 -47- 50 - 60 - 67- 70 -74 -77 - 79 - 95- 98

Eigen score: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOWY5ZjFjZjEtNjFhNi00MTJmLThmYmMtNDA2MTYwNGJmMjE5XkEyXkFqcGdeQXVyMTE4MDg3NTIz._V1_.jpg

De Amerikaans fictieschrijver, Dean Koontz schrijft thrillers, waar hij vaak elementen van horror, fantasie, sciencefiction, mysterie in verwerkt. Regisseur Thom Eberhardt kreeg een mager budget om het boek met dezelfde naam te verfilmen en maakte er deze vakkundig ingetogen thrillerfilm van. Helaas zijn het beide een reden dat dit als een horrorfilm, jammer genoeg nooit veel dreiging veroorzaakt.

Het verhaal volgt Denise Watson, de enige overlevende van een vliegtuigcrash die in de gaten wordt gehouden en gestalkt door de dood belichaamd door... nou ja mysterieuze lichamen. Met dat plot is er dus een connectie met, de op het lot gebaseerde Final Destination-franchise of het recentere It Follows dat is moeilijk te ontkennen.

Alleen werkt het budget niet mee en het bovennatuurlijke is niets anders dan een mens. Alkeen er gebeuren vreemde dingen vind ik niet voldoende. De film is ook langzaam , het is eigenlijk wachten tot de finale, die ook best spannend was. Ook vond ik Anita Skinner's (Denise) performance wel leuk. Voor wat het is een prima film!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

22 Dr Jekyll & Sister Hyde (1971)

97 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 42 +2= 44

48. Hammer Horror

Themaklassement: 1 punt = 22 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 15 -16 -23- 24- 34- 35- 39 -47- 48 -50 - 60 - 67- 70 -74 -77 - 79 - 95- 98

Eigen score: 4*

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2020/01/Sister-Hyde-2-e1581951282830.jpeg

Denk dat iedereen weleens heeft gehoord van de gotische horrornovelle Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (uit 1886) Het is na Dracula of Frankenstein zo'n beetje het meest verfilmde boek binnen het horrorgenre. In dat verhaal ontwikkelde en testte de Victoriaanse wetenschapper Dr. Jekyll een serum en brengt hierdoor zijn duistere kant aka mr. Hyde naar voren echter nu in deze film brengt het zijn vrouwelijke kant naar voren. Waarna de gebruikelijke strijd om de controle volgt...

In de jaren 70 kreeg Hammer financiële problemen en of dat nu de reden was dat ze in die periode een aantal interessante films maakten, weet ik niet. (Hands of the Ripper & Twins of Evil (1971) was ook al zo fijn!) Wie niet waag, die niet win-principe want dit was absoluut wild voor zijn tijd! Voor meer horror laten ze Dr Jekyll en Mr Hyde moorden alsof hij/zij de Whitechapel-moordenaar Jack The Ripper was en combineerde het verhaal ook met de lijkenrovers Burke & Hare. Wat een heerlijk geheel oplevert!

Ondanks dat transformatie naar een vrouw was, is verre van een goedkoop excuus om Beswicks borsten (al mogen we wel een blik erop werpen) te laten zien. Het is ook verbazingwekkend hoe goed Michael Bates en Martine Beswick (speelde ook in twee James Bond-films) bij elkaar passen! De gelijkenis is echt opvallend en dat zonder dat er make-up nodig was.

Verder is er in deze productie aandacht voor details, het gewaardeerde Hammersfeertje van kleurrijke Victoriaanse sets en kostuums is hier volop aanwezig! Daarnaast zorgt het idee voor een waardevolle variatie op een toentertijd eigenlijk al oude verhaal. Deze op-en-top Britse film profiteert van maximale sfeer, zijn griezelige locatiekeuzes, goede bloederige moordscènes en een romantische subplot. Wederom een heerlijke film uit de Hammer-studio!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

23 The Omen (2006)

110 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 44 +2= 46

33. Creepy Kid(s) Horror

Themaklassement: 1 punt = 23 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 39 -47- 48 -50 - 60 - 67- 70 -74 -77 - 79 - 95- 98

Eigen score: 2*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzU0ODc3N2EtMGE2OC00NmUwLWJkODEtYjZkZGFiOTVlYmQ0XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg De ‘The Omen’ (1976) en The First Omen (2024) warenerg fijne subtiele mystieke suspense thrillers waar ik volop van had genoten. Nu dan ook aan deze remake gewaagd Maar wat voor een aanfluiting was dit? Wat een slap en flets aftreksel van de 1976-versie was dit? Vrijwel de hele film is een kopie van de dertig jaar oude originele versie... de film bestaat gewoon omdat men de productiewaarden wilde moderniseren. Er is duidelijk geen artistieke ambitie aanwezig. Het was niet veel meer dan wat hedendaagse koppies aan het verhaal toevoegen en wat nieuwsfragmenten (beelden van 9/11 en de tsunami in Azië) Moet wel gezegd worden dat het de bijro-lspelers David Thewlis, Pete Postlethwaite en Mia Farrow hun werk naar behoren uitvoeren. De verdere film was gewoon een nietszeggende marketingtruc die nergens op de cruciale onderdelen beter was dan de oorspronkelijke film. Nutteloze remake!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8931 stemmen

24 The Langoliers (1995)

180 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 46 +2= 48

85. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 1 punt = 24 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 7 - 11- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 39 -47- 48 -50 - 60 - 67- 70 -74 -77 - 79 - 85 - 95- 98

Eigen score: 3*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDI2ZDVmMjctOThmNC00NWUxLWJhZDQtOTQzYWJkMTg3MjQyXkEyXkFqcGdeQXVyMTAxODYyODI@._V1_.jpg Als er echt iets jaren '90 was moet het wel Stephen King Tv-miniserie zijn geweest! It (1990), Golden Years (1991), The Tommyknockers (1993), The Stand (1994), The Shining (1997), Storm of the Century (1999) en in 1995 ook deze van Tom Holland naar een kort verhaal van Stephen King (uit de bundel Four Past Midnight, 1990) Budgetten waren toentertijd voor televisie, een stuk minder dus acteerprestaties zijn misschien minder optimaal en is dit duidelijk te zien aan de special effecten die zijn gebruikt.(of juist niet) Het begint met de introductie van de belangrijkste personages met uiteraard sterk uiteenlopende karakters. Tijdens een vlucht naar Boston komen de tien passagiers tot de ontdekking dat een groot aantal medepassagiers spoorloos zijn verdwenen. Lange tijd weet de tweedelige miniserie een griezelige sfeer te creëren, niet door wat er op het scherm te zien is, (echt veel gebeurt er niet) maar door wat er juist niet op het scherm te zien is. Natuurlijk zou het beter zijn geweest als de speelduur was gehalveerd en er betere special effecten in het laatste stuk zouden zijn toegepast maar het was niet echt een concept dat toen bestond (althans niet in de huidige vorm) Ach nu misschien een beetje meer camp maar k heb me er zeer goed mee geamuseerd

Number23

• 8638 berichten
  • 5682 stemmen

Dentheman schreef:

(quote)
Wel te hopen dat je een beetje een gezellige buurvrouw hebt dan!

Hahaha dat zit wel snor. Beetje te jong voor mij, maar heb er als horrormaatje veel aan

cinemanukerke

• 1830 berichten
  • 1042 stemmen

3. An American Werewolf in London (Film, 1981)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 6

Subgenre : 98. Werewolf Horror (afgevinkt : 78, 80, 98)

Eigen score : 3,5* / score dochter 3,5*

https://www.spookyisles.com/wp-content/uploads/2019/06/American-Werewolf-London-Underground.jpg

Ooit was ik op een novemberdag in London. Het was nog voor de Brexit dus in het etablissement niet ver van Piccadilly circus werkten nog buitenlanders die amper Engels spraken. Regen viel met bakken uit de hemel die dag dus ik bleef binnen. Had er toen een weerwolf op het plein gelopen dat toeristen aanviel, ik zou het niet hebben geweten. Ik was immers druk bezig om een koffie te bestellen in het Indisch. Maar het was vechten tegen de bierkaai. Je mag dat ook letterlijk nemen want vind maar eens een pint bier in London na 2300h ! Voor de slechte verstaander, het werd niet meteen het meest memorabele uitstapje. Volgens mijn reisgids had ik twee fouten gemaakt 1) November ? 2) koffie ??

Daarom dat ik alles met in de titel 'London' associeer met die uitstap en dus alles een beetje – geheel volgens hun rijstijl - links laat liggen . Toch kreeg An American in London speciaal voor de horror challenge groen licht en het werd een aangename rit. Ik ben formeel : de vloek van London is opgeheven, de uitdrijving van de boze geest London is een feit.

AAWIL is een heerlijke mix van comedy en horror waar nog het één niet in de weg staat van het andere. Knappe opbouw in het begin met eerst de pub en daarna de aanval van de weerwolf. Daarna in London ontvouwd zich een romantische tragedie omdat weerwolf en relatie nu eenmaal niet samengaan. Eén van de dialogen is als volgt : een jongetje stapt huilend naar zijn moeder toe en snikt : a naked american man stole my balloon in the zoo. Het had zomaar de titel van de film kunnen zijn.

Mijn dochter in haar prille politiek activisme wil nog iets zeggen : Papa, we hebben An American werewolf in London, we hebben eentje in Paris en eentje in Rome TBA (zie IMDB) maar waarom niet in Brussels ? Te veel geldwolven daar, zeker ?

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

25. Der Golem, Wie Er in die Welt Kam (Film, 1920)

91 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 50

subgenre= 77 silent horror

themaklassement= 25 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77

3*

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3125 stemmen

12. Halloween Ends (2022)

111 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 24

Rating: 2,0/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/27501_1.jpg

Een onnodig vervolg in een onnodige trilogie.

De franchise is allang dood. Alles wat je met Micheal Myers en de slasher kon doen, is al eens gedaan. Rob Zombie heeft niet onverdienstelijk geprobeerd om er nog iets van te maken. David Gordon Green is het niet gelukt.

Het begint al met het script. Erg rommelig. Als Regisseur kun je dat in de editing nog een beetje recht breien. Maar ook hierin faalt Green. Ook de editing is een rommeltje. Erg rare cuts en overgangen. Het verhaal slaat noch kant, noch wal. de filmmakers zitten er totaal naast iedere keer. Hetzelfde probleem had ik ook met de vorige twee delen, waarvan Halloween Kills het iets betere deel uit deze reeks is.

Het is me en raadsel dat Carpenter, die bij veel van de vervolgen ver weg bleef, hier zijn naam aan heeft willen verbinden. Ik geloof dat hij echt iets in de verhalen zag, daar Carpenter niet echt voor een snelle cashgrab te vangen is.

De franchise is en was al volledig doodgebloed en begin nu te rotten. Laten we hopen dat Halloween beëindigd blijft.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

11. Starve Acre (Film, 2023)
98 minuten - FTV
Puntentotaal: 22
Subgenre: 20. Art / Slowburn / Elevated Horror
Themaklassement: 11 punten (Voltooid: 1-3, 12, 13, 20, 23, 24, 61, 81, 95)
Rating: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1155000/1155725.jpg?cb=1717685716

Moeizame film. Starve Acre druipt weliswaar van de sfeer, maar niet van de vrolijke - het is een film vol rouw, claustrofobie en mysterie. Maar het is ook écht tergend traag. Het sleept zich af en toe voort, met menig scene in de eerste driekwart vooral gericht op weinig dynamische beelden van een rouwende vader of een rouwende moeder, die allebei hun eigen pad lijken te gaan. Zo later in de film als de heidense invloeden steeds verder komen en die rare haas steeds prominenter wordt, begint het intrigender te worden. En deze setting is ook wel op mijn anglofiele lijf geschreven. Blij dat ik 'm gezien heb, prima geacteerd ook met o.a. Matt Smith, maar het was wel een héle trage zit.

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

26. Night of the Living Dead (Film, 1990)

92 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 52

subgenre= 78 single location horror

themaklassement= 26p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78

3,5* Goede zombie remake van Night of the Living Dead (Film, 1968) met kleine verschillen waardoor de film net wat vlotter verloopt. Zo is bv Barbara pittiger gemaakt. Wat ik mooi vond was om te zien hoe de hillbillies met de zombies omgaan en hoe dit haar raakt waarop ze zegt:"They're us. We're them and they're us". Dit was een klein ontroerend moment in deze verdere spannende horror. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik weet eigenlijk niet welke versie ik beter vond. Beiden hebben hun sterk en zwakkere momenten. Al met al zeker een aanrader (net als het origineel).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.