The Langoliers (1995)

Thriller / Sciencefiction
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tom Holland
met Patricia Wettig, David Morse en Dean Stockwell

Tijdens een nachtvlucht naar Boston komen een aantal passagiers erachter dat ze zich helemaal alleen in het vliegtuig bevinden. Alle andere passagiers en de crew zijn spoorloos verdwenen. Het toestel vliegt op de automatische piloot. Paniek breekt uit totdat Brian, een ex-piloot, de kist veilig in Bangor aan de grond weet te zetten. Echter daar blijkt ook alles verlaten te zijn...

avatar van Angelo2
Op zich een vermakkelijke maar lange film. Zit een lekker sfeertje in alleen als het einde nadert is het toch even slikken. Voor de CGI. Dat was toen al niet best maar nu...

avatar van m1chel
Aah daar moet je een beetje doorheen prikken. Het budget zal het niet toegelaten hebben.

movie-edje
dat blind meisje is zo irritant!

en die lotto-ballen waren gewoon lachwekkend.

avatar van Pelagatti
Hoewel er weinig gebeurd in deze film, blijft er toch een constante spanning en mysterie hangen. Deze spanning verdwijnt helaas als sneeuw voor de zon zodra de Langoliers achter de bomen vandaan komen. Wat een anticlimax zeg. Zo nep zie je ze zelden! Ik vond Bronson Pinchot als Craig wel erg vermakelijk. Sowieso zijn de personages goed gekozen en blijft de film tot het einde mysterieus en spannend. Erg knap omdat er verder gewoon uiteindelijk weinig gebeurd.

avatar van Number23
Een interessante film die ondanks lange tijdsduur constant weet te boeien met creatieve vindingen en theorieen. Het acteerwerk is af en toe beetje stroef en niet alle personages worden evenveel uitgediept. Sterker nog, veel van de personages zijn nogal oninteressant. En dan zwijg ik nog over het einde, belachelijk! Mensen zeggen tegen me: daar moet je doorheen kijken. Maar het is zo bagger, bah..... Het verhaal houdt de film op niveau, doet me erg denken aan een maat van me die ook sci-fi verhalen schreef. Herken ik veel in.

avatar van Uzza_Sparta
een leuk begin maar dan zakt deze film totaal in elkaar en is eigenlijk gewoon een slechte b-movie

Scaring the little girl?! SCARING THE LITTLE GIRL!

avatar van PEN15
Ik heb hier gisteren weer wat van gezien. De samenvatting althans, want ik heb no way het geduld om de lange speeltijd helemaal uit te zitten. Dat was namelijk eens en nooit weer. Toen hij in de jaren negentig een keer in twee delen over twee dagen werd uitgzonden (of in vier delen en vier dagen, wat dan ook) )was dat al excessief, maar ik verdenk de makers hier juist van dat het met opzet was om de film zo lang mogelijk te laten duren voordat er écht iets begon en je de langolieren uiteindelijk zag. Destijds had ik de moed bijna opgegeven en was ik door het lange wachten al mijn interesse al kwijt geraakt. Ik had de "cgi" haast gemist. Het ziet er inderdaad beroerd uit, maar na zo'n lange rit ben je eindelijk blij dat ER IETS TE ZIEN IS!!! Dat wisten de makers vast ook wel!! Ik heb ook het idee dat de acteurs er alles aan doen om de film zo lang mogelijk te laten duren. Neem nou die ene vent die kennelijk alle slimme dingen moest zeggen, hij doet er gewoon twee minuten over om één zin uit te spuwen met een hoop pauzeringen!! Meestal zijn kleine kinderen leuk om naar te kijken met hun prille acteerprestaties, maar het meisje kwam over als "ik wil naar de dierentuin boehoehoe". Het hele camerawerk, kwaliteit en acteerprestaties is van een laag niveau. Het was bijna een Sega Mega CD FMV film. Toen ik zag hoe die vent acteerde met zijn zogenaamde gebroken arm lag ik voor bijna een uur in een deuk, zo slecht was het.

Het was verder wel leuk om de échte "Balki" te zien.

avatar van Erick1985
Ben dol op dit soort lange Stephen King films. Net als The Stand.

Ook deze film heeft een zeer boeiende en duistere sfeer. Love it !

Spannende film die ondanks de lange speelduur niet verveelt; de constante spanning en mysterie zorgen ervoor dat je geboeid blijft kijken. Het einde van de film vond ik wel wat teleurstellend en de special effects zijn ronduit beroerd, maar het is ook al een oude film.

avatar van GrobbekuikenXL
Erg matig. LANGOLIERS lijken meer op vliegende gehaktballen dan op Grobbebollen. Die zien er toch echt wel beter uit. The Stand als mini serie was ook niet veel soeps. Tommyknockers wat amusanter ondanks het onzinnige verhaal. It is ook wel aardig behalve het laatste stuk. Ipv een olifant komt er een spin en die blaast het verhaaltje uit. Maar dat was in het boek natuurlijk ook al zo.

helemaal geweldig, lekker mysterieus en kijkt lekker weg. 4 sterren

avatar van Uier
Het einde is fantastisch.

avatar van knusse stoel
Ik vond dit een prachtige 3 uren durende film die iedere liefhebber van mystery/griezelfilms behoort te hebben gezien. (in de wet vastgelegd)
Er zit eigenlijk geen moment in waarbij de film wegzakt of dat men zelf in slaap kan zakken.
Prima cinema!!!

avatar van Maarten0402
GrobbekuikenXL schreef:

Hahahaha ja inderdaad. Ik weet nog goed dat een maat van me deze miniserie had gezien en vaak uitgelegd had dat de opzet en de bedoeling hiervan wel spannend was, maar dat hij helemaal uit het verhaal was geraakt toe hij die Langoliers daadwerkelijk aan het eind te zien kreeg.
Ik was erg nieuwsgierig en wilde deze miniserie ook heel graag zien, omdat het verhaal (zoals ik toen veel verhalen van Stephen King wel interessant vond) mij erg aansprak. Helaas was het eindresultaat echt belabberd met die raar vormgegeven Langoliers. Het was misschien beter geweest als hij die wezens niet liet zien in de film en dat het meer om het lot van de mensen zou gaan aan het eind van de film.

Laat verhalen van Stephen King maar lekker door een andere regisseur uit voeren als Frank Darabont, David Fincher, Brian de Palma, John Carpenter, Rob Reiner of David Cronenberg. En respect naar Kubricks versie van The Shining uiteraard.
Veel beter dan mr. King's eigen variant op The Shining (miniserie), met die rare houterige struiken die konden bewegen...

avatar van marantz
lekker mysterieus wat deze film meteen ook de moeite waar maakt het blijft spannend omdat je wil weten wat er gaat gebeuren.
ook vind ik het slim bedacht alles klopt uiteindelijk bvb het einde is ook geniaal.
de acteer prestaties zijn niet altijd even geweldig en de omgevingen in deze film zijn ook een tikkeltje saai toch vind ik deze film op zijn eigen manier bijzonder .

avatar van Demeter
knusse stoel schreef:
Prima cinema!!!

Ik geloof dat dit sarcasme is, maar je geeft wel 4 sterren?

avatar van Flat Eric
Sterk begin met een leuk uitgangspunt.
Maar halverwege wordt het toch allemaal wat onnozel en lachwekkend met dat gedoe rond tijdreizen en die rare langoliers.
Maar omdat je toch wilt weten hoe het afloopt maar afgekeken.
Leuk om "Balki" eens in een andere soort rol te zien.

avatar van 93.9
Die 'special effects'

avatar van Thomas83
Ik vond dit toch zo'n spannende en mysterieuze serie toen ik hem vroeger zag. Maar heb hem nooit af kunnen zien en dat heeft altijd wel een beetje door mijn hoofd gespookt. Nu dan eindelijk in zijn geheel kunnen zien. Het amateurisme van de productie en regelmatig ook wel de acteurs (die desondanks allemaal wel echt leuk zijn) was wel even schrikken, maar het went enorm snel en de sfeer en mysterie zijn nog altijd bijzonder fijn. Zeker ook de muziek. Ook gewoon leuke dialogen wat mij betreft en kleurrijke en amusante personages, zoals we van King mogen verwachten.

Helaas is de ontknoping ook King-achtig. Wat teleurstellend dus. Niet echt heel slecht of zo, maar het is duidelijk dat de opbouw er weer toe doet dan de ontknoping en dat de film in de tweede helft wat van zijn kracht verliest. Aanvankelijk wordt nog zo meesterlijk met heel weinig de spanning opgebouwd. En als dan de Langoliers zelfs verschijnen met al hun slechte special-effects is het beste er wel duidelijk vanaf (grappig genoeg bleek ik de film precies tot hier te hebben gezien). Maar goed, we zitten dan al zeer ruim over de twee uur. 3.5*.

avatar van Prinz
Rotslecht dit. Lijkt wel alsof ik drie uur lang naar achtergrondpersonages van Skippy the Bush Kangaroo of de Power Rangers aan het kijken ben. Ook echt wel een kind van zijn tijd. Jaren '90 zoals ze echt wel waren. En de film is dubbel zo hard verouderd als wijzelf allemaal.

CGI-effects komen met stip op één van slechtste wat ik OOIT zag.

een superfilm. ben gek op stephen king verfilmingen.de een wel wat mooier dan de ander.maar deze film is een van mijn favoriete stephen king films.

avatar van Elchapo
Geweldig...4 stars.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zo'n 15 á 20 jaar geleden zag ik alles waar de naam Stephen King op stond en vond eigenlijk ook alles fantastisch. Films uit je jeugd herzien met een kritischere blik is en blijft altijd een spannend en al helemaal als het gaat om het werk van King. Want zo fantastisch zijn die meeste verfilmingen van 's werelds bekendste horrorauteur nu ook weer niet. Zo had ik The Langoliers altijd erg hoog zitten.

En eerlijk is eerlijk; er zijn bepaalde elementen aan The Langoliers die nog steeds erg goed werken. Het hele uitgangspunt is sowieso sterk; een groep mensen dat wakker wordt in een verder leeg vliegtuig en op een verlaten vliegveld arriveert kan een heel interessant verhaal opleveren. Daarnaast is er een voortdurende dreiging doordat er iets dichterbij lijkt te komen (een geluid dat in de film wordt aangeduid met het geluid van angstaanjagende muesli, schijnbaar). Die dreiging en het mysterie werkt goed. Wat dat betreft zou dit concept zich prima lenen voor een remake in de vorm van een film of serie. Juist dit soort werk is perfect om opnieuw gemaakt te worden.

Want The Langoliers van Tom Holland is verder nogal een knullig ding. Deels maakt dat de film juist kijkbaar, want zelden zie je zoveel over-de-top acterende typetjes bij elkaar. En het zijn weer typische King-typetjes, uiteraard komen de schrijver (I deduce, dear boy) en een irritant kind met bovennatuurlijke gaven voorbij. Klap op de vuurpijl is Bronson Pinchot, die met man en macht probeert een prijs voor overacteren in de wacht te slepen. Het is gênant, maar stiekem erg vermakelijk. David Morse is de enige acteur met vaardigheden en hij lijkt zich dan ook voortdurend te schamen voor wat er om hem heen gebeurd. En terecht, vooral rond de climax als de meest bespottelijke CGI effecten aller tijden om de hoek komen kijken wordt de film te beschamend voor woorden. Weg zijn alle vormen van spanning en mysterie; het is nu vooral lachen in ongeloof wat je op het scherm voorbij ziet vliegen. Overigens sukkelt de film daarna nog eindeloos door en bereikt aan het slot wellicht nog het grootste dieptepunt bij die freezeframe van de blije overlevenden die door een gang huppelen.

Heel stiekem kan ik The Langoliers nog steeds aanraden, zoals ik een Troll 2 of The Room in principe ook kan aanraden, omdat ze zo slecht zijn dat het leuk wordt. Het is wellicht een flinke zit voor voornamelijk een hoop knullige onzin, maar gelukkig is het uitgangspunt nog vrij interessant.

3 sterren.

Geweldige verfilming van King. Alles zit erin, lekker vaag en lekker lang

Het enige wat mij zo enorm stoorde was het totale overacting van acteur Bronson Pinchot.
Serieus mensen, en met overacting bedoel ik OVER-acting. Tommy Wiseau (voor de kenners onder ons) aint got nothing on this guy. Nou dan weten jullie het wel he

Als ze de meeste scenes met Bronson eruit hadden gehaald dan had de film een ster meer van me gekregen.

Maar ok, het is een fijne (low budget) King verfilming en ik heb er van genoten

avatar van BlueJudaskiss
Toch een spannende film! Vond het boek destijds ook al behoorlijk spannend maar dat was weggezakt... Ik merkte wel dat ik het boek even spannend vond als deze prima tv-verfilming. Had er trouwens niet zoveel problemen mee: het uitgangspunt van een verlaten vliegtuig en dito vliegveld geeft me sowieso al de zenuwen, en het bonte clubje figuren vond ik leuk om de film mee door te brengen. Typische rare King-elementen als de connectie tussen dat kind en die vent met dat pistool en een behóórlijk vergezocht einde zijn wat jammer maar ach... De sfeer wist mijn aandacht genoeg vast te houden. Met de special effects had ik ook niet echt problemen: het budget zal het inderdaad niet toegelaten hebben en ze komen erg kort in beeld. Leuke film!