• 8.253.309 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Geregisseerd door: Thom Eberhardt

Met onder meer: Anita Skinner, Kurt Johnson en Robin Davidson

Plot Sole Survivor

"This woman has cheated death. Now, Death wants to even the score."

Denise Watson is de enige overlevende van een verschrikkelijk vliegtuigongeluk. Ze begint allemaal stemmen te horen en vreemde mensen beginnen haar te achtervolgen. Denise komt erachter dat ze haar lot is ontlopen en dood had moeten zijn bij het vliegtuigongeluk. Magere Hein laat het hier echter niet bij zitten.

image

avatar van Erwinner

Erwinner

Ooit is gezien, weg uit mijn geheugen.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Is nu uit op DVD in de States, released by Code Red. Een eerder ongewone low-budget zombiefilm - zonder de commerciële sensatie - maar met de nadruk op sfeerschepping, althans volgens de review hier:

Helaas zonder Engelse ondertiteling.

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Mooie poster, ik zal deze eens een keer opzoeken...

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

De voorloper van Final Destination.

Niets officieels, maar het lijkt er toch op dat de schrijver van FD hier enige inspiratie heeft opgedaan. Omdat het hier om één overlevende gaat moet je geen bloedvergiet à la FD verwachten en het komt ook nogal langzaam op gang. Maar voldoende vermaak en sfeer om er uiteindelijk een prima 80's prent van te maken.

avatar van Collins

Collins

Er gebeurt eigenlijk niet heel veel in deze tamme horror. Op een enkele creepy scène na, is het toch vooral erg langdradig. Veel tijd is ingeruimd voor saaie dialogen en andere vormen van vervelende interactie tussen personages die niet interessant zijn. Sfeerkillers en spanningbrekers. De film heeft er veel van.

Hoe werkt dat dan? Nou zo. Zit je je net lekker in te leven in een aanstaande kill of zit je je net in spanning te verlekkeren aan een stalkende situatie, dan is er opeens een scènewisseling naar iets dodelijk saais of er volgt iets clichématigs, waardoor de spanning acuut wegvalt. De film blinkt echt uit in die goed gekozen momenten die het spanningsniveau volledig om zeep helpen.

Heel storend ook zijn de voorspelbare kinken in de kabel die tot vervelends toe worden misbruikt als 'spanningverhogend' element. Denk hierbij aan een niet startende auto of een niet werkende lift. Van die dingen. Erg cliché, en daardoor is de werking juist thrill killing. Daarnaast zijn er vele enge momentjes die uitmonden in nèt-niet momentjes. De aanzet is veelbelovend, maar het vervolg maakt de belofte niet waar. Het barst nooit eens lekker los.

Het verhaal is heel behoorlijk. Dean Koontz. Niet de minste. Schrijft aardige boeken. Zijn werk is ook aanleiding tot betere films. Denk aan Demon Seed (1977) of Odd Thomas (2013). Films waaraan meer plezier valt te ontlenen.

Nee, aan het materiaal ligt het niet dat de film niet veel doet in spannend opzicht. Het ligt echt aan de onbeholpen uitvoering.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

Ik hoorde al dat het een soort voorloper is van Final Destination al ging dit toch nog even anders. Ik sluit me eigenlijk geheel aan bij de recensie van Collins het is allemaal teveel net niet.