The Death of Dick Long (2019)

Drama / Komedie

geregisseerd door Daniel Scheinert
met Michael Abbott Jr., Virginia Newcomb en Andre Hyland

Dick is deze nacht gestorven. Een gebeurtenis die Zeke en Earl niet per se voor de wereld verborgen willen houden, zolang de manier waarop maar geheim blijft. Een moeilijke opgave voor de heren daar in het bekrompen Alabama, waar nieuws zich als een vuurtje verspreidt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Daniel Scheinert ging voor The Death of Dick Long éénmalig solo omdat zijn regie-partner Dan Kwan zelf niet uit rural Alabama komt; de plek waar dit ultra weirde & zwargtgallige filmpje plaatsvindt. De locatie speelde zelden zo'n hoofdrol. Een user op Letterboxd noemt de film dan ook terecht een ''dipshit Fargo'', veel beter kun je het niet in twee woorden samenvatten. Naast de gitzwarte humor is het ook een heerlijk accurate sfeerschets van het leven in de sullige marge aldaar; melancholie allom. Met louter realistische typetjes die 'rijk' (met persoonlijkheid) zijn geschreven. Hilarisch hoogtepunt is de laatste scene aan tafel. Daar komt de ongemakkelijke spanning tot een onverdraaglijk hoogtepunt. Iets waar deze a-typische komedie als geen ander gebruik van weet te maken.

avatar van macrobody
Overtuigend acteerwerk als twee leeghoofden die alle hersencellen kapot hebben gemaakt. En dan te bedenken dat die het gemiddelde is in the USA...

avatar van Psycho-M
Swiss army man was ook al zo een aparte film.
Eentje die me nieuwsgierig maakte naar meer werk van deze regisseur.
En zie hier weer een bijzondere film.
Bizarre zwarte humor, geweldige typetjes en een ontknoping....tja only in southern america

avatar van zoutzak
Dick Long aka Hugh Mungus

avatar van joolstein
Geregisseerd door Daniel Scheinert, wat de helft is van het team dat verantwoordelijk was voor het eigenzinnige Swiss Army Man (2016) Maar waar die film me compleet verraste, blijft dit meer een sympathiek probeersel. Kwam dat doordat beide Daniels elkaar in de vorige film zo goed aanvulde? Enfin, de hele film draait om de oorzaak en omstandigheden rond Dick's dood. Echter die 'onthulling' blijkt uiteindelijk te draaien om een enkele grap. Ietwat flauw en één die ik meer had verwacht in een komedie voor jeugdige kijkers. Misschien lag het ook beetje aan mij en pakte de film me niet genoeg, omdat ik me afvroeg na de 'onthulling'; 'waarom' dan het vorige? Ook laat de regisseur zien dat hij zijn klassiekers kent! De hele film is overeenkomstig met 'Fargo' (light) van de Coen Brothers maar daarnaast zijn de scenes rond de auto duidelijk een verwijzing naar Psycho en Pulp Fiction (die dan ook bij naam wordt genoemd) Verder kabbelt de film maar een beetje door, terwijl je de hoofdpersonen volgt die wanhopig proberen om de rotzooi op te lossen die hun leven dreigt te vernietigen. De begeleidende muziek van Staind, Creed en Nickelback uit eind 90's / begin 2000's helpen nu ook niet echt! Ze waren nu niet echt iets positiefs! Tja het werkte voor mij gewoon niet goed genoeg!