Swiss Army Man (2016)

Verenigde Staten / Zweden
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert
met Paul Dano, Daniel Radcliffe en Mary Elizabeth Winstead

Hank, een hopeloze man die gestrand is in de wildernis, ontdekt een mysterieus dood lichaam. Samen beginnen ze aan een epische reis om weer thuis te komen. Als Hank zich realiseert dat het lichaam de sleutel is tot zijn overleven, is de eens zo suïcidale man gedwongen om de dode ervan te overtuigen dat het leven de moeite waard is.

avatar van El ralpho
Een beetje vreemd, maar wel lekker

Na afloop van Swiss Army Man vroeg ik me af wat ik net in godsnaam gekeken had. Het begint allemaal met een ruftend lijk wat aanspoelt op het moment dat iemand zich op wil gaan hangen. Klinkt dit je al raar in de oren? Bereid je dan maar voor, want het wordt vanaf dit punt alleen maar vreemder en vreemder. Over de film las ik dat het iets is wat je nog nooit eerder in je leven gezien hebt en dit is zonder meer waar. Of je de film goed zult gaan vinden is weer een heel ander verhaal want je moet jezelf wel de ruimte geven om het vreemde verhaal bij je te laten landen. Dit is alles behalve een gebruikelijke titel en meer een ervaring dan een simpel wegkijk filmpje. Daarnaast had ik bij het begin ook geen idee waar dit heen ging en alles werd voor mij ook pas helder tegen het einde. Op dit moment realiseerde ik me dat ik echt iets heel bijzonders en unieks heb zitten kijken. En dat met een ruftend lijk in een van de hoofdrollen.

Wel bracht de allerlaatste scené mij erg in de war. Het is duidelijk dat er ook de nodige ruimte is voor een eigen interpretatie, maar duidelijk was in ieder geval wel dat Manny echt dood was en alles wat Hank met hem meemaakte allemaal ontstond vanuit zijn eigen verbeelding.
Wie kan mij alleen verklaren waarom Manny in het laatste shot opeens uit zichzelf de zee in schiet en de toeschouwers al lachend aanstaart? Dit impliceert toch dat Manny alles behalve dood was, vooral omdat je de rest er ook op zag reageren. Dit bevestigde namelijk dat het echt gebeurde.
Benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft, anders heb ik echt het idee dat dit er gewoon random ingestopt is om het allemaal nog vager te maken.

Hoewel ik de totaalervaring super vond, kakte het in het midden allemaal wel een beetje in en had ik hier graag wel wat meer tempo gewild. Ook begreep ik de kus onder water tussen beide heren niet echt. Hank was op dit moment immers niet verkleed als Sarah? Een ding is in ieder geval zeker, en dat is dat deze titel genoeg gespreksstof oplevert voor de maandag bij de koffieautomaat. Iets zegt me namelijk dat een ruftend lijk, niet echt iets is wat heel vaak voorbijkomt.

avatar van Black Math
Ja erg aparte film. Ik moest er even in komen; het begint een beetje ongemakkelijk, maar dan wordt het op een gegeven moment echt leuk. De creaties van de hoofdpersonen zijn fantastisch; geweldig om te zien hoe met bosmateriaal en afval een busrit gesimuleerd kan worden bijvoorbeeld.

Het absurdistische uitgangspunt van een man als Zwitsers zakmes is natuurlijk ook erg leuk gevonden en doet denken aan een Dupieux film als Rubber of Wrong. Er wordt ook behoorlijk veel mee gedaan, maar verrassend genoeg heeft de film daarnaast nog behoorlijk wat diepgang in de vorm van de psychische ontrafeling van het personage Hank. Wat niet eens onaardig gedaan wordt.

Muziek is een beetje apart, maar dient niet louter als achtergrond en dat valt altijd te prijzen. Het grootste pijnpunt van de film is uiteindelijk het einde waar het een beetje ontspoort en de film op meerdere gedachte lijkt te hinken, maar niet echt een richting durft te kiezen. Desondanks leuk om gezien te hebben! 4*.

avatar van IH88
“What the fuck?”

Deze woorden, uitgesproken door actrice Mary Elizabeth Winstead, geven goed weer hoe ik me voelde na het zien van de film. Swiss Army Man is één van de vreemdste films die ik ooit heb gezien, maar ook één van de origineelste. Het knappe van de film is dat de regisseur, naast alle scheetgrappen, er ook een mooi menselijk verhaal van heeft gemaakt over eenzaamheid en een onconventionele kijk op het leven.

In het begin had ik nog wat moeite met de vibe van de film, maar naarmate Swiss Army Man vordert wordt het steeds beter. Zeker de 'busscene' is geweldig, en van daaruit wordt het alleen maar beter. Fantastisch acteerwerk van Dano en Radcliffe, die er voor zorgen dat je uiteindelijk mee gaat leven met een lijk. Subliem gedaan.

avatar van macrobody
Gekke film. Meer drama dan komedie. Snapte alleen niet waarom ze zolang in het bos rond liepen, want aan het einde waren ze in 2 minuten weer terug waar ze begonnen
Zal wel een gedachte achter hebben gezeten?

avatar van TornadoEF5
Een vreemde, absurde en originele film wil nog niet meteen zeggen dat het een goede film is. Al zal het hier toch wel aan mij liggen. Het is niet echt besteedt aan mij. Het is moeilijk om een emotionele band met de hoofdpersonages op te bouwen, en geïnteresseerd te kijken naar een plot dat zichzelf nooit serieus neemt, waardoor ik snel onverschillig word.