Swiss Army Man (2016)

Verenigde Staten / Zweden
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert
met Paul Dano, Daniel Radcliffe en Mary Elizabeth Winstead

Hank, een hopeloze man die gestrand is in de wildernis, ontdekt een mysterieus dood lichaam. Samen beginnen ze aan een epische reis om weer thuis te komen. Als Hank zich realiseert dat het lichaam de sleutel is tot zijn overleven, is de eens zo suïcidale man gedwongen om de dode ervan te overtuigen dat het leven de moeite waard is.

84 BERICHTEN 21 MENINGEN

geplaatst: 15 december 2016, 00:28 uur [permalink]
Rare film,kijkt wel goed weg 😊 Dus eigenlek beeld henk zichzelf in dat manny leeft? Film word wel een pak beter als manny zijn mond open doet,zit nog maar half de film dus ga nog geen score geven 😜

avatar van keimpeS
geplaatst: 16 december 2016, 15:43 uur [permalink]
Heel aparte film, waarbij ik echt even in moest komen, bizarre humor. Een film die mij op het einde wel raakte, wat mij betreft naast avontuur/komedie hoort de genre drama er ook wel bij.

geplaatst: 18 december 2016, 07:08 uur [permalink]
Knettergekke film. Typisch zo'n product wat je of heel bijzonder vind, of eigenlijk helemaal niets...Ik hoor tot de eerste categorie. De makers slaan op een prettige manier op hol, om de zoveel minuten krijg je weer een scène aangereikt waarvan je denkt: hoe verzinnen ze dit toch. Vooral als je al veel films hebt gezien, ga je dit waarderen omdat de meeste producties helaas uitblinken in voorspelbaarheid en het binnen de lijntjes kleuren. Deze Swiss Army Man heeft daar geen last van en dat is erg prettig om te zien. Nadeel is wel dat je nooit echt emotioneel in het verhaal komt, omdat het daarvoor weer net wat te bizar is. Daarom is dit een goede, maar geen meesterlijke film.
De casting is wel even voorspelbaar als slim trouwens. Dano lijkt een patent te hebben op rollen voor excentrieke personages en is hier zeer op zijn plaats. Radcliffe maakt het zich na zijn HP periode niet makkelijk en kiest voor bijzonder merkwaardige scripts, maar zo'n maffe rol als in deze film zal hij nooit meer spelen. Erg leuk.

avatar van TomaskeX
geplaatst: 29 december 2016, 00:47 uur [permalink]
Deze wou ik al zo lang zien, nu er eindelijk een region 2 Blu Ray is eindelijk kunnen kijken vanavond. Ik keek er erg naar uit.

Een van mijn favoriete films aller tijden. Heerlijke soundtrack, sterk acteerwerk en de film is gewoonweg brilliant.

geplaatst: 2 januari, 20:02 uur [permalink]
Vond de film tegenvallen wat een onzin
na 3 scheten was ik uitgelachen.

avatar van wwelover
geplaatst: 8 januari, 22:34 uur [permalink]
Hele bijzondere film. Diepgaand en fout tegelijk. Ik ben sowieso een liefhebber van Paul Dano en denk dat dit wel zijn beste rol so far is. Was vooraf een beetje twijfelachtig over de film, maar ondanks de vele scheten is het gewoon erg grappig. Het is absurd, lief en gewoon knotsgek. Schitterend gefilmd en een hele mooie soundtrack.

avatar van zoutzak
geplaatst: 11 januari, 22:25 uur [permalink]
Soundtrack vond ik nou juist weer een groot minpunt. Zwijmerige bedplassersmuziek zoals een vriend van me zou zeggen. Nou past dat wel in het plot overigens.

avatar van Banjo
geplaatst: 17 januari, 15:45 uur [permalink]
Man dit is volkomen gestoord !
Ik heb hem op de helft afgezet en ik weet niet of ik het nog uit ga zien...

avatar van Crook
geplaatst: 23 januari, 00:44 uur [permalink]
Hahaha ik heb me al jaren niet meer zo vermaakt bij een film, wow! Het ene wtf-moment na het andere. En toch zo'n delicate balans tussen metaforisch goede vertellingen en pure slapstick. Man ik wou dat ik dit nog eens voor het eerst kon zien. Geniaal!

geplaatst: 26 januari, 21:38 uur [permalink]
Sommige films zijn onmogelijk in een hokje te plaatsen. ‘Swiss army man’ is zo een film. Een schipbreukeling genaamd Hank Thompson (Paul Dano) op een onbewoond eiland vind het dode lichaam van Manny (Daniel Radcliffe). Tijdens zijn zoektocht naar de bewoonde wereld, waarbij het dode lichaam met zich mee zeult, blijkt dat Manny hem maar als te vaak van pas kan komen, net als het beroemde Zwitserse zakmes (Swiss army knife) met al zijn handige uitklapbare gereedschapjes. Nu is het optrekken met een dode niet nieuw in de filmwereld. Denk bijvoorbeeld aan ‘Weekend at Bernie’s’(1989), in ‘Swiss army man’ weten schrijvers en regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert voor een totaal andere invalshoek te kiezen en dart levert een zeer originele film op over een wel heel vreemde vriendschap tussen Hank en de dode Manny. Zowel Dano als Radcliffe dragen het grootste deel van de film, waarbij zeker Radcliffe als de dode Manny voor een opvallende prestatie zorgt. Je moet al;s kijker alleen wel een zéér apart gevoel voor macabere humor hebben.

avatar van Esteban
geplaatst: 27 januari, 23:19 uur [permalink]
Het is geleden sinds 'Little Miss Sunshine' in 2006 (toevallig ook met Dano) dat ik uiteindelijk zat te huilen van het lachen of omgekeerd. Dat is een goed teken. Case closed. 😉

avatar van Pestiis
geplaatst: 13 maart, 00:51 uur [permalink]
Vage film... niet echt grappig en bij vlagen vrij onduidelijk...
1.5* voor de moeite

geplaatst: 16 maart, 20:54 uur [permalink]
Hele rare film. Best wel te zien, op een door de weekseavond na een vermoeiende werkdag. Verstand op 0. behalve bij het einde..

avatar van mikey
geplaatst: 30 maart, 00:13 uur [permalink]
Rare fantasiefilm voor jongeren met een verhaal dat geschreven lijkt voor attributen gevonden bij een burning man event. Veel zaken waaraan je kan relateren zoals eenzaamheid, problemen met babyboomurs en zo. its btw behoorlij kanaal gefixeerd.

geplaatst: 30 maart, 20:23 uur [permalink]
Goeie film over een man op een onbewoond eiland die gezelschap krijgt als er een lijk aanspoelt. Aan originaliteit en fantasie geen gebrek bij deze film (soms zelfs iets te veel van het goede). Ook de muziek vond ik soms wat irritant. De film ziet er verder mooi uit en Paul Dano en Daniel Radcliffe zijn goed gecast samen (waarbij die laatste het prima doet in een toch wel bijzondere rol).

avatar van Fathead
geplaatst: 30 maart, 22:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een indrukwekkende film. De zure reacties snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. De film gaat nu eenmaal over een totaal verknipte jongen die vanuit een zelfmoordpoging stukje bij beetje naar het leven 'terugkeert'. We kijken naar iemand die naarmate de film vordert steeds meer lijkt te gaan stralen door zijn vriendschap met Manny. En aan Manny legt hij het leven uit zoals hij het ervaart. En dat is - hoe verrassend - in alle banaliteit een verknipte kijk op het leven. Maar toch, als kijker word je meegenomen in zijn gekke wereldje.
Iemand die het leven niet aankan vindt een manier om het leven uit te leggen aan het imaginaire en dode maatje. Dat die manier waanzinnig is komt dan ook omdat hij zelf waanzinnig is! Hij heeft nu eenmaal geen gestructureerde en zinnelijke manier van denken...

Vijf sterren en een plekje in de top 10...

avatar van Night's Watch
geplaatst: 1 april, 16:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben zonder enkele voorinformatie aan deze film begonnen, ik was dan ook erg verbaasd toen ik Paul Dano op de rug van Daniel Radcliffe over het water zag scheuren. Ik had toen echter niet verwacht dat dit zo'n sterke film zou zijn.

Ik heb niks dan positiefs over de film te zeggen. Zowel Dano als Radcliffe spelen beide ijzersterk, ik was enigszins huiverig voor Radcliffe in een hoofdrol anders dan Harry Potter maar dit bleek ongegrond te zijn. Een goede reden om ook zijn andere films niet principieel links te laten liggen.
De twee zijn een genot om naar te kijken, de acteerprestaties zijn goed maar ook de dialogen spelen hierbij een grote rol. Het is zowel komisch als confronterend zoals de film de huidige maatschappij weet neer te zetten. De humor laat zich niet gemakkelijk typeren maar het sprak mij ontzettend aan, een genot om naar te kijken. Dit alles wordt ondersteund met fantastische soundtrack, ontzettend fijne ontdekking deze film!

avatar van Flavio
geplaatst: 6 april, 21:59 uur [permalink]
Vreemde, behoorlijk originele film - hoewel er wel meer films zijn waarin een dode de hoofdrol speelt, gaat het hier gepaard met de voordelen van een lichaam in ontbinding, gelukkig niet beperkt gebleven tot flatulentie-grappen (al valt niet te ontkennen dat dat wel een prominente plaats heeft). Maar ook is het een portret van een zonderlinge jongeman, die de dode min of meer gebruikt om zijn plek op de wereld te duiden. Dat leidt dan tot inzichten zoals dat ieders stront zich uiteindelijk met elkaar vermengt en soortgelijke filosofische beschouwingen.

Radcliffe is er veel aan gelegen niet eeuwig te boek te staan als Harry Potter, en kiest voor wederom een aparte rol. Ik kan dat wel waarderen, eigenlijk liet hij al zien wel een goed gevoel voor humor te hebben (en weinig kapsones) vanaf zijn gastrol in Extras. Dano is ook een acteur die je nogal eens in curieuze rollen tegenkomt, en de twee zijn goed aan elkaar gewaagd. Ook speciale vermelding voor de muziek, vooral bestaande uit gesamplede stemmen, wat prima past bij de setting.

Qua sfeer deed Swiss Army Man me trouwens denken aan vroege films van Michel Gondry.

geplaatst: 10 april, 11:51 uur [permalink]
Erg fijn.

Verrassende, knotsgekke en originele Amerikaanse comedies, ze zijn uiterst zeldzaam. Maar blijkbaar bestaan ze wel, daar hebben de twee Daniels in ieder geval voor gezorgd. Compleet droog ingegaan en een hele film vol verwondering zitten kijken.

Vooral omdat ik na de eerste scene toch wel vreesde dat de beste pijlen toen al verschoten waren. Maar de twee houden het niveau continue hoog. Ook apart dat ze voor een eerste film toch al twee bekende namen hebben weten strikken én blijkbaar ook budget hadden voor meer dan aardige visuele effecten. Vaak zijn dit soort films toch wat minder in afwerking.

Enkel de muziek kon ik wat moeilijker plaatsen. Absoluut mijn ding niet, waardoor ik ook niet echt wist hoe serieus bepaalde dingen wel/niet te nemen waren. Maar verder met volle teugen genoten van deze film. Redcliffe is hiermee finaal verlost van zijn HP verleden en Dano zet nog maar eens een boeiend personage neer. Maar uiteindelijk zijn het toch de regisseurs die alle lof verdienen.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van danuz

geplaatst: 10 april, 12:48 uur [permalink]
Maar jouw review lezende misschien toch eens opnieuw opzetten.

avatar van John Milton
geplaatst: 10 april, 18:52 uur [permalink]
danuz schreef:
Heb hier ooit een half uurtje van gezien, maar vond dit "hipster" bij uitstek. Die muziek alleen al...
Ik kan dat noch beamen, noch ontkennen aangezien ik dat label nooit daadwerkelijk ben gaan gebruiken, en ook geen afkeer voel wanneer iets als zodanig bestempeld zou kunnen worden.

Ik denk dat wel dat het zonde is om een preconceived afkeer te hebben van alles wat je onder die noemer zou kunnen vangen. Open mind, Danuz 🙂

avatar van danuz

geplaatst: 10 april, 20:10 uur [permalink]
Ik zou mezelf niet persé als closed minded beschouwen anders. Vond hier de vaagheid en vooral de begeleidende muziek vrij vervelend (van die dweperige strijkers en het type indiemuziek waar ik een beetje weeïg van word). Kwam allemaal quasi interessant en "lekker vaag" over. Kan me soms enorm tegenstaan.

Maargoed, misschien geef ik hem nog een kans, als ik Onderhond moet geloven is dit vrij speciaal 🙂

geplaatst: 10 april, 20:17 uur [permalink]
Je moet mij niet geloven hoor, ik zeg ook maar wat 😛

avatar van mikey
geplaatst: 10 april, 20:23 uur [permalink]
breek me de bek niet open 😉