Swiss Army Man (2016)

Verenigde Staten / Zweden
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert
met Paul Dano, Daniel Radcliffe en Mary Elizabeth Winstead

Hank, een hopeloze man die gestrand is in de wildernis, ontdekt een mysterieus dood lichaam. Samen beginnen ze aan een epische reis om weer thuis te komen. Als Hank zich realiseert dat het lichaam de sleutel is tot zijn overleven, is de eens zo suïcidale man gedwongen om de dode ervan te overtuigen dat het leven de moeite waard is.

92 BERICHTEN 26 MENINGEN

Rare film,kijkt wel goed weg Dus eigenlek beeld henk zichzelf in dat manny leeft? Film word wel een pak beter als manny zijn mond open doet,zit nog maar half de film dus ga nog geen score geven

avatar van keimpeS
Heel aparte film, waarbij ik echt even in moest komen, bizarre humor. Een film die mij op het einde wel raakte, wat mij betreft naast avontuur/komedie hoort de genre drama er ook wel bij.

Knettergekke film. Typisch zo'n product wat je of heel bijzonder vind, of eigenlijk helemaal niets...Ik hoor tot de eerste categorie. De makers slaan op een prettige manier op hol, om de zoveel minuten krijg je weer een scène aangereikt waarvan je denkt: hoe verzinnen ze dit toch. Vooral als je al veel films hebt gezien, ga je dit waarderen omdat de meeste producties helaas uitblinken in voorspelbaarheid en het binnen de lijntjes kleuren. Deze Swiss Army Man heeft daar geen last van en dat is erg prettig om te zien. Nadeel is wel dat je nooit echt emotioneel in het verhaal komt, omdat het daarvoor weer net wat te bizar is. Daarom is dit een goede, maar geen meesterlijke film.
De casting is wel even voorspelbaar als slim trouwens. Dano lijkt een patent te hebben op rollen voor excentrieke personages en is hier zeer op zijn plaats. Radcliffe maakt het zich na zijn HP periode niet makkelijk en kiest voor bijzonder merkwaardige scripts, maar zo'n maffe rol als in deze film zal hij nooit meer spelen. Erg leuk.

avatar van TomaskeX
Deze wou ik al zo lang zien, nu er eindelijk een region 2 Blu Ray is eindelijk kunnen kijken vanavond. Ik keek er erg naar uit.

Een van mijn favoriete films aller tijden. Heerlijke soundtrack, sterk acteerwerk en de film is gewoonweg brilliant.

Vond de film tegenvallen wat een onzin
na 3 scheten was ik uitgelachen.

avatar van wwelover
Hele bijzondere film. Diepgaand en fout tegelijk. Ik ben sowieso een liefhebber van Paul Dano en denk dat dit wel zijn beste rol so far is. Was vooraf een beetje twijfelachtig over de film, maar ondanks de vele scheten is het gewoon erg grappig. Het is absurd, lief en gewoon knotsgek. Schitterend gefilmd en een hele mooie soundtrack.

avatar van zoutzak
Soundtrack vond ik nou juist weer een groot minpunt. Zwijmerige bedplassersmuziek zoals een vriend van me zou zeggen. Nou past dat wel in het plot overigens.

avatar van Banjo
Man dit is volkomen gestoord !
Ik heb hem op de helft afgezet en ik weet niet of ik het nog uit ga zien...

avatar van Crook
Hahaha ik heb me al jaren niet meer zo vermaakt bij een film, wow! Het ene wtf-moment na het andere. En toch zo'n delicate balans tussen metaforisch goede vertellingen en pure slapstick. Man ik wou dat ik dit nog eens voor het eerst kon zien. Geniaal!

lezertje
Sommige films zijn onmogelijk in een hokje te plaatsen. ‘Swiss army man’ is zo een film. Een schipbreukeling genaamd Hank Thompson (Paul Dano) op een onbewoond eiland vind het dode lichaam van Manny (Daniel Radcliffe). Tijdens zijn zoektocht naar de bewoonde wereld, waarbij het dode lichaam met zich mee zeult, blijkt dat Manny hem maar als te vaak van pas kan komen, net als het beroemde Zwitserse zakmes (Swiss army knife) met al zijn handige uitklapbare gereedschapjes. Nu is het optrekken met een dode niet nieuw in de filmwereld. Denk bijvoorbeeld aan ‘Weekend at Bernie’s’(1989), in ‘Swiss army man’ weten schrijvers en regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert voor een totaal andere invalshoek te kiezen en dart levert een zeer originele film op over een wel heel vreemde vriendschap tussen Hank en de dode Manny. Zowel Dano als Radcliffe dragen het grootste deel van de film, waarbij zeker Radcliffe als de dode Manny voor een opvallende prestatie zorgt. Je moet al;s kijker alleen wel een zéér apart gevoel voor macabere humor hebben.

avatar van Esteban
Het is geleden sinds 'Little Miss Sunshine' in 2006 (toevallig ook met Dano) dat ik uiteindelijk zat te huilen van het lachen of omgekeerd. Dat is een goed teken. Case closed.

avatar van Pestiis
Vage film... niet echt grappig en bij vlagen vrij onduidelijk...
1.5* voor de moeite

Hele rare film. Best wel te zien, op een door de weekseavond na een vermoeiende werkdag. Verstand op 0. behalve bij het einde..

avatar van mikey
Rare fantasiefilm voor jongeren met een verhaal dat geschreven lijkt voor attributen gevonden bij een burning man event. Veel zaken waaraan je kan relateren zoals eenzaamheid, problemen met babyboomurs en zo. its btw behoorlij kanaal gefixeerd.

Goeie film over een man op een onbewoond eiland die gezelschap krijgt als er een lijk aanspoelt. Aan originaliteit en fantasie geen gebrek bij deze film (soms zelfs iets te veel van het goede). Ook de muziek vond ik soms wat irritant. De film ziet er verder mooi uit en Paul Dano en Daniel Radcliffe zijn goed gecast samen (waarbij die laatste het prima doet in een toch wel bijzondere rol).

avatar van Fathead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een indrukwekkende film. De zure reacties snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. De film gaat nu eenmaal over een totaal verknipte jongen die vanuit een zelfmoordpoging stukje bij beetje naar het leven 'terugkeert'. We kijken naar iemand die naarmate de film vordert steeds meer lijkt te gaan stralen door zijn vriendschap met Manny. En aan Manny legt hij het leven uit zoals hij het ervaart. En dat is - hoe verrassend - in alle banaliteit een verknipte kijk op het leven. Maar toch, als kijker word je meegenomen in zijn gekke wereldje.
Iemand die het leven niet aankan vindt een manier om het leven uit te leggen aan het imaginaire en dode maatje. Dat die manier waanzinnig is komt dan ook omdat hij zelf waanzinnig is! Hij heeft nu eenmaal geen gestructureerde en zinnelijke manier van denken...

Vijf sterren en een plekje in de top 10...

avatar van Night's Watch
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben zonder enkele voorinformatie aan deze film begonnen, ik was dan ook erg verbaasd toen ik Paul Dano op de rug van Daniel Radcliffe over het water zag scheuren. Ik had toen echter niet verwacht dat dit zo'n sterke film zou zijn.

Ik heb niks dan positiefs over de film te zeggen. Zowel Dano als Radcliffe spelen beide ijzersterk, ik was enigszins huiverig voor Radcliffe in een hoofdrol anders dan Harry Potter maar dit bleek ongegrond te zijn. Een goede reden om ook zijn andere films niet principieel links te laten liggen.
De twee zijn een genot om naar te kijken, de acteerprestaties zijn goed maar ook de dialogen spelen hierbij een grote rol. Het is zowel komisch als confronterend zoals de film de huidige maatschappij weet neer te zetten. De humor laat zich niet gemakkelijk typeren maar het sprak mij ontzettend aan, een genot om naar te kijken. Dit alles wordt ondersteund met fantastische soundtrack, ontzettend fijne ontdekking deze film!

avatar van Flavio
Vreemde, behoorlijk originele film - hoewel er wel meer films zijn waarin een dode de hoofdrol speelt, gaat het hier gepaard met de voordelen van een lichaam in ontbinding, gelukkig niet beperkt gebleven tot flatulentie-grappen (al valt niet te ontkennen dat dat wel een prominente plaats heeft). Maar ook is het een portret van een zonderlinge jongeman, die de dode min of meer gebruikt om zijn plek op de wereld te duiden. Dat leidt dan tot inzichten zoals dat ieders stront zich uiteindelijk met elkaar vermengt en soortgelijke filosofische beschouwingen.

Radcliffe is er veel aan gelegen niet eeuwig te boek te staan als Harry Potter, en kiest voor wederom een aparte rol. Ik kan dat wel waarderen, eigenlijk liet hij al zien wel een goed gevoel voor humor te hebben (en weinig kapsones) vanaf zijn gastrol in Extras. Dano is ook een acteur die je nogal eens in curieuze rollen tegenkomt, en de twee zijn goed aan elkaar gewaagd. Ook speciale vermelding voor de muziek, vooral bestaande uit gesamplede stemmen, wat prima past bij de setting.

Qua sfeer deed Swiss Army Man me trouwens denken aan vroege films van Michel Gondry.

Erg fijn.

Verrassende, knotsgekke en originele Amerikaanse comedies, ze zijn uiterst zeldzaam. Maar blijkbaar bestaan ze wel, daar hebben de twee Daniels in ieder geval voor gezorgd. Compleet droog ingegaan en een hele film vol verwondering zitten kijken.

Vooral omdat ik na de eerste scene toch wel vreesde dat de beste pijlen toen al verschoten waren. Maar de twee houden het niveau continue hoog. Ook apart dat ze voor een eerste film toch al twee bekende namen hebben weten strikken én blijkbaar ook budget hadden voor meer dan aardige visuele effecten. Vaak zijn dit soort films toch wat minder in afwerking.

Enkel de muziek kon ik wat moeilijker plaatsen. Absoluut mijn ding niet, waardoor ik ook niet echt wist hoe serieus bepaalde dingen wel/niet te nemen waren. Maar verder met volle teugen genoten van deze film. Redcliffe is hiermee finaal verlost van zijn HP verleden en Dano zet nog maar eens een boeiend personage neer. Maar uiteindelijk zijn het toch de regisseurs die alle lof verdienen.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van danuz

Maar jouw review lezende misschien toch eens opnieuw opzetten.

avatar van John Milton
danuz schreef:
Heb hier ooit een half uurtje van gezien, maar vond dit "hipster" bij uitstek. Die muziek alleen al...
Ik kan dat noch beamen, noch ontkennen aangezien ik dat label nooit daadwerkelijk ben gaan gebruiken, en ook geen afkeer voel wanneer iets als zodanig bestempeld zou kunnen worden.

Ik denk dat wel dat het zonde is om een preconceived afkeer te hebben van alles wat je onder die noemer zou kunnen vangen. Open mind, Danuz

avatar van danuz

Ik zou mezelf niet persé als closed minded beschouwen anders. Vond hier de vaagheid en vooral de begeleidende muziek vrij vervelend (van die dweperige strijkers en het type indiemuziek waar ik een beetje weeïg van word). Kwam allemaal quasi interessant en "lekker vaag" over. Kan me soms enorm tegenstaan.

Maargoed, misschien geef ik hem nog een kans, als ik Onderhond moet geloven is dit vrij speciaal

Je moet mij niet geloven hoor, ik zeg ook maar wat

avatar van mikey
breek me de bek niet open

avatar van Rickyman
Leuk filmpje inderdaad, maar na en tijdje zakt het wel in hoor en valt het soms in herhaling.
Daar had meer ingezeten..

avatar van Shinobi
"That's funny."

Op voorhand dacht ik op basis van het plot en de poster te maken te hebben met een abstracte film, maar dit is een erg leuke verrassing geworden.

Het lijkt erop alsof Daniel Radcliffe er nog steeds alles aandoet om van zijn Harry Potter persona af te komen. Dit gaat zelfs zover dat hij een hele film lang als lijk speelt, wat hem niet onaardig afgaat. Het resulteert zich in een bijzonder, creatief en bovenal intieme ervaring waar men met een eigenaardige blik naar de hedendaagse maatschappij kijkt.

De titel 'Swiss Army Man' wordt op een inventieve wijze letterlijk genomen; Manny wordt te pas en te onpas gebruikt als een Zwitsers zakmes voor de meest banale dingen. Met name het laten van scheten zou eigenlijk plat moeten overkomen, maar dit middel wordt dusdanig goed ingezet dat het dit niveau ontstijgt. Op deze manier blijft het geheel bizar, doch grappig.

De film staat bij het acteerwerk van Paul Dano en Radcliffe, wier samenspel ervoor zorgt dat je als kijker geraakt wordt door deze gepijnigde personages. In de dialogen - die uiterst treffend zijn - komt naar voren hoe diep het gaat. Gesteund door de sfeervolle cinematografie en de opvallende score kun je hier alleen maar van genieten.

Al met al een heerlijk absurde film die naar meer smaakt. Ik vind het echt jammer dat het merendeel prat gaat op de ogenschijnlijke platheid.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Nicholas
Blegh. Heb deze in 2x af moeten kijken, maar het ging me alleen maar meer tegen staan. Niet grappig en extreem melodramatisch begeleid door idem indie-muziek.

Heel bijzondere film.
Heb me tijdens de ganse duur van de film zitten afvragen wat er eigenlijk achter steekt. De menigvuldige "interventies" van de "dode" waarbij het hoofdpersonage's leven wordt gered, zou kunen doen denken aan echte vriendschap, opoffering of "als de nood het hoogst is, is de redding nabij", maar 'k weet niet als dat allemaal zo de bedoeling was.
Mogelijks is het gewoon...iets ongewoons brengen. Dat het uitmondt in wat onsmakelijkheden lijkt daar bij te horen en vond ik best origineel en grappig zonder dat het mij stoorde.
Eigenlijk een sterke film, die mogelijks om er alles uit te halen een tweede visie verdient.
Goede enscenering, visuele vondsten en zeer, zeer sterk acteerwerk.
Had wat twijfels, maar trek toch de score wat op.

avatar van SmackItUp
Bijzonder!

Absoluut een one of a kind film, met sterke rollen van Dano en Radcliffe. Knap dat twee onbekende regisseurs toch zulke namen weten te strikken, maar het komt de film duidelijk ten goede. Swiss Army Man leunt op de twee sterren en een absurd plot. En tevens een film met een boodschap. Heerlijk dat absurdisme.

Beetje vreemde film , maar wel lekker

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een beetje vreemd, maar wel lekker

Na afloop van Swiss Army Man vroeg ik me af wat ik net in godsnaam gekeken had. Het begint allemaal met een ruftend lijk wat aanspoelt op het moment dat iemand zich op wil gaan hangen. Klinkt dit je al raar in de oren? Bereid je dan maar voor, want het wordt vanaf dit punt alleen maar vreemder en vreemder. Over de film las ik dat het iets is wat je nog nooit eerder in je leven gezien hebt en dit is zonder meer waar. Of je de film goed zult gaan vinden is weer een heel ander verhaal want je moet jezelf wel de ruimte geven om het vreemde verhaal bij je te laten landen. Dit is alles behalve een gebruikelijke titel en meer een ervaring dan een simpel wegkijk filmpje. Daarnaast had ik bij het begin ook geen idee waar dit heen ging en alles werd voor mij ook pas helder tegen het einde. Op dit moment realiseerde ik me dat ik echt iets heel bijzonders en unieks heb zitten kijken. En dat met een ruftend lijk in een van de hoofdrollen.

Wel bracht de allerlaatste scené mij erg in de war. Het is duidelijk dat er ook de nodige ruimte is voor een eigen interpretatie, maar duidelijk was in ieder geval wel dat Manny echt dood was en alles wat Hank met hem meemaakte allemaal ontstond vanuit zijn eigen verbeelding.
Wie kan mij alleen verklaren waarom Manny in het laatste shot opeens uit zichzelf de zee in schiet en de toeschouwers al lachend aanstaart? Dit impliceert toch dat Manny alles behalve dood was, vooral omdat je de rest er ook op zag reageren. Dit bevestigde namelijk dat het echt gebeurde.
Benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft, anders heb ik echt het idee dat dit er gewoon random ingestopt is om het allemaal nog vager te maken.

Hoewel ik de totaalervaring super vond, kakte het in het midden allemaal wel een beetje in en had ik hier graag wel wat meer tempo gewild. Ook begreep ik de kus onder water tussen beide heren niet echt. Hank was op dit moment immers niet verkleed als Sarah? Een ding is in ieder geval zeker, en dat is dat deze titel genoeg gespreksstof oplevert voor de maandag bij de koffieautomaat. Iets zegt me namelijk dat een ruftend lijk, niet echt iets is wat heel vaak voorbijkomt.

avatar van Black Math
Ja erg aparte film. Ik moest er even in komen; het begint een beetje ongemakkelijk, maar dan wordt het op een gegeven moment echt leuk. De creaties van de hoofdpersonen zijn fantastisch; geweldig om te zien hoe met bosmateriaal en afval een busrit gesimuleerd kan worden bijvoorbeeld.

Het absurdistische uitgangspunt van een man als Zwitsers zakmes is natuurlijk ook erg leuk gevonden en doet denken aan een Dupieux film als Rubber of Wrong. Er wordt ook behoorlijk veel mee gedaan, maar verrassend genoeg heeft de film daarnaast nog behoorlijk wat diepgang in de vorm van de psychische ontrafeling van het personage Hank. Wat niet eens onaardig gedaan wordt.

Muziek is een beetje apart, maar dient niet louter als achtergrond en dat valt altijd te prijzen. Het grootste pijnpunt van de film is uiteindelijk het einde waar het een beetje ontspoort en de film op meerdere gedachte lijkt te hinken, maar niet echt een richting durft te kiezen. Desondanks leuk om gezien te hebben! 4*.