Swiss Army Man (2016)

3,01

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert
met Paul Dano, Daniel Radcliffe en Mary Elizabeth Winstead

Hank, een hopeloze man die gestrand is in de wildernis, ontdekt een mysterieus dood lichaam. Samen beginnen ze aan een epische reis om weer thuis te komen. Als Hank zich realiseert dat het lichaam de sleutel is tot zijn overleven, is de eens zo suïcidale man gedwongen om de dode ervan te overtuigen dat het leven de moeite waard is.

73 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van joolstein
geplaatst: 28 september 2016, 11:54 uur [permalink]
En dan te bedenken dat ik deze film bijna links had laten liggen. Ik had het plot gelezen en het leek mij erg flauw. Maar nu ik hem toch heb gezien blijkt het tegendeel waar! Wat een film! Heerlijk.Vanaf het begin is het een absurde en knettergekke film. Hank (Paul Dano) is gestrand op een onbewoond eiland en net voordat hij zelfmoord wil plegen spoelt er een lichaam (Daniel Radcliffe) aan. Hierna volgt er een bizarre reis en ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen hen twee. De film zit vol met humor maar heeft ook zijn tedere momenten. Tijdens die momenten maakt Hank de mooiste creaties uit zwerfafval. Maar de show wordt gestolen door Daniel Radcliffe (Manny). Nu heeft Radcliffe toch al veel bijzondere rollen vervult na zijn HP-reeks. Maar met deze rol overtreft al zijn andere. Supergaaf! En dan is er nog de soundtrack gemaakt door Manchester Orchestra maar voor het grootste gedeelte ingezongen door Radcliffe en Dano zelf. De liedjes zijn onderdeel van de film en laten de film nog meer sprankelen. De film is hilarisch, uniek en zeker een vreemde vogel. Denk aan de tekst van Rivella: een beetje vreemd maar je moet hem wel durven ... euh, zien. Mooi debuut van zoals zich zelf noemen: The Daniels

avatar van geezoes
geplaatst: 28 september 2016, 19:35 uur [permalink]
Niet echt mijn kopje thee. Beetje slap flauwig. Ik kon mijn aandacht er zelfs niet geheel bijhouden. Iets dat ik zelden heb bij films. Toch wel gewoon 3 sterren. Dat dan weer wel.

geplaatst: 29 september 2016, 19:56 uur [permalink]
Corcicus schreef:
Net de eerste helft gezien en het blijft bij hemeltergende pis en kak-humor in een verder inspiratieloos en oersaai decor. Voorlopig nog geen punten, maar ik ben er niet over te spreken.

I agree. Waardeloze prent.

avatar van Rosicky
geplaatst: 29 september 2016, 22:25 uur [permalink]
Bijzonder en ook best vermakelijk, maar het heeft uiteindelijk erg weinig om het lijf. Na een tijdje ben je wel gewend aan de bizarre humor van Swiss Army Man en dan kom je er achter dat het eigenlijk nergens over gaat. Leuk zo lang het duurt, maar ook niet veel meer dan dat.

avatar van Macmanus
geplaatst: 7 oktober 2016, 01:40 uur [permalink]
Hipster film.

De Daniels zijn duidelijke Gondry fans. Niet eens zulke hele slechte adapters als het gaat om knippen en plakken van karton en plastic. Het is ook helemaal niet erg om een voorbeeld te hebben. Helaas verliest de film zich er wat in. Het begint wat flauw maar nog wel apart genoeg om het verder te willen zien. Maar daarna lost de film nooit zijn premisse in. Het is hipster eigen om eigenlijk bar weinig te zeggen te hebben. De heren zijn zeker niet talentloos. Film ziet er prima verzorgt uit. Maar het irriteerde me allemaal wat omdat het nooit echt grappig was en het drama te slapjes om echt wat mee te kunnen. Wat overblijft is een aparte premisse met een matig en te lang middenstuk.

2 sterren.

avatar van aSMoDeuS
geplaatst: 8 oktober 2016, 00:16 uur [permalink]
Macmanus schreef:
Hipster film.

2 sterren.

Ik geloof niet dat je helemaal weet wat de ellendige hipster sub-cultuur inhoudt.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 8 oktober 2016, 01:33 uur [permalink]
Een beetje een zotte film maar wel origineel. Het idee is leuk en er zitten heel wat hilarische scènes in. Er wordt ook leuk gespeeld, zowel door Dano als door Radcliffe. Toch had hier meer uitgehaald kunnen worden, sommige dialogen zijn niet echt interessant en daardoor wordt het af en toe wat saai. Op het visuele vlak is het prima in orde, het ziet er allemaal netjes uit. De muziek stond me dan weer niet zo aan, ik vond de muziek behoorlijk hinderlijk zelfs. Al met al wel een bijzonder filmpje, leuk een keer gezien te hebben, maar het idee is voor mijn gevoel niet ten volle benut. Maar omdat het zo origineel is doe ik er een halfje bij.

avatar van Macmanus
geplaatst: 8 oktober 2016, 14:05 uur [permalink]
aSMoDeuS schreef:

Als Amsterdammer weet ik dat maar al te goed.

avatar van LPereboom
geplaatst: 11 oktober 2016, 23:31 uur [permalink]
Geniaal, absurd en gek. Maar wat heb ik genoten! Een dikke 8/10!

avatar van Mr Thee
geplaatst: 13 oktober 2016, 18:35 uur [permalink]

geplaatst: 17 oktober 2016, 00:59 uur [permalink]
Origineel en heb een paar keer gelachen maar hoopte op een geweldig end.
waste of time

geplaatst: 17 oktober 2016, 16:08 uur [permalink]
Wat een hilarische, absurde, ontroerende, magische film. Ze maakten al prachtige videoclips en hun speelfilmdebuut gaat waarschijnlijk mijn absolute favoriet van 2016 worden.

Nu heb ik over het algemeen een prettige, onbezorgde jeugd gehad, maar iedereen heeft zich wel eens eenzaam gevoeld. Ongeliefd. Onbegrepen. Zo niet, dan lieg je tegen jezelf en geef je dit pareltje niet de kans om je diep te raken.

Oh, en die soundtrack! En Radcliffe zijn beste rol tot op heden. Magnifiek!

geplaatst: 18 oktober 2016, 00:10 uur [permalink]
legatus schreef:

Oh, en die soundtrack! En Radcliffe zijn beste rol tot op heden. Magnifiek!

Haxor

geplaatst: 18 oktober 2016, 13:19 uur [permalink]

Wat heb ik gehackt?

avatar van italklaas
geplaatst: 18 oktober 2016, 16:12 uur [permalink]
Een ieder natuurlijk zijn eigen smaak. Toen ik vooraf het verhaaltje had gelezen waar deze film over ging, dacht ik dat het wel leuk zou zijn. Met heel veel moeite heb ik de eerste 3 kwartier gezien, maar toen was ik het echt helemaal zat. Heb de film dus ook niet meer afgekeken. Ik vond het allemaal erg flauw overkomen, ook al waren er een paar momenten dat zelfs ik moest lachen. Niet mijn ding.

geplaatst: 18 oktober 2016, 23:22 uur [permalink]
italklaas schreef:

Je hebt helemaal gelijk wat een k.U.t film

geplaatst: 18 oktober 2016, 23:25 uur [permalink]

Wat heb ik gehackt?

je account ?

geplaatst: 20 oktober 2016, 13:31 uur [permalink]
patrickman schreef:
je account ?

Als je zegt 'je account', dan impliceer je dat het mijn eigen account is. En dat maakt je hack opmerking nog vreemder. Het is wel een oud account dat ik lang niet meer gebruikt heb, omdat ik lang niet actief ben geweest op Moviemeter. Maar het is weldegelijk mijn eigen account.

geplaatst: 20 oktober 2016, 23:30 uur [permalink]

Je kan gaan impliceren wat je wil 1970

avatar van Rickazio
geplaatst: 5 november 2016, 23:30 uur [permalink]
Deze film had beter een andere titel kunnen krijgen: "Harry Potter using crack"
Corcicus schreef:
Precies.

avatar van Pim1993
geplaatst: 7 november 2016, 20:00 uur [permalink]
Grootste bagger in tijden uitgebracht. Een smakeloos script. Wellicht waar het de bedoeling was om kunst te produceren, heeft de kitsch zege gevierd.

Ik vind het niet knap als je deze absurditeit kan bedenken. Paul Dano speelt ongelooflijk waardeloos. Er gebeurt werkelijk helemaal niets van waarde en de achterliggende gedachte omvat geen boodschap of moraal. (of in ieder geval te magertjes om aandacht aan te besteden).

Beschamende film waar nooit geld op verdiend mag worden. In dat geval ben ik ook blij dat ik deze niet heb aangeschaft. Werkelijk te gênant voor woorden hoe belangrijk het visuele gedeelte is van een film. Als de camera's maar in HD lopen, de montage prima is en het er allemaal een beetje realistisch uit ziet gaan mensen er daadwerkelijk sterren voor geven. Ik zou het prachtig vinden als het regie-duo dit bewust zo gedaan heeft: hoe kan ik rotzooi als een professionele plaat laten overkomen.

Voor de mensen die net als ik de neiging hebben om telkens een scene door te spoelen vanwege het feit dat hij gewoonweg geen zak aan is om te zien, gewoon doen! Maak niet de fout die ik gemaakt heb door deze überhaupt uit te zitten.

Onvoorstelbaar.

Zo, dat is ook wel een keer lekker.

0,5 voor de muziek. Joe!

avatar van Steventj3
geplaatst: 7 november 2016, 23:11 uur [permalink]
Wauw...

Ik had geen idee wat ik me precies moest voorstellen bij het opstarten van Swiss Army Man. Nietsvermoedend begon ik met kijken en...

Lieve hemel. Wat een knotsgekke film. Ik heb al een hoop rare films gekeken, maar deze slaat wel ongeveer alles. Het kon voor Swiss Army Man niet gek genoeg zijn of het zat erin. Meerdere keren heb ik dubbel gelegen van het lachen. Het is werkelijk waar zo absurd dat het geniaal is.

Zowel Paul Dano en Daniel Radcliffe spelen absoluut geweldig. Vooral Radcliffe maakt de film voor mij. Verder absoluut nog een dikke pluspunt voor de heerlijke soundtrack die er tussendoor speelt. Die maakt de absurdheid wel af hier.

Je moet het absoluut niet allemaal met een korreltje zout nemen en vooral niet te hoog met je verwachtingen zitten, verder is het echt absoluut een kijkje waard.

avatar van james_cameron
geplaatst: 10 november 2016, 23:31 uur [permalink]
Bizar filmpje met een gewaagd uitgangspunt, dat helaas niet altijd even boeiend uitpakt. De film wordt gered door de sterke rollen van Paul Dano en Daniel Radcliffe. Die laatste blijkt behoorlijk talent te hebben voor fysieke comedy, overigens. De film begint surrealistisch en blijft dat eigenlijk ook wel, maar gaandeweg raakt de rek er toch wel een beetje uit. Het einde is ook niet bepaald indrukwekkend.

avatar van The Brain
geplaatst: 21 november 2016, 08:42 uur [permalink]
Het idee voor deze film lijkt ontsproten aan Cast Away met Tom Hanks, helaas wordt er hier wel een heel flauwe draai aangegeven. De film zit vol met flauwe grappen en mag nergens het stempel comedy dragen, daarvoor is de film niet leuk genoeg. Dan zit er nog een drama element in de film over een miskende jongen Paul Dano met schizofrene trekjes. Beide heren acteren goed en ook de zelf ingezongen muziek is aardig. De film boeit echter voor geen meter en ik had moeite om het eind te halen.

avatar van PeterSL
geplaatst: 24 november 2016, 13:57 uur [permalink]
Ik had al wat verhalen gehoord en gelezen en heb de film nu ook gekeken. Maar ik ben na ongeveer een half uur begonnen met versneld doorspoelen want ik kwam er echt niet doorheen. Ik zal de humor wel niet begrijpen, maar ik vond het dus echt helemaal niks.

avatar van andijvie
geplaatst: 27 november 2016, 10:45 uur [permalink]
Een heerlijk verhaal die je mee neemt figuurlijk, maar ook letterlijk op reis naar de bewoonde wereld. Prachtig acteerwerk, veel humor, zelfgezongen songteksten en wat levenslesjes maken het kijken van deze film erg prettig. Alleen het einde vond ik vaag ... zat daar een betekenis in? Dat verwacht ik wel, maar ik zie het niet ....

avatar van Thomas83
geplaatst: 29 november 2016, 22:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een pareltje dit. Echt een super vage film. In zijn maffe uitvoering erg origineel allemaal. De film maakt er uiteraard een sport van om bizar en verrassend te zijn, maar dat is allemaal ook maar de vorm waarin de film is gegoten en dat past juist goed bij de boodschap van de film. Achter al die onzinnigheid schuilt vooral een film over een beschadigd persoon die zichzelf leert te accepteren. En in structuur en tempo is dit ook vooral een aangename soort roadtrip-film vol met leuke dialogen. Ik ben er behoorlijk door weggeblazen. Wat is het toch heerlijk als je je tijdens het kijken beseft dat je echt iets speciaals aan het kijken bent.

De maffe muziek is ook schitterend en de film ziet er goed uit. Een paar scènes steken er wel bovenuit, zoals die momenten waarop Hank en Manny gelanceerd worden, en die dingen die door Hank in elkaar zijn geknutseld van afval en takken etc. zijn ook mooi gemaakt. Dano en Radcliffe spelen fantastisch. Van Dano was ik al fan en die is precies de juiste combinatie van grappig en eenzaam en wanhopig, en Radcliffe is zelfs nog beter. Zo enorm droog en goed in zijn komische timing. In de laatste Harry Potter-films liet hij al talent voor komedie zien.

Hilarisch ook waar Hank zijn personage allemaal voor gebruikt, en hij heeft al een interessante rol als hij nog geen woord zegt. Dat moet voor hem een interessante rol zijn geweest. Ik zie hem graag nog eens in andere komedies van het meer droge en absurde soort. Dit is een goede manier om van het Harry Potter-imago los te komen. Zeker geen film voor iedereen, maar voor mij de beste film die ik heb gezien dit jaar. Ik heb me geen seconde verveeld. Wat maakt het uit dat de film voor een soort hipsterbenadering kiest? Jammer dat mensen zich niet over een ruftend lijk heen kunnen zetten. A24 is een godsgeschenk voor de liefhebber van indiefilms. 4.5*.

avatar van Actarus
geplaatst: 6 december 2016, 01:17 uur [permalink]
andijvie schreef:

Als je tot de clue van het verhaal komt maar je snapt of ziet het niet, hoe kom je dan aan een 4,5*score? Misschien slaat het gewoon op niets! wauw!

avatar van Rickazio
geplaatst: 6 december 2016, 01:55 uur [permalink]
Mijn nominatie voor grootste flop van 2016 overigens.

avatar van andijvie
geplaatst: 13 december 2016, 22:00 uur [permalink]
Actarus schreef:

Dus als iemand het einde van een film vaag vind, dan mag je geen hoge score geven.
Misschien is dat wel het vaagste van dit verhaal. xD
Je had ook iets positiefs kunnen bijdragen, en vertellen wat jou visie is. Kennelijk was dat teveel van het goede. Misschien tasten we er allebei naast. Wauw !!!